Het godsargumentenonderwerp van Heintje, Harmonica2 en anderen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Het godsargumentenonderwerp van Heintje, Harmonica2 en anderen.

Berichtdoor Cicero » 27 jun 2016 21:56

heintje schreef:Misschien nog 1 vraag n.a.v. je opmerking: "Wederom, ik heb nergens gezegd dat we God niet in de natuur kunnen ervaren"
Dat vat ik op als: We kunnen God (met hoofdletter snap ik dan weer niet) ervaren in de natuur. Kun je me dat dan misschien uitleggen?

Ik schrijf God met een hoofdletter, omdat dit gebruikelijk is volgens de Nederlandse taalregels.
Maar er zit ook een theologische reden achter. De christelijke God is namelijk niet een god zoals Zeus of Ares of Demeter, maar God is ongedeeld en uniek. Vandaar dat God tegelijk soort- en eigennaam is.
Dan, God ervaren in de natuur. Theologisch gesproken hebben we hier te maken met Gods immanentie. Als God God is, is God nergens afwezig. Maar dat betekent niet dat 'hij' aan de feiten is af te lezen. Ze kunnen wel naar Gods aanwezigheid verwijzen, maar deze niet bewijzen, en zij is alleen te zien en te ervaren met de ogen van het geloof.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 28 jun 2016 16:38

En weer zeg je, met veel te veel overbodige woorden, niets.
De chr. God is overigens exact eenzelfde god als Zeus of Ares of Demeter of al die andere duizenden goden en godinnen. Een god bedacht door mensen. Want dat je door die andere duizenden goden wel heen prikt, maar niet door deze ene chr. god is me een raadsel. Jij weet wrschl. exact te vertellen dat Zeus op bijgeloof beruste, maar bij God kun je dat niet?

Overigens wil ik nog even opmerken dat je van christendom eigenlijk helemaal niet kunt spreken, meer van christendommen. Er zijn zo onnoemelijk veel stromingen en aftakkingen en....deze christendommen hebben zich door de tijd heen zoveel moeten bijstellen dat van het originele concept zo goed als niets meer over is. Christendom is als een kameleon. Het is al onoemelijk vele malen van identiteit veranderd. Neem alleen jezelf en kijk naar Schaapje (forumlid). Beiden beweren christen te zijn, maar jullie zienswijzen liggen 180 graden uiteen.
Hoe ga ik, als leek, nou bepalen wat waar is?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 jun 2016 18:42

heintje schreef:En weer zeg je, met veel te veel overbodige woorden, niets.
Dan moet je de vingers uit je oren halen.
De chr. God is overigens exact eenzelfde god als Zeus of Ares of Demeter of al die andere duizenden goden en godinnen. Een god bedacht door mensen. Want dat je door die andere duizenden goden wel heen prikt, maar niet door deze ene chr. god is me een raadsel. Jij weet wrschl. exact te vertellen dat Zeus op bijgeloof beruste, maar bij God kun je dat niet?
Je snapt het punt van vergelijking niet. God verving niet zozeer Zeus en Jupiter (dat ook), maar sloot veeleer aan bij het platonisme, welks aanhangers het ook over 'de godheid' en zo hadden. In het christendom kan er van God maar één zijn. Dat is dus een ander soort god dan de oppergoden van een poyltheïstisch pantheon. Vandaar dat God zowel soort- als eigennaam is.
Overigens wil ik nog even opmerken dat je van christendom eigenlijk helemaal niet kunt spreken, meer van christendommen. Er zijn zo onnoemelijk veel stromingen en aftakkingen en....deze christendommen hebben zich door de tijd heen zoveel moeten bijstellen dat van het originele concept zo goed als niets meer over is. Christendom is als een kameleon. Het is al onoemelijk vele malen van identiteit veranderd. Neem alleen jezelf en kijk naar Schaapje (forumlid). Beiden beweren christen te zijn, maar jullie zienswijzen liggen 180 graden uiteen.
Je vertelt niets nieuws hoor. Al is er niet zoiets als 'het originele concept'. Trouwens, veranderlijkheid en aanpassing naar andere culturen behoort juist tot de kenmerken van het christendom. Pluraliteit is dan ook geen probleem, dat wordt het pas als er één club de absolute waarheid claimt. Maar als je aan de basisvoorwaarde van het christendom voldoet (ik denk dat dat het geloof in de opstanding van Christus is), kun je zelf een versie uitzoeken die goed bij je past. Er is geen reden te denken dat één vorm de juiste moet zijn, dat zou getuigen van grenzeloze zelfoverschatting.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 28 jun 2016 19:55

Heintje merkt op: En weer zeg je, met veel te veel overbodige woorden, niets.
Cicero antwoord: Dan moet je de vingers uit je oren halen.

Nee Cicero. De bedoeling van taal is m.i. communicatie. En dat betekent dat je je soms moet verlagen tot het niveau van de ander. En aangezien ik geen filosoof ben en geheimtaal versta, zul je moeten proberen in simpele taal mij duidelijk te maken wat ik tot nu toe nog steeds niet begrijp.
Jij bent die leraar die meewarig zijn hoofd schudt als een leerling nogmaals om een uitleg vraagt en vervolgens exact hetzelfde nog een keer vertelt, zodat die leerling het nog steeds niet begrijpt.
Ik ben de Nederlandse taal machtig en heb best enige kennis van metaforen. Maar jij blijft in raadselen spreken en je zegt niets. En ik kan dit verwijt blijven maken, je doet er niets mee. God blijft in nevelen gehuld en zelfs met groot mistlicht zie ik hier geen hand voor ogen.

Heintje De chr. God is overigens exact eenzelfde god als Zeus of Ares of Demeter of al die andere duizenden goden en godinnen. Een god bedacht door mensen. Want dat je door die andere duizenden goden wel heen prikt, maar niet door deze ene chr. god is me een raadsel. Jij weet wrschl. exact te vertellen dat Zeus op bijgeloof beruste, maar bij God kun je dat niet?
Cicero: Je snapt het punt van vergelijking niet. God verving niet zozeer Zeus en Jupiter (dat ook), maar sloot veeleer aan bij het platonisme, welks aanhangers het ook over 'de godheid' en zo hadden. In het christendom kan er van God maar één zijn. Dat is dus een ander soort god dan de oppergoden van een poyltheïstisch pantheon. Vandaar dat God zowel soort- als eigennaam is.

O, maar dat begreep ik wel, dat God taalkundig een eigennaam is, maar God blijft een god zoals ook Zeus een god was. En Zeus had evenveel bestaansrecht als God of Allah vandaag de dag heeft.
Heintje: Overigens wil ik nog even opmerken dat je van christendom eigenlijk helemaal niet kunt spreken, meer van christendommen. Er zijn zo onnoemelijk veel stromingen en aftakkingen en....deze christendommen hebben zich door de tijd heen zoveel moeten bijstellen dat van het originele concept zo goed als niets meer over is. Christendom is als een kameleon. Het is al onoemelijk vele malen van identiteit veranderd. Neem alleen jezelf en kijk naar Schaapje (forumlid). Beiden beweren christen te zijn, maar jullie zienswijzen liggen 180 graden uiteen.
Cicero: Je vertelt niets nieuws hoor. Al is er niet zoiets als 'het originele concept'. Trouwens, veranderlijkheid en aanpassing naar andere culturen behoort juist tot de kenmerken van het christendom. Pluraliteit is dan ook geen probleem, dat wordt het pas als er één club de absolute waarheid claimt. Maar als je aan de basisvoorwaarde van het christendom voldoet (ik denk dat dat het geloof in de opstanding van Christus is), kun je zelf een versie uitzoeken die goed bij je past. Er is geen reden te denken dat één vorm de juiste moet zijn, dat zou getuigen van grenzeloze zelfoverschatting.

Nee. Er zijn zelfs christenen die niet meer in de letterlijke opstanding van Jezus geloven, maar in een figuurlijke/mythische. Zoveel gelovigen, zoveel overtuigingen. Zelfs in de bijbel is dit niet duidelijk. Paulus had het niet over een lichamelijke grofstoffelijke opstanding, maar een geestelijk-etherische. Dat hebben de latere evangelie-schrijvers ervan gemaakt. Die hebben de Jezus van Paulus almaar goddelijker gemaakt. Dus het gedonder is hier al begonnen. Natuurlijk moet er 1 origineel "concept" zijn. DE eventuele waarheid zoals het echt gegaan is. En daar komen we nooit achter, omdat iedereen maar raak apologeert en interpreteert. Voor jou is God een schim, een denkbeeld, een begrip, een ervaring..vaag...vaag...vaag, maar voor andere christenen hier is God de vader die in de hemel (en dat is dat een werkelijke plaats) zit, ingrijpt in de natuur, gebeden verhoord, een man is, verdrietig kan zijn, etc etc. Geen touw aan vast te knopen.
En dat is lastig voor iemand die wil weten wat de meest logische voor de hand liggende werkelijkheid is. Want zo zeggen moslims dat Jezus niet dezelfde als God is, maar christenen wel (niet allemaal uiteraard!). En ik wil dan weten hoe we kunnen gaan uitmaken wat waar is.
En dat kan dus niet.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jun 2016 21:18

Ik denk dat je Cicero in een hoekje probeert te drukken waar hij zich duidelijk niet in bevindt. Je 'radicaliseert' de verscheidenheid aan christelijke standpunten, waarschijnlijk omdat je gewend bent te discussiëren met fundamentalisten die beweren dat er één en slechts één waarheid is en dat Gods bestaan/de schepping/de zondvloed/de opstanding wetenschappelijk kan worden bewezen. Dat geeft niet, zo was ik lange tijd ook (en soms nog steeds wel een beetje), maar het is gunstiger voor je eigen ontwikkeling beter te luisteren naar wat je gesprekspartners te zeggen hebben en dat serieus te nemen, dan ze in een vooraf vastgesteld 'vijandbeeld' te gieten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 28 jun 2016 21:25

Mortlach schreef:Ik denk dat je Cicero in een hoekje probeert te drukken waar hij zich duidelijk niet in bevindt. Je 'radicaliseert' de verscheidenheid aan christelijke standpunten, waarschijnlijk omdat je gewend bent te discussiëren met fundamentalisten die beweren dat er één en slechts één waarheid is en dat Gods bestaan/de schepping/de zondvloed/de opstanding wetenschappelijk kan worden bewezen. Dat geeft niet, zo was ik lange tijd ook (en soms nog steeds wel een beetje), maar het is gunstiger voor je eigen ontwikkeling beter te luisteren naar wat je gesprekspartners te zeggen hebben en dat serieus te nemen, dan ze in een vooraf vastgesteld 'vijandbeeld' te gieten.

Nee ik probeer niemand in een hoekje te drukken. Ik begrijp de fundamentalist beter dan Cicero. De laatste spreekt wat mij betreft in overdrachtelijke raadselen, waar de fundamentalist zich beroept op de geopenbaarde boeken.
En ik denk dat de meeste christenen God toch op meer fundamenteler niveau zien. De Grote Baas en niet de alomvattende bovennatuurlijke, maar toch niet bovennatuurlijke alomtegenwoordige....?????Geen idee! Nog steeds niet.
Weet jij hoe Cicero God "ziet"?
Als dat zo is, probeer jij het eens uit te leggen, want het gaat mijn verstand echt te boven.
Daniel Patrick Moynihan

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 jun 2016 07:59

heintje schreef: het gaat mijn verstand echt te boven.

Precies, we zijn op het juiste punt gekomen ‘het gaat mijn verstand echt te boven’.
Ik wil je niet beledigen hoor maar je betoog Brein-fetisjisme.
Godloochening is eigenlijk een afwijking van de norm, aldus emeritus hoogleraar psychiatrie Herman van Praag. ‘Ik heb atheïsme vergeleken met ongevoeligheid voor esthetische ervaringen en prikkels. Als iemand zegt ‘Schilderijen zeggen me niets’ of ‘Literatuur en muziek doen me weinig’, dan ontbreekt daar iets dat het leven rijker en interessanter maakt. Datzelfde vind ik van religieuze onontvankelijkheid. Als iemand niets met religie heeft, dan ontbreekt er een dimensie en ik vind het dan ook een tekort, een deficiëntie’ aldus Van Praag.
Afbeelding

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 29 jun 2016 08:38

Ik moest aan een quote van de mysticus Meister Eckhart denken:

We should not content ourselves with a God of thoughts for, when the thoughts come to an end, so too shall God.
Rather, we should have a living God who is beyond the thoughts of all people and all creatures.
That kind of God will not leave us, unless we ourselves choose to turn away from him.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jun 2016 08:42

benefietdiner schreef:Precies, we zijn op het juiste punt gekomen ‘het gaat mijn verstand echt te boven’.
Ik wil je niet beledigen hoor maar je betoog Brein-fetisjisme.
Godloochening is eigenlijk een afwijking van de norm, aldus emeritus hoogleraar psychiatrie Herman van Praag. ‘Ik heb atheïsme vergeleken met ongevoeligheid voor esthetische ervaringen en prikkels. Als iemand zegt ‘Schilderijen zeggen me niets’ of ‘Literatuur en muziek doen me weinig’, dan ontbreekt daar iets dat het leven rijker en interessanter maakt. Datzelfde vind ik van religieuze onontvankelijkheid. Als iemand niets met religie heeft, dan ontbreekt er een dimensie en ik vind het dan ook een tekort, een deficiëntie’ aldus Van Praag.
Afbeelding

Daar sluit de uitspraak van Bas Keizer in Trouw helemaal bij aan nl. "Als er een God bestaat, dan is het onbestaanbaar dat ik het niet in de gaten heb".
Dan is de religie voor zulke ongelovigen "aantrekkelijke onzin" en houden gelovigen zichzelf voor de gek.
Ze kunnen er met hen verstand niet bij,....
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 29 jun 2016 08:59

@benefietdiner
Nou vind ik je uitspraak wel erg kort door de bocht. Ook je vergelijk met schilderijen/kunt of muziek. Wij weten wat schilderijen zijn, wat muziek en kunst is, maar ik (en jij!) weet nog steeds niet wat/wie/hoe God is. Het is speculatie op speculatie en "we" vertrouwen blindelings op wat ouders, dominee verteld heeft. Want zij kunnen het weten, hebben er voor geleerd. Maar kent jouw dominee God? Of kent jouw dominee de bijbel met diens voortdurend veranderende interpretatie(S)?
Kunst, muziek kunnen we ontleden, zien, luisteren etc. Maar God? God blijft speculeren, invullen, abstraheren, vermoeden, interpreteren etc.
Dus mij "beschuldigen" van een armer leven omdat ik God niet ervaar is onzin. Ik wil weten wat ik moet ervaren? En ik weet wat kunst en muziek is, ik weet niet wat God is. En nogmaals, dat wij jij en je dominee ook niet. Aleen taalkundig kun je van alles over God zeggen en die uitspraken spreken elkaar doorgaans nog tegen ook. Want we hebben de interveniërende God, de God die alleen de lont aanstak, de God die eigenlijk gewoon de natuur is, de god die verdrietig kan zijn, de god van Schaapje, de god van de IS-strijder. Allemaal werkelijke goden waar je in moet geloven en die je leven rijker maakt.

Snap je? En wat mijn verstand te boven ging was niet "god" maar de "logica" (de filosofie) van Cicero.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 jun 2016 09:29

heintje schreef:Nee Cicero. De bedoeling van taal is m.i. communicatie. En dat betekent dat je je soms moet verlagen tot het niveau van de ander. En aangezien ik geen filosoof ben en geheimtaal versta, zul je moeten proberen in simpele taal mij duidelijk te maken wat ik tot nu toe nog steeds niet begrijp.
Jij bent die leraar die meewarig zijn hoofd schudt als een leerling nogmaals om een uitleg vraagt en vervolgens exact hetzelfde nog een keer vertelt, zodat die leerling het nog steeds niet begrijpt.
Ik ben de Nederlandse taal machtig en heb best enige kennis van metaforen. Maar jij blijft in raadselen spreken en je zegt niets. En ik kan dit verwijt blijven maken, je doet er niets mee. God blijft in nevelen gehuld en zelfs met groot mistlicht zie ik hier geen hand voor ogen.

De situatie is wel veranderd hè. Enkele pagina's geleden zou jij wel eens even alle argumenten weerleggen. Nu blijkt, dat je historische kennis uitermate gebrekkig is (zowel wat Jezus betreft als de geschiedenis van het christendom) en dat je ook vrijwel elk godsbegrip voorbij de hapklare brokken van de fundamentalist niet kan of wil verstaan. Nu blijkt, dat je onbekend met eeuwen filosofiegeschiedenis en met de centrale concepten die al eeuwenlang door christenen worden hooggehouden. Maar je blijft in je alwetende positie volharden met je oordeel dat je niets zegt. Dat is een tegenstelling: je zet je zelf in de positie van leerling maar je gedraagt je er niet naar. Je stelt geen belangstellende vragen, maar hebt je oordeel al klaar. Daarmee lijk je net zo dogmatisch als sommige gelovigen.
O, maar dat begreep ik wel, dat God taalkundig een eigennaam is, maar God blijft een god zoals ook Zeus een god was. En Zeus had evenveel bestaansrecht als God of Allah vandaag de dag heeft.
Ik zou niet weten hoe je het bestaansrecht van een god zou kunnen bepalen. Bovendien, intellectuele Grieken dachten echt niet dat Zeus bestond zoals hij in de mythen geportretteerd werd. Je moet dus een onderscheid maken tussen de inkleding van het godsgeloof en de onderliggende ervaring van het numineuze. Terwijl een inkleding voor niemand meer van betekenis kan zijn, geldt dat niet voor de religieuze ervaring. Je zou kunnen betogen dat het christelijke godsbeeld beter in staat is de religieuze ervaring te verwoorden dan de Griekse mythen.
Nee. Er zijn zelfs christenen die niet meer in de letterlijke opstanding van Jezus geloven, maar in een figuurlijke/mythische. Zoveel gelovigen, zoveel overtuigingen. Zelfs in de bijbel is dit niet duidelijk. Paulus had het niet over een lichamelijke grofstoffelijke opstanding, maar een geestelijk-etherische. Dat hebben de latere evangelie-schrijvers ervan gemaakt. Die hebben de Jezus van Paulus almaar goddelijker gemaakt. Dus het gedonder is hier al begonnen. Natuurlijk moet er 1 origineel "concept" zijn. DE eventuele waarheid zoals het echt gegaan is.
Nee dat is een fundamentalistisch misverstand. 'Hoe het echt is gegaan' is niet het originele concept. Er hebben zich structuren van organisatie en geloven ontwikkeld in de loop van de tijd. Chalcedon was niet in 30, maar in 450. Je zou het kunnen vergelijken met een evolutionaire ontwikkeling. En daarin wordt het steeds diverser.
En daar komen we nooit achter, omdat iedereen maar raak apologeert en interpreteert. Voor jou is God een schim, een denkbeeld, een begrip, een ervaring..vaag...vaag...vaag, maar voor andere christenen hier is God de vader die in de hemel (en dat is dat een werkelijke plaats) zit, ingrijpt in de natuur, gebeden verhoord, een man is, verdrietig kan zijn, etc etc. Geen touw aan vast te knopen.
Je wil het maar niet begrijpen hè? Voor mij is God niet alleen een denkbeeld, en voor mij is God ook de Vader in de hemel. Christenen die menen dat de hemel een plaats ergens daarboven is, of een man is en verdrietig kan zijn (zonder dat voor metaforen aan te zien) hebben gewoon een kinderlijk geloof. Daar is niets mis mee, maar daarop kun je het christendom niet afrekenen. In de meeste kerken leer je als je opgroeit vanzelf wel dat God niet echt een man is en niet verdrietig is zoals wij verdrietig zijn. Maar de kracht van het christendom is dat het vanaf het begin onderdak heeft geboden aan kinderen en heel eenvoudige mensen, en ook aan filosofen en intellectuelen. Allen zeggen "Onze Vader in de hemel", en de ene zal dat heel eenvoudig en direct opvatten, de ander zal het meer overdrachtelijk opvatten. De vraag wie nu gelijk heeft, is niet gepast. Het gaat om de religieuze ervaring die er bij deze uitspraak hoort, of je het nu heel simpel opvat of meer overdrachtelijk.
En dat is lastig voor iemand die wil weten wat de meest logische voor de hand liggende werkelijkheid is. Want zo zeggen moslims dat Jezus niet dezelfde als God is, maar christenen wel (niet allemaal uiteraard!). En ik wil dan weten hoe we kunnen gaan uitmaken wat waar is.
En dat kan dus niet.
Ja, maar religieuze opvattingen zijn geen wetenschappelijke theorieën. Dat zie je vaak als er discussies over zijn, bijvoorbeeld tussen christenen over de verering van Maria. De ene zal vanuit het ene gedachtegoed de verering van Maria heel gewoon en gerechtvaardigd vinden, terwijl de ander vanuit het andere gedachtegoed het volstrekt onbegrijpelijk en ongerechtvaardigd vindt. Je zou het kunnen vergelijken met programma's die je niet op verschillende versies van een systeem kunt laten draaien. Dan is de ene versie van het systeem niet 'onwaar', maar gewoon incompatibel.

Het heeft dan ook geen zin je af te vragen welke versie het beste is. Dat heeft ook te maken met welk systeem je zelf hebt, en waar je aan gewend bent en wat je aanspreekt.
En ik denk dat de meeste christenen God toch op meer fundamenteler niveau zien. De Grote Baas en niet de alomvattende bovennatuurlijke, maar toch niet bovennatuurlijke alomtegenwoordige....?????Geen idee! Nog steeds niet.

Sorry hoor, maar dit is gewoon getrol.
Ik heb al aangegeven dat mijn opvattingen gebaseerd zijn op de godsleer van de theologie (en filosofie). De meeste christenen zijn niet theologisch geschoold, maar hebben vaak toch wel fundamentele kennis van de godsleer enzovoort.

Wat jij doet is tamelijk kinderachtig, namelijk aantonen dat fundamentalisten ongelijk hebben. Ja duh, iedereen behalve fundamentalisten zelf ziet dat. De gemiddelde reformatorische christen hier heeft in zijn leven al een flinke hoeveelheid theologie verstouwd gekregen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 jun 2016 10:03

Cicero schreef:Maar de kracht van het christendom is dat het vanaf het begin onderdak heeft geboden aan kinderen en heel eenvoudige mensen, en ook aan filosofen en intellectuelen. Allen zeggen "Onze Vader in de hemel", en de ene zal dat heel eenvoudig en direct opvatten, de ander zal het meer overdrachtelijk opvatten. De vraag wie nu gelijk heeft, is niet gepast. Het gaat om de religieuze ervaring die er bij deze uitspraak hoort, of je het nu heel simpel opvat of meer overdrachtelijk.

Dit vind ik er een om in te lijsten. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

antoon

Berichtdoor antoon » 29 jun 2016 10:07

Dan zit ik toch meer op de lijn van Mohammed , het is volstrekt tegen de rede om jezelf Christen te noemen en toch de bijbel Filosofisch te bezien en verklaren dat Adam niet bestond gaat in tegen de Bijbelse leer, zo lijkt het dat jij de dingen niet letterlijk neemt die Jezus wel letterlijk nam
Ik denk niet dat je Heintje een echte dienst bewijst om te schrijven hoe je het persoonlijk beziet cicero.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 29 jun 2016 13:19

Cicero schrijft:
De situatie is wel veranderd hè. Enkele pagina's geleden zou jij wel eens even alle argumenten weerleggen. Nu blijkt, dat je historische kennis uitermate gebrekkig is (zowel wat Jezus betreft als de geschiedenis van het christendom) en dat je ook vrijwel elk godsbegrip voorbij de hapklare brokken van de fundamentalist niet kan of wil verstaan. Nu blijkt, dat je onbekend met eeuwen filosofiegeschiedenis en met de centrale concepten die al eeuwenlang door christenen worden hooggehouden. Maar je blijft in je alwetende positie volharden met je oordeel dat je niets zegt. Dat is een tegenstelling: je zet je zelf in de positie van leerling maar je gedraagt je er niet naar. Je stelt geen belangstellende vragen, maar hebt je oordeel al klaar. Daarmee lijk je net zo dogmatisch als sommige gelovigen.

Je gaat weer op de persoonlijke toer. Niet netjes!
Ik weerleg alle argumenten als het argumenten zijn. Ik ben geen filosoof of historicus en ga me niet verlagen tot taalspelletjes om een fenomeen aan te tonen. Historisch kunnen we overigens al helemaal niets over god zeggen.
De meeste christenen doen waarheids uitspraken als het hun god betreft en die God (met "G" dus) weerleg ik. Niet de god die we niet kunnen kennen maar wel kennen als we deze kunnen kennen omdat we kennen kunnen.
Ik val de God van de overige deelnemers hier aan, omdat DAT de god is die in iedere kerk besproken wordt in dit land. Uiteraard op volledig andere wijze per kerk, maar dat staat nu hier niet ter discussie. Die god van jou is een taalcryptogram die niets van doen heeft met 90% van de christenen op aarde.
Ik zou niet weten hoe je het bestaansrecht van een god zou kunnen bepalen. Bovendien, intellectuele Grieken dachten echt niet dat Zeus bestond zoals hij in de mythen geportretteerd werd. Je moet dus een onderscheid maken tussen de inkleding van het godsgeloof en de onderliggende ervaring van het numineuze. Terwijl een inkleding voor niemand meer van betekenis kan zijn, geldt dat niet voor de religieuze ervaring. Je zou kunnen betogen dat het christelijke godsbeeld beter in staat is de religieuze ervaring te verwoorden dan de Griekse mythen.

Heb jij in de tijd van de Grieken geleefd? Denk je nou echt dat dat die oude Grieken dachten: "Ach, Zeus is slechts een mythe, maar de verhalen zijn zo geweldig. En zoals alle christenen, plaats je uiteraard je eigen God weer in het middelpunt van de werkelijkheid. Zoals ze op diverse manieren al eeuwen lang gedaan hebben. De aarde MOEST wel het middelpunt van de schepping zijn...NOT!
De mens moest wel apart geschapen zijn...NOT! Moraal is goddelijk ingegeven voor de mens alleen....NOT! We hebben vrije wil.....(zeer wrschl.) NOT! En nu is die alleen die ene christen-God weer de enige echte ware bestaande God??? En Allah en al die andere hindoe-goden zijn slechts mythen en aftreksels van jouw uber-God? Hoe vaak kan een mens zich aan een steen stoten alvorens de vergissing in te zien?

Heintje schreef: Er zijn zelfs christenen die niet meer in de letterlijke opstanding van Jezus geloven, maar in een figuurlijke/mythische. Zoveel gelovigen, zoveel overtuigingen. Zelfs in de bijbel is dit niet duidelijk. Paulus had het niet over een lichamelijke grofstoffelijke opstanding, maar een geestelijk-etherische. Dat hebben de latere evangelie-schrijvers ervan gemaakt. Die hebben de Jezus van Paulus almaar goddelijker gemaakt. Dus het gedonder is hier al begonnen. Natuurlijk moet er 1 origineel "concept" zijn. DE eventuele waarheid zoals het echt gegaan is.
Cicero: Nee dat is een fundamentalistisch misverstand. 'Hoe het echt is gegaan' is niet het originele concept. Er hebben zich structuren van organisatie en geloven ontwikkeld in de loop van de tijd. Chalcedon was niet in 30, maar in 450. Je zou het kunnen vergelijken met een evolutionaire ontwikkeling. En daarin wordt het steeds diverser.

Jij wilt dat dat een misverstand is, maar je kunt er de bijbel op nalezen. Paulus geloofde niet in een letterlijke stoffelijke opstanding. Dat is later pas gefabriceerd. En laat nou juist op die gedachte het christendom voor het grootste gedeelte op gebaseerd zijn. De bijbel is het beste bewijs dat IK hier gelijk heb en niet jij. En aangezien 90% van de christenen altijd wijst op: "Maar dat staat in de bijbel"...
Je wil het maar niet begrijpen hè? Voor mij is God niet alleen een denkbeeld, en voor mij is God ook de Vader in de hemel. Christenen die menen dat de hemel een plaats ergens daarboven is, of een man is en verdrietig kan zijn (zonder dat voor metaforen aan te zien) hebben gewoon een kinderlijk geloof. Daar is niets mis mee, maar daarop kun je het christendom niet afrekenen.

Ik zou zeggen, open er hier een topic over en er wordt (denk ik) massaal over je heen gevallen door 90% van de christenen. Zoveel gelovigen zoveel interpretaties en jij bent er slechts 1 van.
en IK...Ik wil weten wat waar is! En daar komen we door alleen maar te speculeren nooit achter.

Ja, maar religieuze opvattingen zijn geen wetenschappelijke theorieën.

Zodra(!) een gelovige 1 uitspraak doet over onze schepping dan is dat een wetenschappelijke claim! Zodra een gelovige een uitspraak doet over de werking van bidden, is dat een wetenschappelijke claim! Zodra een gelovige een uitspraak doet over opstaan uit de dood, is dat een wetenschappelijke claim! Jij bent echter nooit te ontkrachten, want je claimt niets. Omdat je niets zegt.

Het heeft dan ook geen zin je af te vragen welke versie het beste is. Dat heeft ook te maken met welk systeem je zelf hebt, en waar je aan gewend bent en wat je aanspreekt.

Ja doei! En dan is het waar zeker? Nee, zo werkt het in de grote mensenwereld niet. Niet als je waarheidsclaims maakt.

Wat jij doet is tamelijk kinderachtig, namelijk aantonen dat fundamentalisten ongelijk hebben. Ja duh, iedereen behalve fundamentalisten zelf ziet dat. De gemiddelde reformatorische christen hier heeft in zijn leven al een flinke hoeveelheid theologie verstouwd gekregen.

Welnee. Misschien hebben de fundi's wel gelijk. Wie zal het zeggen. Want!!! Er is geen manier om het te bepalen. Ook zij doen waarheidsclaims. En ook die waarheidsclaims zijn niet te verifiëren, zoals jou waarheidsclaims dat ook niet zijn.
We zitten dus op dood spoor.

Laat me overigens een voorbeeld geven van waarheidsclaims op deze site:
Mohamed schreef:
Van mij mag je het noemen zoals je wilt maar het staat letterlijk zo in de Bijbel en als je claimt dat je christen bent vind ik het nogal vrijpostig om het Woord van de God af te branden op wie je hoopt. Dat zal ik wel nooit begrijpen want het past ons beter bescheiden te zijn en niet hooghartig.

Lekkerbek wordt er zelfs onpasselijk van:
Ik voel me als refo die in de schepping gelooft (dat dit in 6 dagen, dus 6 x 24 uur heeft plaats gevonden) en in Adam en Eva als eerste mensen door God geschapen, niet meer thuis op dit refoforum.

Antoon verwoord dit als volgt:
de schrift geeft gegronde redenen om in een letterlijke uitleg van het scheppingsverslag te geloven, wil iemand het niet, het zij zo , toch vraag ik mij af waarom men het niet geloofd, te weinig studie/ kennis van het woord kan een reden zijn.

Gerritse roept:
De hel is dus een eeuwige realiteit.
Dagmar is iets voorzichtiger:
Ik zou het kunnen aanvaarden als begrip van “verlorenheid” (en dan voor zolang het duurt).
Lalage pakt het filosofisch aan:
heeft u weleens gestudeerd op het woord 'aionios', het Griekse woord dat met 'eeuwig' is vertaald? Mijns inziens betekent 'eeuwig' niet 'voor altijd'! De dood zal immers teniet worden gedaan, ook de tweede dood.

Kardinaal Simonis (iemand die dus verstand van zaken heeft [-X zegt:
Zal de hel grotendeels leeg zijn? Volgens kardinaal Simonis wel. In een recent verschenen biografie zegt de oud-kerkleider stellig in het bestaan van de hel te geloven, maar betwijfelt hij „of de populatie er groot zal zijn.”

Chaya heeft de oplossing om daar niet te belanden waarvan iedereen weet wat het (niet) is:
Wie echter van harte belijdt Gods oordeel verdiend te hebben, maar tegelijk met heel zijn hart zijn hoop op Jezus stelt, kan niet meer verloren gaan. Want het is Jezus Die ons verlost van de toekomende toorn (1 Thessalonicensen 1:10).

En zo kan ik met citaten nog uren doorgaan. Iedere christen gelooft iets, waarbij geloof betekent: weten.
En dus weten we niets. Dat is mijn filosofische conclusie.
Laatst gewijzigd door heintje op 29 jun 2016 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 29 jun 2016 14:09

heintje schreef:[b]
Heb jij in de tijd van de Grieken geleefd? Denk je nou echt dat dat die oude Grieken dachten: "Ach, Zeus is slechts een mythe, maar de verhalen zijn zo geweldig.

Ja, ik las het laatst nog in een boek over Aristoteles en Socrates. De intellectuele Grieken namen de Griekse goden vaak niet serieus, maar hadden wel diepgaande opvattingen over God of bewustzijn als de oorsprong van alles. Zoals Cicero ook aangeeft, je stelt je op als leerling maar je poneert continu allerlei onzin alsof het de algemene opvatting is, waardoor je enerzijds de indruk wekt niet echt open te staan en anderzijds aantoont dat je maar weinig af weet van wat je zo hevig bekritiseerd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”