Spreeuw schreef:Afgelopen maandag schreef ik in dit topic o.a. het volgende: "Dat wij, als mensen, boven de dieren staan. Dat zegt de Bijbel ook (zie Genesis 1:28) en dat is Gods openbaring. En dat is niet zo vreemd als we om ons heen kijken. Er zijn heel veel dierentuinen, waar wij mensen naar dieren kunnen kijken, maar andersom is er toch geen mensentuin, waar dieren naar ons kijken? Als er een atoombom valt, dan overleven zowel mensen als kevers dat niet, dus kevers zijn niet superieur aan mensen. En het is dat een vogel in de lucht vliegt, daarom overleeft hij het, anders had hij bij het vallen van een vliegtuig ook morsdood geweest. Conclusie: de dieren zijn niet superieur aan de mensen. Stel je voor dat er geen mensen zouden zijn hier op de aarde, dan had de aarde er toch totaal anders uitgezien? Dan zouden er geen steden, dorpen, gebouwen, wegen, verdedigingsbolwerken enzovoorts zijn. De mens heeft het voorrecht van God gekregen om deze aarde te vervullen en dieren hebben dat niet (zie ook Genesis 1:28)!"
Ik denk dat wij helemaal niet boven de dieren staan, omdat we in dezelfde klasse ingedeeld zijn als de dieren. Ook de mens is een zoogdier. Wat de bijbel er over zegt, heb ik niet zo'n boodschap aan omdat de bijbel meer onwaarheden bevat.
Dat er dieren in dierentuinen zitten heeft alles te maken met dat enige natuurlijke verschil dat ons onderscheid van deze dieren. De toename van de grijze stof in verhouding tot ons lichaamsgewicht. Ik had al gereageerd op je kever-voorbeeld. Kakkerlakken leven deels onder de grond en zullen dus zeker beter bestand zijn tegen deze bom. Kakkerlakken hebben inderdaad een veel hogere stralingsweerstand dan gewervelde dieren, de dodelijke dosis is misschien wel 6 tot 15 maal hoger dan die van de mens (
http://www.rentokil.nl/blog/kunnen-kakk ... overleven/)
Maar een beter voorbeeld had misschien deze geweest:
Het organisme dat het best bestand is tegen straling is de bacterie Deinococcus radiodurans.
Die bacterie kan een dosis van 5000 Gray overleven. 10 Gray is dodelijk voor een mens.
De voornaamste reden dat Deinococcus radiodurans grotendeels immuun is voor straling, is dat hij extreem goed is in het repareren van DNA-schade, het belangrijkste schadelijke effect van straling.
Wetenschappers hebben de bacterie de koosnaam Conan the bacterium gegeven, een verbastering van de superheld Conan the barbarian.
Uit:
http://www.quest.nl/artikel/kunnen-kakk ... -overlevenDus ook in dit opzicht staat de mens niet boven de bacteriën. Het is maar welke definitie je eraan plakt. Als je de vraag stelt: Wie kan het beste dierentuinen bouwen, dan staat de mens op kop. Als je je afvraagt wie het best kan vliegen of straling overleeft, komen we er bekaaid af.
De mens heeft het voorrecht van God gekregen om deze aarde te vervullen en dieren hebben dat niet
Maak van vervullen, vervuilen. Dan klopt je zin. Maar zelfs in aantal moet de mens het onderspit delven. Bacteriën zijn de heersers op deze planeet!
Er is een schatting gemaakt door in uiteenlopende ecosystemen te tellen hoeveel bacteriën er in een gram zitten en dat door te trekken naar de hele aarde. Wetenschappers kwamen zo op het gigantische getal van een vijf met dertig nullen.
Het totale aantal levende wezen zal niet veel afwijken van dit getal, omdat het aantal planten, schimmels en dieren maar een fractie is van het aantal bacteriën, aldus de onderzoekers. Hoewel dit soort hogere organismen naar schatting uit 8,7 miljoen soorten bestaan, bedraagt het totale aantal minder dan 1 procent van alle levende wezens op aarde. En zij zullen de aarde erven. Wij niet!
https://www.scientias.nl/bacterien-zull ... neet-zijn/Dus i.p.v. de mens weer op een voetstuk en in het middelpunt van de schepping te plaatsen vraag ik wat meer bescheidenheid van je. Ik heb het zojuist voor je uitgezocht en aangetoond.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan