universiteit of school voor a.s. dominees

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Re: universiteit of school

Berichtdoor BJ » 04 feb 2004 00:04

tanteoranje schreef:Maar hoe komt het dat b.v. herv. of chr.ger. wel en universitaire opleiding hanteren en de ger.gem. of oud. gergem. niet?

De CGK universiteit in Apeldoorn is pas in de jaren 80 universiteit geworden. Daarvoor was het een hogeschool. Dus daar zit misschien wel in dat er nu dus CGK predikanten zijn die aan de universiteit zijn opgeleid.

O ja ter aanvulling je kunt ook nog dominee worden op grond van artikel ... van de kerkorde binnen de CGK. Het nummertje is me even ontschoten. In dat geval zou je dus misschien geen grondtaalkennis hoeven hebben.

Antigohnee

Berichtdoor Antigohnee » 04 feb 2004 01:57

Welk onderscheid wordt hier nou precies gemaakt? Het verschil tussen hogeschool en universisteit is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als dat tussen kennis van de grondtalen en geen kennis van de grondtalen. Op de evangelische theologische hogeschool in Veenendaal geven ze bijvoorbeeld wel degelijk Hebreeuws, Grieks en Latijn.

Wat mijn mening betreft, ik denk dat het onderscheid universisteit-hogeschool niet van al te groot belang is. Een theologische opleiding in het algemeen vind ik wel iets belangrijks, zeker als je over een gemeente spreekt waar in principe maar één voorganger is. En van de talen is enige basiskennis wel handig, de rest is goed op te zoeken...

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 07:26

Night schreef:
Vin schreef:De ger gemmers hoeven het zeker niet omdat ze anders verder kijken dan de SV lang is zeker :P :P :lol: :lol:

Dit cliché-idee bevordert de heldere kijk op en objectiviteit tov elkaars gemeenten wel.... :shock:

Hij was grappiiiiiiig :mrgreen:

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 04 feb 2004 11:27

caprice schreef:Waar stelt een dominee zijn betrouwen op? Op zijn geleerdheid of op de Heilige Geest?
Die vraag is voor mij het belangrijkste.
Veel kennis is zeer goed, maar komt toch op de tweede plaats.

Bidt en werkt (lees: studeer, bekwaam je). Zoals je niet moet werken zonder te bidden, moet je volgens mij ook niet bidden zonder te werken...

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 11:36

RECI-TATIVO schreef:
caprice schreef:Waar stelt een dominee zijn betrouwen op? Op zijn geleerdheid of op de Heilige Geest?

Bidt en werkt (lees: studeer, bekwaam je). Zoals je niet moet werken zonder te bidden, moet je volgens mij ook niet bidden zonder te werken...

Daar heb je gelijk in. Het ene sluit echter het andere niet uit.

Vroeger zei men wel: 'Wie niet studeert is niet bekeerd'.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 04 feb 2004 12:04

caprice schreef:Daar heb je gelijk in. Het ene sluit echter het andere niet uit.

Een groot probleem binnen sommige gemeenten is de grootte van de gemeenten, de vele vacante gemeenten en daartegenover het geringe aantal predikanten, mannen die vaak ook nog behoorlijk op leeftijd zijn. Vaak (b)lijkt er weinig tijd over te blijven om te studeren, naast het vele pastorale werk - en dat wreekt zich in de preek.

Daarbij vraag ik me dan wel af, of het nodig is dat een dominee die al zo'n grote kudde onder z'n hoede heeft, ook nog eens voorzitter moet zijn van de bestuur van de basisschool, idem van de middelbare school, ook nog eens mee moet als de commissie van beheer op pad gaat om nieuwe stoelen uit te zoeken voor het verenigingsgebouw enzovoort?

Deputaatschappen, alla, dat hoort erbij als je predikant bent, maar tijdrovende vergaderingen van schoolbesturen en zo: dat kunnen anderen toch net zo goed? En waarom zou men in die grote gemeenten niet een pastoraal werker kunnen aanstellen om de predikant wat te ontlasten?

SDG
Laatst gewijzigd door SDG op 05 feb 2004 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 feb 2004 13:46

SDG schreef:
caprice schreef:Daar heb je gelijk in. Het ene sluit echter het andere niet uit.

Een groot probleem binnen sommige gemeenten is de grootte van de gemeenten, de vele vacante gemeenten en daartegenover het geringe aantal predikanten, mannen die vaak ook nog behoorlijk op leeftijd zijn. Vaak (b)lijkt er weinig tijd over te blijven om te studeren, naast het vele pastorale werk - en dat wreekt zich in de preek.

Daarbij vraag ik me dan wel af, of het nodig is dat een dominee die al zo'n grote kudde onder z'n hoede heeft, ook nog eens voorzitter moet zijn van de bestuur van de basisschool, idem van de middelbare school, ook nog eens mee moet als de commissie van beheer op pad gaat om nieuwe stoelen uit te zoeken voor het verenigingsgebouw enzovoort?

Deputaatschappen, alla, dat hoort erbij als je predikant bent, maar tijdrovende vergaderingen van schoolbesturen en zo: dat kunnen anderen toch net zo goed? En waarom zou men in die grote gemeenten niet een pastoraal werken kunnen aanstellen om de predikant wat te ontlasten?

SDG

Het afgerond hebben van een theologische studie lijkt mij een noodzakelijke voorwaarde.

Ik ben het met SDG eens dat al die dominee's die zonodig in alles moeten zitten wel wat beters te doen hebben. Waarom moet er in vredesnaam een dominee voorzitter van een politieke partij (SGP) zijn??!! En er verder nog 3 dominee's in het hoofdbestuur zitten? Want net zoals dominee's theologie gestudeerd moeten hebben, moeten politici iets meer afweten van de samenleving en de politiek dan een gemiddeld iemand. Een dominee bekijkt dit vaak toch op een heel andere (en m.i. niet passende bij die functie) manier en is daarom minder geschikt.

Pastoraal werkers? Wat een schande! Daar hebben we toch onze alwetende dominee voor? Die mensen zouden alleen maar gaan denken dat ze ook wat zijn, en ze zijn nooit zo geschikt als onze hooggewaardeerde dominee...! :mrgreen:

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 23 mar 2004 22:31

RECI-TATIVO schreef:

Precies.
Ik vind een theologische universitaire opleiding ook een vereiste voor een dominee. ALs God je roept, kom je ook wel door de opleiding heen.
Stel dat er iemand in de gemeente theologie gaat studeren, dan moet die dominee daar toch ook kaas van gegeten hebben?! Anders kan hij nog geeeneens iemand begeleiden die hetzelfde beroep uit wil gaan oefenen!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2004 20:34

Het naamplaatje 'universiteit' of 'hogeschool' maakt mij niet zo veel uit. Als de inhoud van de opleiding maar goed is. Een dominee moet in ieder geval de Bijbel goed kunnen uitleggen, en de juiste leer goed kunnen verdedigen. Dat vereist best wel wat. Maar of ik er als gemeentelid op zit te wachten dat de dominee iedere partij in de wetenschappelijke wereld kan meeblazen...?? Nuuuj, ik denk het niet.

Verder is het natuurlijk van het allergrootste belang dat de dominee wedergeboren is, en geroepen is. Hij moet de gemeenteleden kunnen onderwijzen en opbouwen in het allerheiligst geloof. Hij moet hen wijzen op de noodzaak tot wedergeboorte/bekering, en hen aansporen en vermanen. Hij moet het middel zijn waardoor de Heilige Geest werkt in mensen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 24 mar 2004 20:47

Ik kies voor EN geleerdheid EN de Heilige Geest, mag dat ook?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 00:12

Brion schreef:

Nee, dat kan niet samengaan hoor. Boekenwijsheid en wijsheid van God zijn 2 heel verschillende dingen, en van veel lezen is vermoeing des vleses... (of was het nou geestes?) :mrgreen: :mrgreen:

Maar het lijkt mij allebei belangrijk. De Heilige Geest is een voorwaarde, maar geleerdheid vind ik even belangrijk. Het kan allebei niet gemist worden.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 25 mar 2004 11:49

Aragorn schreef:
Brion schreef:

Nee, dat kan niet samengaan hoor. Boekenwijsheid en wijsheid van God zijn 2 heel verschillende dingen, en van veel lezen is vermoeing des vleses... (of was het nou geestes?) :mrgreen: :mrgreen:

Maar het lijkt mij allebei belangrijk. De Heilige Geest is een voorwaarde, maar geleerdheid vind ik even belangrijk. Het kan allebei niet gemist worden.

Hehe, nazi's hebben ook een hekel aan geleerdheid... (nee hoor, ik suggereer helemaal niets).

Maar ik zou het zo zien: de Geest is de kiem, studie het water. Zonder water groeit de kiem niet, of gaat zelfs dood. Water zonder kiem lijkt me ook tamelijk nutteloos.

Maar een dominee mag inderdaad het vertrouwen stellen op de Heer, zijn God.

Maarre, hoe veel vertrouwen stel jij in een dominee, als hij preekt over een onderwerp waar jij veel meer van af weet? Dan zou die dominee alleen goed zijn als soort van ervaringsdeskundige, maar hij is toch ook een leraar.
If you want world peace, fight for justice.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 mar 2004 18:40

Vrouwe Justitia schreef:Maarre, hoe veel vertrouwen stel jij in een dominee, als hij preekt over een onderwerp waar jij veel meer van af weet?

Dat maak ik eigenlijk nooit mee, jij wel?
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ik bij de tandarts zat, en tegen hem zei dat hij mijn kies beter anders kon vullen, dan hij van plan was.
Ik ben namelijk geen tandarts en ook geen dominee.....Wèl ken ik het verschijnsel dat mensen het soms beter DENKEN te weten dan de dominee of de tandarts........

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 25 mar 2004 19:10

Brion schreef:
Vrouwe Justitia schreef:Maarre, hoe veel vertrouwen stel jij in een dominee, als hij preekt over een onderwerp waar jij veel meer van af weet?

Dat maak ik eigenlijk nooit mee, jij wel?
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ik bij de tandarts zat, en tegen hem zei dat hij mijn kies beter anders kon vullen, dan hij van plan was.
Ik ben namelijk geen tandarts en ook geen dominee.....Wèl ken ik het verschijnsel dat mensen het soms beter DENKEN te weten dan de dominee of de tandarts........

...daarom lijkt het me belangrijk dat dominees wel een opleiding krijgen.
If you want world peace, fight for justice.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mar 2004 22:20

Aragorn schreef:...Boekenwijsheid en...

Oeps, dus dan val ik met mijn naam eigenlijk ook door de mand! Dan ben ik dus ook zo'n klungel die zijn geloof kwijt is zodra hij z'n briefje laat vallen, zoals dat eens in een krantebericht stond. :mrgreen: :lol: :mrgreen:

Terug naar “Archief”