Is racisme wel uit te bannen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2016 16:27

naamloos schreef: Ja knul, ........

Volgens mij had die knul bijna je vader kunnen zijn als ik me niet vergis! [-X :roll: :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jul 2016 17:30

Mortlach schreef:

Hoe ik ook mijn best doe, ik kan geen enkele empathie in je reacties ontdekken.
Idem

Daarbij ik ken heel veel vrouwen en donkere mensen die er net zo over denken als ik.

Ik vraag me af als hij net zo reageert op ons als op hen, dat die lui dan wel twee keer nadenken voordat ze zich tegen hem uitspreken...

Ja had toch gezegd "Mortlach schreef:
Het ga je verder goed."

Ga je nu via een ander reageren ?

Stijlloos

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2016 17:34

Mortlach schreef:Weet je wat niet handig is in dit proces? Dat we bij het woord 'racist' meteen aan de witte puntmutsen van de KKK en de hakenkruizen van de neo-nazi's denken. Mensen die moedwillig en met kwade opzet anderen proberen te bestrijden met als enig doel leed aanrichten.

Dat is wél waar je aan moet denken, zoals de twee blanke corrupte agenten die de door hun overmeesterde Alton Sterling executeerden als een beest. Dat soort racisme kots ik van. De gewone man in de straat die een chinees aanziet voor een restauranthouder heb ik geen moeite mee. Misschien ga ik er gemakkelijker mee om doordat ik als fries ook altijd tegen vooroordelen aanloop. Mensen vinden mij een plat pratende boer uit de provincie en dat mag, ik lig er niet wakker van en ook de Chinees ligt er niet wakker van.
Mortlach schreef:Als iemand mij erop wijst dat een bepaalde uitspraak, handeling, gedachte of grap die ik maak racistisch is (en dat gebeurt best vaak), betekent dat nog niet dat ik direct racist ben in bovengenoemde zin. Het betekent wel dat ik door een gebrek aan kennis, invoelendheid of gewoon achteloosheid onbedoeld dingen kan zeggen of doen die kwetsend zijn voor anderen. Gelukkig wijzen mensen me erop, zodat ik kan proberen in de toekomst boven mezelf uit te stijgen.

Alhoewel je het goed bedoelt, is het niet nodig om krampachtig te proberen je te gedragen zoals jij denkt dat wenselijk is. De gast voelt zich veelmeer thuis als je gewoon een grapje over zijn cultuur maakt waar hij bij is, zolang je hartelijkheid uit je daden maar spreekt. Als jij mij thuis nodigt en onder het genot van een glas whiskey een mop over friezen vertelt dan zou ik wel een erg lichtgeraakte gast zijn om daar aanstoot aan te nemen. Nodig de vreemdeling liever uit i.p.v. krampachtig je normen en waarden aan te passen.
Mortlach schreef:Als je de racistische poppen van het Carnaval Festival verdedigt, dan ben je niet direct ook racist in bovengenoemde zin. Van die koppeling moeten we af, anders wordt het wel heel moeilijk open te staan voor opbouwende kritiek en bestendige maatschappelijke verandering. Ik heb het geluk dat ik in contact ben gekomen met allerlei activistische mensen die dit soort zaken bespreekbaar weten te maken zonder mij als persoon te veroordelen. Een gebrek aan kennis is te verhelpen; achteloosheid ook; invoelendheid valt te trainen.

Ik vind het allemaal erg kinderachtig dat gezeur over racistische poppen en zwarte piet. Op die momenten denk ik met weemoed terug aan de tijd dat een pleit beslecht werd door er met de zweep over te gaan, want je kan het ook overdrijven. Mag ik een neger niet meer een neger noemen en een turk niet meer een turk? Op die manier kweek je een erg gemaakte maatschappij en daar hebben we niks aan. Accepteer liever dat bepaalde zaken niet maakbaar hoeven te zijn en schrap het land Nigeria dan ook maar van de atlas, want dat is dan een racisme.
Mortlach schreef:Er zijn niet veel mensen geweest die mij op een fout betrapten en direct zeiden: jij bent een onverbeterbare racist van het kaliber KKK en met jou wil ik niets meer te maken hebben. Ze zijn er wel, dat waren de radicale feminsten waar mijn vrouw een tijd contact mee had, tot bleek dat de zaken waar die lui voor stonden niet bepaald emotioneel of sociaal gezond waren.

Dergelijke feministen stuur ik onmiddellijk terug naar hun eigen eiland: Lesbos. Het moet potdorie niet gekker worden, zulke gasten hebben hun welkom verzaakt.
Mortlach schreef:Maar goed, als ik erop wijs dat er zaken zijn in onze cultuur die racistisch zijn, betekent dat niet dat we ook allemaal kwaad in de zin hebben en moedwillig op leed uitzijn. Sterker nog, ik ga er 100% van uit dat we allemaal de beste bedoelingen hebben voor elkaar en dat we er niet op uit zijn om elkaar te kwetsen. Dat dat zo nu en dan toch gebeurt, valt in een pluriforme maatschappij niet uit te sluiten, maar zolang we met zijn allen maar oplossingsgericht zijn, is dat geen onoverkomelijk probleem.

Stop er eens mee onze cultuur in een betekenisloos hokje te willen proppen, Zwarte Piet is een kinderfeest, daar schuilt werkelijk niets racistisch achter. Het is spijkers op laag water zoeken door gasten die gastvrijheid als een zwakte interpreteren. Terwijl wij spreken (as we speak) wordt er een boot klaargemaakt voor alle buitenlanders en linkse rakkers die Zwarte Piet hekelen die hen terugbrengt naar Afrika. Wist je dat Surinamers ook Sinterklaas vieren in eigen land met een heuse Zwarte Piet? Niemand die er moeilijk over deed tot er zo'n linke joo.. eh rakker kwam om hen te leren over racisme. Het is niets anders dan modern zuurdesem wat het deeg verzuurt.
Mortlach schreef:Het gaat erom jezelf niet hoger te achten dan de ander. Ik faal daar zelf ook mee, wanneer ik mijn leuke jeugdherinneringen niet wil opgeven terwijl ik weet dat het mensen kwetst; wanneer ik goedbedoelde kritiek niet kan aannemen omdat mijn ego dan een deuk oploopt; wanneer ik bewust weiger me te verplaatsen in anderen, me te verdiepen in hun geschiedenis en onze rol daarin weiger te erkennen omdat het zeer doet te bedenken dat ook wij tot zulke gruweldaden in staat waren én zijn.

Hallo, ik ben Mortlach en ik ben racist. Ik probeer er aan te werken. Heb geduld met mij, ik doe mijn best.

Beste Mortlach, nogmaals: je bedoelt het goed maar je hoeft om mij niet zo krampachtig te doen. Toen ik nog woonde in een een hut met muren vervaardigd van geitenstront had je alle recht te veronderstellen dat jouw bungalow beter was. Daar ben ik toch niet door beledigd? Hoezo zou ik geraakt moeten zijn als je mij er op wijst dat gehard beton beter bestand is tegen zwaar weer dan bladeren van een boom door takken geregen? En waarom zou je mij niet mogen leren dat ik door het hart van een wetenschapper op te eten geen wetenschapper word? Bang voor racist uitgemaakt te worden?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jul 2016 17:35

naamloos schreef:Daar hoef ik je niet persoonlijk voor te kennen en laten we dat vooral zo houden

Ik wist al dat je een aardig typetje bent :mrgreen:

Waar baseer je dat op?

Eigen waarneming.

Ja knul, ik ken dat 'getalletjes-argument' van jou nou onderhand wel. Het zegt me nog steeds niks.
Jij geeft je mening, en ik doe dat ook. Als je mijn mening kan weerleggen en de onwaarheid ervan kan aantonen zou ik dat vooral doen.

Ik zou niet durven, wie zou het orakel naamloos tegenspreken ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jul 2016 17:44

Johan100 schreef:Volgens mij had die knul bijna je vader kunnen zijn als ik me niet vergis! [-X :roll: :wink:

Geen probleem Johan100, ik heb puberale kleinkinderen dus ik ben deze "Jip en Janneke taal" gewend.
Ik moet er eigenlijk wel om lachen.
Ik ken haar al een tijdje op refoweb, ze heeft een erg hoog whoepa gehalte maar volgens mij is ze best wel aardig.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2016 17:49

mohamed schreef:Dat is wél waar je aan moet denken, zoals de twee blanke corrupte agenten die de door hun overmeesterde Alton Sterling executeerden als een beest. Dat soort racisme kots ik van.

Dat is natuurlijk racisme in de ergste vorm en inderdaad walgelijk.

De gewone man in de straat die een chinees aanziet voor een restauranthouder heb ik geen moeite mee.

De chinees misschien wel echter.

Misschien ga ik er gemakkelijker mee om doordat ik als fries ook altijd tegen vooroordelen aanloop. Mensen vinden mij een plat pratende boer uit de provincie en dat mag, ik lig er niet wakker van en ook de Chinees ligt er niet wakker van.

Als jij voor alle Chinezen in Nederland kunt spreken, dan neem ik dat direct van je aan. Maar ik neem verder aan dat je het wel als verbetering zou zien als mensen je niet meer als plat pratende boer zouden behandelen. Dat je een ergernis gemakkelijk van je af kunt zetten, betekent niet dat het dan wel oké is.

Alhoewel je het goed bedoelt, is het niet nodig om krampachtig te proberen je te gedragen zoals jij denkt dat wenselijk is. De gast voelt zich veelmeer thuis als je gewoon een grapje over zijn cultuur maakt waar hij bij is, zolang je hartelijkheid uit je daden maar spreekt. Als jij mij thuis nodigt en onder het genot van een glas whiskey een mop over friezen vertelt dan zou ik wel een erg lichtgeraakte gast zijn om daar aanstoot aan te nemen. Nodig de vreemdeling liever uit i.p.v. krampachtig je normen en waarden aan te passen.

Niet krampachtig, inderdaad, en onder vrienden kan er een hoop. Ik heb Spaanse vrienden die me heerlijk kunnen plagen met het feit dat Nederland ooit tot het Spaanse rijk behoorde; hee, zelfs ons volkslied zegt het, dus hoe erg kan die onderdrukking nou zijn geweest.

Maar dan hebben we het over specifieke privé-situaties. Uitingen in de openbare ruimte of met bedrijven vallen daar niet onder.

Ik vind het allemaal erg kinderachtig dat gezeur over racistische poppen en zwarte piet.

En als jij nou voor alle gekleurde mensen sprak, dan was die mening me wat waard. Natuurlijk vind je het gezeur; het raakt je immers niet. Sterker nog, je hebt er baat bij dat de traditie niet verandert (nostalgie en culturele bestendigheid).

Op die momenten denk ik met weemoed terug aan de tijd dat een pleit beslecht werd door er met de zweep over te gaan,

Kijk, dit is nou een sterk staaltje van wat ze tegenwoordig 'tone deaf' noemen. Wel eens een rug gezien nadat daar met de zweep overheen is gegaan?

want je kan het ook overdrijven. Mag ik een neger niet meer een neger noemen en een turk niet meer een turk? Op die manier kweek je een erg gemaakte maatschappij en daar hebben we niks aan. Accepteer liever dat bepaalde zaken niet maakbaar hoeven te zijn en schrap het land Nigeria dan ook maar van de atlas, want dat is dan een racisme.

Waarom is een landsnaam racistisch? Niger is wat anders dan neger. Turk is ook weinig aan te doen als een land Turkije heet.

Dergelijke feministen stuur ik onmiddellijk terug naar hun eigen eiland: Lesbos. Het moet potdorie niet gekker worden, zulke gasten hebben hun welkom verzaakt.

Dat bepaalde splintergroepje zijn we inderdaad liever kwijt dan rijk. Sinds de breuk tussen hen en mijn vrouw is er een stuk minder drama in ons leven.

Stop er eens mee onze cultuur in een betekenisloos hokje te willen proppen, Zwarte Piet is een kinderfeest, daar schuilt werkelijk niets racistisch achter.

Het een sluit het ander niet uit.

Het is spijkers op laag water zoeken door gasten die gastvrijheid als een zwakte interpreteren. Terwijl wij spreken (as we speak) wordt er een boot klaargemaakt voor alle buitenlanders en linkse rakkers die Zwarte Piet hekelen die hen terugbrengt naar Afrika. Wist je dat Surinamers ook Sinterklaas vieren in eigen land met een heuse Zwarte Piet?

Is het daar ook een blanke die zich zwart schminkt?

Beste Mortlach, nogmaals: je bedoelt het goed maar je hoeft om mij niet zo krampachtig te doen. Toen ik nog woonde in een een hut met muren vervaardigd van geitenstront had je alle recht te veronderstellen dat jouw bungalow beter was. Daar ben ik toch niet door beledigd? Hoezo zou ik geraakt moeten zijn als je mij er op wijst dat gehard beton beter bestand is tegen zwaar weer dan bladeren van een boom door takken geregen? En waarom zou je mij niet mogen leren dat ik door het hart van een wetenschapper op te eten geen wetenschapper word? Bang voor racist uitgemaakt te worden?

Ik heb geen idee wat ik hiermee aanmoet. Ik voel me in ieder geval geenszins krampachtig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2016 17:49

rotterdam schreef:Ja had toch gezegd "Mortlach schreef:
Het ga je verder goed."

Ga je nu via een ander reageren ?

Stijlloos

Oké, dat klopt. Er zaten blijkbaar nog een paar opmerkingen in die ik kwijt wilde. Dat was inderdaad minder netjes van me. Mea culpa.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 07 jul 2016 18:00

Misschien omdat we een intolerant volkje aan het worden zijn? Met teveel mensen op 1 kluitje leven? Te veel overtuigingen, meningen, opvattingen, religies bij elkaar en dat we een egoïstische species zijn welke nog niet dermate door-geëvolueerd is dat het goed gebruik van die grijze massa weet te maken?

Racisme is te allen tijde fout, maar het verleden is niet meer recht te zetten en tradities zijn wat ze zijn: tradities. Er er zijn tradities met een immoreel verleden, er zijn tradities met een neutraal verleden. Maar moeten we nu echt gaan achterhalen waar Sinterklaas vandaan kwam, de kerstman (met zijn mishandelde rendieren), de paashaas, Halloween(!), koningsdag, bloemencorso, carnaval en ga zo maar door. Er zal ongetwijfeld voor iedere traditie een club opgericht kunnen worden die bezwaar maakt tegen een dergelijk feest/gewoonte.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2016 18:26

heintje schreef:Racisme is te allen tijde fout, maar

Het gebruik van 'maar' ontkracht hetgene wat je ervoor hebt gezegd.

het verleden is niet meer recht te zetten

Dat klopt, maar we kunnen het wel erkennen en we kunnen erkennen dat zaken uit het verleden het heden mede hebben gevormd.

en tradities zijn wat ze zijn: tradities. Er er zijn tradities met een immoreel verleden, er zijn tradities met een neutraal verleden.

Het 'traditie'-excuus is niet erg sterk. Zwanenhalstrekken was ook een traditie; doen we nu ook niet meer. Traditioneel gezien is Zwarte Piet al vanalles geweest, maar nooit een gelijke aan de sint.

Maar moeten we nu echt gaan achterhalen waar Sinterklaas vandaan kwam, de kerstman (met zijn mishandelde rendieren), de paashaas, Halloween(!), koningsdag, bloemencorso, carnaval en ga zo maar door. Er zal ongetwijfeld voor iedere traditie een club opgericht kunnen worden die bezwaar maakt tegen een dergelijk feest/gewoonte.

En daar gaan we weer: we kunnen dit probleem niet aanpakken, want dan moeten we alle problemen aanpakken. Als een gelovige deze redenatiefout zou maken, zou je er met getrokken mes bovenop duiken.

En kan overal een bezwaar tegen worden gevonden? Ongetwijfeld, maar ik heb toch al een aantal keer proberen te beschrijven waarom niet al die bezwaren gelijk zijn. Het bezwaar van een vegetariër tegen vlees is niet hetzelfde als het bezwaar van een Nederlander van Afrikaanse afkomst tegen zwarte piet, simpelweg omdat vegetariërs niet gemarginaliseerd zijn.

Verder gaat het uit van de fout dat er onmogelijk een vorm van Sinterklaasfeest kan bestaan zonder racistische elementen. Dat is een stelling die ik niet accepteer. Maak van Zwarte Piet gewoon Piet (blank, zwart, latino, aziatisch) zonder gezichtsschminkt en stereotyp gedrag en dan is er echt geen enkel probleem meer mee. En dan is Sinterklaas vieren nog steeds leuk. Kinderen merken het verschil toch niet, wordt continu beargumenteert, dus dan kun je niet tegelijkertijd ook beweren dat "zwarte" piet per se zwart moet zijn. Dit is zogenoemde kettle logic. ik kan de nederlandse term zo gauw niet vinden.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 07 jul 2016 18:45

@Mortlach
Religie volkomen afschaffen. Als je bedenkt wat er allemaal in naam van religie gebeurd is. Wie er in het verleden allemaal gediscrimineerd zijn... Ik kan me daar nog dagelijks aan storen!
Mijn voorouders werden volkomen met de nek aangekeken en zijn maar ternauwernood aan de brandstapel ontsnapt.

Waarom is overigens zwarte Piet nu ineens een issue en niet in de jaren 60-70?
En zwanehalstrekken vergelijken met monsieur Canibal.... :-oo
In hoeveel sprookjes komt geen sterotypering voor? Allemaal afschaffen??
Beeld mij in China maar af als een kaaskop op klompen met een molentje en tulp in mijn hand. Lekker belangrijk! Niet de mensen die zich zwart schminken zijn de daadwerkelijke racisten, maar wel zij die azielzoekerscentra in brand steken. Keer je daar dus tegen en verspil je energie niet aan onschuldige zaken. Want zolang daadwerkelijke discriminatie nog bestaat wil ik mijn energie niet besteden aan zaken waarvan niet is aangetoond dat ze er toe leiden. Als het schip dreigt te zinken ga je hozen, niet een druppelende kraan repareren!

Je schrijft ook:
Het bezwaar van een vegetariër tegen vlees is niet hetzelfde als het bezwaar van een Nederlander van Afrikaanse afkomst tegen zwarte piet, simpelweg omdat vegetariërs niet gemarginaliseerd zijn.

Jouw vegetariërs gaan jou verbieden vlees te eten! Ik zou zeggen tegen diegene die de Efteling aanklagen: ga NIET naar de Efteling. En zo eet de vegetariër geen vlees!

Wat jij promoot is een maatschappij waar op iedere slak zout gelegd wordt en waar tolerantie ver te zoeken is.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2016 21:16

heintje schreef:@Mortlach
Religie volkomen afschaffen. Als je bedenkt wat er allemaal in naam van religie gebeurd is. Wie er in het verleden allemaal gediscrimineerd zijn... Ik kan me daar nog dagelijks aan storen!
Mijn voorouders werden volkomen met de nek aangekeken en zijn maar ternauwernood aan de brandstapel ontsnapt.

Nee. Want religie is persoonlijk en waardevol. Dat het op het eerste gezicht lastige elementen bevat, dat ontken ik niet. Maar we kunnen gelovigen in het heden niet afrekenen voor de daden van gelovigen uit het verleden. Dat betekent natuurlijk weer niet dat we discriminatie/racisme/uitsluiting in naam van geloof in het heden moeten accepteren. En ik vrees dat religie een stuk langzamer zal veranderen dan de gemiddelde traditie. We gaan het zien, maar geen moment zul je mij horen zeggen dat het in zijn geheel moet worden afgeschaft, dat zou waanzin zijn.

Waarom is overigens zwarte Piet nu ineens een issue en niet in de jaren 60-70?

Omdat de mensen die eronder leden destijds niet in een positie waren om zich erover uit te spreken. Zie het zo, vroeger zag je op tv en in de film geen zwarte mensen. En als je ze zag, dan was het altijd personeel. Waarom vonden zwarte mensen dat vroeger blijkbaar prima?

En zwanehalstrekken vergelijken met monsieur Canibal.... :-oo
In hoeveel sprookjes komt geen sterotypering voor? Allemaal afschaffen??

Nee, niet afschaffen, herschrijven. Maakt het echt uit welke kleur huid kleinduimpje heeft? Wordt het verhaal anders als ze latino of afrikaans is? Moderner: in een nieuw Harry Potter toneelstuk is Hermoine zwart. Daar maken mensen een probleem van, geen idee waarom. Zelfs de schrijfster is er positief over en zegt dat Hermoine altijd al zwart is geweest.

Beeld mij in China maar af als een kaaskop op klompen met een molentje en tulp in mijn hand. Lekker belangrijk!

Ja, omdat jij niet in China woont en daar een gemarginaliseerde minderheid bent. Enkel en alleen om die reden kunnen wij zeggen: Lekker belangrijk.

Niet de mensen die zich zwart schminken zijn de daadwerkelijke racisten, maar wel zij die azielzoekerscentra in brand steken.

Ik schreef hierboven al dat niet elke racist een KKK-lid of neonazi is. Beide mensen hierboven zijn in mijn ogen wél racisten; die laatste groep is bovendien crimineel van het laagste soort.

Keer je daar dus tegen en verspil je energie niet aan onschuldige zaken.

Racisme is niet onschuldig omdat het op ons toevallig mild overkomt.

Want zolang daadwerkelijke discriminatie nog bestaat wil ik mijn energie niet besteden aan zaken waarvan niet is aangetoond dat ze er toe leiden. Als het schip dreigt te zinken ga je hozen, niet een druppelende kraan repareren!

En zo is er altijd wel een groter probleem ergens dat eerst moet worden aangepakt. Weet je, ik begin liever bij iets kleins, iets dat is op te lossen en hopelijk iets dat de harten van mensen verzacht. Dat leidt dan hopelijk tot de oplossing van het grotere probleem, of draagt aan die oplossing bij.

Jouw vegetariërs gaan jou verbieden vlees te eten! Ik zou zeggen tegen diegene die de Efteling aanklagen: ga NIET naar de Efteling. En zo eet de vegetariër geen vlees!

Het probleem is alleen dat die mensen nooit van hun leven in de Efteling hoeven te komen om er toch door te worden beïnvloedt. Je kunt niet zomaar zeggen: dan ga je toch lekker naar Walibi. En ik gaf al redenen waarom de bezwaren van vegetariërs niet gelijkgesteld kunnen worden. Heb je dat gelezen?

Wat jij promoot is een maatschappij waar op iedere slak zout gelegd wordt en waar tolerantie ver te zoeken is.

Ik promoot een maatschappij waar iedereen gelijkwaardig is, waar iedereen dezelfde geweldige ervaringen kan hebben zonder zich zorgen te hoeven maken te worden geconfronteerd met racistische karikaturen van hun volk en cultuur. Een maatschappij waar zelfspot een deugd is, maar spotten met anderen niet wordt getolereerd (bepaalde vrijheden van meningsuitingsgevallen daargelaten); waar mensen niet langer hun verleden als last op de schouders wordt gelegd. Waar een volk of cultuur of geloof geen punchline voor een grap is, enkel tot ons vermaak. Dat is wat ik promoot.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 07 jul 2016 21:47

Beste Mortlach

religie is persoonlijk en waardevol.
Dat is de efteling met haar sprookjes ook.
Dat het op het eerste gezicht lastige elementen bevat, dat ontken ik niet.

En dat gold niet voor de efteling. Tot NU! Nu zijn er een aantal malloten die een ver verleden in moeten duiken om zaken op te rakelen die we zo goed als vergeten waren. Nu wakkert het juist racisme aan! Ze gaan, vrees ik, met deze stompzinnige acties het tegenovergestelde bereiken. Mensen worden dit zat!

Maar we kunnen gelovigen in het heden niet afrekenen voor de daden van gelovigen uit het verleden. Dat betekent natuurlijk weer niet dat we discriminatie/racisme/uitsluiting in naam van geloof in het heden moeten accepteren.

Maar we moeten wel kinderfeesten/tradities helemaal gaan aanpassen door de daden uit het verleden? En heb je wel eens in Amerika gekeken, hoe daar openlijk, in naam van God, homo's worden gediscrimineerd? Dat vind ik erger dan een stereotype beeld van een homo met roze broek.

En ik vrees dat religie een stuk langzamer zal veranderen dan de gemiddelde traditie. We gaan het zien, maar geen moment zul je mij horen zeggen dat het in zijn geheel moet worden afgeschaft, dat zou waanzin zijn.

Een even grote waanzin als nu nog vallen over zwarte piet, monsieur canibal, de paashaas en holle bolle Gijs

Nee, niet afschaffen, herschrijven. Maakt het echt uit welke kleur huid kleinduimpje heeft?

Klein(!) duimpje. Dat willen de lilliputters niet! Die vinden dat ene grove belediging. Moeten we dan kleinduimpje groen met paars maken en 20 cm. groter? Maar niet te grote laarzen...Mijn oma heeft nl. nog steeds nachtmerries van de Duitse gestapo-laarzen.
Wordt het verhaal anders als ze latino of afrikaans is?

Ergo: Het maakt geen hol uit of monsieur canibal zwart, wit of paars is. het blijft verwijzen naar canibalisme en onderdrukking.

Ja, omdat jij niet in China woont en daar een gemarginaliseerde minderheid bent. Enkel en alleen om die reden kunnen wij zeggen: Lekker belangrijk.
Ik zou kunnen laten zien dat ik erboven sta. Dat ik me niet stoor aan trivialiteiten en vooroordelen. Het is allemaal echt te zot voor woorden en Wilders gaat hier de vruchten van plukken. En dan...dan hebben we tenminste echt racisme in dit land! En dat hebben we dan te danken aan deze onruststokers. Want geloof me: mensen worden dit zat!
Beide mensen hierboven (mensen die zich zwart schminken en mensen die asielzoekerscentra in de brand steken) zijn in mijn ogen wél racisten; die laatste groep is bovendien crimineel van het laagste soort.

