Het godsargumentenonderwerp van Heintje, Harmonica2 en anderen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Het godsargumentenonderwerp van Heintje, Harmonica2 en anderen.

Berichtdoor heintje » 29 jun 2016 14:23

@Harmonica2
http://opinionator.blogs.nytimes.com/20 ... xist/?_r=0
Further, as this civilization developed the critical tools of historiography and philosophy, Zeus’s reality remained widely unquestioned. Socrates and Plato criticized certain poetic treatments, which showed Zeus and the gods in an unworthy light. But they never questioned the very existence of the gods, and Socrates regularly followed the dictates of his daimon, a personal divine guide. There were many questions about the true nature of the divine, but few about its existence.

Een boekentip: http://www.cornellpress.cornell.edu/boo ... 0100088220
In seven thematic chapters, Parker focuses on key themes in Greek religion: the epistemological basis of Greek religion; the relation of ritual to belief; theories of sacrifice; the nature of gods and heroes; the meaning of rituals, festivals, and feasts; and the absence of religious authority.
Offeren voor goden waar je niet in gelooft...

Als het |Romeinse rijk niet besloten had het christendom te omarmen/goed te keuren hadden we nu nog in Jupiter en Mithra geloofd.
En...het geloof in Zeus komt weer terug. Het christendom heeft Zeus met harde hand de nek omgedraaid, maar er zijn weer tegenbewegingen:
http://knowledgenuts.com/2014/11/05/the ... ship-zeus/

En nog wat algemene info: http://www.zeus-publications.com/zeusgod.htm
Thousands of years ago many people believed in a god named Zeus. He was considered to be the god of the sky and weather and his image appeared on most Greek coins. The people of Greece worshipped this idol as their god. Zeus became one of the Seven Wonders of the World.

Dus je kan een veer in de reet van Cicero willen steken, maar ook hij is zwaar bevooroordeeld in zijn god.

Het is toch naïef (arrogant zelfs) om te denken dat alleen NU de chr. god van de bijbel bestaat en dat al die andere goden, godinnen en geesten van weleer slechts denkbeeldige mythen of voorstellingen waren en dat de mensen dit destijds ook nog doorhadden? Een beetje meer inlevingsvermogen zou jullie netjes staan.
Denk je dat moslims en hindoes ook doorhebben dat ze eigenlijk waandenkbeelden vereren? Of zouden zij juist denken dat jullie dat doen?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

antoon

Berichtdoor antoon » 29 jun 2016 16:33

Heintje de sleutel is gewoon, neem aan wat Jezus ook sprak en geloofde, voeg er niets toe, haal er ook niets vanaf je mag dan een fundamentalist genoemd worden, zoals ik ook die benaming krijg, maar het is de enige normale juiste weg

Dus geen kardinaal theoloog of predikant die weten nauwelijks wat er echt in de schrift staat, hun benul staat op het absolute nulpunt

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 29 jun 2016 17:03

@Antoon
ik begrijp dat ik er niets aan toe mag voegen of weg mag laten:
Tegen een ieder die de profetische woorden van dit boek hoort, zeg ik met nadruk: wie iets aan dit boek toevoegt, hem zal God straffen met de plagen die erin beschreven staan; en wie uit dit profetische boek iets weglaat, hem zal God zijn recht ontnemen op de levensboom en de heilige stad, die in dit boek beschreven zijn.

Maar ik heb het niet zo op onderstaande uitspraken:

De Heer antwoordde: “... Vuur ben ik komen werpen op de aarde, hoe graag zou ik willen dat het al brandde! … Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Nee, zeg ik je, geen vrede, maar verdeeldheid.
Van nu af aan zullen in één huis vijf mensen verdeeld zijn. Het zal zijn: drie tegen twee en twee tegen drie, vader tegen zoon, en zoon tegen vader, moeder tegen dochter en dochter tegen moeder, schoonmoeder tegen schoondochter en schoondochter tegen schoonmoeder.”

Jezus vroeg hem: “Wat is uw naam?” “Legio,” antwoordde hij. Want veel demonen waren bij de man ingetrokken.
En de demonen smeekten hem, dat hij hun niet zou opdragen zich in de afgrond te storten. Nu werd daar op de helling van een heuvel een grote kudde varkens gehoed. De demonen vroegen hem toestemming om bij die varkens hun intrek te nemen; hij stond hun dat toe. En ze gingen weg uit de man en trokken in bij de varkens, en de kudde stormde de helling af, het meer in en verdronk.

Toen ze de volgende morgen weer uit Betanië waren weggegaan, kreeg Jezus honger. In de verte zag hij een vijgenboom in blad staan en hij ging kijken of er wat vijgen aan zaten. Maar toen hij bij de boom kwam, zag hij niets dan bladeren, want voor vijgen was het de tijd nog niet. Toen zei hij tegen de boom: “Nooit zal iemand van jou meer een vrucht eten, nooit meer!”
De volgende morgen, toen ze weer langs de vijgenboom kwamen, zagen ze dat hij verdord was tot op de wortel.

Opnieuw riep Jezus luid en hij stierf.

Op dat moment scheurde het gordijn in de tempel in tweeën, van boven tot onderen. Er volgde een aardbeving en de rotsen spleten. Graven gingen open en de lichamen van veel heilige mensen die waren gestorven, werden uit de dood opgewerkt. Zij verlieten hun graven en gingen na Jezus' opstanding naar de heilige stad waar ze aan velen verschenen.

Hij antwoordde: “Ik ben alleen naar de verloren schapen van het volk Israël gestuurd.” Maar de vrouw kwam dichterbij en viel voor hem op de knieën. “Heer, help mij,” zei ze. Hij antwoordde: “Het is niet juist het brood dat voor de kinderen bestemd is, de honden voor te gooien.”

Als uw rechteroog u van de rechte weg doet afdwalen, ruk het dan uit en gooi het weg. Het is beter dat een van uw lichaamsdelen verloren gaat, dan dat heel uw lichaam in de hel gegooid wordt. En als uw rechterhand u van de rechte weg doet afdwalen, hak hem dan af en gooi hem weg. Het is beter dat een van uw lichaamsdelen verloren gaat, dan dat heel uw lichaam in de hel terechtkomt.

Jezus zegt: ''wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.'' Vervolgens noemt hij zelf mensen dwazen.
Maar ik zeg u: ieder die kwaad is op een ander, moet zich voor de rechtbank verantwoorden. Als iemand een ander uitmaakt voor idioot, moet hij zich verantwoorden voor de Hoge Raad, en als iemand een ander uitmaakt voor gek, moet hij ervoor boeten in het hellevuur.

Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.

Maar hoewel je advies ongetwijfeld goedbedoeld was, wil ik alvorens er in te stappen wel een goed doordachte rationele weloverwogen keuze maken. Want met blind geloof heb ik niet zo veel.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 29 jun 2016 17:16

@ Heintje

Je bronvermelding is ten eerste vrij karig, je eerste link is gewoon een blog dus dat neem ik niet zo serieus.

Verder wil ik best geloven dat Aristoteles participeerde in rituelen m.b.t Griekse goden maar zoveel zegt dat niet. Zijn werken en ook wat geschreven staat over Socrates zeggen veel meer over hem en daarin spelen die goden niet of nauwelijks een rol. Aristoteles ontwikkelde wel concepten als de onbewogen beweger (https://nl.wikipedia.org/wiki/Onbewogen_beweger), wat gewoon prima in lijn ligt met het christendom.

Maar al had je gelijk dan nog bewijst het niks. Zoals ik al zei zijn er ook zoveel ideologieën, bewijst dat dat ze allemaal niet waar zijn? Bovendien kunnen we wel degelijk onderscheid maken tussen hoe plausibel bepaalde goden zijn, de Griekse en Romeinse goden bestaan allemaal binnen tijd en ruimte en God staat erbuiten. Die goden zijn dan zoals Cicero ook zei vaak een verheerlijking (vergoddelijking) van de natuur- iets wat voor de Joodse wet nadrukkelijk verboden was - en een uiting van occulte praktijken. Het God of the gaps principe was dus verboden in de Joodse cultuur.

Maar zelfs al waren alle goden van hetzelfde ontologische niveau, zelfs al hadden we onomstotelijk bewijs dat alle argumenten voor elke god illegitiem zijn, dan nog bewijst het niet dat er geen God zou bestaan of dat we niet om atheïsme heen kunnen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 jun 2016 20:47

heintje schreef:Ik weerleg alle argumenten als het argumenten zijn. Ik ben geen filosoof of historicus en ga me niet verlagen tot taalspelletjes om een fenomeen aan te tonen. Historisch kunnen we overigens al helemaal niets over god zeggen.
En wie bepaalt wat argumenten zijn? Op deze manier zeg je gewoon bij alles wat je niet uitkomt: dat is geen argument. Tja, zo krijg je altijd gelijk.
De meeste christenen doen waarheids uitspraken als het hun god betreft en die God (met "G" dus) weerleg ik. Niet de god die we niet kunnen kennen maar wel kennen als we deze kunnen kennen omdat we kennen kunnen.

Het hele idee van waarheidsuitspraken is al filosofie. Dus je zegt zelf geen filosoof te zijn, maar ondertussen plaats je je wel in een heel specifieke filosofische positie. Overigens heb ik helemaal niets tegen waarheidsuitspraken. De uitspraak 'God bestaat' is bijvoorbeeld waar, wat mij betreft. Maar daar hebben we verder niets aan als niet wordt uitgelegd wat zo'n uitspraak betekent. Dan heb ik het liever over betekenis dan over waarheid, want waarheid van iets is altijd waarheid in een bepaalde context.
Verder heb ik twee fundamentele regels uit de theologische grammatica naar voren gehaald: God op zichzelf is niet te kennen, en we kunnen God kennen door zijn openbaring voor zover hij zich openbaart. Dat zijn opvattingen die volstrekt gangbaar zijn in de kerken. Dan kun je wel gaan doen alsof dat een andere god is dan die van de meeste christenen, maar dat ligt dan meer aan jouw onbegrip dan aan de feiten.
Ik val de God van de overige deelnemers hier aan, omdat DAT de god is die in iedere kerk besproken wordt in dit land. Uiteraard op volledig andere wijze per kerk, maar dat staat nu hier niet ter discussie. Die god van jou is een taalcryptogram die niets van doen heeft met 90% van de christenen op aarde.

Het oog van de ziel ziet boven dat oog van de ziel een onveranderlijk licht, dat hoger is omdat het de ziel gemaakt heeft. Wie dat licht kent, kent de eeuwigheid. Het is een flits van bevend aanschouwen, waardoor Gods onzichtbaarheden begrepen en gezien worden door wat geschapen is.

Dit is een parafrase van twee uitspraken van Augustinus.
Heb jij in de tijd van de Grieken geleefd? Denk je nou echt dat dat die oude Grieken dachten: "Ach, Zeus is slechts een mythe, maar de verhalen zijn zo geweldig.
Ja. Platonisten kunden de hele platoonse filosofie uit mythen halen door ze allegorische te interpreteren. Van de stoïcijnen is bekend dat ze de volksreligie veinsden.
En zoals alle christenen, plaats je uiteraard je eigen God weer in het middelpunt van de werkelijkheid. Zoals ze op diverse manieren al eeuwen lang gedaan hebben. De aarde MOEST wel het middelpunt van de schepping zijn...NOT!
De mens moest wel apart geschapen zijn...NOT! Moraal is goddelijk ingegeven voor de mens alleen....NOT! We hebben vrije wil.....(zeer wrschl.) NOT! En nu is die alleen die ene christen-God weer de enige echte ware bestaande God??? En Allah en al die andere hindoe-goden zijn slechts mythen en aftreksels van jouw uber-God? Hoe vaak kan een mens zich aan een steen stoten alvorens de vergissing in te zien?
Volgens mij draaf je een beetje door.
Jij wilt dat dat een misverstand is, maar je kunt er de bijbel op nalezen. Paulus geloofde niet in een letterlijke stoffelijke opstanding. Dat is later pas gefabriceerd. En laat nou juist op die gedachte het christendom voor het grootste gedeelte op gebaseerd zijn. De bijbel is het beste bewijs dat IK hier gelijk heb en niet jij. En aangezien 90% van de christenen altijd wijst op: "Maar dat staat in de bijbel"...
Dat laatste zeggen alleen behoudende protestanten inclusief fundamentalisten, wat een minderheid is.
Maar goed, als er een origineel concept was voor de kerk zou je ergens een blauwdruk moeten vinden van wat later op de concilies is besloten. Dat is er niet. Ergo, er was geen origineel concept voor de kerk.
Bovendien, een gangbare opvatting in het onderzoek is dat het christendom vanaf het begin diversiteit heeft gekend. Ook hier geldt: er is geen origineel concept.
Ik zou zeggen, open er hier een topic over en er wordt (denk ik) massaal over je heen gevallen door 90% van de christenen. Zoveel gelovigen zoveel interpretaties en jij bent er slechts 1 van.
en IK...Ik wil weten wat waar is! En daar komen we door alleen maar te speculeren nooit achter.
Ik zou zeggen, als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in de christelijke god, verdiep je eens in wat de grote theologen hierover gezegd hebben.
Zodra(!) een gelovige 1 uitspraak doet over onze schepping dan is dat een wetenschappelijke claim! Zodra een gelovige een uitspraak doet over de werking van bidden, is dat een wetenschappelijke claim! Zodra een gelovige een uitspraak doet over opstaan uit de dood, is dat een wetenschappelijke claim! Jij bent echter nooit te ontkrachten, want je claimt niets. Omdat je niets zegt.
Dan heb je niet goed gelezen.
Ja doei! En dan is het waar zeker? Nee, zo werkt het in de grote mensenwereld niet. Niet als je waarheidsclaims maakt.
Jawel, zo werkt het wel. Ik vind de vraag naar waarheid in dit verband even vreemd als de vraag of de Chinese cultuur waar is, of de Duitse taal.
Welnee. Misschien hebben de fundi's wel gelijk. Wie zal het zeggen. Want!!! Er is geen manier om het te bepalen. Ook zij doen waarheidsclaims. En ook die waarheidsclaims zijn niet te verifiëren, zoals jou waarheidsclaims dat ook niet zijn.
Jawel, als een fundi zegt dat de aarde 6000 jaar oud is is dat gemakkelijk te weerleggen aan de hand van de wetenschap.

Laat me overigens een voorbeeld geven van waarheidsclaims op deze site:
Mohamed schreef:
... ... ...
En zo kan ik met citaten nog uren doorgaan. Iedere christen gelooft iets, waarbij geloof betekent: weten.
En dus weten we niets. Dat is mijn filosofische conclusie.

Nee dit gaat meestal om specifieke stellingnames, die deels wel, deels in het vlak van het wetenschappelijk verifieerbare liggen. Over de eeuwigheid of tijdelijkheid van de hel bijvoorbeeld liggen de standpunten niet op het vlak van het wetenschappelijk verifieerbare, en daar moet je dus een theologische afweging maken met behulp van de geloofsbronnen. Als het om de kern gaat is het geloofsweten een weten van het hart, een vast vertrouwen. Geen wetenschappelijke theorie dus.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 29 jun 2016 21:21

@Cicero
Moeten we nu nog gaan definiëren wat argumenten zijn? je doet nu wel erg doorzichtig flauw! God blijkt niet te definiëren want ieder heeft er een eigen definitie voor. Ik argumenteer dan dat niemand weet wie of wat god is. Anders zou er wel consensus zijn over die betekenis.

De enige filosofische uitspraak die ik regelmatig gepost heb is een uitspraak van filosoof Herman Philipse. Heb 'm nu niet bij de hand, maar een betrouwbaar integer wereldbeeld moet gebaseerd zijn op valide kenbronnen. M.b.t. God zijn er geen valide kenbronnen. Nogmaals. Dominee weet net zo veel van God als jij of ik. NIets.
Je ontkent verder wederom dat oudere volkeren hun goden als echte goden zagen. Als opperwezens. Eigenbelang, gebrek aan kennis of egoïstische arrogantie?

Dan over de lichamelijke opstanding van Jezus zeg je: Dat laatste zeggen alleen behoudende protestanten inclusief fundamentalisten, wat een minderheid is.
Wederom een pertinente leugen! Dit is waar vandaag de dag het christendom bijna op gebaseerd is! Weet jij echt wel wat de diverse christendommen inhoud? De letterlijke opstanding is er 1 (dogma) van.

Wat grote(?) theologen over de chr. God hebben gezegd boeit me absoluut niet. Zij hebben nl. evenveel kennis m.b.t. deze god als ik. Niets! god is niet te kennen/onderzoeken.
Maar je zegt het verderop al: ...daar moet je dus een theologische afweging maken met behulp van de geloofsbronnen
En dat zegt NIETS, want het is afhankelijk van je geloof. En iedere gelovige heeft gelijk! Want dat is de definitie van geloof in de bijbel.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 jun 2016 21:36

Reageer hier eens op:
Het oog van de ziel ziet boven dat oog van de ziel een onveranderlijk licht, dat hoger is omdat het de ziel gemaakt heeft. Wie dat licht kent, kent de eeuwigheid. Het is een flits van bevend aanschouwen, waardoor Gods onzichtbaarheden begrepen en gezien worden door wat geschapen is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2016 23:09

Alhoewel ik weet dat de Bijbel voor sommigen niet zaligmakend is - en ik hoef daar ook niet steeds aan herinnerd te worden - denk ik dat het volgende wat Paulus schreef over God kennen wel interessant is:

'Nu echter, nu u God hebt leren kennen, of liever, door God bent gekend, hoe kunt u zich nu weer keren tot die zwakke en armzalige machten? Wilt u nogmaals hun slaven worden?' (Gal 4,9)

En apostel Johannes schreef:

'Hoe weten wij dat we God kennen? Doordat we ons houden aan zijn geboden.'(1 Joh 5,3)

Volgens Paulus en Johannes kan God gekend worden. Vreemd dat christenen anno nu zeggen dat het niet kan.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 29 jun 2016 23:49

mohamed schreef:Alhoewel ik weet dat de Bijbel voor sommigen niet zaligmakend is

Ben wel benieuwd wat je daar precies mee bedoeld. De bijbel is natuurlijk niet in letterlijke zin zaligmakend want niet iedereen met een bijbel is direct 'zalig'. Is het niet de boodschap of God zelf die zaligmakend is? Want in dat geval denk ik dat je de bijbel niet veel anders beschouwt dan bijvoorbeeld Cicero.
'Nu echter, nu u God hebt leren kennen, of liever, door God bent gekend, hoe kunt u zich nu weer keren tot die zwakke en armzalige machten? Wilt u nogmaals hun slaven worden?' (Gal 4,9)

En apostel Johannes schreef:

'Hoe weten wij dat we God kennen? Doordat we ons houden aan zijn geboden.'(1 Joh 5,3)

Volgens Paulus en Johannes kan God gekend worden. Vreemd dat christenen anno nu zeggen dat het niet kan.

Ik ben het wat dit betreft roerend met je eens (maar volgens mij Cicero ook) dat God zeker wel gekend kan worden en dit bevestigd wat mij betreft ook dat God zich laat kennen door ethiek. Door het goede te doen - want dat is het houden aan zijn geboden - laat je zien God te kennen want God is het goede. Maar je kan toch niet ontkennen dat er ook een deel van God is wat we iig in dit leven niet kunnen kennen? Ik bedoel een ruimteloos, tijdloos, niet veroorzaakt, transcendent bewustzijn die van alle proposities weet of ze waar zijn of niet. Dat kunnen we toch nooit helemaal bevatten?

antoon

Berichtdoor antoon » 30 jun 2016 05:44

Wat grote(?) theologen over de chr. God hebben gezegd boeit me absoluut niet. Zij hebben nl. evenveel kennis m.b.t. deze god als ik. Niets! god is niet te kennen/onderzoeken.
Maar je zegt het verderop al: ...daar moet je dus een theologische afweging maken met behulp van de geloofsbronnen
En dat zegt NIETS, want het is afhankelijk van je geloof. En iedere gelovige heeft gelijk! Want dat is de definitie van geloof in de bijbel.

Tenzij Cicero theologen bedoelt langer dan 1 meter 90, kan ik er ook niets mee, sterker nog mij bekruipt het vermoeden dat jij meer weet dan die onnozele gabbers, aan de hand van de teksten die je geeft vermoed ik dat het je sterk bezighoudt.

Deze teksten zijn niet helemaal hapklaar te maken, wel kan door mondeling gesprek met iemand die de bijbel bezighoudt erover nadenkt en er gezag aan toekent, ongeacht zijn religie een beter inzIcht verkregen worden, bepaalde teksten zullen ook heel goed uit de verf komen

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 30 jun 2016 06:32

Cicero schrijft: Reageer hier eens op:

De ziel bestaat niet, laat staan dat het een oog heeft. En hoger licht slaat ook nergens op. Het is een uitspraak na het slikken van een pilletje LSD, omdat je niet weet hoe je het op normale wijze over kunt brengen. God blijft in dikke mist gehuld.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 30 jun 2016 09:48

heintje schreef:Cicero schrijft: Reageer hier eens op: Het oog van de ziel ziet boven dat oog van de ziel een onveranderlijk licht, dat hoger is omdat het de ziel gemaakt heeft. Wie dat licht kent, kent de eeuwigheid. Het is een flits van bevend aanschouwen, waardoor Gods onzichtbaarheden begrepen en gezien worden door wat geschapen is.

De ziel bestaat niet, laat staan dat het een oog heeft. En hoger licht slaat ook nergens op. Het is een uitspraak na het slikken van een pilletje LSD, omdat je niet weet hoe je het op normale wijze over kunt brengen. God blijft in dikke mist gehuld.

Ik reageerde met dat citaat op jouw bewering:
Die god van jou is een taalcryptogram die niets van doen heeft met 90% van de christenen op aarde.
Augustinus is een van de grootste kerkvaders, wiens gedachten, zeker in het Westen, zeer gezaghebbend zijn. Zowel katholieken als protestanten beroepen zich graag op hem. Hij wordt om de haverklap geciteerd in preken en andere christelijke lectuur. Ik heb me in wat ik hier geschreven heb ook in die traditie geplaatst. En jij wilt beweren dat 90% van de christenen op aarde niets van doen heeft met de gedachten over God van Augustinus? Zelfs als ze er niet direct iets mee hebben, zullen ze er met veel respect over spreken. En ik kan moeiteloos meer citaten vinden, van Thomas Aquinas tot Herman Bavinck, die onderscheid maken tussen Gods zelfkennis en onze Godskennis, en zeggen dat onze taal tekortschiet. Dat is nu eenmaal een fundamentele gedachte in het christendom.
heintje schreef:@Cicero
Moeten we nu nog gaan definiëren wat argumenten zijn? je doet nu wel erg doorzichtig flauw!
Probeer eens op een bewering in te gaan in plaats van het af te doen als nietszeggend.
God blijkt niet te definiëren want ieder heeft er een eigen definitie voor. Ik argumenteer dan dat niemand weet wie of wat god is. Anders zou er wel consensus zijn over die betekenis.
Nu relateer je Gods ondefinieerbaarheid aan de gedachte dat ieder zijn eigen definitie maakt. Dat was niet wat ik met ondefinieerbaar bedoelde. God is principieel ondefinieerbaar en onuitsprekelijk. Die erkenning hoort wezenlijk bij het spreken over God, anders hebben we het niet meer over God. Dit als argument gebruiken om te zeggen dat niemand in geen enkel opzicht weet wie of wat God is, is een onjuiste conclusie, omdat het een voorwaarde is voor het spreken over God.
Verder consensus over een definitie geen voorwaarde om ergens zinvol over te spreken. In de wetenschap zijn er over zoveel dingen heel zinvolle discussies, zonder dat er consensus is over een definitie. De opvattingen blijven binnen een bepaalde bandbreedte die bepaald wordt door de bronnen. Zo ook wordt het christelijke spreken over God bepaald door openbaring, die over de eeuwen heen verrassende overeenkomsten heeft.
De enige filosofische uitspraak die ik regelmatig gepost heb is een uitspraak van filosoof Herman Philipse. Heb 'm nu niet bij de hand, maar een betrouwbaar integer wereldbeeld moet gebaseerd zijn op valide kenbronnen. M.b.t. God zijn er geen valide kenbronnen. Nogmaals. Dominee weet net zo veel van God als jij of ik. NIets.
De kenbronnen t.o.v. God zijn dan ook van heel andere aard dan kenbronnen voor wetenschappelijke kennis. Het weten van gelovigen bevindt zich niet in de categorie van wetenschappelijke kennis.
Je ontkent verder wederom dat oudere volkeren hun goden als echte goden zagen. Als opperwezens. Eigenbelang, gebrek aan kennis of egoïstische arrogantie?
Nee, kennis van zaken. Overigens zeg ik helemaal niet dat elk lid van een oud volk hun god niet als echte god zag. Integendeel.
Dan over de lichamelijke opstanding van Jezus zeg je: Dat laatste zeggen alleen behoudende protestanten inclusief fundamentalisten, wat een minderheid is.
Wederom een pertinente leugen! Dit is waar vandaag de dag het christendom bijna op gebaseerd is! Weet jij echt wel wat de diverse christendommen inhoud? De letterlijke opstanding is er 1 (dogma) van.

Volgens mij heb jij het hier over iets anders dan ik. Mijn uitspraak ging in elk geval ergens anders over.
Wat een arrogantie.

Theologen hebben niet per se een voorsprong in Godskennis ten opzichte van de gewone gelovige. Je zou het kunnen vergelijken met taal. Elke Nederlander spreekt Nederlands (nou ja ...), maar niet elke Nederlander kent de Nederlandse grammatica. Dat is in het dagelijks leven geen probleem. Je kunt wel zeggen dat kennis van de grammatica de taal verheldert en het taalgebruik verbetert. Zo ook met het geloof. Alle gelovigen geloven, zonder dat ze per se van de theologische grammatica op de hoogte zijn. Je kunt wel stellen dat die grammatica het geloven verheldert en ondersteunt.
Waar in de Bijbel vindt je dat?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2016 10:21

Cicero schreef:En ik kan moeiteloos meer citaten vinden, van Thomas Aquinas tot Herman Bavinck, die onderscheid maken tussen Gods zelfkennis en onze Godskennis, en zeggen dat onze taal tekortschiet. Dat is nu eenmaal een fundamentele gedachte in het christendom.

Niet alleen het christendom. ook binnen het Boeddhisme, met name de Zen-traditie, is dit een fundamentele gedachten
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 30 jun 2016 10:37

Mortlach schreef:Niet alleen het christendom. ook binnen het Boeddhisme, met name de Zen-traditie, is dit een fundamentele gedachten
Ja, ik denk dat je moeilijk een religie kunt vinden waarin dat niet geldt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2016 12:26

Het maakt het wel lastig omdat de westerste cultuur zo gedrenkt is in het Griekse exclusiviteitsdenken: iets is waar of het is niet waar. Een groot deel van onze intuïte over de natuur is erdoor gevormd (of vice versa, natuurlijk). Maar religieus denken werkt anders. Toen men de Boeddha vroeg om Nirvana te beschrijven, was dat echt geen "griekse" beschrijving. Zo is Nirvana bijvoorbeeld niet-eeuwig, maar tegelijkertijd niet-niet-eeuwig. Dit soort beschrijvingen waaruit echt blijkt dat dit soort concepten niet in taal te vangen is.

Het doet me denken aan een citaat van een christelijke denker (Wittgenstein, zie ik net): "alles waar je niet over kunt spreken, daarover moet je zwijgen"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”