Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor heintje » 11 aug 2016 18:42

Arco schreef:Wat mij telkens weer opvalt aan de reacties in dit topic is dat er veel modder gegooid wordt. Opmerkingen als "je weet niet voldoende van de materie" of een variant hierop komt regelmatig voor.

Nu zal ik mij eens bescheiden opstellen en een vraag stellen: Hoe is het leven ontstaan?

Dat weet niemand
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 11 aug 2016 18:54

Spreeuw schreef:Afgelopen maandag schreef ik in dit topic o.a. het volgende: "Dat wij, als mensen, boven de dieren staan. Dat zegt de Bijbel ook (zie Genesis 1:28) en dat is Gods openbaring. En dat is niet zo vreemd als we om ons heen kijken. Er zijn heel veel dierentuinen, waar wij mensen naar dieren kunnen kijken, maar andersom is er toch geen mensentuin, waar dieren naar ons kijken? Als er een atoombom valt, dan overleven zowel mensen als kevers dat niet, dus kevers zijn niet superieur aan mensen. En het is dat een vogel in de lucht vliegt, daarom overleeft hij het, anders had hij bij het vallen van een vliegtuig ook morsdood geweest. Conclusie: de dieren zijn niet superieur aan de mensen. Stel je voor dat er geen mensen zouden zijn hier op de aarde, dan had de aarde er toch totaal anders uitgezien? Dan zouden er geen steden, dorpen, gebouwen, wegen, verdedigingsbolwerken enzovoorts zijn. De mens heeft het voorrecht van God gekregen om deze aarde te vervullen en dieren hebben dat niet (zie ook Genesis 1:28)!"

Ik denk dat wij helemaal niet boven de dieren staan, omdat we in dezelfde klasse ingedeeld zijn als de dieren. Ook de mens is een zoogdier. Wat de bijbel er over zegt, heb ik niet zo'n boodschap aan omdat de bijbel meer onwaarheden bevat.
Dat er dieren in dierentuinen zitten heeft alles te maken met dat enige natuurlijke verschil dat ons onderscheid van deze dieren. De toename van de grijze stof in verhouding tot ons lichaamsgewicht. Ik had al gereageerd op je kever-voorbeeld. Kakkerlakken leven deels onder de grond en zullen dus zeker beter bestand zijn tegen deze bom. Kakkerlakken hebben inderdaad een veel hogere stralingsweerstand dan gewervelde dieren, de dodelijke dosis is misschien wel 6 tot 15 maal hoger dan die van de mens (http://www.rentokil.nl/blog/kunnen-kakk ... overleven/)
Maar een beter voorbeeld had misschien deze geweest:
Het organisme dat het best bestand is tegen straling is de bacterie Deinococcus radiodurans.
Die bacterie kan een dosis van 5000 Gray overleven. 10 Gray is dodelijk voor een mens.
De voornaamste reden dat Deinococcus radiodurans grotendeels immuun is voor straling, is dat hij extreem goed is in het repareren van DNA-schade, het belangrijkste schadelijke effect van straling.
Wetenschappers hebben de bacterie de koosnaam Conan the bacterium gegeven, een verbastering van de superheld Conan the barbarian.
Uit: http://www.quest.nl/artikel/kunnen-kakk ... -overleven
Dus ook in dit opzicht staat de mens niet boven de bacteriën. Het is maar welke definitie je eraan plakt. Als je de vraag stelt: Wie kan het beste dierentuinen bouwen, dan staat de mens op kop. Als je je afvraagt wie het best kan vliegen of straling overleeft, komen we er bekaaid af.
De mens heeft het voorrecht van God gekregen om deze aarde te vervullen en dieren hebben dat niet
Maak van vervullen, vervuilen. Dan klopt je zin. Maar zelfs in aantal moet de mens het onderspit delven. Bacteriën zijn de heersers op deze planeet!

Er is een schatting gemaakt door in uiteenlopende ecosystemen te tellen hoeveel bacteriën er in een gram zitten en dat door te trekken naar de hele aarde. Wetenschappers kwamen zo op het gigantische getal van een vijf met dertig nullen.
Het totale aantal levende wezen zal niet veel afwijken van dit getal, omdat het aantal planten, schimmels en dieren maar een fractie is van het aantal bacteriën, aldus de onderzoekers. Hoewel dit soort hogere organismen naar schatting uit 8,7 miljoen soorten bestaan, bedraagt het totale aantal minder dan 1 procent van alle levende wezens op aarde.

En zij zullen de aarde erven. Wij niet! https://www.scientias.nl/bacterien-zull ... neet-zijn/

Dus i.p.v. de mens weer op een voetstuk en in het middelpunt van de schepping te plaatsen vraag ik wat meer bescheidenheid van je. Ik heb het zojuist voor je uitgezocht en aangetoond.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 12 aug 2016 07:09

heintje schreef:Eigenlijk zou het van de zotte moeten zijn dat ik überhaupt de ET zou moeten verdedigen. Dat is nl. de grootste lulkoek omdat ik nog nooit de zwaartekrachtstheorie heb moeten verdedigen. Het is juist aan de gelovige de theorie onderuit te halen en om een God aannemelijk te maken. Maar omdat dat altijd weer mislukt worden gevestigde theorieën onderuit gehaald (zonder argumenten overigens.)
En natuurlijk mag je het met mij oneens zijn, maar je moet dan wel aangeven waarom.

En nu zijn we weer af bij het begin. Want God bewijzen zal met de wetenschap nooit lukken, zelfs aannemelijk maken misschien niet eens.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 12 aug 2016 08:32

Quasi schreef:
En nu zijn we weer af bij het begin. Want God bewijzen zal met de wetenschap nooit lukken, zelfs aannemelijk maken misschien niet eens.

De waarheid als een koe (gedomesticeerd: Het eerste gedomesticeerde dier was de hond. Er zijn genetische aanwijzingen dat honden reeds meer dan 100.000 jaar geleden werden gedomesticeerd.[1] Dit kan betwist worden, maar er zijn alleszins grafresten gevonden van honden die dateren van zo'n 14.000 jaar geleden.[2] De hond werd gevolgd door de geit, het schaap en het varken, rond 8000 v.Chr. Dit vond allemaal plaats in het westen van Azië, in de zogenaamde vruchtbare halve maan. De koe volgde rond 6000 v.Chr. ) En dus hebben Adam en Eva (als je creationist bent) de bizon tam gemaakt. :lol:
Daniel Patrick Moynihan

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 aug 2016 08:57

Arco schreef:Nu zal ik mij eens bescheiden opstellen en een vraag stellen: Hoe is het leven ontstaan?

Mortlach schreef:En weet je, het enige eerlijke antwoord daarop is: Dat weten we nog niet. Daar wordt hard onderzoek naar verricht en er zijn allerlei zeer spannende aanwijzingen die een bepaalde richting op wijzen. Maar zeker weten doen we dat gewoonweg nog niet.

heintje schreef:Dat weet niemand

Vervolgvraag: komt het leven uit één bron, uit één eerste leven?

Tweede vervolgvraag: wat is de meest gangbare theorie over het ontstaan van leven?

Spreeuw schreef:Zie Genesis 1 en 2.

Weet ik, maar de verdedigers van de evolutietheorie zijn het daar niet over eens.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

antoon

Berichtdoor antoon » 12 aug 2016 09:15

Nu zal ik mij eens bescheiden opstellen en een vraag stellen: Hoe is het leven ontstaan?

Dat weet niemand

Normale vraag en fout antwoord
Mensen die de bijbel, wereldse historie en geschiedenis ed. kennen hoeven geen moment te twijfelen.

Genesis geeft een antwoord dat aan de wetenschap, historie en nog veel meer verwant is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 aug 2016 09:22

Arco schreef:Vervolgvraag: komt het leven uit één bron, uit één eerste leven?

