Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Honesty schreef:Onmogelijk, ze zijn door de profeten zelf op schrift gesteld.
Ik ga niet meer in op off topic vragen die een nare, op de persoon spelende toon hebben.Dat nivo kom ik hier te veel naar mijn zin tegen en daar wil ik niet verder aan bijdragen.
De brief aan de Hebreeen legt die voorafschaduwing uit aan de Joden, die deze inzettingen en symboliek van God hadden ontvangen.Een "Kerk" die zichzelf geestelijk Israel noemt, maar eigenlijk meer aardse symbolen heeft vervangen dan israels symbolen heeft vergeestelijkt, zou deze brief aan de Hebreeen eens heel goed moeten bestuderen.
Dan wordt een andere dag een andersoortige "dag".
Johan100 schreef:Ik begrijp dat je dat 'vreemd' vind. Ik heb zo het vermoeden dat het komt door de geschriften die je leest, dat beïnvloedt echt je brein.
Zo ontstaat je eigen wwarheid, als je niet uitkijkt.
Lapide geloofde dat Jezus opstond uit de dood, maar niet dat Hij de Messias is. Omdat Hij een trouw volgeling van God was is hij, aldus Lapide, opgewekt uit genade. God zou, aldus Lapide, tevens hebben voorzien dat het effect van de opstanding zou zijn dat de volgelingen van Jezus de heidenen tot het geloof zou brengen en tot de Hebreeuwse geschriften zou trekken. (Dat is dan ook gelukt blijkt hier wel) Lapide meent vervolgens dat de discipelen de opstanding verkeerd begrepen hebben en daardoor de christelijke dwaling is ontstaan.
Er staat bij mij trouwens tien geboden., dus ik vraag me oprecht af als leek hoe je bij Tien Woorden komt. Komt dat via het Hebreeuws?
Maar er wordt nog steeds onterecht iets toegeëigend, wat voor het Joodse volk bedoelt is.
Arco schreef:- stel: de offers zijn ceremonieel: waarom offert Paulus dan nog? En is er een offerdienst in de derde Tempel (lees Zach.)?
- stel: de feesten zijn ceremonieel: waarom wil Paulus persé met Pinksteren in Jeruzalem zijn (lees Kol.)?
- stel: de Sjabbat is ceremonieel: waarom zou de Heere Jezus dan bidden dat de vlucht uit Jeruzalem niet op de Sjabbat zou plaatsvinden, vanwege de belegering ervan?
Kortom, als je stelt dat de Torah (deels) bestaat uit ceremoniële wetten, hoe is te bepalen wat ceremonieel is. En belangrijk is, is er Schriftbewijs voor.
Jawel, daar ben ik al op ingegaan. Maar je hebt waarschijnlijk nog steeds niet teruggelezen.
En ik heb ook gevraagd een ander topic hierover te openen, want hier gaat het over de zondag.
Nee dat besef ik nietIk heb het zelf aangehaald, maar ik besef het niet.
Gekkigheid natuurlijk.
Laat het nou net zo zijn dat de kanttekening hier in de juiste context iets aanhaalt wat elders in de Bijbel staat. Ook dat kun je als je terugleest vinden.
Ja, dat zei ik dat hij vals beschuldigt werd.
Nee, die verwar ik ook niet. Wat handelingen 15 betreft waren het inderdaad mensen uit de sekte van de Farizeeën, maar de Bijbel bestaat niet uit één hoofdstuk. Lees maar eens wat er in Lystre gebeurd is en en Ikonium bijvoorbeeld. Het is algemeen bekend.
Denk je ook niet dat de waarheid bij sommige dingen wel ergens in het midden kan liggen?
Hmmm, beetje theatraal vind ik het wel hoe je nu reageert.Arco schreef:
Beste Johan100,
Met enorme verbazing heb ik het bovenstaande gelezen. Hoe kan je dit nu zeggen? Hoe heb jij het lef om mij te beoordelen op die ene keer dat ik een boekje van Lapide heb gelezen? Dit is helemaal geen inhoudelijk reactie op de argumenten die in aanvoer, maar een frontale aanval op mij. Dit heeft niets meer met de discussie in dit topic te maken, omdat je alles doet om de argumenten tegen jouw stelling ontwijkt. Dit valt me zwaar tegen van je.
Johan100 schreef:Daarom wilde ik het hier maar bij laten, dat lijkt me heilzamer.
Nina schreef:Toch niet echt, want mensen die de zondag als rustdag houden, passen wel de wetten toe die voor de sabbat golden. (Erg verwarrend, inderdaad..) Op zondagen wordt er in kerken - zonder blikken of blozen - voorgelezen: ' Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt', en men past dit dan toe op de zondag.
Arco schreef:
Ik vind het teleurstellend dat je niet inhoudelijk wil ingaan op mijn vragen.
Nina schreef:Toch niet echt, want mensen die de zondag als rustdag houden, passen wel de wetten toe die voor de sabbat golden. (Erg verwarrend, inderdaad..) Op zondagen wordt er in kerken - zonder blikken of blozen - voorgelezen: ' Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt', en men past dit dan toe op de zondag.
dalethvav schreef:Wellicht wordt er dan verwezen naar 1 Kor. 16:2, waar we lezen: "Op elke eerste dag van de week moet ieder van u bij zichzelf iets opzijleggen om op te sparen wat in zijn vermogen is, opdat de inzamelingen niet pas dan gehouden worden, wanneer ik gekomen ben."
Zie je wel, de gemeente kwam bij elkaar op de eerste dag van de week. Hieronder een plausibele verklaring van de uitdrukking "eerste dag van de week" van David Stern:
1 Kor. 16:2: "Every week, on Motza’ei-Shabbat, each of you should set some money aside, according to his resources, and save it up; so that when I come I won’t have to do fundraising.
Every week, on Motza'ei-Shabhat. The Hebrew expression means, literally, "departure of the Sabbath"; it signifies Saturday night. It translates the Greek phrase which means, literally, "every one of a week," that is, every first day of the week. The question is: does this refer to Saturday night or to Sunday?
Cicero schreef:
Volgens mij moet je 1 Korintiërs op basis van het Grieks uitleggen. Het is duidelijk dat het om de eerste dag van de week gaat, d.w.z. zondag. Dat de Korintiërs op deze dag samenkwamen staat er natuurlijk niet, maar is op andere gronden waarschijnlijk.
Cicero schreef:Volgens mij moet je 1 Korintiërs op basis van het Grieks uitleggen. Het is duidelijk dat het om de eerste dag van de week gaat, d.w.z. zondag. Dat de Korintiërs op deze dag samenkwamen staat er natuurlijk niet, maar is op andere gronden waarschijnlijk.
''Op elke eerste dag van de week moet ieder van u bij zichzelf iets opzijleggen om op te sparen wat in zijn vermogen is, opdat de inzamelingen niet pas dan gehouden worden, wanneer ik gekomen ben."
Hij denkt een punt te hebben, maar vergeet voor het gemak even dat Paulus, die dit zegt in dit vers, een rondtrekkend evangelist was en de gemeenten stichtte. Hij had blijkbaar het gezag over de collectegelden. Het was de begintijd van de kerk en de kerk bestond uit oudsten en diakenen en hoorders.
Of het nu thuis of in de gemeente alvast apart gelegd werd doet er niet toe, feit is dat de diensten op de eerste dag plaatsvonden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten