Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
heintje schreef:Jij zou van mij ook iets meer bewijs willen dan stevige woorden als: "zeker", "absoluut" en "ultiem".
dalethvav schreef:@ Heintje:
Wellicht dat dit interview (vanaf 35:25, maar je mag ook het hele interview beluisteren) je kan leren dat het mogelijk is dat wetenschapper en gelovige op gelijk niveau met elkaar in discussie kunnen gaan.
Een geheel andere stijl dan jij er hier op dit forum op na houdt. Iets waar je overigens al door meerdere forummers op gewezen bent.
Overigens is dit manifest om nog maar eens een link te plaatsenook de moeite van het lezen waard. Een manifest dat, zonder dat ik je direkt wil overtuigen, je toch wel enigszins tot nadenken zou moeten brengen.
Overigens is W.J. Ouweneel, gezien zijn C.V., niet één van de minste wetenschappers die overtuigd is in het bestaan van God.
Johan100 schreef:Stott, Keller, Packer, Lewis, Knevel, van den Brink allemaal theistisch evolutionist volgens Christipedia.
Dat gaat voor mij dus onmogelijk samen.
dalethvav schreef:
Ik kan je daar wel in volgen Johan, maar het ging me, met name bij het interview, over het niveau van het voeren van de discussie. Minder over de inhoud, alhoewel er wel zinnige dingen gezegd worden.
Ook inhoudelijk hoef je het niet met alles uit het Theïstisch manifest eens te zijn, maar er worden wel heel wat wetenschappelijk goed onderbouwde dingen in geschreven m.b.t. het godsargument.
Om het helemaal helder te krijgen: Zelf reken ik me, heel ouderwets, tot de jonge aarde creationisten. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan niet wil of kan leren van anderen, zonder het in álles met ze eens te zijn.
dalethvav schreef:@ Heintje:
Wellicht dat dit interview (vanaf 35:25, maar je mag ook het hele interview beluisteren) je kan leren dat het mogelijk is dat wetenschapper en gelovige op gelijk niveau met elkaar in discussie kunnen gaan.
Een geheel andere stijl dan jij er hier op dit forum op na houdt. Iets waar je overigens al door meerdere forummers op gewezen bent.
Overigens is dit manifest om nog maar eens een link te plaatsenook de moeite van het lezen waard. Een manifest dat, zonder dat ik je direkt wil overtuigen, je toch wel enigszins tot nadenken zou moeten brengen.
Overigens is W.J. Ouweneel, gezien zijn C.V., niet één van de minste wetenschappers die overtuigd is in het bestaan van God.
mohamed schreef:Laat me niet lachen, het geloof is al duizenden jaren onuitroeibaar. Mensen zoals jij komen en gaan, er is niks nieuws onder de zon.
heintje schreef:Beste vraag: Hoe weet je dat jij gelijk hebt en de moslim niet? Ieder geloof heeft een eigen antwoord.
Tsunami's stormen, kinderkanker etc. is een achilleshiel voor een goedaardige God, maar de theoloog heeft er een “antwoord” op, soms hele zotte antwoorden!
Waarom is God verstopt? Hij kan zich zichzelf heel goed duidelijk maken aan iedereen. En dus verzinnen ze van alles: “We moeten het niet kunnen begrijpen...?” en meer...
Een niet te onderschatten gebrek, want we weten zo nooit wie op welk gebied gelijk heeft. Er is m.i. geen 1 onderwerp waarbij ALLE religies over de gehele wereld zeggen: "ZO is het".Religies zijn idd verdeeld in hun claims, dat is hun gebrek.
Wetenschap en spiritualiteit zijn niet strijdig in mijn ogen. Maar de manieren om spiritualiteit te ervaren (moet je eerst wel een goede definitie van spiritueel hebben) zijn even divers als het aantal religies dat er is. Een gelovige kan spiritueel ontroerd raken door tot God te bidden, een kosmoloog kan spiritueel gelukkig worden als hij naar een ver sterrenstelsel staart.Maar spiritualiteit niet, die baseert zich op de wetenschap over hoe een mens zich het beste spiritueel ontwikkelt en die instructies komen ongeacht de cultuur op aarde ongeveer overeen. Omdat ze uit de praktische ervaringen met spirituele ontwikkeling zijn afgeleid kun je daar spreken van een experimentele wetenschap (van het subject, niet van objecten zoals bij "gewone" wetenschap).
