Een citaat uit een artikel van Antoine Bodar:
Terwijl protestanten als die van Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad toch altijd het gelijk aan hun zijde weten, blijven katholieken als ik ervan overtuigd dat de ene Kerk ten spoedigste gevonden moet worden en dat van dat zoeken naar eenheid het best Rome uitgangspunt blijft. Met het gelijk van de Protestantse Kerk Nederland ligt de zaak eniger mate anders. De PKN lijkt genoegen te nemen met de eenheid van organisatie, maar daarom is het mij slechts in uiterst afgeleide zin te doen.
‘Terug dus naar Rome?’, hoor ik al verwijtend mopperen. Neen, niet zonder meer, als zouden wij het gelijk aan onze zijde kunnen hebben – want dat hebben de protestanten al – maar omdat Rome inmiddels zo veel van Reformatie heeft geleerd en zo vaak schuld heeft beleden omtrent zondigheid in verwereldlijkt leven van ambtsdragers, zoals toendertijd aflatenhandel, simonie en dergelijke, dat wij nu durven zeggen: Komt toch terug naar ons.
In dit topic viewtopic.php?f=33&t=28080
had ik een bericht geplaatst, dat er eigenlijk niet hoorde. Dat bracht enigszins verwarring.
Ik heb diep respect voor deze priester, luister altijd graag naar hem.
Maar is het niet kenmerkend dat hij zegt: Kom terug?
Als de "reformatorische moederkerk - die helaas niet meer bestaat vanwege al die afscheidingen daarna - nu eens zou zeggen:
Rome, keer terug naar ons? (PKN? Hervormd? Gereformeerd?)
Het artikel haalde ik hier:
http://www.antoinebodar.nl/artikelen/rome-en-reformatie