@Antoon
het beeld dat dan naar voren komt is gewoon dat de bijbel nog steeds staat als een huis, inderdaad zijn er nog en kele openstaande vragen , maar stilaan aan worden die door onderzoek ook beantwoord, Heintje is het niet zo dat je met vooroordeel bezig ben.
Dat dit beeld bij jou en andere gelovigen naar voren komt, ben ik helemaal met je eens.
Maar dat jij niet bevooroordeeld zou zijn, daar zouden we het nog eens over kunnen hebben.
De bijbel is volgens jou, neem ik aan, door God geïnspireerd? Laat ik de 2 scheppingsverhalen even voor wat ze zijn en ook de tegenstrijdigheid met het archeologisch versus historisch onderzoek. God had er toch zeker voor moeten zorgen dat Zijn geïnspireerde auteurs geen tegenstrijdige verklaringen zouden gaan afleggen. God kan dat, want Hij kan ook met de natuurconstanten rommelen zoals ik gelezen heb.
En dan zien we dat de oudtestamentische teksten niet alleen meerdere keren grondig herschreven zijn, er vallen ook behoorlijk wat steken.
Jhwh de allerhoogste god?
Deuteronomium 32 opent met een oud lied waarin Jahweh het volk van Jakob toegewezen krijgt door een Allerhoogste god die ‘El Elyon’ wordt genoemd. Jhwh had een echtgenote. Ashera (Astarte). Inscripties aangetroffen in de ruïne van Kuntillet el-Agrud vereren Jhwh en zijn Asherah en we zien de 2 ook opduiken in Deuteronomium 33:2-3 ('Rechts van hem zijn eigen Ashera’). En dan nog wat prachtige tegenspraken. Een hele(!) kleine selectie voor jou Antoon:
Werden de schatten van Salomo door farao Shoshenk weggesleept zoals je kunt lezen in 1 Koningen 24:16 of 400 jaar later door de Nebuchadnezzar zoals in 2 Koningen 24:13? Apologie....kom er maar in!
Wanneer maakte Jhwh zijn naam nu voor het eerst bekend: ten tijde van Set (Genesis 4:26) of Mozes (Exodus 3:15)? Apologie....kom er maar in!
Wie doodde Goliath: David (1 Samuel 17) of Elhanan (2 Samuel 21:19)? Apologeren maar!!!
Wie bouwde de Ark des Verbonds: Bezaleël (Exodus 37:1) of of Mozes zelf (Deuteronomium 10:1-5).
Wie gaf David de opdracht om een volkstelling te houden: was dat God (2 Samuel 24:1) of Satan (1 Kronieken 21:1)?
En nog een mooi afsluitend plaatjes om de goddelijkheid van de bijbel aan te tonen.
http://www.patheos.com/blogs/friendlyat ... adictions/
Dus als mij de vraag gesteld wordt: Heeft Jezus echt bestaan, dan ga ik niet zo maar zonder meer van de bijbel uit als betrouwbare historische informatiebron. Dit gezien het feit dat ze bomvol met fouten, wetenschappelijke onwaarheden en contradicties staat en dat we bovendien een goed beeld hebben van hoe de bijbel tot stand is gekomen.
Omdat het westen zo ondergedompeld was in het christendom zijn we hier al snel geneigd blind aan te nemen dat hij bestaan heeft en ik wil hem dan ook nog steeds het voordeel van de twijfel geven. Maar niet aan de hand van de betrouwbaarheid van de bijbel. En dat schijnt Cicero min of meer met mij eens te zijn. Hoewel ik denk dat hij meer waarde aan de bijbel (inhoudelijk ook dan!) hecht dan ik.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan