Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2016 14:26

mohamed schreef:Clooney is net een varken als je de roddel bladen mag geloven! :mrgreen:

Chaya schreef:Je kunt beter een goed boek lezen. :-oo

Dat is waar.
mohamed schreef:Overigens is dat i.t.t. varkensgelatine in Fruittella een broodje aap verhaal, er zit geen varkensvet in Senseo koffie.

Chaya schreef:Ik weet het inmiddels ook. Maar voor mij zou dat verder niet uitmaken, ik vind die koffiepetjeskoffie gewoon niet lekker.
Ik laat een fruittella af en toe er niet voor liggen. Je krijgt ongevraagd en ongemerkt wel meer zooi binnen.
Als je eerst alles volledig moet ontleden, kun je vrijwel niks meer eten.

Proef ik nu wat aversie tegen je bewust zijn van wat je eet? Ik wijs je er alleen maar op, ik ben geen snoepjesfabriek.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2016 15:18

mohamed schreef:Proef ik nu wat aversie tegen je bewust zijn van wat je eet? Ik wijs je er alleen maar op, ik ben geen snoepjesfabriek.

Integendeel. Ik moet wel zeker altijd alle etiketten lezen, vanwege een allergie.
Maar ik eet vanaf mijn kleutertijd af en toe een fruittella en ik heb daar tot nu toe niets van gekregen. Ik knor nog steeds niet, ben niet kogelrond en wroet niet graag in de modder. ;/
Jezelf bewust zijn van hetgeen je eet, zeker! Helemaal mee eens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2016 22:56

mohamed schreef:Proef ik nu wat aversie tegen je bewust zijn van wat je eet? Ik wijs je er alleen maar op, ik ben geen snoepjesfabriek.

Chaya schreef:Integendeel. Ik moet wel zeker altijd alle etiketten lezen, vanwege een allergie.
Maar ik eet vanaf mijn kleutertijd af en toe een fruittella en ik heb daar tot nu toe niets van gekregen. Ik knor nog steeds niet, ben niet kogelrond en wroet niet graag in de modder. ;/

Ach, ik heb er ook rollen van weggewerkt toen ik nog onwetend was en toch houd ik er ook niet van om smerig te worden. hysterisch-smile
Chaya schreef:Jezelf bewust zijn van hetgeen je eet, zeker! Helemaal mee eens.

Ja en met die bewustwording komt ook het besef dat Fruittella minder fruitig is dan gesuggereerd wordt. De ietwat taaie substantie wordt ten onrechte aangezien voor gekaramellisseerde suiker.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2016 14:33

mohamed schreef:Ja en met die bewustwording komt ook het besef dat Fruittella minder fruitig is dan gesuggereerd wordt. De ietwat taaie substantie wordt ten onrechte aangezien voor gekaramellisseerde suiker.

Het ruikt en smaakt naar aardbei (of citroen, sinaasappel) maar er komt geen vruchtje aan te pas.

Ik hoorde op de radio in de reclameboodschappen een oproep van de nierstichting om je zoutinname eens te controleren.
Dat kan hier:
https://www.nierstichting.nl/zoutmeter#/

Onderzoek wees uit dat we gemiddeld 1 kilo zout!! teveel per jaar binnen krijgen. Dat is nogal wat. :shock:
Je nieren gaan langer mee als je zo weinig mogelijk zout inneemt en zout is aan meer produkten toegevoegd dan je op het eerste gezicht denkt.
Ik ga hem invullen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jun 2016 20:34

Wat minder varken binnenkrijgen zou ook gezond zijn.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jul 2016 11:29

Wat betreft de vruchtenmixen van Roosvicee, valt het mij op dat Albert Heijn de aardbei-versie niet meer heeft. Een tijdje geleden ging ik drie flessen van iedere smaak halen, maar ik miste er een. Er was een leeg vak. Ik besloot die dan maar te gaan halen op het moment dat dat vak weer gevuld zou zijn. Eerst vergat ik dat diverse keren. De eerste fles was al leeg toen ik er goed en wel aan ging denken. Toen ik echter weer zo wakker was, viel mij op dat dat hele vak er gewoon niet meer was! Heeft Albert Heijn weer iets uit zijn assortiment gebannen?
Op de website van Roosvicee komt deze versie nog gewoon voor (kijk maar). Op de website van Albert Heijn is 'ie trouwens ook nog te vinden (zie hier), al weet ik uit ervaring dat dat niet altijd alles zegt voor het winkelaanbod.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 jul 2016 13:04

mohamed schreef:Wat minder varken binnenkrijgen zou ook gezond zijn.

hoezo ?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2016 13:18

mohamed schreef:Wat minder varken binnenkrijgen zou ook gezond zijn.

rotterdam schreef:hoezo ?

Ze proppen het overal maar in, zonder dat duidelijk naar de consument te communiceren.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 jul 2016 15:25

mohamed schreef:Ze proppen het overal maar in, zonder dat duidelijk naar de consument te communiceren.

Dat doen (ze?) met alles, waarom richt je je pijlen op het varken ?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2016 16:20

mohamed schreef:Ze proppen het overal maar in, zonder dat duidelijk naar de consument te communiceren.

rotterdam schreef:Dat doen (ze?) met alles, waarom richt je je pijlen op het varken ?

Omdat het er in zit, waarom zou ik dat niet mogen benoemen? Ik eet heus wel varken hoor, maar niet als het in snoep zit wat door moet gaan voor fruitig. Met je halal vlees. :P

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 jul 2016 06:02

mohamed schreef:Omdat het er in zit, waarom zou ik dat niet mogen benoemen? Ik eet heus wel varken hoor, maar niet als het in snoep zit wat door moet gaan voor fruitig. Met je halal vlees. :P

Interessant, de vraag is of een product na bewerking (chemische transformatie) nog iets heeft van het oorspronkelijke product.
M.a.w. is gelatine nog een varkensproduct ?

Ik heb begrepen dat moslim geleerden het onderling niet eens zijn.
Transformatie heeft wel degelijk invloed, suiker is geen probleem, maar na bewerking krijg je alcohol.
Zo ook met Fruitella, daar zit geen varken in maar gelatine.

Halal of niet ? Wat denk je van brood ? Door het deeg te laten rijzen (gist) krijgt het brood een beter volume, structuur en aroma. Toch is er sprake van een kleine hoeveelheid geproduceerde ethanol (alcohol dus) - het betreft in dit geval een nevenproduct.

Eet je weleens roze koeken, rode M&Ms en aardbeienyoghurt, rode milkshakes ?
De kleurstof is E120, karmijnrood wordt gemaakt van schildluizen die leven op cactussen in Peru.

Fruit, bonbons en suikergoed maar ook in de farmaceutische industrie wordt gebruikt gemaakt van E904 om medicijnen maagzuur-resistent te maken en geschikt te maken voor vertraagde afgifte van de capsule-inhoud.
E904 is een harsachtige afscheidingsproduct van de kleine lakschildluis (of de commercieel gekweekte boomluis).

Als je dus wilt dat Fruitella op de verpakking vermeldt dat er varkensvlees in verwerkt is dan moet je ook op bovengenoemde producten vermelden dat er luizen in zitten. :D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jul 2016 23:00

mohamed schreef:Omdat het er in zit, waarom zou ik dat niet mogen benoemen? Ik eet heus wel varken hoor, maar niet als het in snoep zit wat door moet gaan voor fruitig. Met je halal vlees. :P

rotterdam schreef:Interessant, de vraag is of een product na bewerking (chemische transformatie) nog iets heeft van het oorspronkelijke product.
M.a.w. is gelatine nog een varkensproduct ?

Ja, dat is het zeker.
mohamed schreef:Ik heb begrepen dat moslim geleerden het onderling niet eens zijn.
Transformatie heeft wel degelijk invloed, suiker is geen probleem, maar na bewerking krijg je alcohol.
Zo ook met Fruitella, daar zit geen varken in maar gelatine.

Interessante stelling, maar ik ben geen moslim. Deze gebruikersnaam heb ik destijds uit balorigheid gekozen. Zo eet ik ook geen vis en dat heeft evenmin wat met religie te maken.
rotterdam schreef:Halal of niet ? Wat denk je van brood ? Door het deeg te laten rijzen (gist) krijgt het brood een beter volume, structuur en aroma. Toch is er sprake van een kleine hoeveelheid geproduceerde ethanol (alcohol dus) - het betreft in dit geval een nevenproduct.

Brood is dan in principe niet halal vind ik, als je kritisch kijkt. Bakkersbrood eet ik wel, maar een echte liefhebber zou ik mezelf niet willen noemen. Alhoewel, indien de ambachtelijk gebakken boterham goed belegd is met boter en ham en sla en boerenkaas en schijfjes tomaat en een vleugje zout, dan zeg ik geen nee.
rotterdam schreef:Eet je weleens roze koeken, rode M&Ms en aardbeienyoghurt, rode milkshakes ?
De kleurstof is E120, karmijnrood wordt gemaakt van schildluizen die leven op cactussen in Peru.

Neen, want het laat zich raden dat ik daarvan op de hoogte was als moslim. Nee grapje hoor, ik wist niet dat het ook in rode milkshakes zit, maar ik ben geen moslim en eet altijd vanille milkshakes. Kan jij rechtlijnigheid ook zo enorm waarderen in mensen?
rotterdam schreef:Fruit, bonbons en suikergoed maar ook in de farmaceutische industrie wordt gebruikt gemaakt van E904 om medicijnen maagzuur-resistent te maken en geschikt te maken voor vertraagde afgifte van de capsule-inhoud.
E904 is een harsachtige afscheidingsproduct van de kleine lakschildluis (of de commercieel gekweekte boomluis).

E904 zit niet in fruit hoor, hoe kom je er bij?
rotterdam schreef:Als je dus wilt dat Fruitella op de verpakking vermeldt dat er varkensvlees in verwerkt is dan moet je ook op bovengenoemde producten vermelden dat er luizen in zitten. :D

Graag, ik zou niets liever willen. Of dacht je dat het me puur te doen was om Fruittella? Welnee, voordat ik mijn kennis vermeerderde heb ik er vele rolletjes van opgegeten achterin de auto bij mijn ouders op weg naar het buitenland. Kilo's heb ik opgegeten, het was mijn favoriete snoepje tot ik mij bekeerde tot de islam. <----- Dat laatste is een geintje, maar omdat jij me zo graag in de hoek duwt draaien we wat jij aanvraagt want het is jouw feestje!

Hoe dan ook, ik zou niets liever willen dat op elk product precies op de verpakking staat wat er in zit. Bijvoorbeeld: 'kan sporen van varken bevatten' zodat we dat kunnen laten liggen. Leuk voor de moslims die net als jij vinden dat gelatine geen varken meer is maar gereinigd door de fabrikant in fruit is veranderd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 jul 2016 07:04

mohamed schreef:Ja, dat is het zeker.

Dus alcohol is suiker ? de krant is een boom ? enz.

Ik moet je teleurstellen, weer een illusie minder " E904 is een glansmiddel. Het wordt toegepast als waxcoating bij vruchten".

het was mijn favoriete snoepje tot ik mij bekeerde tot de islam. <----- Dat laatste is een geintje, maar omdat jij me zo graag in de hoek duwt draaien we wat jij aanvraagt want het is jouw feestje!

Nee hoor ik weet al lang dat je geen moslim bent, een Fries da's al erg genoeg (geintje hoor) :D

Hoe dan ook, ik zou niets liever willen dat op elk product precies op de verpakking staat wat er in zit. Bijvoorbeeld: 'kan sporen van varken bevatten' zodat we dat kunnen laten liggen. Leuk voor de moslims die net als jij vinden dat gelatine geen varken meer is maar gereinigd door de fabrikant in fruit is veranderd.

OK maar dan dus consequent - op de krant zetten dat het een boom was.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jul 2016 19:35

rotterdam schreef:Ja, dat is het zeker.

Dus alcohol is suiker ? de krant is een boom ? enz.

Ik moet je teleurstellen, weer een illusie minder " E904 is een glansmiddel. Het wordt toegepast als waxcoating bij vruchten".

Op een krant mag van mij wel staan dat er mogelijk restanten hout inzitten, waarom niet? En de waxcoating zit niet in het fruit maar er omheen.
rotterdam schreef:het was mijn favoriete snoepje tot ik mij bekeerde tot de islam. <----- Dat laatste is een geintje, maar omdat jij me zo graag in de hoek duwt draaien we wat jij aanvraagt want het is jouw feestje!

Nee hoor ik weet al lang dat je geen moslim bent, een Fries da's al erg genoeg (geintje hoor) :D

Wij spoelen of schillen ons fruit tenminste af voor we het consumeren. En waarom denk jij dat het mij boeit wat jij van Friezen vindt? :mrgreen:
rotterdam schreef:Hoe dan ook, ik zou niets liever willen dat op elk product precies op de verpakking staat wat er in zit. Bijvoorbeeld: 'kan sporen van varken bevatten' zodat we dat kunnen laten liggen. Leuk voor de moslims die net als jij vinden dat gelatine geen varken meer is maar gereinigd door de fabrikant in fruit is veranderd.

OK maar dan dus consequent - op de krant zetten dat het een boom was.

Zet het er maar op. Dan noemen we alcohol voortaan halal suikerwater.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jul 2016 19:37

Boekenlezer schreef:Wat betreft de vruchtenmixen van Roosvicee, valt het mij op dat Albert Heijn de aardbei-versie niet meer heeft. Een tijdje geleden ging ik drie flessen van iedere smaak halen, maar ik miste er een. Er was een leeg vak. Ik besloot die dan maar te gaan halen op het moment dat dat vak weer gevuld zou zijn. Eerst vergat ik dat diverse keren. De eerste fles was al leeg toen ik er goed en wel aan ging denken. Toen ik echter weer zo wakker was, viel mij op dat dat hele vak er gewoon niet meer was! Heeft Albert Heijn weer iets uit zijn assortiment gebannen?
Op de website van Roosvicee komt deze versie nog gewoon voor (kijk maar). Op de website van Albert Heijn is 'ie trouwens ook nog te vinden (zie hier), al weet ik uit ervaring dat dat niet altijd alles zegt voor het winkelaanbod.

Afbeelding

Grote kans dat hier allemaal troep inzit wat je niet verwacht. Weet wat je eet! [-X

Terug naar “Algemene Zaken”