heintje schreef:Dat laatste mag jij vinden en dat komt misschien omdat je niet open staat voor mijn kritiek. En mijn eerste bewering sta ik volledig achter. Als je al faith hebt in een God die in de bijbel beschreven wordt, is dit faith niet toereikend om objectief concusies over de inhouden van de boeken te kunnen trekken. Dat is faith nl. nooit! Want als je iets zeker weet en kunt beargumenteren, heb je helemaal geen faith nodig.
Je middelste opmerking: Dat ik jouw geloof niet kan veranderen....dat interesseert me niet en ben ik me volledig bewust! Niets verandert jouw geloof. Logica niet, rede niet, intellect niet, wetenschap niet, bewijzen en feiten niet. En dat is het verschil met een atheist/( of wetenschapper). Die is wel in staat een mening te herzien. En wat daar voor nodig is: Logica, rede, intellect, de wetenschappelijke methode, argumenten en feiten.
2 Verschillende werelden dus.
Zie je wel, daar ga je weer. Natuurlijk sta ik open voor logica, rede, intellect en wetenschap. Alleen mijn uitgangspunt is anders, in dit geval een tegenoverstelde van jou.
Nee dat is niet waar. De bijbel is een ratjetoe van documenten welke in de loop der 1000 jaar samengesteld zijn.
Dat lijk je anders in eerste instantie wel te doen. Een ratjetoe, daar ben ik niet met je eens. Er is een grote variantie van verschillende teksten.
Ik ben nog niet eens begonnen...De lijst is te lang.
De lijst is lang, ja. Mij is dat niet onbekend.
het maakt alleen de betrouwbaarheid van de documenten zo klein.
Lijkt me niet. Eerst dien je uit te zoeken waardoor een tekstueel verschil zou kunnen zijn ontstaan. Dan te onderzoeken of er andere tekstbronnen zijn. In de meeste gevallen zijn tekstuele verschillen eenvoudig te verklaren.
Laatst las ik een verslag van een bouwvergadering. Bij agendapunt 3 zou aannemer A een probleem oplossen, maar bij agendapunt 11 zou aannemer B dat probleem oplossen. Wie gaat het nu oplossen? Aannemer B gaat het oplossen, onder de contractuele verantwoordelijkheid van aannemer A.
Waarom is dat natuurlijk? Omdat je bevooroordeeld bent en kost wat kost wilt blijven geloven in je overtuigingen?
Nee, omdat jouw redenering niet klopt. Een manier van zwart-wit denken dat geen rekening houd met andere mogelijkheden.
Ik noem dit wederom apologie. Fouten als bewijs gaan zien voor authenticiteit. dan zijn de series van star trek in mijn ogen ook authentiek en waar gebeurd.
Nee, tekstuele verschillen. Het zijn daardoor geen fouten.