Al het extante (momenteel bestaande) leven komt inderdaad uit één bron. De overeenkomsten in fundamentele eigenschappen duidt daar op. Als er leven was met ander genetisch materiaal dan DNA/RNA, was het misschien anders geweest.

Betekent dat dat er ook maar 1 keer leven is ontstaan? Nee, het kan best zijn dat er ooit verschillende 'varianten' waren en dat de variant die uiteindelijk DNA/RNA ging gebruiken door natuurlijke selectie absoluut dominant is geworden. Het is lastig te zeggen; we weten immers niet hoe waarschijnlijk het is dat leven ontstaat.

Weet ik, maar de verdedigers van de evolutietheorie zijn het daar niet over eens.

Echter voornamelijk omdat het geen theorie is :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 aug 2016 09:38

Mortlach schreef:Al het extante (momenteel bestaande) leven komt inderdaad uit één bron. De overeenkomsten in fundamentele eigenschappen duidt daar op. Als er leven was met ander genetisch materiaal dan DNA/RNA, was het misschien anders geweest.

Betekent dat dat er ook maar 1 keer leven is ontstaan? Nee, het kan best zijn dat er ooit verschillende 'varianten' waren en dat de variant die uiteindelijk DNA/RNA ging gebruiken door natuurlijke selectie absoluut dominant is geworden. Het is lastig te zeggen; we weten immers niet hoe waarschijnlijk het is dat leven ontstaat.

Wat is de gangbare theorie hoe het leven is ontstaan?

Ik weet van het experiment van Miller, maar dat was al in de jaren 50. Is er sinds die tijd iets vergelijkbaars ondernomen?

Echter voornamelijk omdat het geen theorie is :-)

Ik ga geen robbertje vechten over het woord "theorie".
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

antoon

Berichtdoor antoon » 12 aug 2016 09:48

Echter voornamelijk omdat het geen theorie is

Het is een theorie omdat bewijsmateriaal ontbreekt.
Fossielen geven totaal geen evolutie weer sterker zij passen wel in het plaatje van Genesis
Proeven om evolutie te herhalen mislukken jammerlijk
Eerlijke evolutionisten geven dat het verhaal niet te handhaven is
Mutatie op macro nivo kan niet , ook niet in vermeende miljoenen jaren
de wereldse historie gaat bovendien niet verder dan 6000 jaar terug
Ik weet dat evolutionisten een reset knop hebben die drukken ze dan in en beginnen hopeloos opnieuw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 aug 2016 09:53

Arco schreef:Wat is de gangbare theorie hoe het leven is ontstaan?

Ik weet van het experiment van Miller, maar dat was al in de jaren 50. Is er sinds die tijd iets vergelijkbaars ondernomen?

Natuurlijk, de wetenschap heeft niet stilgezeten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenes ... ent_models

Ik kan het zo gauw niet terugvinden, maar ik heb ooit een filmpje gezien van een wetenschapper die van lipide-lintjes spontaan sluitende kringetjes kon laten maken, oftewel een proto-celwand. Dat proces was zo herhaalbaar en gemakkelijk dat het niet lastig is voor te stellen hoe zoiets vroeger niet een keer iets van proto-genetisch materiaal zou kunnen hebben ingesloten. Ideeën genoeg dus, maar de rigoreuze bewijsvoering die nodig is voor een echte wetenschappelijke doorbraak is lastig te verkrijgen; losse moleculen fossiliseren immers niet.

Hier een filmpje dat e.e.a. zeer simpel verwoordt https://www.youtube.com/watch?v=fgQLyqWaCbA

Verwar dit a.u.b. niet met de daadwerkelijke staat van de wetenschap. Dit is slechts de uitleg voor leken/jonge kinderen.

Ik ga geen robbertje vechten over het woord "theorie".

Prima, maar gebruik het woord dan ook niet.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 12 aug 2016 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 aug 2016 09:57

antoon schreef:Het is een theorie omdat bewijsmateriaal ontbreekt.

Nee.

Fossielen geven totaal geen evolutie weer sterker zij passen wel in het plaatje van Genesis

Nee.

Proeven om evolutie te herhalen mislukken jammerlijk

Nee.

Sterker nog. Het is tegenwoordig standaard dat wetenschappers voor specifieke experimenten speciaal bacteriën laten evolueren om een bepaalde functie uit te voeren. Het is zelfs ZO standaard dat dat in wetenschappelijke papers enkel maar hoeft te worden genoemd in een voetnootje.

Eerlijke evolutionisten geven dat het verhaal niet te handhaven is

Noem ze eens dan.

Mutatie op macro nivo kan niet , ook niet in vermeende miljoenen jaren

Nee.

de wereldse historie gaat bovendien niet verder dan 6000 jaar terug

Hahahahahahaha

antoon

Berichtdoor antoon » 12 aug 2016 10:06

Al deze stellingen heb ik en anderen in het verleden met verwijzingen, argumenten en bewijzen onderbouwd ik ga niet als een schoolmeester herhalen.
Het nee van mijn geachte opponent in niet nee maar doodgewoon ja

ik herhaal tientalle jaren heeft men het geprobeerd met fruitvliegjes, op totaal niets loopt het uit, ik heb alle info en linken gegeven maar het lijkt dat men een droomwereldje verkiest.
Fossielen dito eender zij benadrukken schepping, niets maar werkelijk totaal niets aan evolutie waar te nemen. van bromvlieg tot krokodil, van heester tot acacia boom, het logische antwoord is schepping.
Laatst gewijzigd door antoon op 12 aug 2016 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 aug 2016 10:09

Mortlach schreef:Natuurlijk, de wetenschap heeft niet stilgezeten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenes ... ent_models

Ik kan het zo gauw niet terugvinden, maar ik heb ooit een filmpje gezien van een wetenschapper die van lipide-lintjes spontaan sluitende kringetjes kon laten maken, oftewel een proto-celwand. Dat proces was zo herhaalbaar en gemakkelijk dat het niet lastig is voor te stellen hoe zoiets vroeger niet een keer iets van proto-genetisch materiaal zou kunnen hebben ingesloten. Ideeën genoeg dus, maar de rigoreuze bewijsvoering die nodig is voor een echte wetenschappelijke doorbraak is lastig te verkrijgen; losse moleculen fossiliseren immers niet.

Bestaat er een hypothese over het ontstaan van leven? Ik lees dat men de "ingrediënten" voor leven wel kent, maar ook al heb je alle "ingrediënten" bij elkaar, dan is het leven nog niet aanwezig. Is dat een gekke gedachtegang?

antoon

Berichtdoor antoon » 12 aug 2016 10:16

Bestaat er een hypothese over het ontstaan van leven? Ik lees dat men de "ingrediënten" voor leven wel kent, maar ook al heb je alle "ingrediënten" bij elkaar, dan is het leven nog niet aanwezig. Is dat een gekke gedachtegang?

ook weer het enigste logische trouwens ook wetenschappelijke antwoord is er moet een wetgever, [u]een eerste oorzaak aan vooafgegaan zijn[/u]

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 aug 2016 10:28

antoon schreef:ook weer het enigste logische trouwens ook wetenschappelijke antwoord is er moet een wetgever, [u]een eerste oorzaak aan vooafgegaan zijn[/u]

Beste Antoon,

Ik vind je een aardige vent, en het staat je helemaal vrij om te reageren. Al was het maar vanwege artikel 6 van Nederlandse grondwet. Maar wat ik probeer te doen is om eerst de voorstanders van de evolutie(theorie) aan het woord te laten over wat volgens hun de oorsprong van het leven is. De discussie over evolutie en schepping wordt vaak uitgevochten op ongelijk speelvlak, zoals ook hier. Daarom gooi ik het even over een andere boeg.

Wees niet bang, ik geloof in God de Schepper. Voor mij is de Schrift duidelijk over de oorsprong van het leven.

Terug naar “[Religie] - Open forum”