Makkelijk om andere historici als pseudowetenchappers af te serveren. Vond je alle 4 mijn voorbeelden pseudowetenschappers?
Verder moet ik misschien iets meer duidelijkheid scheppen, omdat ik zie dat je je irriteert.
Ik ga er dan gemakshalve even vanuit dat de historicus exact kan achterhalen hoe, waar en wanneer en zelfs door wie alle bijbelboeken zijn geschreven. Ook die van het OT.
Dit is dus duidelijk een 'stel-dat'-scenario.
Waar ik dan m.n. in geïnteresseerd ben, als atheïst, zijn de claims die gedaan worden. De waarheidsclaims zogezegd.
"God bestaat". "Jezus is de zoon van", "De zon stond stil", "bidden werkt" etc etc. Ik heb al vele malen eerder aangegeven dat Jezus bestaan zal hebben, hoewel dus sommige zeer gerenommeerde historici daar hun twijfels bij hebben. Die historici die jij dan als pseudowetenschappers wegzet. Boeken van 2000 of 5000 jaar oud kunnen nog zo authentiek zijn, mij gaat het vooral om de inhoud en niet of Marcus werkelijk door Marcus geschreven is (waarvan we dus historisch weten dat dit niet zo is, omdat de schrijvers onbekend zijn; maar dat terzijde)
Dan alleen nog even je opmerking m.b.t. autoriteiten:
Ben ik alleen met je eens als je "wetenschap" of de wetenschappelijke methode een autoriteit noemt. Ik doelde uiteraard op personen: Dawkins heeft altijd gelijk, De imam heeft altijd gelijk, Cicero heeft altijd gelijk etc. Mensen maken fouten, wetenschappers maken aan de lopende band fouten. Alleen gelovigen schijnen zich hieraan te onttrekken.Iedereen is afhankelijk van autoriteiten. Dat is prima, zolang de autoriteit maar is afgeleid van daadwerkelijke kennis van zaken.