Moderator: Moderafo's
@mic schreef:ik vind het veel belangrijker dat de gemeente gemeente is (dus zorg voor elkaar, uitreiken naar de wereld, sociaal betrokken etc) dan dat de leer zuiver is. Kerken met een zuivere leer kunnen ook zo dood als een pier zijn (bij wijze van spreken) terwijl je dat bij kerken waar men gemeente is volgens mij nooit ziet. "hier aan kent de wereld u, dat gij liefde hebt onder elkander", niet dat je de juiste leer aan hangt o.i.d.
@mic schreef:cool dan is in onze kerk dus nog wel een beetje zuiver, khoor wel eens anders
dat bedoel ik dus met m'n voorlaatste postHet kan natuurlijk ook dat de precieze leer niet helemaal zuiver (maar wat is zuiver? kunnen wij dat goed beoordelen?) is, maar dat de mensen vanuit hun liefde voor God en de medemens wel de juiste intenties hebben en zodoende een goede gemeente zijn.
Aragorn schreef:
Ik denk ook dat wanneer ECHT de zuivere leer in de gemeente leeft en
Sabra schreef:Aragorn schreef:
Ik denk ook dat wanneer ECHT de zuivere leer in de gemeente leeft en
Ik vind dit echt zulke flauwekul, de zuivere leer. Er zijn duizenden mensen gedood, vervloekt en nog veel meer omdat men vond dat men niet de zuivere leer onderhield.
En nog steeds worden er mensen in hokjes geplaatst. Kijk alleen maar naar de reactie dat men iig de zuivere leer aantreft in een aantal kerken.
Het is zo'n subjectief begrip, zuivere leer.
tomkoers schreef:Simpele vraag: Bestaat de Ware Kerk, en zo ja welke is dit dan en waarom?
caprice schreef:Boekenlezer schreef:caprice schreef:De triomferende Kerk.
Ja, da's nou wel heel gezellig en knus zo, om dat tegen elkaar te zeggen bij de warme kachel en een kop warme chocolademelk,maar eh... die ware kerk, had die niet met de zichtbare kerk te maken? Dus gewoon hier op aarde. Dáár heeft Paulus het toch over in zijn brieven - dat is mij vroeger ten minste geleerd - en zó spreekt de Nederlandse Geloofsbelijdenis er toch over?
Dat dat zou betekenen dat er dan één waar kerkgenootschap is, dat komt nogal vergezocht op mij over. Ik denk eerder dat de kerk versplinterd is, en dat die weer één moet worden. Maar ja, krijg dat maar eens voor elkaar met al die menselijke hardnekkigheid...
Maar het is in feite natuurlijk een absurde situatie dat Christus' kerk verscheurd ligt. Dat waren we misschien een beetje vergeten, gewend als we zijn aan de bestaande situatie, maar zo is het natuurlijk wel...
Die kerk is versplinterd, en zal eens één worden.
DE ware kerk bestaat hier niet op aarde. Slechts de ware Kerk, maar die is verstrooid over verschillende kerkverbanden.
De kerken waar de leer het zuiverst is zijn denk ik toch wel de Ned. Hervormde kerk Geref. Bond, Gereformeerde Gemeenten, Chr. Ger. Kerk (Bewaar het Pand), en waarschijnlijk ook de Oud Gereformeerde Gemeenten.
Er zullen er best een aantal vergeten zijn hoor, maar ik ken ze ook niet allemaal.
Vrouwe Justitia schreef:tomkoers schreef:Simpele vraag: Bestaat de Ware Kerk, en zo ja welke is dit dan en waarom?
Simpel antwoord: Nee.
Een kerk is nooit waar, al heeft die nog zoveel waarheid. Zelfs al zou alles in een kerk waarheid zijn, de kerk is nooit waar.
@mic schreef:ik vind het veel belangrijker dat de gemeente gemeente is (dus zorg voor elkaar, uitreiken naar de wereld, sociaal betrokken etc) dan dat de leer zuiver is. Kerken met een zuivere leer kunnen ook zo dood als een pier zijn (bij wijze van spreken) terwijl je dat bij kerken waar men gemeente is volgens mij nooit ziet. "hier aan kent de wereld u, dat gij liefde hebt onder elkander", niet dat je de juiste leer aan hangt o.i.d.
Het Weermannetje schreef:@mic schreef:ik vind het veel belangrijker dat de gemeente gemeente is (dus zorg voor elkaar, uitreiken naar de wereld, sociaal betrokken etc) dan dat de leer zuiver is. Kerken met een zuivere leer kunnen ook zo dood als een pier zijn (bij wijze van spreken) terwijl je dat bij kerken waar men gemeente is volgens mij nooit ziet. "hier aan kent de wereld u, dat gij liefde hebt onder elkander", niet dat je de juiste leer aan hangt o.i.d.
Hoe kun je dit goed doen als je leer niet goed is?
Aragorn schreef:Het Weermannetje schreef:@mic schreef:ik vind het veel belangrijker dat de gemeente gemeente is (dus zorg voor elkaar, uitreiken naar de wereld, sociaal betrokken etc) dan dat de leer zuiver is. Kerken met een zuivere leer kunnen ook zo dood als een pier zijn (bij wijze van spreken) terwijl je dat bij kerken waar men gemeente is volgens mij nooit ziet. "hier aan kent de wereld u, dat gij liefde hebt onder elkander", niet dat je de juiste leer aan hangt o.i.d.
Hoe kun je dit goed doen als je leer niet goed is?
Als je wel de kern van het geloof doorhebt, is de rest van secundair belang. Als je als gemeente begrepen hebt dat Jezus is gestorven voor onze zonden, dat wij geroepen zijn Zijn boodschap van liefde en vergeving uit te dragen en elkaar lief te hebben, enz. Dan is het niet zo belangrijk meer of je nu wel of niet gelooft in 3-1-heid, vrije wil of infralapsarisme... want dat zijn allemaal maar menselijke pogingen om de bijbel wat bevattelijker te maken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten