heintje schreef:@Cicero.
Weet je wat met de 'gangbare' christenen en gelovigen het probleem is? Jij verwoord het hier uitstekend:
"Gezaghebben"/Autoriteit is het kernwoord. Religie is traditie, opvoeding en...autoriteit. Het zou je worst moeten wezen wat Augustinus leefde meer dan 1500 jaar geleden en 400 jaar na Christus. Ik zou de beste kerkvader dus niet al te serieus nemen als het op valide kenbronnen of betrouwbare kennis aankomt. Vergeet niet dat als je hindoe had je geweest je NIETS met Augustinus te schaften had. Nogmaals, religie is traditie, tijd-en plaatsgebonden en....gezag!
Wat je nu doet is het verschuiven van het argument. Eerst was je bezwaar dat mijn manier van spreken niet representatief was. Dat is nu van tafel, maar vervolgens begin je over het probleem van autoriteit.
(Maar waar heb ik het over Augustinus gehad?).
Ik heb het over Augustinus gehad, en dat vond je maar onzin. Daarmee snee je jezelf in de vingers, want zo werd duidelijk dat je iets tegen het christelijke spreken over God überhaupt hebt, en niet alleen tegen het mijne.
God is principieel ondefinieerbaar en onuitsprekelijk. Die erkenning hoort wezenlijk bij het spreken over God, anders hebben we het niet meer over God.
A: Dus zeg je vanaf nu niets meer over God!
B: Je spreekt 1 zin later over die erkenning die bij God hoort, dus doe je er TOCH een uitspraak over. EN DAT KAN VOLGENS JOU NIET!!!!
Zoals ik al vele keren uitgelegd heb, zijn de volgende twee uitspraken compatibel: God op zichzelf is onkenbaar, maar God is kenbaar voor zover hij zich laat kennen. Met andere woorden: we kunnen geen omvattende kennis van God hebben, maar we kunnen God wel ten dele kennen.
En waar bevinden zich die valide kenbronnen dan? En wat zijn die valide(!) betrouwbare (!) kenbronnen? Nogmaals. Zie je vorige citaat.
De kenbron is het lichaam van Christus.
Ik zeg dat theologen geen kennis m.b.t. God hebben (en JIJ zegt dat ook met je eerste bewering! Maar dan antwoord jij:
...
Nee. Geen arrogantie. Ik bevestig jouw gedachte dat God ondefinieerbaar en onuitsprekelijk is. Wil je nu echt beweren dat de beste theoloog die je kent, God beter kent dan ik?
Nee, dat zeg ik niet. Ik ken jou niet. Maar afgaande op wat je hier schrijft, vermoed ik dat het geen gekke veronderstelling is dat de beste theoloog, of de vroomste gelovige die ik ken, God beter kent dan jij.
En je vergelijk met de Nl. taal loopt mank. Wij kunnen deze taal prima definiëren en weten beiden wat er mee bedoeld wordt. Het is definieerbaar en uit te spreken. Juist die zaken die volgens jou voor God niet gelden.
Nee mijn vergelijking is tussen taal en Godskennis, niet tussen taal en God.