Ik ben zelf jaren lang zwarte Piet geweest en nu noem je mij (die doorgaans SP stemt) racist? U wordt bedankt.
Weet je, ik begin liever bij iets kleins, iets dat is op te lossen en hopelijk iets dat de harten van mensen verzacht. Dat leidt dan hopelijk tot de oplossing van het grotere probleem, of draagt aan die oplossing bij.
Door gele Pieten te gaan promoten? Moet je de chinezen in dit land dan eens horen!

Het probleem is alleen dat die mensen nooit van hun leven in de Efteling hoeven te komen om er toch door te worden beïnvloedt.

Laat je je leven beïnvloeden door een kinderattractie waarbij nog nooit iemand aan racisme heeft gedacht en waar je zelf nog nooit geweest bent, zou je bij jezelf te rade moeten gaan.
Ik promoot een maatschappij waar iedereen gelijkwaardig is, waar iedereen dezelfde geweldige ervaringen kan hebben zonder zich zorgen te hoeven maken te worden geconfronteerd met racistische karikaturen van hun volk en cultuur.
Idem! Maar monsieur Canibal is niet neergezet om een volk of cultuur te ridiculiseren. Je kunt werkelijk overal aanstoot aan nemen. Ga bij jezelf te rade. Nederland is volgens mij 1 van de meest tolerante landen op deze aardkloot. Iedereen is welkom, maar het is nooit goed!

Een maatschappij waar zelfspot een deugd is, maar spotten met anderen niet wordt getolereerd (bepaalde vrijheden van meningsuitingsgevallen daargelaten); waar mensen niet langer hun verleden als last op de schouders wordt gelegd. Waar een volk of cultuur of geloof geen punchline voor een grap is, enkel tot ons vermaak. Dat is wat ik promoot.

in dat geval zou ik zeggen: Bezoek de Efteling! Laten we in Gods-Allahs en Shiva's naam iets toleranter worden met z'n allen.
Daniel Patrick Moynihan

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 07 jul 2016 22:25

Heintje heeft wel een punt want mensen worden deze flauwekul gewoon zat. Ook anders gekleurde lui vinden het een beetje vervelend worden hoe dit allemaal doordraaft.
Een grapje ten koste van een ander word al gauw als een collectieve belediging gezien. Dat is jammer want met humor en een beetje zelfspot houd je de boel luchtig en open.
Mensen nemen zichzelf vaak veel te serieus, dat blijkt weer.

Ondanks dat ik verschillende Chinezen heb beticht van het runnen van een Oriëntaals restaurant zie ik mijzelf niet als een serieus rascist, aangezien dit gewoon de realiteit is.

Uiteindelijk maakt het ook niet uit, wit, zwart of geel. Als je maar blank van binnen bent denk ik dan altijd maar.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 07 jul 2016 22:31

rotterdam schreef:

Geen probleem Johan100, ik heb puberale kleinkinderen dus ik ben deze "Jip en Janneke taal" gewend.
Ik moet er eigenlijk wel om lachen.
Ik ken haar al een tijdje op refoweb, ze heeft een erg hoog whoepa gehalte maar volgens mij is ze best wel aardig.

Kleinkinderen zelfs. Ik denk dat er weinig jongeren actief zijn op refoweb.
Ik prik er ook wel doorheen denk ik, volgens mij is ze best lief hoor. :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2016 00:36

heintje schreef:En dat gold niet voor de efteling. Tot NU! Nu zijn er een aantal malloten die een ver verleden in moeten duiken om zaken op te rakelen die we zo goed als vergeten waren.

Die WIJ zo goed als vergeten waren, maar het gaat niet om ons. Wij waren niet de slachtoffers van dat verleden. Voor ons is het gemakkelijk om het te vergeten.

Nu wakkert het juist racisme aan! Ze gaan, vrees ik, met deze stompzinnige acties het tegenovergestelde bereiken. Mensen worden dit zat!

Ik vind om respect vragen niet bepaald een stompzinnige actie. En de gevolgen, daar is iedereen zelf verantwoordelijk voor. Als je een stuk racisme ziet, is zwijgen omdat er wordt gedreigd met nog meer racisme toch gewoon te gek voor woorden.

Maar we moeten wel kinderfeesten/tradities helemaal gaan aanpassen door de daden uit het verleden?

Ja, tradities veranderen continu, dus waarom we nu ineens denken dat alles in beton gegoten is, ontgaat me volledig.

En heb je wel eens in Amerika gekeken, hoe daar openlijk, in naam van God, homo's worden gediscrimineerd? Dat vind ik erger dan een stereotype beeld van een homo met roze broek.

Omdat het daar op bepaalde gebieden heel erg fout gaat, is het niet erg dat het hier ook fout gaat?

Een even grote waanzin als nu nog vallen over zwarte piet, monsieur canibal, de paashaas en holle bolle Gijs

Ik zal het voorleggen aan de Congolezen die nog geen 60 jaar geleden nog in Belgische dierentuinen tentoon werden gesteld. Je doet net alsof het duizend jaar geleden is, maar we hebben het over wat? een generatie of 4-5.

Klein(!) duimpje. Dat willen de lilliputters niet! Die vinden dat ene grove belediging. Moeten we dan kleinduimpje groen met paars maken en 20 cm. groter? Maar niet te grote laarzen...Mijn oma heeft nl. nog steeds nachtmerries van de Duitse gestapo-laarzen.

Ja joh, maak het maar weer belachelijk. Dat is zo veel makkelijker dan inhoudelijk reageren.

Ergo: Het maakt geen hol uit of monsieur canibal zwart, wit of paars is. het blijft verwijzen naar canibalisme en onderdrukking.

Als het niet uitmaakt, hoeft hij dus niet zwart te zijn.

Ik zou kunnen laten zien dat ik erboven sta.

Wat goed van jou, als blanke man in een samenleving die is ingericht op en wordt gedomineerd door blanke mannen. Jij hebt inderdaad niets te vrezen; ik ook niet trouwens. Dan is het gemakkelijk ergens boven te staan.

Dat ik me niet stoor aan trivialiteiten en vooroordelen. Het is allemaal echt te zot voor woorden en Wilders gaat hier de vruchten van plukken. En dan...dan hebben we tenminste echt racisme in dit land! En dat hebben we dan te danken aan deze onruststokers. Want geloof me: mensen worden dit zat!

Deze mensen op voorhand de schuld geven van Wilders gedrag is als de Joden schuld hebben aan Hitlers gedrag. Hoe mensen reageren, is aan die mensen en aan die mensen alleen.

Ik ben zelf jaren lang zwarte Piet geweest en nu noem je mij (die doorgaans SP stemt) racist? U wordt bedankt.

Geen probleem. Ik ben zelf ook racist, of heb in ieder geval racistische uitlatingen gedaan vroeger toen ik nog niet beter wist. We moeten af van de koppeling dat als je racistisch gedrag vertoont, je meteen een onverbeterlijke KKK-er bent. Ik ken je verder niet, maar ik twijfel er niet aan dat je een oprechte, sympathieke kerel bent, en dat meen ik oprecht. Maar wel een kerel die zich zo nu en dan racistisch gedraagt (net zoals ik dat wel eens doe)

Door gele Pieten te gaan promoten? Moet je de chinezen in dit land dan eens horen!

Door pieten van alle rassen op te nemen zonder stereotype gedrag. Gewoon Sint en Piet; een blanke piet, een zwarte piet een aziatische piet, een latino piet. Dan is je probleem direct opgelost en buiten het feit dat het anders is dan we gewend zijn, zie ik daar verder geen nadeel aan.

Laat je je leven beïnvloeden door een kinderattractie waarbij nog nooit iemand aan racisme heeft gedacht en waar je zelf nog nooit geweest bent, zou je bij jezelf te rade moeten gaan.

Zei de blanke man die nog nooit van zijn leven last heeft gehad van discriminatie...

Idem! Maar monsieur Canibal is niet neergezet om een volk of cultuur te ridiculiseren. Je kunt werkelijk overal aanstoot aan nemen. Ga bij jezelf te rade. Nederland is volgens mij 1 van de meest tolerante landen op deze aardkloot. Iedereen is welkom, maar het is nooit goed!

Nee, dat was vast niet het doel van MC, maar wel een gevolg. Dat gebeurt wel vaker, dat zaken anders uitpakken dan ze zijn bedoeld. Is het een grote bonk ellende in Nederland? Nee, dat zou ik niet zeggen, maar het kan wel beter.

in dat geval zou ik zeggen: Bezoek de Efteling! Laten we in Gods-Allahs en Shiva's naam iets toleranter worden met z'n allen.

Grappig, eerst maak je mensen die om respect vragen uit voor stompzinnige maloten en daarna wil je dat we toleranter worden... Hoe werkt dat dan precies?

Terug naar “Actualiteit & Politiek”