Arco schreef:@Heintje
Met plezier heb ik jouw gesprek met Cicero gevolgd. Wat typisch is, dat is dat je blijkbaar meer geïnteresseerd bent in het prediken van je eigen mening, dan dat je feiten komt. Je kakelt over de onbetrouwbaarheid van de Bijbel, maar gaat niet inhoudelijk in op de tegenwerpingen van Cicero. De kritiek die Cicero krijgt van Johan en Antoon, dat snap ik wel, maar toch zijn die in deze discussie niet relevant.
Je stelling dat er twee scheppingsverhalen zijn, veel tegenstrijdigheden, etc. passen niet in deze discussie, maar puur bedoeld om je opponent in de hoek te zetten. Niet netjes.
Als een "heilig" boek VOL met tegenstrijdigheden, (historische/wetenschappelijke etc) fouten, onwaarheden en inconsistenties staat, waarom moet ik de bijbel dan wel als historische bron (volgens Cicero) serieus nemen?
Nogmaals. We kennen de geschiedenis van het christendom en vooral hoe het zich zo populair heeft weten te maken. Vandaar dat ik geneigd ben Cicero gelijk te geven wat betreft het historische bestaan van JC. Er zal wel iemand in die periode gepredikt hebben en aanhangers hebben gekregen nadat hij was overleden.
Zat toevallig gisteren (maar dat is ook off topic) een docu te kijken op t.v. over scientology. Hoe dit (door een science fiction schrijver n.b.) verzonnen is. Tenminste, ik neem aan dat iedereen dat hier met mij eens is, dat scientology verzonnen is.
Maar kijk naar de hoeveelheid aanhangers en oprecht gelovigen in deze sekte...Ook dat is voor mij wederom een argument het hele christendom met een korreltje zout te nemen en dus niet te kunnen spreken van een onomstotelijk feitelijk historisch betrouwbare JC.