Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mortlach schreef:Wat wel belangrijk is, is dat je je moet herinneren dat wetenschappers eigenlijk continu proberen te bewijzen dat een theorie NIET klopt. Als je morgen een onderzoek publiceert dat bewijst dat evolutietheorie/atoomtheorie waar is, dan ben je een voetnoot in iemand anders' onderzoek. Als je bewijst dat die theoriën NIET kloppen, dan win je de nobelprijs.
gravo schreef:@ Jasper34
Ok Jasper34, het zou best kunnen dat ik iets goed te maken heb in jouw richting. Ik heb wellicht te snel geoordeeld dat je ook een van die vele gelovige studenten bent die niet gehinderd door enige wetenschappelijke kennis of ervaring nu al weet dat alles wat jouw docenten je gaan vertellen niet waar is, omdat jij het immers beter weet, aangezien jij de Bijbel op tafel hebt liggen en zij niet.
Als ik je daar onterecht voor heb aangezien, dan maak ik dat bij dezen goed.
Maar ik wil ook graag verduidelijken waar mijn irritatie op dit punt vandaan komt.
Al heel lang gaan op dit forum verwijten heen en weer rond het thema geloof versus wetenschap.
Velen, waaronder ikzelf, wordt arrogantie verweten, omdat wij in de ingewikkelde discussies hameren op zorgvuldig formuleren, wanneer je zaken als evolutietheorie of oerknal beetpakt. Maak goed onderscheid tussen kennisverwerving via de geloofsmethode en kennisverwerving via de wetenschappelijke methode, wil ik altijd maar zeggen. Het zijn twee verschillende domeinen. Argumenten in het ene domein gelden niet automatisch in het andere.
Het genoemde verwijt komt vanuit de gedachte dat de wetenschap / de wetenschappers een moderne en ongelovige stroming vertegenwoordigen, die God, het geloof en met name de Bijbel niet meer serieus neemt.
Zo komt geloof tegenover wetenschap te staan en soms worden geloofsovertuigingen (zoals die van 'Schepping' of 'openbaring',) diametraal tegenover, of erger, bóven wetenschappelijke bevindingen geplaatst. Onder het motto: "De Bijbel heeft toch gelijk".
Met zo'n houding maakt het helemaal niet meer uit wat de wetenschap onderzoekt, ontdekt, zegt of bewijst....immers alles kan gemakkelijk overruled worden door wat de Bijbel zegt. De Bijbel wordt zo gebruikt als een super-wetenschap die altijd voor gaat op wat de 'ongelovige wetenschap' te berde brengt.
Je voelt al wat dat voor een eventuele studie van deze dingen betekent: dan kun je dag 1 de collegezaal binnenstappen met de gedachte: ik geloof, ik ken de Bijbel, de waarheid is mij bekend...knappe jongen die mij nog wat wijs maakt. Vooraf weet je al: oerknal, evolutie, spontaan ontstaan van het leven...da's allemaal onzin. Ik kan hier eigenlijk helemaal niets bijleren....ik weet alles al: I read my Bible and pray every day.
Laten die docenten eens naar mij luisteren inplaats van andersom, of laten ze de Bijbel eens goed lezen...dan piepen ze wel anders.
Uit die droom wil ik elke student graag (als het kan zachtjes, maar als het moet, luidkeels) wekken.
De wetenschappelijke methode is te sterk gebleken om die te negeren.
Die methode is zelfs zo sterk, dat iemand die zijn geloof niet op de juiste merites beoordeelt (en dus net als die naïeve student met de Bijbel in de hand zijn docent gaat zitten te corrigeren) dat geloof uiteindelijk zal verliezen. Dat is het grote gevaar dat veel huidige gelovigen lopen. Met name die gelovigen die de Bijbel als wetenschappelijke kennisbron inzetten om daarmee een overwinning op de wetenschap te behalen. Dat gevecht gaat de wetenschap winnen.
En zo verliezen velen het geloof. Want dan blijken al die zekerheden toch doorgeprikt te kunnen worden.
En de reden van hun geloofsafval is: ze hebben van hun geloof een wetenschap gemaakt. Ze wilden van alles bewijzen. Zo zijn ze feitelijk gestopt met geloven.
Want het geloof gaat om andere dingen, om de onzienlijke dingen. Niet te bewijzen....alleen maar te geloven (het woord zegt het al).
God is voor ons mensen onzichtbaar. En dat geldt evenzeer voor zaken als het leven na de dood, Christus in de hemel of de Heilige Geest. God is in onze werkelijkheid niet aan te tonen, niet aan te raken. Het Heilige der heiligen, toch de plaats waar God woonde in de tabernakel en de tempel was...leeg.
Net zo sterk als de wetenschap de werkelijkheid beschrijft, zo sterk spreekt het geloof over het Heilige. Wie de juiste weg in dat geloof bewandelt en weet hoe hij zijn vertrouwen kan stellen op al die heilige, maar onzichtbare zaken, die is op zijn beurt weer onoverwinnelijk geworden voor eventuele aanvallen van de wetenschap op zijn geloof.
Die wetenschappers zullen terecht roepen: onze instrumenten wijzen keihard aan dat de tempel leeg is...de wijzers slaan niet uit...de aanwezigheid van God kunnen we niet bewijzen.
En dan zeg jij als gelovige: "daar heb je helemaal gelijk in, echt, ik ga jullie niet tegenspreken, maar bedenk wel: die onzichtbaarheid, dat is nu juist het geheim en de kracht van God". Mijn God is niet van hout of steen.
"Raak mij niet aan" zegt de Opgestane. En dat is veelzeggend voor Zijn aanwezigheid in de gemeente van Christus.
Nou Jasper34, dan weet je gelijk in welke hoek je mij moet plaatsen.
gravo
gravo schreef:Die methode is zelfs zo sterk, dat iemand die zijn geloof niet op de juiste merites beoordeelt (en dus net als die naïeve student met de Bijbel in de hand zijn docent gaat zitten te corrigeren) dat geloof uiteindelijk zal verliezen.
Spreeuw schreef:De theorieën die je (hierboven) noemt, zijn niet te bewijzen als zijnde de waarheid. Dat is dus per definitie onmogelijk. Net als dat geldt voor bijvoorbeeld het christelijk geloof, dat ikzelf aanhang. Daardoor heet het ook "geloof".
Mortlach schreef:Evenzo zijn er complotten van bovennatuurlijke aard nodig om het feit dat materie uit atomen bestaat of dat de zon het midden van ons zonnestelsel is niet waar te laten zijn.
JohannesHermanus schreef:Behalve als donkere materie als een groot konijn uit de nog grotere hoed wordt getoverd...
Spreeuw schreef:(...) Volgens u is de wetenschap helemaal niet strijdig met de Bijbel en het christelijk geloof, en is het legitiem dat door de wetenschap Bijbelteksten in een later stadium (iets) anders gelezen en geïnterpreteerd worden dan daarvoor het geval was.(...)
"Ageert Paulus in deze tekst niet tegen de wetenschap?"
antoon schreef:Zitten de evos hun theorie weer door te drukken, ben even weg hier en het is weer raak
Evo heeft geen doorslaggevend bewijs, geloof in de schrift voor velen ook niet, ik kan verzekeren dat als je de verschillende wetenschappen naast de bijbel grondig beschouwd dat je dan juist meer geloof in de bijbel moet stellen.
gravo schreef:Volgens mij is die reactie ook weer zeer raak.![]()
JohannesHermanus schreef:Hoogmoed komt voor de val...
JohannesHermanus schreef:Hoogmoed komt voor de val...
gravo schreef:Verder: mijn naam is niet evo, maar gravo,
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten