Arendsoog schreef:Moeten we dan niet zeggen dat onze eerste gedachte van God feitelijk niet voldoende was*, dat die gedachte niet voldeed aan de omschrijving? Want feitelijk voldoet Plonkie nu aan onze omschrijving; de 'tussenstap' die we gemaakt hebben kunnen we achter ons laten.
Nee, Plonkie en God zijn hier 2 dingen. God vindt zijn oorsprong in Plonkie. De stelling dat God de oorsprong was is dus niet correct. Men dacht dat God het was, God zelf blijkbaar kon het niet weten. Plonkie zou God ook ongedaan kunnen maken, andersom niet.
Waar het me om gaat, is dat de Godtheorie niet sluitend is, op veel gebieden niet, zo ook almacht an sich. Almachtigheid is een loze kreet. Enkel het feit al dat je de vraag kunt stellen, "Kan de almachtige iets creeeren waar hij geen macht over heeft?" Sluit ware almachtigheeid al uit. Want of het antwoord nou ja of nee is, het ontkracht almachtgheid. Ook almachtigheid en alwetendheid bij een schepper die stelt wat goed is en wat slecht is, en eist dat je "goed" doet(in zijn visie) sluit al een vrije wil uit. En zo kan ik nog heel lang doorgaan. Maar ook, zoals ik duidelijk maak in mijn "beste moeder denkbaar" topic, het creeert een tegenstrijdigheid in "goed" en "slecht" wanneer je deze termen absoluut maakt. Gij, zult niet doden. Moord is slecht. Maar wanneer je stelt, "enkel gelovigen komen in het paradijs"? Dan maak je de moeder die haar kinderen vermoord omdat ze daarmee voorkomt dat ze afvallig worden en niet meer naar het paradijs gaan, tot een moeder die uit de mooiste moederliefde de moorden pleegt. Enzovoorts. De theorie over God komt duidelijk voort uit de behoefte van de mens om een antwoord te hebben op alle vragen, in een tijd dat er nog veel meer vragen waren dan nu.
En hoe je het ook draait, er blijven met de theorie gewoon heel veel vragen open staan, en het roept zelfs nieuwe vragen op. De Godtheorie baseert zich op het ontwijken van het echt antwoorden geven. Want, "Het is God's wil", of "God's wegen zijn ondoorgrondelijk" zijn simpelweg geen antwoorden.
Wanneer je dan wel accepteert met mysterie doorspekte antwoorden als valide te beschouwen? Dan kan je de theore net zo goed afschrijven. Want hij was er met name om "het mysterie" op te lossen. Want het ene mysterie is geen antwoord op het andere mysterie, het is enkel een nieuw mysterie waar de antwoorden uitblijven.
*Elders heb ik al benadrukt dat God in Zijn wezen/essentie niet te kennen is. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel met deze omschrijving
Dit klinkt flauw, maar het is wel heel waar wat ik nu zeg. Er valt niks aan te snappen als je bij voorbaat al aangeeft DAT het niet te snappen valt.
De wereld snapte men niet ooit, men zag het antwoord in een God. Maar die valt per definitie niet te snappen. Kun je dan zeggen dat we de wereld kunnen snappen door God? Nee, want God zelf is "onsnapbaar". Het antwoord op de vraag "waarom bestaan we" is dus, dat kunnen we niet snappen. We moeten maar iets aannemen. Prima, maar waarom nemen we dan niet wat de wetenschappelijke feiten lijken uit te wijzen? Want die kunnen we steeds beter leren "snappen" en daardoor is de godtheorie overbodig. Snap je wat ik bedoel?
Je bent toch wel met me eens dat feitelijk God gewoon een theorie is, toch?
Ik zou het mooier vinden als het ging om wat is echt en wat niet eigenlijk.
Ik ook, maar het criterium "echtheid" wordt vaak erg snel en gemakkelijk op een theorie geplakt.
Het feit dat iets bedacht kan worden, maakt het inderdaad niet per definitie waar. Een FSM bestaat immers ook niet,
Ik kan het niet bestaan er van niet bewijzen, hoe onredelijk het ook lijkt. Uitsluiten kan. Dus daar moet je toch voor openstaan, ook al is het minimaal. Jezelf wijsmaken dat het niet kan is jezelf voorliegen.
omdat iemand het bedenkt. (Zolang we het FSM zien als een vliegend spaghettimonster en er geen metafysische zaken aan verbinden) Als het echter gaat om het hoogste Wezen, God (sorry, ik hernoem Plonkie toch), denk ik dat het anders ligt. Het is - voor zover ik kan nagaan - logisch waar. Als iemand een Higgsdeeltje theoretisch (logisch) aantoont, kun je er vrijwel zeker van zijn dat binnen afzienbare tijd dit deeltje ontdekt wordt.
Maar wat heeft God daarmee te maken? Je gaat nu mijn onderschrift met "JA" beantwoorden. Want je stuurt duidelijk het antwoord naar God. Wat zegt jou dat er niet een totaal andere conclusie uit "het bestaan" gehaald kan worden ipv God?
De antwoorden op de vragen zijn lastig, ook omdat het hier gaat om levensvragen als 'Wat is het doel/nut'
Die vraag komt alleen boven als je zelf besluit dat er uberhaupt een nut moet zijn. Ik zie helemaal geen reden om daar al van uit te gaan. Dan moet je eerst vaststellen DAT nut het uitgangspunt moet zijn. En daar zie ik helemaal geen reden voor. Of beter gezegd, ik ziet het nut er niet van in. Tenzij het een nuttig uitgangspunt is om bij God uit te komen. Dan zie ik het nut er van dat jij gebruikt om God aan te kunnen wijzen.
Maar je begint dan niet bij het begin, je slaat en zeer cruciaal stuk over, want nergens staat vast dat er een nut moet zijn.
Het zijn overbodige vragen zolang je nut niet vastgesteld hebt.en 'Waarom/waartoe het kwade/lijden', en dat zijn geen makkelijke vragen.
Als de eerste stappen op het gebied van de Quantummechanica meer vragen oproepen dan antwoorden, is de QM daarom niet waar? Omdat op die basis testbaar vast te stellen dat het klopt, en het vragen beantwoord. Enkel komen er geheel nieuwe vragen. Maar nergens doet men wat men met God dot daar. Want men claimt niet dat het HET antwoord op alles is. Hetlijkt een zeer goede theorie waar men op basis "van" voorspellingen kan doen die men kan testen.
Hoogte is niet relevant bij Plonkie.Is Plonkie niet oneindig hoog?