Yoshi schreef:
Kijk, dat (is) vind ik dan weer een normaal artikel zonder allerlei inlegkunde en aluhoedjes onzin.
Kijk alleen maar naar die foto's, zonder de tekst te lezen. Die foto's zeggen genoeg.
Moderators: Memmem, Moderafo's
Yoshi schreef:
Kijk, dat (is) vind ik dan weer een normaal artikel zonder allerlei inlegkunde en aluhoedjes onzin.
Mortlach schreef:Hoe had twitter eruitgezien als het had bestaan tijdens de Tweede Wereldoorlog.
https://twitter.com/WW2Today
Een twitter-account dat de belangrijkste nieuwsberichten van WO2 tweet, met exact 75 jaar vertraging. Heel veel fotomateriaal. Interessant om te volgen.
Harmonica2 schreef:Weet je veel van de tweede wereldoorlog Mortlach? Lees nu een bizar boek erover en ik vraag me af of alle beweringen waar zijn.
Mortlach schreef:]
Nou ja, veel is relatief, natuurlijk. Ik vind het wel interessante materie en heb er een aantal boeken over in de kast staan, gelezen ook nog.
Wat kom je zoal tegen? Wie weet kan ik er iets over terugvinden.
Harmonica2 schreef:Ben min of meer door mijn interesse in economie en de financiële sector gestuit op de boeken van Antony Sutton. Het begint al met de claim dat Amerikaanse bedrijven veel zaken hebben gedaan met de Nazi's voordat Hitler aan de macht kwam (en dat is nog maar het begin). Ken je deze schrijver toevallig en heb je hier iets over gelezen?
Mortlach schreef:
Aan de andere kant stelden de Nazi's niet bepaald veel voor voordat Hitler de leiding overnam, dus of er specifiek met de Nazi-partij werd gehandeld en niet met Duitsland op zich, daar staat me niets van bij.
Ik weet wel dat het redelijk schokkend was hoe kil sommige bedrijven waren. Offertes werden uitgebracht voor de meest efficiënte verbrandingsovens voor concentratiekampen alsof het bakkerijen waren.
Harmonica2 schreef:Bizar. Moet wel zeggen dat het boek nog een paar stappen verder gaat, maar als dit soort dingen gebeurden is het allicht niet zover gezocht. Bedankt voor de input iig, met dit soort boeken is het handig om van tevoren te weten of het het onderzoeken waard is.
Mortlach schreef:
Wat ik vaak doe is even snel wikipedia bekijken. Als de persoon echt omstreden is, is daar meestal wel iets te vinden. Op de pagina van Sutton staat er niets over, wat dus een goed teken is. Een citaat van iemand zegt wel "zijn conclusies maken nogal ongemakkelijk en worden daarom dus genegeerd".
Misschien dat ik zelf ook nog wel eens wat van hem ga lezen.
Yoshi schreef:Ik zie eigenlijk niet in wat er zo bizar is aan hetgeen je tot nu toe meld. Volgens mij is het algemeen bekend dat een heleboel mensen profiteren van oorlogen en dat ja, ook in en voor (en ook na) de 2e wereld oorlog flink geld werd verdiend door bepaalde individuen/families/bedrijven.
Harmonica2 schreef:Nou, geld verdienen aan een oorlog waarin je uiteindelijk zelf participeert is wel vrij bizar natuurlijk.
Maar het is niet het feit dat mensen verdienen aan de oorlog wat me zo choqueert, daar zijn idd een heleboel voorbeelden van. Maar Sutton gaat verder dan dat. Hij beweert dat het niet slechts een kwestie was waarin de betrokkenen toevallig goede zaken konden doen en konden profiteren van de situatie, maar dat ze de situaties mede gecreëerd hebben zodat ze goede zaken konden doen en ze daarnaast nog een ideologische agenda hebben die zelfs meer prioriteit heeft dan het geld verdienen an sich.
Dat zou indien waar wel een heel ander licht werpen op de tweede wereldoorlog natuurlijk.
Yoshi schreef:Voor mij niet. Wellicht voor mensen die een heel zwart wit beeld hebben van WOII (en andere oorlogen).
Wat voor ander licht zou er op de oorlog (of oorlog in het algemeen) geworpen worden?
Harmonica2 schreef:Wel, mij is altijd geleerd dat de tweede wereldoorlog een gevolg was van slechte sociaal-economische omstandigheden en dat er helaas op het verkeerde moment een gek was die daar dankbaar gebruik van maakte. Dat is wel een behoorlijk verschil met het feit dat deze gek bewust in het zadel is geholpen zodat er enerzijds goed aan kon worden verdiend en anderzijds bepaalde wetgeving erdoorheen gedrukt kon worden. Als de tweede wereldoorlog daadwerkelijk tot op zekere hoogte gepland is, dan verandert dat dus drastisch mijn beeld ervan.
Van 'profiteren van het feit dat Hitler aan de macht' is naar 'Hitler aan de macht brengen zodat je ervan kan profiteren' is voor mij toch een choquerende stap, helemaal als het echt waar zou zijn dat het slechts 1 van de bewust gecreëerde oorlogen zou zijn.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten