heintje schreef:@Cicero
je steekt je superioriteitsgevoelens nog steeds niet onder stoelen en banken hè? Ik heb nergens ook maar 1 sikkepit verstand van en ondergetekende (Cicero) is heer en meester op archeologisch en historisch gebied.
Fijn dat je dat ook inziet.
Helaas ben ik niet onder de indruk van autoriteiten (zoals je jezelf misschien typeert), meer onder de indruk van feiten.
En waar haal je die feiten vandaan? Uit de geschiedenisboeken (althans, in het beste geval). En door wie zijn die geschreven? Juist.
Iedereen is afhankelijk van autoriteiten. Dat is prima, zolang de autoriteit maar is afgeleid van daadwerkelijke kennis van zaken.
Archeologie (heb ik dit ergens een exacte wetenschap genoemd?) vind ik ten dele wel goed te vergelijken met historisch onderzoek. Het IS nl. onderzoek naar de historie. Maar, het laat ruimte voor interpretatie.
Precies. Ik zie nu dat je inderdaad archeologie niet genoemd had.
Maar misschien wil je iets minder hoog van de toren blazen in het vervolg? Het komt op mij nogal pedant over. Maar dat evenens een tekortkoming mijnerzijds zijn.
Misschien liet ik me een beetje gaan, maar ik erger me mateloos aan onkunde die met een air van kijk-mij-eens-rationeel-atheïstisch-zijn gepresenteerd wordt.
Ik weet waar ik over praat.
Nou eh... maar half.
En dat is nou exact wat ik je probeerde te vertellen. De historicus kan mogelijk aangeven dat die bijbel in een bepaalde tijd door bepaalde mensen is geschreven....and that's that! Inhoudelijk (zo schreef ik), kun je met die 'heilige' geopenbaarde teksten blijkbaar alle kanten op.
De wetenschap echter....toont dan aan waar wij mensen echt vanaf stammen.
Dus leuk voor de historicus dat hij/zij de bijbel kan plaatsen, maar meer zegt het niet.
Nee. Ik heb vermoedelijk iets te veel van jouw tekst opgevat alsof jij dat onder het takenpakket van de historicus zag. MAar dan nog, bovenstaande omschrijving gaat erg mank.
Ten eerste kan de historicus
als het gaat om oorsprongsmythen (want dan hebben we het nog niet over andere delen van de Bijbel gehad) al het oordeel vellen dat het historisch gehalte ervan nihil is. Dat deden historici al vóór Darwin.
Ten tweede kun je, als je de wetenschap hoog hebt staan, niet inhoudelijk alle kanten op. De betekenis van de oude verhalen kun je met behulp van letterkundige, taalkundige en historische methoden achterhalen. Dat gelovigen vaak de gekste dingen doen met de Bijbel doet daar niets aan af.
Ten derde, de oorsprong van de mens is geen object van geschiedonderzoek (nu ja, misschien zijdelings), omdat het tot de prehistorie behoort. Het is dus een heel ander vakgebied.
Ten vierde, de uitdrukking "de wetenschap echter..." hierboven is zeer ongepast. Zoals ik al zeg ligt het er maar aan wat je wilt weten. Dat je historisch, taal- enn letterkundige onderzoek geen wetenschap wilt noemen zegt meer over jou dan over die vakgebieden.
Pseudowetenschap.