Marnix schreef:Als de rest van de wereld een jaar zou doen alsof jij niet bestaat zou je dat vast ook niet leuk vinden. Het zou ook vrij zinloos zijn.
Dat is precies wat er speelt. Ik als ongelovige besta in zekere zin niet voor de meeste religieuze stromingen.
Ik als mens tel niet mee, pas wanneer ik mij aansluit bij die specifieke visie, dan pas hoor ik er bij. Dat is het hele punt. Maar niet allen ik, ook iemand die anders geloofd. En nee, dat is inderdaad niet leuk. Het is ook niet fatsoenlijk om iemand voor verdwaald, slecht, onbetrouwbaar, brrandstof voor de hel, etc te noemen enkel omdat de persoon niet "geloofd" wat jij "geloofd". DAT IS HET HELE PUNT!
En dat is het idee sowieso want het kwaad zit niet in de religie maar in mensen.
Ook, maar de religie voedt het kwaad zelf ook. In de Koran kan je dat veelvuldig lezen. Maar ook binnen de Bijbel kom je dat soort dingen tegen. Echter wel in mindere mate heb ik het idee.
Ongelovigen zijn ook maar als droge wijntakken die verzameld moeten worden om te verbranden. En dat is niet echt aardig naar die ongelovige toe, of wel?
Waar geen religie is is net zoveel ellende.
Dat weet ik niet, dat is moeilijk te stellen. Want religie zit inmiddels zo in alles verweven dat ik moeilijk een plek kan noemen waar geen religie is. Je wordt er constant mee geconfronteerd.
Religie wordt alleen door mensen misbruikt om verkeerde dingen goed te praten
En daarom is het dus goed om het eens een jaar "uit te bannen" zogezegd.
en als er geen religie is vinden ze wel een andere weg. Kijk naar het communisme bijvoorbeeld. Religie helemaal verbieden en uit het straatbeeld wereld is al vaak genoeg geprobeerd en het was nooit een succes, integendeel.
Het zal niet perfect zijn, maar er is minder ongelijkheid, en dat is al een hele stap.
Misschien moet je eens nadenken over wat echt de oorzaak van alle ellende is ipv iets daarvoor verantwoordelijk te stellen wat helemaal niet de oorzaak is.
Nou? Wat is volgens jou de echte oorzaak van alle ellende dan? Even resume, ik zeg nergens wat jij beweert overigens.
Dat zou het enige goede zijn van een jaar geen religies, dat je misschien zou ontdekken dat religie niet de oorzaak is van ellende, maar dat de mens dat is.
Dat zeg ik ook niet. Lees OP eens