heintje schreef:Geen voorbarige conclusies trekken. Ik erken niet dat er doelmatigheid is. Ik zie nergens doel ik. En b, wat betreft multiversa, schrijf ik: ALS straks blijkt... M.a.w. Ik weet het niet. Ik zeg er alleen maar mee dat jouw argument er dan mee in duigen valt zoals al zoveel apologetische argumenten in het verleden in duigen zijn gevallen. De grote killer was Darwin.
Je ziet de multiversa als oplossing voor een probleem en daarmee erken je dus het probleem. Dat probleem is dat het universum te fijn is afgesteld om door toeval te worden verklaard en dus suggereert het doelmatigheid. Jij erkent dat maar hebt blijkbaar een
religieuze overtuiging dat dit nog wel even opgelost gaat worden door de multiversa; de meest onwetenschappelijke hypothese ooit.
En ik heb je de populairste argumenten gegeven die eeuwen voor Darwin al werden ontwikkeld. Je hebt blijkbaar niet opgemerkt dat die niks met het ontstaan van soorten van doen hebben. Darwin heeft dus helemaal niks gekilld en die uitdrukking komt nogal emotioneel over. Het zegt ook genoeg dat je de expliciete apologetische argumenten niet noemt want expliciete apologetische argumenten waarin het ontstaan van de soorten wordt gebruikt zijn er ook niet of nauwelijks. Je valt dus weer eens een stroman aan.
Haha...natuurlijk vind jij dit irrelevant. Maar ik niet. En jij zou dit ook niet irrelevant moeten vinden. Want...als je doelmatigheid zegt, zeg ik dat je ook naar de andere kant moet kijken. Wat is het doel van een immens heelal met enorme hoeveelheden zwarte gaten (misschien bestaat er wel een god van de zwarte gaten en zijn wij slechts een kosmisch vuiltje).
Je bent nu net iemand die een super complexe auto ziet, dan wijst naar een detail en zegt haha dat had mooier gekund, zie je wel er zit geen intellect achter. Dat is de reden dat ik er niet op in ga. En we hebben steeds meer bewijs dat die enorme hoeveelheden zwarte gaten cruciaal zijn voor dit universum. Maar wat doet dat er in vredesnaam toe in deze discussie?
En als een schepper doelmatig leven wil scheppen, dan is hij wat sommige soorten betreft daar misschien (gedeeltelijk) in geslaagd. Ik denk aan virussen en b.v. de krokodil. Maar de mens? Een arme stumpert die alleen een superieur brein t.o.v. de medeschepselen heeft en dit ook danig weet te misbruiken (hetgeen Hij allemaal al wist).
Punt blijft dat je met een schepper niets verklaart en aan de hand van evolutie wel kan verklaren waarom virussen en krokodillen het (genetisch gezien) zo goed doen. Evolutie is wereldwijd een feit, God is een aanname (en dan ook nog eens afhankelijk waar je opgegroeid bent)
Ja de mens is de stumper van de schepping idd

En kan je nog een keer ingaan op het volgende (want dat ontwijk je consequent): Je loopt continu te oreren dat geloof afhankelijk is van waar je bent opgegroeid. Maar dat geldt ook voor atheisme en je sceptische houding. Sterker nog, vanuit de neurologie weten we dat mensen met bepaalde breintypes veel vaker atheist zijn. En dat is overigens totaal niet gerelateerd aan intelligentie maar aan karakter. Dus stop eens met vragen stellen en verdedig eens voor een keer iets, want je valt alleen aan.
Je moet je dus open stellen wat betreft wichelroedelopen. En dat betekent dat je er naar gaat kijken. De voorstanders en de tegenstanders uithoort. Wichelroedelopen is evenals "God bestaat en intervenieert in de wereld of verhoord gebeden" een claim die te verifiëren is. Maar "NEE" zegt de gelovige dan direct:"God laat zich niet onderzoeken". En dat soort uitspraken doet mij de sceptische haren rijzen.
Herhaling van een standpunt dat niemand hier erop nahoudt. Het enige dat gesteld is is dat bepaalde aspecten van God niet kenbaar of te bevatten zijn.
En wil je zeggen dat je ontologische godsbewijzen serieus neemt? Dat je van denken naar 'zijn' kunt gaan? Want zo kan ik heel veel dingen gaan "bewijzen".
Ah, mooi, ik wacht vol spanning af hoe jij met een goed en consistent ontologisch argument alles bewijst.
[/quote]Als je beweert dat ik emotioneel reageer en minder rationeel, zou je mij dan aub op rationele wijze jouw God aan willen tonen? Maak Hem net zo valide als de wichelroedeloper serieus op zoek gaat naar water.[/quote]
Dat doe ik, ik geef je een argument waar jij geen goed antwoord op hebt, maar die wijs je af want er komt nog wel een multiversa theorie. Dus het maakt niet uit want je kan je altijd beroepen op toekomstige ontdekkingen ook al is dat puur speculatief. Het probleem is dat je zelf juist dogmatisch bent en doet alsof jij degene bent met argumenten voor je levensbeschouwing en dat ik of andere theisten helemaal geen argumenten hebben. Maar jij bent juist degene die geen argument geeft voor je levensbeschouwing maar alleen maar tegen de mijne. Dat is net zo knap als iemand in een projectgroep die elk idee afkraakt maar er zelf geen aandraagt.