rotterdam schreef:
Kangoeroes komen oorspronkelijk uit Australië en Nieuw-Guinea.
Het konijn in 1859 door de Engelsen uitgezet in Australië voor de jacht.
Nu nog graag een voorbeeld dat wel "hout snijdt".
Ok. Zoiets?

Maar hoe verklaar je dit dan?

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
rotterdam schreef:
Kangoeroes komen oorspronkelijk uit Australië en Nieuw-Guinea.
Het konijn in 1859 door de Engelsen uitgezet in Australië voor de jacht.
Nu nog graag een voorbeeld dat wel "hout snijdt".
pindas83 schreef:
Ok. Zoiets?
Maar hoe verklaar je dit dan?
Johan100 schreef:Mods; waarschuwing : de inquisitie binnen de poort!
heintje schreef:Het scheppingsverhaal zal ongetwijfeld de enige echte ware uit de lijst zijn. Alle anderen berusten op bijgeloof.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_creation_myths
(Gaat er nooit 1 lampje branden als je dit soort feitjes leest? Blijf je dan van mening dat alleen hetgeen jou als kind verteld is, op waarheid en werkelijkheid berust?)
heintje schreef:Het scheppingsverhaal zal ongetwijfeld de enige echte ware uit de lijst zijn. Alle anderen berusten op bijgeloof.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_creation_myths
(Gaat er nooit 1 lampje branden als je dit soort feitjes leest? Blijf je dan van mening dat alleen hetgeen jou als kind verteld is, op waarheid en werkelijkheid berust?)
pindas83 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je nou mensen hier probeert te overtuigen dat het allemaal flauwekul is. Wat kan jou het schelen dat er mensen zijn die dit wél geloven?
heintje schreef:
Ik heb nooit ook maar ergens beweert dat het flauwekul is. Scheppingsverhalen is onderdeel van ons bestaan. Van onze zoektocht naar onze afkomst. Onze nieuwsgierigheid. En hoewel alle scheppingsverhalen prachtig kunnen zijn en ons een blik gunnen in de gedachten van onze voorouders denk ik dat de hedendaagse werkelijkheid nog vele malen mooier is. Want wie wil niet weten waar hij of zij werkelijk vandaan komt en onderdeel van uit maakt?
het kan me dus absoluut niet schelen of mensen het geloven, maar er hangt vandaag de dag meer van religie af dan ons lief is. En ik denk dat rotsvast vertrouwen in de boeken niet echt gunstig/wenselijk is voor de vooruitgang van de mens als we kijken naar samen leven met elkaar. Ik denk dat dit soort visies (de boeken te serieus nemen en vooral als heilig zien) onze ondergang kan worden.
vandaar mijn aversie tegen de boekgodsdiensten en de herhaaldelijke oproep om eens kritisch naar je opvoeding(szekerheden) te kijken.
Volgens mij kun je prima als christen door het leven gaan terwijl je met beide benen op de grond blijft staan. En dat betekent dus o.a. ook dat je het scheppingsverhaal niet serieus hoeft te nemen als werkelijk gebeurd feit.
Maar goed, wie ben ik om te denken dat iemand zijn standvastige wereldbeeld kritisch onder de loep kan nemen?
Een wereldbeeld waar je vanaf je geboorte onderdeel van bent, waar je je prettig bij voelt, welke je vrienden en een hele gemeenschap geeft en een zekere eeuwige toekomst? Natuurlijk begrijp ik dat ik hier geen verandering in kan brengen. Maar als we (als mensen onderling) niet in gesprek blijven krijgen we antwoorden zoals Teus hierboven. Een absoluut zeker weten.
heintje schreef:Stel(!) dat de creationisten krijgen wat ze willen. Dat deze pseudowetenschap onderwezen wordt op scholen. Dat betekent dat ik ga eisen dat handlezen, alchemie, astrologie en radicale islam (eveneens een ideologie).
Als je evolutie wilt ontkennen en in je eigen wereld wilt leven - een wereld die compleet inconsistent is met alles dat we in het universum zien - dan is dat prima. Maar draag het niet over op je kinderen. Die hebben we nl. hard nodig. De toekomst heeft behoefte aan een generatie die de taal van de wetenschap spreekt. Die de rede en logica omarmt. We hebben mensen nodig die die problemen kunnen oplossen.
Laten we nu in godsnaam eens afstappen van religieus onderwijs. Religie is persoonlijk en voor thuis (en in de kerk). Maar laten we onderwijs gebruiken, daar waarvoor het bedoeld is. betrouwbare en valide kennis vergaren.
Zou je voorstander van een IS-school zijn? Creationisme is evenals deze denkbeelden op drijfzand gebouwd. Ik kies niet een dergelijke toekomst voor mijn kinderen en ik denk, jij ook niet.
Scheppingsverhalen, creatie-mythen en pseudowetenschap horen niet in het onderwijs thuis. Het is de intellectuele ondergang van de mens.
pindas83 schreef:
Wat een arrogantie klinkt hierin door zeg, heb je het zelf door? Alleen ongelovigen die de 'mainstream wetenschap' aanhangen kunnen problemen oplossen![]()
Gelukkig bepaal jij niet wat christenen wel of niet aan hun kinderen meegeven.
Ik vind jouw zorgen hierover ook niet relevant want evolutie wordt al als zijnde 'het juiste verhaal' op alle scholen gebracht. Zelfs Reformatorische scholen ontkomen er niet aan deze theorie aan hun leerlingen voor te schotelen. Dus....de scholen zijn al om, nu thuis nog?
..Maar naarmate de (wetenschappelijke) kennis voortschreed moest God steeds meer stapjes terug doen en begon het christendo....
Ik snap niet zo goed waarom je nou mensen hier probeert te overtuigen dat het allemaal flauwekul is. Wat kan jou het schelen dat er mensen zijn die dit wél geloven?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten