Wat is geloven?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Re: Wat is geloven?

Berichtdoor Harmonica2 » 16 jul 2016 16:54

Maar als je er zo instaat waar ben je hier dan continu mee bezig? Al dat gepreek over de gevaren van religie is dus onzinnig. Voor iemand die niet in moraal gelooft ben je een behoorlijk starre moralist.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 16 jul 2016 16:58

heintje schreef: Is het een goed idee kinderen bloot te stellen aan pijn en publieke vernedering? Gelukkig leven heeft niet een echte definitie, maar ik durf wat betreft dit slaan van kinderen wel een uitspraak hierover te doen.
.

Maar jij gelooft dus niet in absolute moraliteit dus jouw antwoord is: dat is subjectief. Iemand die houdt van kinderen slaan hetzij door zijn omgeving, hetzij door zijn cultuur is niet beter of slechter dan iemand die dat niet doet. Het is gewoon een kwestie van smaak volgens jou.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 16 jul 2016 17:15

wat een magere reactie op mijn betoog. En...je hebt het niet begrepen. Neem liever mijn voorbeeld van liegen. Is het een absolute moraal (van God) om niet te liegen?
Want als ik dan 1 voorbeeld bedenkt waarbij een leugentje om bestwil duidelijk te prefereren is boven de waarheid vertellen, bestaat absolute moraal dus niet.
M.a.w. Doe jij nou eens een pleidooi voor je absolute moraal! Ik blijf uitleggen, argumenteren, maar je snapt het niet. Dus nu jij! Beargumenteer een universele absolute moraal.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 16 jul 2016 17:23

Ik ga dan ook niet tegen je betoog in, ik benoem de consequenties van je opvatting. Je moet kiezen: of je gelooft in absolute moraliteit, of je moet erkennen dat je ethische bezwaren tegen religie subjectief en dus nietszeggend zijn. Dus wat wordt het Heintje?

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 16 jul 2016 18:35

Mijn bezwaren tegen religieuze opvattingen (b.v. dat moraal universeel door een god ingegeven zou zijn) spatten van het scherm af en jij blijft maar je zelfde mantra herhalen. Snap je nou werkelijk niet wat ik schrijf?
Mijn bezwaren tegen religieuze opvattingen(!) en dus niet tegen religie (omdat dit veel te breed is) kan ik motiveren, doe dat steeds, maar er bij jou links in en rechts met dezelfde vaart weer uit.
Waar je nu mee bezig bent is een wedstrijdje ver plassen.
Daar pas ik voor. Ik reageer alleen nog op zinnige bijdragen van jou. Reageer b.v. op mijn stelling of Jezus wel of niet lichamelijk uit de dood is opgestaan. Dan zie ik of jij het begrip 'feit' begrijpt.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 16 jul 2016 18:53

Haha je weet gewoon dat het vervelend voor je is, omdat je enerzijds wel lekker de moralist wil uithangen maar anderzijds dus ook wil doen alsof er geen objectieve moraliteit is. Je kan nog zoveel redenen noemen voor je ethiek maar als je vervolgens direct daarna zegt dat er geen absolute moraliteit is dan is dat dus compleet irrelevant. En ik snap wel dat je dit vervelend terrein vindt want nu moet je ineens verdedigen in plaats van dat je kan aanvallen. Dat merk je ook aan je posts over moraal want je gaat niet op het dilemma in, je gaat verder met kritiek over absolute moraliteit.

Punt blijft dat je meerdere keren hebt gesteld dat bepaalde dingen slecht zijn en andere dingen goed, maar dat je dus tegelijk gelooft dat dit helemaal niet bestaat. Bijzonder inconsequent en irrationeel.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 16 jul 2016 19:07

Wacht, toch nog 1 link m.b.t moraal. H2 belt hier The atheist experience...
https://www.youtube.com/watch?v=-8ipzPDD3Xs

Als je dit wilt bekijken weet je hoe ik erover denk en hoe jij je in de nesten werkt. Kost je 1 kwartiertje.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 16 jul 2016 19:20

Je stuurde ook al een link met Sam Harris, ik heb al zoveel debatten gezien over dit onderwerp. Het feit dat jij hier mensen allerlei dingen loopt te verwijten is voor mij al bewijs genoeg dat jij niet consequent kan beweren dat absolute moraliteit niet bestaat. Dus ik wacht nog steeds op een antwoord: zijn bepaalde religieuze opvattingen slecht? of bestaat er niet zoiets als absolute moraliteit? Zie je het dilemma echt gewoon niet?

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 16 jul 2016 19:28

Hier: https://www.youtube.com/watch?v=-8ipzPDD3Xs leg ik het je haarfijn uit! 1 Kwartiertje. Vergeet Sam Harris, want dat duurde een half uur.
Ik heb mijn uitleg nu terug gebracht tot 1 kwartier.
En vind je dat ook nog te lang, kijk je naar de slotopmerkingen van de TV-host. De laatste minuut. Alleen mis je dan het punt m.b.t. moraal.
Het is gebleken dat IK het je niet kan uitleggen, het lukt Matt misschien wel.

Waarom nou iedere keer dwars liggen en zo moeilijk doen? Ik leg je met dit filmpje uit dat moraal NIET door een god (welke god?) wordt ingegeven want dat zou betekenen dat als God zegt: "Vermoord dat kind" (en God zegt dat in de bijbel!) dat dat moreel verantwoord is. En IK zeg dat moraal met welzijn van mensen (en dier) te maken heeft en volkomen los staat van welke autoriteit dan ook.
Maar KIJK en je begrijpt me beter. En anders: Lees de bijbel of: http://www.debijbelzegt.nl/moraal1.htm
En wat dat betreft mag de bijbel wel eens een update krijgen omdat hierin slavernij nog moreel verantwoord is. Geen absolute moraal dus gedicteerd door een god. Wel een objectieve moraal als we het als mens met elkaar eens zijn (= subjectief) dat iets voor het welzijn van DE mens in het algemeen goed is. Als God gebiedt: U zult niet doden, is niet-doden dan de hoogste moraal omdat God dit gebiedt, of is niet-doden van je medemens al beter voor het welzijn van de mens zodat God niet anders kan gebieden dan: U zult niet doden.
Laatst gewijzigd door heintje op 16 jul 2016 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 16 jul 2016 19:32

Nee wat je hebt gezegd is dat absolute moraliteit niet bestaat. Geef nu gewoon antwoord op mijn vraag, het gaat niet om je uitleg, je ontwijkt het dilemma gewoon.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 16 jul 2016 19:37

Tegen beter weten in toch de laatste minuut gekeken. Compleet irrelevant geneuzel. Mijn vraag is niet, geloof je dat God een goede basis is voor absolute moraliteit, want dan kan je weer lekker alles in twijfel proberen te trekken. Mijn vraag is geloof je dat absolute moraliteit bestaat? En indien nee, waarom ben je dan zo belerend m.b.t religie?

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 16 jul 2016 19:38

Zie dat je mijn aanvulling niet gelezen hebt:
En wat dat betreft mag de bijbel wel eens een update krijgen omdat hierin slavernij nog moreel verantwoord is. Geen absolute moraal dus gedicteerd door een god. Wel een objectieve moraal als we het als mens met elkaar eens zijn (= subjectief) dat iets voor het welzijn van DE mens in het algemeen goed is. Als God gebiedt: U zult niet doden, is niet-doden dan de hoogste moraal omdat God dit gebiedt, of is niet-doden van je medemens al beter voor het welzijn van de mens zodat God niet anders kan gebieden dan: U zult niet doden.

Maar dan moet je the atheist experience kijken want mij WIL je niet begrijpen. Zij leggen het vele malen beter uit.
Volg jij blind de moraal uit de bijbel omdat deze van God afkomt of beoordeel je de passages persoonlijk? Ik HOOP het laatste.
Als jij in absolute moraal gelooft ga jij er morgen al moordend op uit trekken als God die gebied? Want God is de absolute moraal...toch? Of vertrouw je op je eigen subjectieve moraal?
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 16 jul 2016 19:45

heintje schreef:En wat dat betreft mag de bijbel wel eens een update krijgen omdat hierin slavernij nog moreel verantwoord is.

Maar dit is dus bullshit als er geen absolute moraal is. Wat je zegt is het is mijn subjectieve voorkeur dat slavernij als moreel onverantwoord gezien zou moeten worden. Mijn reactie daarop is dan: oké leuk, maar het is slechts je subjectieve voorkeur dus het heeft totaal geen waarde. De één houdt van appels de ander van peren, de één houdt van slavernij de ander houdt er niet van. Compleet irrelevant dus. En hetzelfde geldt voor je kritiek op religie en je klaagzang over hoe gevaarlijk religie is.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 16 jul 2016 19:46

LEES mijn laatste zin uit mijn voorgaande antwoord nou eens GOED!
Geen absolute moraal dus gedicteerd door een god. Wel een objectieve moraal als we het als mens met elkaar eens zijn (= subjectief) dat iets voor het welzijn van DE mens in het algemeen goed is. Als God gebiedt: U zult niet doden, is niet-doden dan de hoogste moraal omdat God dit gebiedt, of is niet-doden van je medemens al beter voor het welzijn van de mens zodat God niet anders kan gebieden dan: U zult niet doden.

Er is GEEN absolute moraal, maar objectief gezien hebben we met ons allen besloten (subjectief) dat slavernij niet goed is omdat het het welzijn van de mens aantast. Hoe duidelijk kan ik zijn??? Bij absoluut stel ik me wel de wetgever (God) voor die zegt: "DIT is goed en DAT is slecht" en ik heb ook uitgelegd dat dit moreel verwerpelijk is. En begrijp je dat niet, lees je het maar terug

En jouw God....DIE KEURT SLAVERNIJ NOG STEEDS GOED> Dus is dat de absolute moraal!
En nog 1 laatste tip voor vandaag. Kijk eens wat afleveringen van "The atheist experience". Kijk hoe gelovigen zich iedere weer te kakken zetten.
Ze hebben GEEN argumenten!
GEEN!

Slaap lekker
Laatst gewijzigd door heintje op 16 jul 2016 19:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 16 jul 2016 19:48

Haha goede comeback hoor. O, wacht daar geloof jij niet in. comeback hoor :roll: .

Terug naar “[Religie] - Open forum”