Scheppingsverhaal

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Scheppingsverhaal

Berichtdoor heintje » 25 jun 2016 13:52

@Johan100
Zou je het prettig vinden om met alleen maar gelijkgestemden op dit forum te zitten?
A: je hebt gelijk
B: Ja inderdaad, jij hebt gelijk.
A: Goh wat heb jij gelijk!
B: Nou zeg. Je hebt inderdaad ontzettend gelijk> etc

Bang om kritisch tegen een overtuiging aan te kijken? Overigens mag je me best negeren als je je aan me stoort.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 25 jun 2016 13:59

Nee heintje, dat hoeft voor mij niet.
Maar het heeft wel z'n grenzen. Maar je hebt er waarschijnlijk geen benul van wat je allemaal zegt
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 25 jun 2016 14:00

Johan100 schreef:Maar het heeft wel z'n grenzen. Maar je hebt er waarschijnlijk geen benul van wat je allemaal zegt

Vertel dan. Waar ligt de grens? En...waar weet ik niet wat ik zeg?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 25 jun 2016 14:02

Hoe je over God praat
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

antoon

Berichtdoor antoon » 25 jun 2016 14:32

Hier verschil ik een klein beetje van mening, ik blijf geloven in de goede wil van mensen, Heintje waarvan ik denk dat hij basis ervaring opgedaan heeft bij FT. (niet dat dat echt zoden aan de dijk zet) maar hij zit dan met een stuk naturalistische kennis en in veel mindere mate kennis van de bijbel en zeker daar waar echt raakvlakken zijn met de wetenschap.

Hebben velen van ons dat ook niet gehad, ik kan het heel goed mishebben maar misschien is hij zoekende naar de echte waarheid

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 25 jun 2016 14:44

Je hebt (misschien) gelijk, hij praat en beredeneert puur theoretisch denk ik, maar ik vind het niet altijd fijn om te lezen

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 25 jun 2016 15:57

antoon schreef:Hier verschil ik een klein beetje van mening, ik blijf geloven in de goede wil van mensen, Heintje waarvan ik denk dat hij basis ervaring opgedaan heeft bij FT. (niet dat dat echt zoden aan de dijk zet) maar hij zit dan met een stuk naturalistische kennis en in veel mindere mate kennis van de bijbel en zeker daar waar echt raakvlakken zijn met de wetenschap.

Hebben velen van ons dat ook niet gehad, ik kan het heel goed mishebben maar misschien is hij zoekende naar de echte waarheid

Ja, misschien ben ik wel op zoek naar DE echte waarheid.
Zie je niet dat de arrogantie weer van je opmerking afdruipt? Wie ben jij om mij te vertellen dat ik DE waarheid bij jouw God moet zoeken? met evenveel arrogantie adviseert de moslim mij DE waarheid in de koran te zoeken en de hindoe zal me de veda's ten zeerste aanbevelen.
Wat is nou die echte waarheid? Als jij het weet, vertel het eens, want niemand weet dit.
Kennis van de bijbel heb ik inderdaad niet. Maar ik vraag me af of de doorsnee christen deze kennis wel heeft? Kennis hoe de bijbel ontstaan en veranderd/aangepast/vertaald is, welke fouten er in staan, de incongruenties en gruwelijkheden. Kijkt de doorsnee christen niet door een roze bril? En hoeveel orthodox christenen hebben kennis van wetenschap? Doorgaans worden ze op scholen gedaan waar een wat gecensureerde kijk op wetenschap (m.n. biologie!) heerst. Ik weet niet of het tegenwoordig nog gebeurd dat de hoofdstukken over de ET eruit gescheurd worden door de leiding...
Daniel Patrick Moynihan

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 25 jun 2016 16:10

Je doet wel erg rationeel heintje. Antoon bedoelt het goed.
Antoon denkt waarschijnlijk: '' heintje zoekt de Waarheid hier op een christelijk forum. Anders komt hij hier niet.''

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 25 jun 2016 16:15

Johan100 schreef:Je doet wel erg rationeel heintje. Antoon bedoelt het goed.
Antoon denkt waarschijnlijk: '' heintje zoekt de Waarheid hier op een christelijk forum. Anders komt hij hier niet.''

Dat denkt Antoon dan verkeerd. En krijg ik nu van jou het verwijt rationeel te zijn? Heb jij ook zo;n hekel aan logica en ratio omdat het niet te combineren is met faith? Of, om on topic te blijven, met het scheppingsverhaal.
Want alle ratio over de gehele aardbol toont aan dat het scheppingsverhaal niet waar gebeurd kan zijn. Tenminste... De enige optie die overblijft is dat God de mensheid een loer wil draaien. Hij geeft nl. doorlopend aanwijzingen dat het bijbelse scheppingsverhaal er 1 van de velen is en Hij geeft doorlopend hints en aanwijzingen hoe de aarde werkelijk ontstaan is. Ratio en faith....en lastige en gevaarlijke combinatie.
Daniel Patrick Moynihan

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 27 jun 2016 20:10

heintje schreef:
Het is niet mijn bedoeling arrogant over te komen. Wel eerlijk en redelijk met een kritische blik op de geschiedenis. Natuurlijk is wetenschap ontstaan uit nieuwsgierigheid, o.a. door de gelovigen die Gods wereld beter wilde leren kennen.
Hoezo Gods wereld?

Maar naarmate de (wetenschappelijke) kennis voortschreed moest God steeds meer stapjes terug doen en begon het christendom (en islam overigens later ook) deze vooruitgang tegen te werken.
Tot vandaag de dag toe. Ik zie aan je antwoord dat je denkt dat evolutie door de strotten van leerlingen wordt geduwd als zijnde een
geldige theorie, terwijl het 'slechts' maar een theorietje is vergelijkbaar met geloof in God.
Ach kom op, een theorietje? Het is alom geaccepteerd, je hoeft niet een in een tv gids te kijken om te weten dat er op NGC of Discovery CH. om het uur een natuur- of ruimteachtig docu. te zien is welke de evolutietheorie volledig omarmt.
Dat het op (i.i.g. openbare) scholen niet anders is lijkt mij evident.

Tenminste....dat is wat ik lees uit je antwoord.
Je zegt: De scholen zijn om....
Zijn ze ook om wat betreft scheikunde? Hadden ze beter (of ernaast) alchemie kunnen onderwijzen?
Ja op dat vlak ook, althans 16 jaar geleden wel toen ik middelbaar onderwijs moest ondergaan.
De hele biologie is gefundeerd op het idee van evolutie. Zonder evolutie zou de gehele biologie instorten.
Ja en als Groot Brittanie de EU verlaat gaan we allemaal failliet.

En als we scheppingsverhalen moeten gaan onderwijzen, moeten we ons dan gaan beperken tot dat ene scheppingsverhaal waarin je groot gebracht bent? Nee hoor, het is goed om meerdere kanten van een verhaal te horen dus wat mij betreft van harte welkom.
Zie je echt geen verschil met de evolutietheorie?
Denk je werkelijk dat ze gelijkwaardig zijn qua betrouwbaarheid, inhoud en kennispotenties?
Ik zie wel verschil, en voor mij zijn ze niet gelijkwaardig. .

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 27 jun 2016 20:14

Je quotes en antwoorden lopen niet helemaal lekker Pindas83. Je husselt dingen door elkaar.
Daniel Patrick Moynihan

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 27 jun 2016 20:20

heintje schreef:Je quotes en antwoorden lopen niet helemaal lekker Pindas83. Je husselt dingen door elkaar.

Hmmm.. :-k Nee hoor, zwart is van jou, rood van mij.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 27 jun 2016 20:41

Ik was in de war door een "theorietje" Zo wordt er wel tegen de ET aangekeken door gelovigen. Als zijnde: "Het is MAAR een theorietje". Maar dat waren mijn woorden niet en klopt ook niet./
Daniel Patrick Moynihan

Terug naar “[Religie] - Open forum”