Harmonica2 schreef:
Dit is helemaal niet objectief zo. Slavernij bestaat nog altijd. Zoveel verschillende meningen over slavernij, de één vindt het goed, de ander vindt het slecht en de ander vindt het alleen onder bepaalde omstandigheden goed. Niemand heeft gelijk volgens jou. En al zouden we met zijn allen besluiten dat slavernij niet goed is, als we met zijn allen besluiten dat kinderverkrachting goed is dan is dat ineens goed? Compleet irrelevante opmerking dus.
)
Misschien zijn er nog volkeren die het goed vinden om kinderkopjes tegen rotsen te verpletteren of om mensen te offeren.
De algehele consensus onder het merendeel van de wereldbevolking is het er mee eens dat het houden van slaven niet goed is voor het welzijn van deze mensen (de slaven). En dat zelfde vindt het merendeel m.b.t. de kinderkopjes/rotsen.
Moraal is ook een evoluerend proces. We worden ons eindelijk bewust dat andere mensen (en dieren!) ook bewustzijn kunnen hebben en ze het dus misschien niet prettig vinden als ze als slaaf worden gehouden. Ik heb je al eerder geschreven: Misschien vinden we het over 30 jaar onvoorstelbaar dat we dieren slachtten om te kunnen barbecue-en. De tijd zal het leren (God niet).
Maar nu jij! De bijbel promoot slavernij in diverse passages. God heeft er m.a.w. (absoluut dus gezien) geen probleem mee. De bekendste passage ken je: Is nl. het 10e gebod:
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is. Ga ik niet eens mekkeren over het feit dat vrouw, ezel en os in 1 zin worden vermeld. En hier kun je je nog uit apologeren door te gaan beweren dat God hiermee
bedoelt(!) dat we ons niet aan aardse zaken moeten hechten o.i.d.
Weet niet of "Yhe atheist experience" met de moslim bekeken hebt. Die bleef ook maar draaien over de passage dat 'apostates' gedood moesten worden. Het stond er. Matt las het op. Uiteindelijk was tijdsgeest het excuus van de moslim. Maar ook dat sloeg nergens op.
Alle passages kun je trouwens hier (
http://www.debijbelzegt.nl/slavernij.htm) lezen. En 1 positief puntje m.b.t. de bijbel mag natuurlijk ook niet onvermeld blijven! Je mag met je slaven niet alles van God: (Exodus 21:20-21) Afranselen is geoorloofd zolang er geen doden bij vallen.
Misschien is het goed inderdaad dit onderwerp eens goed uit te kauwen, maar dat betekent wel dat jij moet gaan stoppen met vragen en ook eens antwoorden moet gaan geven. Ik ben zo coulant geweest overal op te antwoorden. Ook op al je tegenvragen op mijn vragen.
Was ik duidelijk zo? Of kom je wederom met 1 loze korte opmerkingen en stel je een tegenvraag?
Zal ik je een bonus geven. Wat is geloven? Dat is al cherrypickend door de bijbel gaan wat God wel of niet geboden heeft. Want weet je, er zijn 613 geboden en verboden. En die zou ik dan absoluut willen noemen omdat ze direct van God afkomstig zijn.
(Exodus 21:15) Zo wie zijn vader of zijn moeder slaat, die zal zekerlijk gedood worden.
(Exodus 21:17) Wie ook zijn vader of zijn moeder vloekt, die zal zekerlijk gedood worden.
(Exodus 22:18) De toveres zult gij niet laten leven.
(Deuteronomium 22:11) Gij zult geen kleed van gemengde stof aantrekken, wollen en linnen te gelijk.
Ach laat maar. Heeft niet veel zin denk ik, want iets zegt me dat je ook dit niet gaat uitleggen.
(Leviticus 21:9) Als nu de dochter van enigen priester zal beginnen te hoereren, zij ontheiligt haar vader; met vuur zal zij verbrand worden.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan