mohamed schreef:Omdat het er in zit, waarom zou ik dat niet mogen benoemen? Ik eet heus wel varken hoor, maar niet als het in snoep zit wat door moet gaan voor fruitig. Met je halal vlees.

rotterdam schreef:Interessant, de vraag is of een product na bewerking (chemische transformatie) nog iets heeft van het oorspronkelijke product.
M.a.w. is gelatine nog een varkensproduct ?
Ja, dat is het zeker.
mohamed schreef:Ik heb begrepen dat moslim geleerden het onderling niet eens zijn.
Transformatie heeft wel degelijk invloed, suiker is geen probleem, maar na bewerking krijg je alcohol.
Zo ook met Fruitella, daar zit geen varken in maar gelatine.
Interessante stelling, maar ik ben geen moslim. Deze gebruikersnaam heb ik destijds uit balorigheid gekozen. Zo eet ik ook geen vis en dat heeft evenmin wat met religie te maken.
rotterdam schreef:Halal of niet ? Wat denk je van brood ? Door het deeg te laten rijzen (gist) krijgt het brood een beter volume, structuur en aroma. Toch is er sprake van een kleine hoeveelheid geproduceerde ethanol (alcohol dus) - het betreft in dit geval een nevenproduct.
Brood is dan in principe niet halal vind ik, als je kritisch kijkt. Bakkersbrood eet ik wel, maar een echte liefhebber zou ik mezelf niet willen noemen. Alhoewel, indien de ambachtelijk gebakken boterham goed belegd is met boter en ham en sla en boerenkaas en schijfjes tomaat en een vleugje zout, dan zeg ik geen nee.
rotterdam schreef:Eet je weleens roze koeken, rode M&Ms en aardbeienyoghurt, rode milkshakes ?
De kleurstof is E120, karmijnrood wordt gemaakt van schildluizen die leven op cactussen in Peru.
Neen, want het laat zich raden dat ik daarvan op de hoogte was als moslim. Nee grapje hoor, ik wist niet dat het ook in rode milkshakes zit, maar ik ben geen moslim en eet altijd vanille milkshakes. Kan jij rechtlijnigheid ook zo enorm waarderen in mensen?
rotterdam schreef:Fruit, bonbons en suikergoed maar ook in de farmaceutische industrie wordt gebruikt gemaakt van E904 om medicijnen maagzuur-resistent te maken en geschikt te maken voor vertraagde afgifte van de capsule-inhoud.
E904 is een harsachtige afscheidingsproduct van de kleine lakschildluis (of de commercieel gekweekte boomluis).
E904 zit niet in fruit hoor, hoe kom je er bij?
rotterdam schreef:Als je dus wilt dat Fruitella op de verpakking vermeldt dat er varkensvlees in verwerkt is dan moet je ook op bovengenoemde producten vermelden dat er luizen in zitten.

Graag, ik zou niets liever willen. Of dacht je dat het me puur te doen was om Fruittella? Welnee, voordat ik mijn kennis vermeerderde heb ik er vele rolletjes van opgegeten achterin de auto bij mijn ouders op weg naar het buitenland. Kilo's heb ik opgegeten, het was mijn favoriete snoepje tot ik mij bekeerde tot de islam. <----- Dat laatste is een geintje, maar omdat jij me zo graag in de hoek duwt draaien we wat jij aanvraagt want het is jouw feestje!
Hoe dan ook, ik zou niets liever willen dat op elk product precies op de verpakking staat wat er in zit. Bijvoorbeeld: 'kan sporen van varken bevatten' zodat we dat kunnen laten liggen. Leuk voor de moslims die net als jij vinden dat gelatine geen varken meer is maar gereinigd door de fabrikant in fruit is veranderd.