Nina schreef:Dus laat Henkie niet zo vreemd doen: het 'schijnt' niet alleen, nee, het spook van de vervangingsleer is in veel kerken nog volop levend. Dat moet benoemd worden, tot het eindelijk doordringt dat het tijd is hiermee te stoppen.
Chaya schreef:De vervangingsleer is in essentie de leer dat de kerk de plaats van Israël heeft ingenomen in Gods plan. Aanhangers van de vervangingsleer geloven dat de Joden niet langer Gods uitverkoren volk zijn, en dat God verder geen specifieke toekomstplannen heeft voor het volk van Israël.
Een quote van ds Vreugdenhil, GerGem
Ik benadruk in die preek dat de Tien Geboden nog steeds gelden, niet alleen voor Israël, maar ook voor ons. Dat heeft niets met de vervangingsleer te maken.
Ik zou me voor kunnen stellen dat de 'vriend van de vraagsteller' de vv-theologie waarschijnlijk destilleerde uit de gehéle preek die hij hoorde. Wat er dus nog meer gezegd is weten wij niet. Ds. V. haalt één aspect (wellicht de hoofdlijn) uit zijn preek aan en inderdaad, in dié context heeft ds V. gelijk.
Overigens ben ik het absoluut oneens met de stelling van de 'vriend van de vraagsteller' dat "er met iedereen die deze leer hoort nooit gemeenschap der heiligen kan zijn met anderen."
Ds. V. schrijft verder in het antwoord: "Ik ben altijd nog een tegenstander geweest van de vervangingsleer." Dat is heel mooi maar het dubbele hiervan is dat de meeste predikanten (terecht) niet met de vv-theologie geassocieerd willen worden en zeggen er ook tegenstander van te zijn, maar vervolgens wél bij elke doopdienst het beruchte zinnetje uit het doopformulier lezen en die zinsnede ook met verve verdedigen. En dát dubbele aspekt begrijp ik niet.
Chaya schreef:ds. Harinck, Ger. Gem.
Het is dan ook duidelijk dat Israël niet heeft afgedaan voor God. Er is bijbelse grond om de bekering van de Joden te verwachten. Christus zal ook uit hen Zijn volheid hebben. Paulus beroept zich in Romeinen 11 op Jesaja 59 en 27. De kanttekenaren merken daarbij op dat in deze profetie de bekering beloofd wordt van Jakobs nakomelingen, op grond van Gods verbond met Israël. Paulus actualiseert deze beloften en wijst erop dat deze profetie nog niet vervuld is, maar nog vervuld “zal” worden (Romeinen 11:26,27). Wat de verwachting van de bekering van de Joden betreft bevinden we ons in goed gezelschap. W. a Brakel, Udemans, Teellinck, Koelman e.a. hadden verwachting voor een geestelijk en nationaal herstel van het Joodse volk.
Amen!
Chaya schreef:ds. D. Visser, CGK
Gun ik Israël het behoud niet? Ik gun Israël het behoud graag, evenals alle andere mensen. Maar niet iedereen wordt behouden, want helaas komen alle mensen niet tot bekering. Maar dat doet niets af van de waarheid dat een volheid van Joden en van niet-Joden behouden zal worden. Er is behoud voor allen die de Naam van de Here aanroepen, eerst voor de Jood en ook voor de niet-Jood.
Met de (door mij) vetgemaakte gedeelten accentueert ds. V. juist aan dat hij de bijzondere positie van Israël afzwakt door die gelijk te stellen met die van "alle andere mensen". Inderdaad, niet direkt vv-theologie, maar waar zie ik hier de bijzondere verbondsrelatie die God tot op de dag van vandaag nog met Israël onderhoudt?
't Zou helemaal wat zijn als ds. V. Israël het behoud niet zou gunnen. Wat dat betreft is die eerste zin een open deur lijkt me.
Voor voor Israël eens een ander willekeurig land in:
"Gun ik China het behoud niet? Ik gun China het behoud graag, evenals alle andere mensen."
Als je het dán leest stel je Israël daar zelf mee achter: Zélf voor China (of Israël) is er behoud, evenals voor andere mensen.
Of deze uitspraak:
"Ik kan op dit forum prima met Chaya discussiëren, evenals met de andere forummers." Zie je het linke van zo'n uitspraak niet in?