Wetenschap en Filosofie subforum

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 20 mar 2004 20:24

Aragorn schreef:Tja, jij zal het wel weten dan... :roll: Het lijkt mij eigenlijk veel logischer dat je bij religie veel voordoordelen hebt dan bij W&F, of je moet al vooroordelen tegen filosofie in het algemeen hebben.. Maar naar mijn bescheiden mening zou er bij filosofie juist eerder op een rationele en zakelijke manier, zoveel mogelijk los van vooroordelen gediscussieerd moeten kunnen worden.
Het zou moeten kunnen.. maar praktijk en theorie gaan niet altijd samen... magoed.. mijn mening is nu wel bekend ;)
Bedshaped

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 11:19

He Aragorn dan ben ikke die twaalfde joh.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 23 mar 2004 14:15

We gaan er even over nadenken!

vooralsnog ben ik overigens nog niet wildenthousiast :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mar 2004 14:58

dank u! namens mij en de 12 musketier! onze dank ik is groot alleen al omdat je er over na gaat denken :mrgreen:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 23 mar 2004 18:26

henkie schreef:We gaan er even over nadenken!

vooralsnog ben ik overigens nog niet wildenthousiast :)

wel goed over nadenken hé! Waty moeten we anders doen om je over te halen?????? :?:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 11:26

Ik dacht een gedachte. Deze gedachte komt voort uit een bestaan van deze gedachte. De gedachte gedachte komt namelijk voort uit een gedachte. Hieruit kunnen we concluderen dat er een bestaan voor de gedachte bestaat. Waar dit bestaan huist is dan de grote vraag. We kunnen concluderen dat er gedachten in de lucht hangen en dat wij die op kunnen pikken. Hoe pikken we deze gedachten dan op? En hoe kom ik op dat moment juist aan die gedachte? Een andere hypothese is dat de gedachten die wij denken in ons hoofd gevormd worden. Maar, hoe ziet het bestaan van de gedachten eruit? Is het een vloeibare substantie, of is het onzichtbaar? We kunnen dan misschien de stelling aandurven dat de gedachten als het ware een geest zijn. Maar kunnen de gedachten alleen de geest vormen? Zou er dan niet nog iets bijhoren? Dit waren enkele gedachten die ik dacht.

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 25 mar 2004 11:34

Het Weermannetje schreef:Ik dacht een gedachte. Deze gedachte komt voort uit een bestaan van deze gedachte. De gedachte gedachte komt namelijk voort uit een gedachte. Hieruit kunnen we concluderen dat er een bestaan voor de gedachte bestaat. Waar dit bestaan huist is dan de grote vraag. We kunnen concluderen dat er gedachten in de lucht hangen en dat wij die op kunnen pikken. Hoe pikken we deze gedachten dan op? En hoe kom ik op dat moment juist aan die gedachte? Een andere hypothese is dat de gedachten die wij denken in ons hoofd gevormd worden. Maar, hoe ziet het bestaan van de gedachten eruit? Is het een vloeibare substantie, of is het onzichtbaar? We kunnen dan misschien de stelling aandurven dat de gedachten als het ware een geest zijn. Maar kunnen de gedachten alleen de geest vormen? Zou er dan niet nog iets bijhoren? Dit waren enkele gedachten die ik dacht.

das in ieder geval filosofisch

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 11:36

Verzin jij ook is wat.

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 25 mar 2004 11:45

andere keer, kheb nu geen tijd ik moet gaan eten. :lol:
Maar analyseer jij 'verzinnen' eens? Das ook een redlijk abstract begrip he...

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 25 mar 2004 11:46

jij verandert je avatar ook steeds trouwens!!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 12:02

Dan blijft het spannend.

Het verzinnen komt voort uit de gedachte. Over de gedachte is enkele berichten geleden door schrijver dezes uitvoerig op in gegaan. Het verzinnen kan met de realiteit te maken hebben. Dit is echter absoluut niet noodzakelijk. Het verzinnen komt voort uit een brein. In dit brein bevinden zich vele gegevens. Uit deze gegevens vormt zich het verzinsel. Dit verzinnen heeft te maken met de capaciteit van het brein. Indien het brein niet zo'n grote capaciteit heeft, zal het niveau van het verzinsel over het algemeen wat lager liggen. Het verzinsel heeft verschillende doelen. Het kan een vinding zijn waarmee met problemen kan oplossen. Een ander doel kan zijn dat men iets aan het verzinnen is voor hersengymnastiek. Dit gebeurt dan soms in gebaande wegen. Zodra het verzinnen echter in gebaande wegen gaat gebeuren, kan men het geen verzinnen meer noemen. Het verzinnen moet ten alle tijde uit een ongebreideld brein voort kunnen komen. Het blijkt echter dat dit altijd vrijwel onmogelijk is. Een ieder loopt op een gegeven moment tegen de grenzen van zijn brein aan. Hieruit kunnen we dus concluderen dat het verzinnen ook aan grenzen gebonden. We zien dus dat iemand die z'n grenzen verder weg heeft liggen vermoedelijk gemakkelijker in staat is om iets te verzinnen dan degene die zijn grenzen zeer dicht bij elkaar heeft liggen. Ook de aard van het verzinsel is hiervan afhankelijk. Zodra jouw grenzen verder uit elkaar komen te liggen, is het meestal zo dat je ook in staat bent om over meerdere onderwerpen iets te verzinnen. Het verzinsel is dus echt iets wat aan de capaciteit van het brein verbonden is. We moeten het verzinsel echter wel altijd als verzinsel blijven gebruiken. Zodra jij op het gebied van verzinnen komt, kom je ook dicht bij het gebied van het liegen. De grenzen van deze twee gebieden moeten we goed zien. Deze liggen namelijk dicht bij elkaar. We willen afsluiten met de aanmoediging om vooral veel te verzinnen. Het verruimt de geest en brengt de creativiteit tot een grotere impuls. Vandaar, dit verzinsel!!!!!!!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 12:05

BaBBa schreef:
Het Weermannetje schreef:Ik dacht een gedachte. Deze gedachte komt voort uit een bestaan van deze gedachte. De gedachte gedachte komt namelijk voort uit een gedachte. Hieruit kunnen we concluderen dat er een bestaan voor de gedachte bestaat. Waar dit bestaan huist is dan de grote vraag. We kunnen concluderen dat er gedachten in de lucht hangen en dat wij die op kunnen pikken. Hoe pikken we deze gedachten dan op? En hoe kom ik op dat moment juist aan die gedachte? Een andere hypothese is dat de gedachten die wij denken in ons hoofd gevormd worden. Maar, hoe ziet het bestaan van de gedachten eruit? Is het een vloeibare substantie, of is het onzichtbaar? We kunnen dan misschien de stelling aandurven dat de gedachten als het ware een geest zijn. Maar kunnen de gedachten alleen de geest vormen? Zou er dan niet nog iets bijhoren? Dit waren enkele gedachten die ik dacht.

das in ieder geval filosofisch

Laten wij geen smet op de filosofie werpen door dit filosofisch te noemen! Filosofie wordt al vaak genoeg geassioceerd met 'zwak geleuter' en daar doet dit geen goed aan...
Laatst gewijzigd door Aragorn op 25 mar 2004 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 12:09

Ik zal je uit de droom helpen. Filosofen zoeken naar de waarheid. Dus wat jij zegt is geleuter, want hoe je dat doet, daar zitten heus geen regels aan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mar 2004 12:49

Filosoferen is discussieren zonder het opdringen van je eigen meningen

Denk over belangrijke dingen ... brainstrormen over onzin
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 12:55