Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 01 jul 2016 16:07

Lol, andere culturen lachen zich de ballen uit de broek om "onze" zwakke samenleving.

Maar vervelend, het tergend langzame vrouwenvolk mag nu ook gebruik maken heren wc. En ja, de wc dichtheid zal wel flink naar beneden gaan want urinoirs zullen straks ook wel ongewenst zijn. Daar ben ik dan lekker klaar mee in de kroeg. Er zullen nog wel meer studenten tegen de bar aan gaan staan pissen in de kroeg omdat ze geen zin hebben in het wachten voor de wc's.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2016 16:11

Yoshi schreef:Lol, andere culturen lachen zich de ballen uit de broek om "onze" zwakke samenleving.

Normaal gesproken heb je toch niet zo'n grote pet op van die andere culturen? Waarom je dan nu ineens zorgen maken over wat ze van ons vinden?

Maar vervelend, het tergend langzame vrouwenvolk mag nu ook gebruik maken heren wc. En ja, de wc dichtheid zal wel flink naar beneden gaan want urinoirs zullen straks ook wel ongewenst zijn. Daar ben ik dan lekker klaar mee in de kroeg. Er zullen nog wel meer studenten tegen de bar aan gaan staan pissen in de kroeg omdat ze geen zin hebben in het wachten voor de wc's.

Voorlopig alleen in openbare overheidsgebouwen, dus je loopt flink op de zaken vooruit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 01 jul 2016 16:19

Mortlach schreef:Normaal gesproken heb je toch niet zo'n grote pet op van die andere culturen? Waarom je dan nu ineens zorgen maken over wat ze van ons vinden?

De meeste culturen kan ik juist wel waarderen. Slechts enkele wat minder en dan ook nog eens voornamelijk slechts delen van die culturen
Voorlopig alleen in openbare overheidsgebouwen, dus je loopt flink op de zaken vooruit.

Klop maar je bent niet bekend met Nederlandse politici? Wat een zegen moet dat zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2016 16:27

Yoshi schreef:De meeste culturen kan ik juist wel waarderen. Slechts enkele wat minder en dan ook nog eens voornamelijk slechts delen van die culturen

Ach, ik vind het rekening houden met minderheden juist een kracht van een cultuur, geen zwakte, en al helemaal als het niemand wat kost, zoals in dit geval. Het kost alleen wat mentale energie om empathie op te brengen voor mensen die niet in het binaire systeem vallen. Dat gezegd krab ik me ook wel eens achter de oren als je de wildgroei aan genders van tegenwoordig bekijkt. Sommige zijn intuïtief wat gemakkelijker te accepteren dan andere. "Otherkin", om er eens eentje te noemen, is nauwelijks serieus te nemen. We zullen wel zien welke er na een paar jaar overblijven.

Klop maar je bent niet bekend met Nederlandse politici? Wat een zegen moet dat zijn.

Met die lui heb ik gelukkig alweer 6 jaar niks meer te schaften gehad en dat hoop ik voorlopig zo te houden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2016 14:38

Omroep Brabant meldt:
De Efteling wil graag in gesprek met mensen die vinden dat sommige attracties in het pretpark racistisch zouden zijn. De organisatie achter de Facebookpagina ‘Stop Oppressive Stereotypes’ is uitgenodigd voor een gesprek. Dat gebeurde nadat de actiegroep vrijdag een open brief over dit onderwerp ook per post bij de Efteling liet bezorgen.

"We willen graag een dagje uit zijn voor iedereen, ongeacht geslacht, ras, politieke of seksuele voorkeur", zegt een woordvoerster. En daarbij is het geenszins de bedoeling om wie dan ook voor het hoofd te stoten. "Daarom willen we graag horen wat in dit geval de pijnpunten zijn."

Monsieur Cannibale en Carnaval Festival zijn 'uiterst kwetsend en racistisch'. Als de attracties niet worden aangepast, komen er acties in het park.

Bij Monsieur Cannibale staat een zwarte kannibaal in het middelpunt van de molen. Bij Carnaval Festival zijn vijf Afrikaanse bosjesmannen te vinden. Verder staat er geen enkel donker figuur in de 275 poppen tellende attractie. Ook de stereotype afbeelding van de Chinese poppetjes in deze attractie is tegen het zere been van de actiegroep, zo blijkt op Facebook.

Nu het even stil is geworden ronde zwarte piet, is er weer iets anders gevonden. Gaan we de sprookjes ook maar aanpassen dan? :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2016 14:48

Chaya schreef:Monsieur Cannibale en Carnaval Festival zijn 'uiterst kwetsend en racistisch'. Als de attracties niet worden aangepast, komen er acties in het park.

Bij Monsieur Cannibale staat een zwarte kannibaal in het middelpunt van de molen. Bij Carnaval Festival zijn vijf Afrikaanse bosjesmannen te vinden. Verder staat er geen enkel donker figuur in de 275 poppen tellende attractie. Ook de stereotype afbeelding van de Chinese poppetjes in deze attractie is tegen het zere been van de actiegroep, zo blijkt op Facebook.

Nu het even stil is geworden ronde zwarte piet, is er weer iets anders gevonden. Gaan we de sprookjes ook maar aanpassen dan? :roll:

Tja, ik was afgelopen jaar met mijn vrouw (Canadese) in de Efteling en ja, die stond inderdaad even met haar oren te klapperen toen ze door de Carnaval Festival ging. Het aziatische gedeelte van CF is inderdaad wat problematisch. Ik vind het eigenlijk wel goed dat de Efteling als bedrijf dit serieus neemt. Dat ik de attractie zou missen, is pure nostalgie van mijn kant. Misschien kunnen ze e.e.a. wat aanpassen zodat niemand zich gekwetst voelt.

Aan de andere kant zou ik er niet echt problemen mee hebben als ik in een buitenlands pretpark een soort Carnaval Festival tegenkom waar een "Nederlands gedeelte" vol poppen op klompen en met vingers in de dijk zouden staan. Maar ik kan me wel weer voorstellen dat het je niet lekker zit als je ziet dat je enige rol in een cultuur een stereotype is van dikke lippen en een botje door je neus.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2016 14:56

Er zijn ook tegengeluiden:
Ondanks veel media-aandacht heeft de bijbehorende Facebook-pagina momenteel slechts 130 likes. De makers krijgen het zwaar te verduren: vele tientallen personen laten weten dat ze de klachten belachelijk en aanstellerig vinden.

"Ik hoop zeer dat de Efteling er geen gehoor aan geeft en jullie links laat liggen", reageert Mark Tromp. "Wat een gejank om helemaal niks", zegt Peter Witter. "Hou toch op met dat kleinzielige gedoe", vindt Ans Spierings. Jop Zondag laat weten: "Volgende week wordt er gejankt omdat de baan van de Python ook wit is." Rémon Meijer‎ noemt de klagers "een treurig clubje". Veel hatelijke reacties worden verwijderd door de beheerders.

Aldus.

Mortlach schreef:Misschien kunnen ze e.e.a. wat aanpassen zodat niemand zich gekwetst voelt.

Is het nu echt altijd gekwetst? Waarom neemt dit soort gevoelens dan opeens toe?
Zoiets valt toch onder geschiedenis? Literatuur, verhalen vertellen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2016 15:01

De actiegroep in kwestie zegt dan weer het volgende:
‘Complot van de Efteling’
‘Stop Oppresssive Stereotypes gaat uit van een complot. "Dit is geen onwetendheid meer van de Efteling, maar een kapitalistische organisatie die doelbewust kinderen indoctrineert en een hele strategie heeft bedacht om dit zo lang mogelijk te kunnen doen."

Zo ver zou ik toch echt niet willen gaan. Vroeger was inclusiviteit gewoon geen issue. Gelukkig is dat tegenwoordig anders en ja, grote bedrijven veranderen nu eenmaal vaak langzaam.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 05 jul 2016 15:03

Gewoon geen aandacht aan schenken.
Ze zullen altijd wel iets vinden om geschokt, gekwetst of gewoon zielig te zijn. Laat ze lekker in zelfmedelijden wegkwijnen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2016 15:24

Chaya schreef:Er zijn ook tegengeluiden:
Ondanks veel media-aandacht heeft de bijbehorende Facebook-pagina momenteel slechts 130 likes. De makers krijgen het zwaar te verduren: vele tientallen personen laten weten dat ze de klachten belachelijk en aanstellerig vinden.

"Ik hoop zeer dat de Efteling er geen gehoor aan geeft en jullie links laat liggen", reageert Mark Tromp. "Wat een gejank om helemaal niks", zegt Peter Witter.

Haha, de naam is veelzeggend.

"Hou toch op met dat kleinzielige gedoe", vindt Ans Spierings. Jop Zondag laat weten: "Volgende week wordt er gejankt omdat de baan van de Python ook wit is." Rémon Meijer‎ noemt de klagers "een treurig clubje". Veel hatelijke reacties worden verwijderd door de beheerders.

Aldus.

Ik heb ondertussen al best door dat het echt not done is om minderheden te vertellen dat ze zich niet gekwetst zouden moeten voelen.

Is het nu echt altijd gekwetst? Waarom neemt dit soort gevoelens dan opeens toe?
Zoiets valt toch onder geschiedenis? Literatuur, verhalen vertellen.

Nee, die gevoelens waren er altijd al, alleen werden ze altijd door de meerderheid negeert, afgestraft of onderdrukt.

Het gaat om vertegenwoordiging; hoe wordt je vertegenwoordigd in de media in breedste zin van het woord. Voorbeeldje: het was geloof ik in het script van de laatste Star Wars film waar een groep werd omschreven als "ongeveer 100 personen, gelijkmatig verdeeld over geslacht en ras". En dan krijg je dus een groep in de achtergrond met vrouwen en zwarten en latino's etc. Had dat er niet gestaan, dan was de kans groot geweest dat de groep uit 100 blanke mannen had bestaan en de vrouwen, zwarten, latino's, etc. hadden zich afgevraagd: hé, maar wij dan?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2016 15:30

Mortlach schreef:Nee, die gevoelens waren er altijd al, alleen werden ze altijd door de meerderheid negeert, afgestraft of onderdrukt.

Het is i.i.g. nooit een breder gedragen issue geweest.
Ik las deze column en vond hem wel spits:

Het is Keti Koti, de herdenking van het einde van de slavernij in Suriname op 1 juli 1863. Dit jaar voor het eerst in gesplitste vorm: gisteren de (tumultueuze) herdenking, vandaag de feestelijke viering. Prima en helemaal terecht dat we stilstaan bij de gruwelijkheden van de slavernij, en de bevrijding van slaven vieren.

Natuurlijk vindt Sylvana Simons daar dingen van. Syl, in 2014 presentator van de Keti Koti-herdenking, is beledigd (joh!) dat niet iedere huismoeder in Dedemsvaart weet wat dat is, Keti Koti. Nou waag ik dat ten eerste te betwijfelen want ik kreeg zowel op de basis- als middelbare school gewoon les over de slavernij, ook al zal de precieze datum en de naam van het evenement niet bij iedereen zijn blijven hangen. En er valt best iets voor te zeggen om van de herdenking een nationale feestdag te maken. Maar van Simons moeten blanken maar eens naar het museum.

Ik weet niet of Sylvana weleens in een museum in Nederland komt. Maar daar komen echt alleen maar blanke bejaarden. Op de schoolklassen na, die uitjes zijn verplicht, zijn musea witte babyboom-bolwerken bij uitstek. En niet omdat je er bij wijze van entree je KKK-ledenpas en 65+kaart moet laten zien: allochtonen en zwarten komen er gewoon nauwelijks. Zeker de schuld van de witte dominante cultuur en Mohammed en Dylano herkennen zich niet in Gouden Eeuw-stilleventjes en bladibla?

In de VS viel mij op dat het publiek in musea zeer gemengd was, gewend als ik ben aan een zee van grijze en/of kale blanke bolletjes in zulke instellingen. In de Zuidelijke staten, waar toch ook wat slavernij-akkefietjes te betreuren waren, was er in musea aandacht voor die periode. Maar ook bij de Civil War- en beeldende kunst-exposities was het museumpubliek net zo divers als het straatbeeld. Ook werden er in de bijschriften bij de kunstwerken en artefacten gewoon man en paard genoemd, in plaats van de hysterisch-correcte nieuwe benamingen die wij hier onze musea aan het binnentuttelen zijn. Volgens mij namen de zwarte middle class gezinnen er geen aanstoot aan.

Vind ik mooi. En helemaal prima, meer aandacht voor Keti Koti. En van meer kennis over welke periode in de geschiedenis dan ook is geen mens ooit slechter geworden. Maar moet er meteen weer dat verongelijkte gedreins bij over witte mensen die dingen moeten? Akkoord, maar dan mag ik ook, Syl. Allochtonen en zwarten moeten ook meer naar musea. Je opwinden over Nederlandse cultuur als het Zwarte Piet is, en verder de hele (kunst)geschiedenis van het land waar je woont niet kennen, niet kunnen bewonderen, niet opnemen, sja.

Oh en PS, extragratis PR tip: Keti Koti is een ruknaam, niemand begrijpt dat. Noem het Nationale Slavernijherdenking, als je het snel op de collectieve Nederlandse agenda wil hebben. Beetje pragmatisch zijn, niet te overgevoelig totaalacceptatie voor ieder detail eisen en anders meteen weer beledigwoede voor de witmensen hebben.
Annabel Nanninga/tpo.nl

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2016 15:54

Chaya schreef:Het is i.i.g. nooit een breder gedragen issue geweest.

Omdat wij het als blanke meerderheid allemaal wel prima vonden en leuk om te lachen.

Ik las deze column en vond hem wel spits:

Het is Keti Koti, de herdenking van het einde van de slavernij in Suriname op 1 juli 1863. Dit jaar voor het eerst in gesplitste vorm: gisteren de (tumultueuze) herdenking, vandaag de feestelijke viering. Prima en helemaal terecht dat we stilstaan bij de gruwelijkheden van de slavernij, en de bevrijding van slaven vieren.

Natuurlijk vindt Sylvana Simons daar dingen van. Syl, in 2014 presentator van de Keti Koti-herdenking, is beledigd (joh!) dat niet iedere huismoeder in Dedemsvaart weet wat dat is, Keti Koti. Nou waag ik dat ten eerste te betwijfelen want ik kreeg zowel op de basis- als middelbare school gewoon les over de slavernij, ook al zal de precieze datum en de naam van het evenement niet bij iedereen zijn blijven hangen. En er valt best iets voor te zeggen om van de herdenking een nationale feestdag te maken. Maar van Simons moeten blanken maar eens naar het museum.

Ik heb ook nog nooit van Keti Koti gehoord, moet ik zeggen. En die lessen over slavernij stelden nu ook weer niet zo heel veel voor. Maar ik kan iedereen die erin geïnteresseerd is het boek King Leopold's Ghost aanraden over de gruwelen in Belgisch congo. Hier in de nederlandse vertaling. Dat boek lezen en dan nog eens tegen iemand uit Congo zeggen dat ze zich er onderhand maar eens overheen moeten zetten... En dat gaat dan over Congo. In alle omringende kolonies ging het er even bar en boos aan toe.

Ik weet niet of Sylvana weleens in een museum in Nederland komt. Maar daar komen echt alleen maar blanke bejaarden. Op de schoolklassen na, die uitjes zijn verplicht, zijn musea witte babyboom-bolwerken bij uitstek. En niet omdat je er bij wijze van entree je KKK-ledenpas en 65+kaart moet laten zien: allochtonen en zwarten komen er gewoon nauwelijks. Zeker de schuld van de witte dominante cultuur en Mohammed en Dylano herkennen zich niet in Gouden Eeuw-stilleventjes en bladibla?

Als er een tentoonstelling zou zijn waar de geschiedenis écht eer wordt aangedaan, dan zou ik zeker gaan kijken. Nu kom je vaak niet veel verder dan een kaart met wat routes en een schilderij met blije zwarten op een plantage. Ik denk dat ik in tranen zou uitbarsten als alle gruwelen echt in alle details zouden worden uitgespreid.

Vind ik mooi. En helemaal prima, meer aandacht voor Keti Koti. En van meer kennis over welke periode in de geschiedenis dan ook is geen mens ooit slechter geworden. Maar moet er meteen weer dat verongelijkte gedreins bij over witte mensen die dingen moeten? Akkoord, maar dan mag ik ook, Syl. Allochtonen en zwarten moeten ook meer naar musea. Je opwinden over Nederlandse cultuur als het Zwarte Piet is, en verder de hele (kunst)geschiedenis van het land waar je woont niet kennen, niet kunnen bewonderen, niet opnemen, sja.

Het is een collumn, dus niet echt serieus te nemen.

Oh en PS, extragratis PR tip: Keti Koti is een ruknaam, niemand begrijpt dat. Noem het Nationale Slavernijherdenking, als je het snel op de collectieve Nederlandse agenda wil hebben. Beetje pragmatisch zijn, niet te overgevoelig totaalacceptatie voor ieder detail eisen en anders meteen weer beledigwoede voor de witmensen hebben.
Annabel Nanninga/tpo.nl

Kijk, daar is dan wel weer een compromis van te maken: Nationale Slavernijherdenking Keti Koti. Probleem opgelost. Maar het gaat verder met op botte klompen weer voorbij aan het feit dat het weer de blanken zijn die de zwarten wel even zullen vertellen hoe ze de herdenking van een tragedie moeten noemen. Dat recht hebben we toch echt verspeeld, lijkt me.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 05 jul 2016 18:52

Nou ja, het is een idee om het allemaal wat makkelijker in het geheugen te zetten van de gemiddelde Nederlander.
Hoeft niet natuurlijk, maar ga met zo'n naam dan ook niet klagen dat de gemiddelde Nederlander geen flauw idee heeft waar het over gaat en het dus niet verankerd wordt in het geheugen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2016 23:28

Yoshi schreef:Nou ja, het is een idee om het allemaal wat makkelijker in het geheugen te zetten van de gemiddelde Nederlander.
Hoeft niet natuurlijk, maar ga met zo'n naam dan ook niet klagen dat de gemiddelde Nederlander geen flauw idee heeft waar het over gaat en het dus niet verankerd wordt in het geheugen.

Terwijl veel mensen wel weten waar het over gaat als je de term Shoah laat vallen. Het hebben van een aparte naam is dus niet per se het struikelblok dat je ervan probeert te maken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2016 00:10

Op Facebook een hele discussie gevoerd over de Efteling en het kost me steeds meer moeite begrip op te brengen voor mensen wiens mening eigenlijk neerkomt op "Die minderheden moeten niet zo zeuren".

Als ik in Japan in een pretpark een karikaturale pop van een Nederlandse vrouw zou zien met een bordje "Troostmeisje" erbij, dan zou ik diep geschokt en ontzettend beledigd zijn. Maar als in een Nederlands park een zwarte mensen letterlijk worden afgebeeld als kannibaal, dan moeten ze niet zo zeuren want dat is toch gewoon leuk van vroeger.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”