Spreeuw schreef:Yoshi schreef over een huis-, tuin- en keukenkat, en huis-, tuin- en keukendieren hebben onze zorg wel nodig. En bijvoorbeeld een boer zorgt voor zijn vee. Dus ik denk dat de meeste dieren van onze zorg afhankelijk zijn.
De 'meeste' dieren? Je noemt letterlijk 4 of 5 soorten. Hoeveel diersoorten zijn er op aarde, denk je? 10.000? 100.000? Zeker als je alle insectensoorten apart gaat tellen denk ik dat je eerder in de miljoenen moet denken. En al die soorten doen het prima zonder menselijk ingrijpen. Hoe is het nijlpaard van onze zorg afhankelijk? Of de orca? Of de mossel? Of de spin?
Een definitie van denken: in menselijke bewoordingen nagaan wat er gaande is, wat er gaat gebeuren of wat er gebeurd is, of wat je eigen mening is over een bepaalde zaak. Dat is iets anders dan reageren op signalen om je heen, zoals dieren doen.
Ja, haha, zo is 'ie wel makkelijk, als je in je definitie stopt dat het 'in menselijke bewoordingen' moet zijn. Die kraai met die steentjes lijkt me toch wel iets meer doen dan alleen reageren op signalen.
Lees ook het onderstaande gedeelte (cursieve gedeelte) uit Wikipedia (
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mens), waarin ook sterke argumenten worden genoemd voor het feit dat mensen superieur zijn aan dieren (ik zou de mens alleen geen "diersoort" willen noemen):
De mensheid is een verzamelnaam voor alle mensen ter wereld. De mens is in staat over zichzelf na te denken en zich in anderen te kunnen verplaatsen.
Kunnen apen ook.
Ook kan de mensheid technologieën ontwikkelen en nadenken over en oplossingen vinden voor economische en wetenschappelijke vraagstukken.
Kunnen kraaien ook. Goed, de vraagstukken zijn wat minder complex, meestal in de trant van "hoe kom ik bij dit eten", maar zeg eens eerlijk, dat zijn de meeste menselijke economische problemen toch ook in essentie.
De mens is meer dan enig andere diersoort in staat om zijn leefomgeving te veranderen, ten goede van zichzelf, maar zeker ook ten kwade. Met dammen en dijken beheerst de mens de loop van het water, en met de bouw van woningen, die vaak in groten getale bij elkaar te vinden zijn en zo dorpen of steden vormen, weet de mens zich te beschermen tegen het klimaat.
Wel eens een beverdam gezien? Of een termietenheuvel?
Wist je dat termietenheuvel vaak vrij nauw zijn, en altijd in dezelfde oriëntatie staan. Dit doen ze zo omdat op die manier het klimaat in de heuvel het beste stabiel kan worden gehouden.
http://www.treehugger.com/natural-scien ... ounds.htmlOok blijkt dat het zeshoekige patroon van honingraten van bijen wiskundig de optimale manier is om een oppervlak te vullen met minimaal gebruik van materiaal. Duurde eeuwen voordat de mens dit kon bewijzen, maar die bijen, die wisten dat dus al lang. Dat is het indrukwekkende aan de natuur, de compromisloze optimalisatie die door evolutie wordt bereikt.
Landbouw stelt mensen in staat de voedselproductie te beheersen.
Doen mieren ook.
https://www.youtube.com/watch?v=DnpJibC5iA0 De geneeskunde stelt mensen in staat om zware ziekten te boven te komen. Een ziekte als pokken is door vaccinatie uitgeroeid.
Goed, dit is inderdaad iets wat voorbehouden lijkt aan de mens omdat er behoorlijk wat intellect en opponeerbare duimen voor nodig zijn om vaccins te ontwikkelen. Maar dit is uiteraard bijzonder recent. Een paar honderd jaar voor het pokkenvaccin roeide de pest nog gewoon 60% van de Europese bevolking uit in de loop van een jaar of 10.
Is de mens superieur aan de andere dieren? Qua intellect zeker; qua verwoestende kracht ook. We hebben ontzettend veel voordelen: het samenwerken in groepen dankzij onze communicatie, het gereedschap en met name wapens, vuur, allemaal zaken die dieren moeten missen.
Maar je kent de grap misschien? Hoe onderscheid je een zwarte beer van een grizzly?...
- Als je wordt aangevallen, klim je snel in een boom. De zwarte beer klimt je achterna en vreet je op. De grizzly duwt de boom omver en vreet je op.
https://www.youtube.com/watch?v=9nSWc43TLaIDeze beer is tam, maar je gaat mij niet vertellen dat als jij in het wild een boze/hongerige beer tegenkomt, en je hebt geen vuurwapens bij je, dat je dat dan overleeft.