Wat is DE spirituele filosofie? En heeft filosofie meer te zeggen over hersenprocessen (want daar vindt de ervaring tenslotte plaats) dan de neurobiologie/fysiologie?De theologie is inderdaad gebrekkig, maar de spirituele filosofie niet.
(Definitie google): Karma is een begrip uit het Hindoeïsme en het Boeddhisme. Het is onlosmakelijk verbonden aan de reïncarnatie; de wedergeboorte. Karma wordt gezien als een natuurwet. Er is niet een God die meteen straft, maar de natuur zoekt automatisch haar eigen evenwicht. En dus zijn dit weer wetenschappelijke uitspraken. Reïncarnatie/wedergeboorte.Zelfs in de leringen van Jezus kom je de leer van karma tegen, dat zijn dus geen zotte antwoorden, maar is een logische idee over lijden en geluk in dit universum, de simpele wet van acties en hun reacties. De natuur is neutraal en maakt vanuit de wet van karma (en reincarnatie) gezien geen onderscheid des persoons (of des diers).
Dit kan voor een persoon die er zo over denkt misschien de waarheid zijn, maar de vraag die gelijk rijst: Hoe weet je dit? Welk bewijs heb je hiervoor? En hoe komt het dan dat er zoveel verschillende overtuigingen qua goden zijn?Ook met de verborgenheid van God geldt dat de religies gebrekkige antwoorden geven, maar de spirituele filosofie met een logisch antwoord komt. God is helemaal niet verborgen, maar het ego schermt zich door het karakter van zijn oorsprong af van de totale ervaring (van de eenheid) met God.
Bij het totale loslaten van het ego blijkt alles in feite een spel te zijn binnen de Geest van God (Heilige Geest of Heerschapij van God in de leringen van Jezus) en blijkt dat we ons gewoon voor Hem afsloten. Daarbij moet je je God niet voorstellen als een te objectiveren persoon of verschijnsel maar als het Ultieme Subject dat niet gebonden is aan tijd en ruimte, maar het wel schept. Door de bewustzijnsvernauwing van het ego ervaren we de eenheid met dit Ultieme Subject niet meer of nog niet (mythische voorstelling: de val uit het Paradijs en de "zondeval").
Welkom in de wereld die wetenschap heet! Die maakt gods-claims overbodig.Misschien schept het een vorm van plezier om iets dat je als achterlijk voorkomt met giftige pijlen te bestoken.
Het lijkt me nuttiger om het betere alternatief aan te dragen en zo bovendien de kunstmatige en maatschappelijk schadelijke tegenstellingen tussen religies uit te gummen.
En dan is God het antwoord?Zelfs kunst en kennis zijn uiteindelijk geen afdoende antwoord op de eindeloze honger van de mens naar geluk.
Ja dus toch. God als antwoord op onbeantwoorde vragen. En ook hier kan ik weer giftige pijlen schieten over wat Jezus ook gezegd heeft en beslist geen geluk teweeg brengt. Dat er leermeesters zijn geweest die massa's mensen geïnspireerd hebben, daar heb je gelijk in. Jezus was er wellicht 1 van.Daarom kwamen mensen zoals Jezus, om die weg te onderwijzen.
Atheisme is het ontbreken in het geloof in goden, dus zegt al helemaal niets over het spiritueel zijn van de atheïst. Bij jou is spirituele groei ook een lust. Het komt immers voort (volgens de laatste wetenschappelijke onderzoeken) uit de oudere hersendelen. Echter: Er moet nog veel onderzoek naar gedaan worden als we echt willen weten(!) wat spiritualiteit is bij de mens.Atheisme is geen goed alternatief omdat mensen spirituele wezens zijn die verlangen naar (spirituele) groei en niet naar eindeloos genot en lustbevrediging zoals bij dieren.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten