Natuurlijk, zolang jij losse flodders blijft schieten hoef ik mij niet te verdedigen. Jij stelt bijvoorbeeld dat als je religieuze ervaring allereerst benadert vanuit de vraag wat het voor iemand betekent, daaruit volgt dat voor iedereen ieder geloof/god waar is. Hierbij negeer je vele andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld dat een religieuze ervaring een projectie van het onderbewuste zou kunnen zijn, en dat zo'n ervaring dus iets 'waars' zegt over degene die die ervaring heeft. Of bijvoorbeeld dat ervaringen altijd cultureel en historisch ingekleurd worden, zodat je die kleur moet relativeren als het kleed waarin zo'n ervaring zich hult, en niet wezenlijk is voor de waarheid ervan. Maar boven alles, dat we niet een soort absoluut gezichtspunt hebben van waaruit we kunnen zien of menselijke ervaringen 'waar' of niet zijn. Waar in welk opzicht trouwens? Een religieuze ervaring is vaak zou ingrijpend dat de werkelijkheid die daarin wordt ervaren als een paal boven water staat.heintje schreef:@Cicero
Sorry maar het blijft geleuter van de bovenste plank. Mijn argumenten zijn categoriefouten...(lekker makkelijk!) en al mijn gevolgtrekkingen volgen nooit uit jou standpunt. Zo kun je het lang volhouden!
Ik vergelijk een cultuur met religieuze ervaring, niet met God.Chinese culturen met een god vergelijken is ook zo'n verdorven taalspelletje waarin je blijft volharden. Het bestaan van een god is een waarheidsclaim. God is niet hetzelfde als een cultuur. Een cultuur is een begrip. Overigens als god voor jou niet meer dan een begrip is, ben ik het met je eens. Maar god is meer dan dat.\
(En een cultuur is wel meer dan een begrip hoor.)
Klopt, maar niet onredelijk. Mijn voorkeur voor appelmoes is ook niet gebaseerd op rede, maar niet onredelijk.Ook geef je weer aan dat deze boodschap voor jou(!) superieur is. Persoonlijk dus. Emotioneel. Niet gebaseerd op rede in ieder geval.
Ik weet niet of God een doel nodig heeft. Ik denk niet dat dat gepast is om te zeggen.
Nee hoor, God heeft aan niets gebrek en heeft dus ook geen doel nodig.De zoveelste uitvlucht.
Natuurlijk mag dat, maar ik vind dat wel kortzichtig. Misschien is zo'n groot heelal wel nodig om ergens leven te laten ontstaan. Of misschien is het leven op aarde slechts één onderdeel van Gods scheppingswerk en niet het enige 'project'.Ik wil weten waarom God zo'n absurd immens oneindig groot heelal schept om op een kleine rots in 1 van de miljarden melkwegstelsels leven te creëren? Op een rots die maar voor een klein gedeelte geschikt is voor dit leven. Mag ik dit toekennen aan grootheidswaanzin?
Ja duh. Beweer ik iets anders dan. (Of ze héél anders denken betwijfel ik trouwens, ze zullen zich allicht anders uitdrukken, maar in elk geval voor joden en moslims is het uiteindelijke doel vergelijkbaar.)Duidelijk? Voor jou dan! Joden, hindoes en moslims denken hier heel anders over.
De opstanding ligt niet op het terrein van bewijs, argumenten en logica. Wat je hier zegt is: een cirkel is niet vierkant. Ja dat snap ik ook. Ik ben helemaal niet op zoek naar vierkanten.En wat betreft de opstanding: Is geloof, geen rede, geen bewijs, geen argumenten, geen logica. Noppes, niets. Alleen blind vertrouwen.
KloptWant jij weet dat Mohammed niet te paard naar Medina (of Jeruzalem?) is gevlogen. Want dat kan immers niet. Paarden vliegen nl. niet.
Dan maak je de vergissing dat het OT een soort handboek Godskennis is. Dat is niet zo. Bovendien vallen in het OT grote lijnen aan te wijzen, die natuurlijk belangrijker zijn dan een tekstje of een verhaal hier of daar. Er is dus geen sprake van cherry picking, maar van een beredeneerde rode draad.En God is liefde? Mag ik een heel andere conclusie trekken aub? Mijn eerste conclusie is uiteraard dat god(en) niet bestaat/bestaan en mijn 2e conclusie is, als jouw God bestaat deze helemaal geen liefde is. Ik hoef het OT maar op een willekeurige bladzijde op open te slaan.
Cherrypicking waar je aan doet.
Maar goed, jij vroeg naar Gods bedoeling met de mens. Ik heb daar antwoord op gegeven, maar kennelijk werken sommige woorden daaruit als een rode lap op een stier, waardoor het geheel uit het oog wordt verloren.