Heintje:
Nee, ik dicht die opmerking van Mona niet aan jou toe! Ik dicht het toe aan 'geloof'/faith.
H2
En aangezien ik ook 'gelovig' ben (alleen dan op een heel andere manier) dicht je het mij dus toe.
Waarom 'gelovig'? Wat betekent 'gelovig' tussen " " ? Dat jij inderdaad Adam en Eva niet letterlijk neemt en Mona b.v. wel?
Hoe kan
ik dit geloof dan serieus nemen? Als ik stellingen aanval, val ik nooit personen, maar stellingen aan. Je moet dat onderscheid wel goed blijven zien. Ik denk dat ik met jou best een biertje op een terras kan drinken (overigens met Mona ook...) maar jullie ideeën m.b.t. de bijbel en jullie geloof ridiculiseer ik. Als je je dan persoonlijk aangevallen voelt, is dat hetzelfde als
ik beledigt ben als je mij zegt dat ik van een aap afstam.
Heintje:
Maar vind je nou dat ik helemaal in het wilde weg onzin aan het roepen ben of zit er ergens een kleine kern van waarheid in?
H2Ik ga er met je in mee dat 'blind' geloof gewoon niet goed is. Ik vind dat onbijbels en net als jij gevaarlijk, maar ik doe niet alsof dit alleen voorkomt bij religie en alsof dit per definitie niet voorkomt bij atheïsme. Want ik zie bij jou ook voorbeelden van blind geloof, en ik vind die negatieve en veroordelende blik op religie ook gevaarlijk. [/quote]
Geef mij 1 voorbeeld van blind geloof waarbij ik niet open kan staan voor goede kritiek en/of een andere zienswijze? Denk je dat ik me vastklamp aan de ET? Het is nogal een sacherijnige theorie nl. Het geeft totaal geen houvast, zegt eigenlijk dat het leven geen heeft (zegt het niet, maar dat komt er wat mij betreft uit voort) en vertelt me dat het een doelloos proces is, zodat het totaal toevallig is dat ik hier ben. Niet iets om je aan vast te binden. Maar het is een keuze die ik rationeel
moet maken omdat het een zeer goed onderbouwde verklarende theorie is. Niets emotioneels aan.
Heintje:
Je leest de reacties op dit forum ook en ziet mensen die 100% overtuigd zijn van hun ware religie zonder er ook maar enigszins kritisch over te
willen nadenken. En je hebt gelijk, politiek kan ook oogkleppen opdoen. Maar is het redelijk om oogkleppen op te houden omdat het fijn voelt?
H2Nee, maar ik ben het dus niet met je eens dat elke gelovige dat doet alleen daar heb jij nu net oogkleppen voor
Klopt. Cees Dekker heeft nog slechts hele kleine oogklepjes op. Dekker is wetenschapper dus kan niet meer om de wetenschappelijke feiten heen, maar hij blijft God een rol toebedelen aan deze fysische processen. En dat kan en mag van mij, maar het van de God van de bijbel nog maar een heel slap aftreksel.
Heintje:
Zeker in deze tijden? Moet religie niet hoog op de agenda staan? Zie ik werkelijk spoken?
H2
Nee je zit er juist ontzettend naast. Zoals ik al een keer aan heb gegeven is de grote fout die we bijvoorbeeld m.b.t terrorisme maken dat we het vanuit een rechtse en veroordelende visie bestrijden en de sociaal-economische omstandigheden die het westen veroorzaakt heeft negeren. Bijna elke expert concludeert dat fundamentalisme en extreme religieuze denkbeelden alleen daar kunnen groeien waar de omstandigheden heel slecht zijn. Gekken zal je altijd hebben, maar die krijgen alleen een aanhang wanneer de situatie wanhopig is.
Ik had het in mijn voorbeeld niet slechts over extremisme. Ik schreef nl: ...
het tegenhouden van wetenschappelijke EN morele vooruitgang (stamcel onderzoek, legaliseren van bepaalde drugs, condoomgebruik, HET AAN BLIJVEN VALLEN VAN DE EVOLUTIETHEORIE, vormen van terrorisme waaronder doden van cartoonisten, abortus beleid etc etc).
En ik zie het op deze site. Bekrompen kortzichtige heel overtuigd zelfverzekerde irrationele reacties. En vind ik de personen dan irrationeel? Nee. De reacties en opvattingen zijn niet meer van deze tijd en dan komt het altijd weer neer op deze kreet:
"Daarom heet het geloof"
Want juist om die dooddoener ben ik me de afgelopen 2 jaar gaan verdiepen in religie. Na een discussie met een JG.
En deze JG WEET dat een persoon ophoudt te bestaan bij de dood, er geen leven na de dood is, totdat een (eventuele) wederopstanding de persoon weer tot leven brengt. Zij weten dus ook dat er geen hel bestaat.
En mijn vraag blijft: Hoe lossen we dit op als beide partijen niet voor objectieve rede open kunnen staan?
En hier geldt: Mag je zeggen: Adam en Eva zijn onze letterlijke voorouders omdat dit in de bijbel staat! Ja dat mag.
Is het rationeel? Nee...het is absurd. En als dit absurd is, staan er misschien meer zaken in de bijbel die niet correct zijn. Misschien is dan ook wel de beste manier om atheïst te worden, de bijbel een heel kritisch te lezen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan