De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Re: De zondag.

Berichtdoor bernard 3 » 12 mei 2016 08:22

Marnix schreef:Bernard, hoe zie jij dat zelf precies? Je hamert op de wet in dit topic over de zondag maar de wet zegt helemaal niets over de zondag? Hoe zie je dat in combinatie met het letterlijk nemen van de wet en je daar op alle fronten aan houden?

Marnix
Eerst en vooral wil ik opmerken dat ik in deze topic over de zondag gereageerd op onderstaande uitspraak van Chaya waarbij zij Gods basiswet erbij betrekt.

Ik laat me echt niet meetrekken in een discussie waarin de zondag overbodig, onbijbels of belachelijk wordt gemaakt.
Ik ben blij en dankbaar met deze dag zoals we die nog kunnen beleven, in vrijheid naar de kerk kunnen gaan.
De dag wordt meer en meer onteerd, niet door het seculiere gedeelte van de bevolking, die doen het altijd al.
Maar door een groep - zich noemende nieuwe gelovigen - die zich niet wenst te houden aan de heilzame tien geboden die God ons gegeven heeft.
Een trieste ontwikkeling
.

Ik wou hierbij aantonen dat het weldegelijk een trieste ontwikkeling is dat mensen die zich als volgelingen van Christus beschouwen in feite enkel volgelingen van mensen zijn. Want de Bijbelse bepaling voor de volgelingen van christus is “ zij die de geboden Gods en het geloof van Christus bewaren (Openbaring 12:17 / 14:12)

De nadruk ligt hierbij dus in de eerste plaats op het bewaken en bewaren (op alle fronten of onderdelen ervan )van Christus’ eigenhandig geschreven geboden.

Als men dan deze tien basisgeboden niet meer bewaart door ze niet meer te onderwijzen, te verminken en/of te negeren, hoe kan men dan op Bijbelse basis nog beweren een volgeling van Christus (een christen) te zijn!?
Het is wel opmerkelijk dat het nu juist DIE geboden zijn die door ze te negeren of te verminken God zelf het meest oneer aandoen. Want men gaat enerzijds door het aanroepen(verbidden) van doden en het vereren van hun beeltenissen het rechtstreeks contact met Hem minimaliseren of verhinderen. En anderzijds zijn autoriteit als Schepper en Verlosser aantasten door zelf de tijdsduur en de bedoeling van zijn vierde gebod totaal te veranderen en te verminken.

En als men door allerlei redeneringen ( want arglistig is het hart der mensen ) God zelf kwetst door Zijn wet te verminken of te negeren waar is dan de liefde voor God en zijn schepping gebleven!!?

Men kan dan ook niet meer beweren dat men God (en de naaste) liefheeft want God zegt duidelijk :“ Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen*. Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren”.1 Joh 5:2
*In de oorspronkelijke tekst staat ;”bewaren”

En een meer uitgesproken tekst zegt hierover:
En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen ; indien wij zijn geboden bewaren. Wie zeg: Ik ken Hem , en zijn geboden niet bewaart is een leugenaar en in die is de waarheid niet; maar wie zijn woord bewaart in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt (1 Joh 2:3-5)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 mei 2016 08:29

Tante Pollewop schreef:Er moet dus altijd gezegd worden dat liefde de vervulling van de wet is. En dat je door te leven volgens het nieuwe gebod de wet vervult.

Het probleem in deze is dat liefde zich niet laat dwingen. En een gebod is een bevel!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 mei 2016 08:50

JohannesHermanus schreef:Het probleem in deze is dat liefde zich niet laat dwingen. En een gebod is een bevel!
Wat bedoel je hiermee? Het lijkt alsof je een hekel hebt aan bevelen...

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 mei 2016 09:05

Tante Pollewop schreef:Het lijkt alsof je een hekel hebt aan bevelen...

Niet per definitie, maar in dit geval levert het een contradictie op.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 mei 2016 09:09

Jezus zelf maakt het nog sterker: Hij zei dat je zelfs je vijanden lief moet hebben. Dat is een nog grotere contradictie.

Ik zie het probleem niet zo eigenlijk.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 mei 2016 09:11

Ok, zo ziet u maar weer; wat voor de een vanzelfsprekend is, kan voor de ander een ware opgave zijn. Wat mij betreft; als ik de liefde weet te ervaren zonder dat deze mij door de oesophagus wordt gedouwd, lijkt het mij niet zo een probleem om die liefde toe te passen.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 12 mei 2016 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2016 09:13

bernard 3 schreef:

Marnix
Eerst en vooral wil ik opmerken dat ik in deze topic over de zondag gereageerd op onderstaande uitspraak van Chaya waarbij zij Gods basiswet erbij betrekt.

Ik laat me echt niet meetrekken in een discussie waarin de zondag overbodig, onbijbels of belachelijk wordt gemaakt.
Ik ben blij en dankbaar met deze dag zoals we die nog kunnen beleven, in vrijheid naar de kerk kunnen gaan.
De dag wordt meer en meer onteerd, niet door het seculiere gedeelte van de bevolking, die doen het altijd al.
Maar door een groep - zich noemende nieuwe gelovigen - die zich niet wenst te houden aan de heilzame tien geboden die God ons gegeven heeft.
Een trieste ontwikkeling
.

Ik wou hierbij aantonen dat het weldegelijk een trieste ontwikkeling is dat mensen die zich als volgelingen van Christus beschouwen in feite enkel volgelingen van mensen zijn. Want de Bijbelse bepaling voor de volgelingen van christus is “ zij die de geboden Gods en het geloof van Christus bewaren (Openbaring 12:17 / 14:12)

De nadruk ligt hierbij dus in de eerste plaats op het bewaken en bewaren (op alle fronten of onderdelen ervan )van Christus’ eigenhandig geschreven geboden.

Als men dan deze tien basisgeboden niet meer bewaart door ze niet meer te onderwijzen, te verminken en/of te negeren, hoe kan men dan op Bijbelse basis nog beweren een volgeling van Christus (een christen) te zijn!?
Het is wel opmerkelijk dat het nu juist DIE geboden zijn die door ze te negeren of te verminken God zelf het meest oneer aandoen. Want men gaat enerzijds door het aanroepen(verbidden) van doden en het vereren van hun beeltenissen het rechtstreeks contact met Hem minimaliseren of verhinderen. En anderzijds zijn autoriteit als Schepper en Verlosser aantasten door zelf de tijdsduur en de bedoeling van zijn vierde gebod totaal te veranderen en te verminken.

En als men door allerlei redeneringen ( want arglistig is het hart der mensen ) God zelf kwetst door Zijn wet te verminken of te negeren waar is dan de liefde voor God en zijn schepping gebleven!!?

Men kan dan ook niet meer beweren dat men God (en de naaste) liefheeft want God zegt duidelijk :“ Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen*. Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren”.1 Joh 5:2
*In de oorspronkelijke tekst staat ;”bewaren”

En een meer uitgesproken tekst zegt hierover:
En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen ; indien wij zijn geboden bewaren. Wie zeg: Ik ken Hem , en zijn geboden niet bewaart is een leugenaar en in die is de waarheid niet; maar wie zijn woord bewaart in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt (1 Joh 2:3-5)

Bedankt voor je reactie, maar het is geen antwoord op mijn vraag. De wet zegt namelijk helemaal niets over de zondag. Ik snap je oproep om de 10 geboden te gehoorzamen maar waarom vier je dan geen sabbat? Nergens in de Bijbel wordt de rustdag verplaatst. Daarnaast zegt de Wet wel wat meer over de sabbat. Wat je wel mag doen en niet. Geen vuur maken bijvoorbeeld. Geen protestant die zich er aan houdt. Is het dan niet wat kort door de bocht om mensen die de zondag niet als absolute rustdag houden, te bestempelen als mensen die Gods geboden niet willen houden terwijl je het zelf ook heel anders invult dan in de wet gebeurt?

Overigens is het maar een heel klein deel van de christenen wereldwijd die de zondag houden zoals de sabbat in het oude testament (en dan vergeten ze dus dat het op een andere dag hoort en dat er regels bij hoorden waar ze zich ook niet aan houden). De meesten zien de zondag niet als absolute rustdag. En dat zijn niet mensen die het toch niet zo nauw nemen of voor de vorm geloven. Vaak genoeg ben ik in het buitenland na de kerkdienst uitgenodigd om ergens wat te gaan eten of drinken een terrasje te pekken enz. Dat geldt niet alleen voor katholieken of evangelischen, ook voor protestanten. Waarom zou dat zijn? Heb je daar wel eens over nagedacht? Het is namelijk niet omdat de de Bijbel niet belangrijk vinden of Gods geboden niet willen houden. Denk er eens over na.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 mei 2016 09:22

Marnix schreef:De meesten zien de zondag niet als absolute rustdag. En dat zijn niet mensen die het toch niet zo nauw nemen of voor de vorm geloven. Vaak genoeg ben ik in het buitenland na de kerkdienst uitgenodigd om ergens wat te gaan eten of drinken een terrasje te pekken enz. Dat geldt niet alleen voor katholieken of evangelischen, ook voor protestanten. Waarom zou dat zijn? Heb je daar wel eens over nagedacht? Het is namelijk niet omdat de de Bijbel niet belangrijk vinden of Gods geboden niet willen houden. Denk er eens over na.

Dat kan immers ook niet meer. Jezus is toch niet voor niks gestorven! We mogen de eeuwige rust binnengaan en daar elke dag van genieten. Die rust zit em niet meer in het onderhouden van de wet, waar ook het houden van de sabbat onder valt. Een grove ontkenning van het werk van Jezus is het i.m.o. als men de zondag als sabbat beschouwd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2016 11:25

Dat is inderdaad de andere visie op de zondag, met Bijbelse onderbouwing. Waarmee de geboden niet overboord worden gegooid.... maar we de wet en de profeten wel anders lezen. De functie van de wet is veranderd maar ook tal van wetten hebben door het offer van Jezus Christus afgedaan. Dat plus dat de Bijbel nergens de zondagsrust als wet oplegt geeft wel te denken. En dan moeten we uitkijken gelijk met een oordeel klaar te staan over mensen die het anders doen. "Als je de zondag niet als absolute rustdag ziet dan ben je geen goed christen". Of "als je op zondag niets wil kopen ben je geen goed christen". Dat is nodeloos polariseren.

5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 mei 2016 10:08

JohannesHermanus schreef:Jezus is toch niet voor niks gestorven! We mogen de eeuwige rust binnengaan en daar elke dag van genieten.

De eeuwige rust heeft niets met de zondag te maken! Het heet niet voor niets eeuwige rust.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 mei 2016 11:34

Chaya schreef:De eeuwige rust heeft niets met de zondag te maken! Het heet niet voor niets eeuwige rust.

Bekijk het eens met mijn bril: Eeuwige zekerheid is het Bijbelse vertrouwen dat elke wedergeboren gelovige volmaakte, complete, eeuwige redding heeft in Jezus Christus. Vanaf het moment dat een zondaar Christus ontvangt, bezit hij volle, eindeloze redding. De wet kan mij niet meer veroordelen.

En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon. Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet. (1Joh.5:11-12)

Hier kunt u duidelijk lezen dat het eeuwige leven ons niet uiteindelijk wordt gegeven, als een beloning. Niks daarvan! Die den Zoon heeft, die heeft eeuwig leven... Die rust mogen wij binnengaan en elke dag van genieten.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 mei 2016 12:01

JohannesHermanus schreef:Bekijk het eens met mijn bril:

Ik ben bang dat ze beslagen zijn.
JohannesHermanus schreef:Eeuwige zekerheid is het Bijbelse vertrouwen dat elke wedergeboren gelovige volmaakte, complete, eeuwige redding heeft in Jezus Christus

We hadden het over de eeuwige rust.
JohannesHermanus schreef:Hier kunt u duidelijk lezen dat het eeuwige leven ons niet uiteindelijk wordt gegeven, als een beloning. Niks daarvan! Die den Zoon heeft, die heeft eeuwig leven... Die rust mogen wij binnengaan en elke dag van genieten.

Nee, zo is het niet. Hier op aarde vindt Gods Volk niet de eeuwige rust, waar zouden ze dan nog naar moeten verlangen?
Die wordt hen geschonken in de eeuwigheid en niet eerder.
Er kan hier wel eens een "voorsmaak" zijn, d.w.z. zij wel eens mogen ervaren hoe het straks is.
En dan beseffen zij dat die rust duur is gekocht, met het bloed van het Lam.

En dan gaan zij vol vreugde op zondag naar God's Huis, om Hem daar te ontmoeten en onder het Woord te verkeren.
Het is elke week uitkijken naar de zondag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 mei 2016 12:35

Chaya schreef: We hadden het over de eeuwige rust.

Klopt. Helaas laat de perfectie nog ff op zich wachten.

Chaya schreef:Het is elke week uitkijken naar de zondag.

De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. (Rom.14:5)

U de een, ik de ander. Een hele prettige en rustige zondag toegewenst!

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 13 mei 2016 18:45

Marnix schreef:Bedankt voor je reactie, maar het is geen antwoord op mijn vraag. De wet zegt namelijk helemaal niets over de zondag. Ik snap je oproep om de 10 geboden te gehoorzamen maar waarom vier je dan geen sabbat? Nergens in de Bijbel wordt de rustdag verplaatst. Daarnaast zegt de Wet wel wat meer over de sabbat. Wat je wel mag doen en niet. Geen vuur maken bijvoorbeeld. Geen protestant die zich er aan houdt. Is het dan niet wat kort door de bocht om mensen die de zondag niet als absolute rustdag houden, te bestempelen als mensen die Gods geboden niet willen houden terwijl je het zelf ook heel anders invult dan in de wet gebeurt?

Overigens is het maar een heel klein deel van de christenen wereldwijd die de zondag houden zoals de sabbat in het oude testament (en dan vergeten ze dus dat het op een andere dag hoort en dat er regels bij hoorden waar ze zich ook niet aan houden). De meesten zien de zondag niet als absolute rustdag. En dat zijn niet mensen die het toch niet zo nauw nemen of voor de vorm geloven. Vaak genoeg ben ik in het buitenland na de kerkdienst uitgenodigd om ergens wat te gaan eten of drinken een terrasje te pekken enz. Dat geldt niet alleen voor katholieken of evangelischen, ook voor protestanten. Waarom zou dat zijn? Heb je daar wel eens over nagedacht? Het is namelijk niet omdat de de Bijbel niet belangrijk vinden of Gods geboden niet willen houden. Denk er eens over na.

Het is juist wat je beweert want in Christus eigenhandig geschreven Tien Geboden staat er helemaal niets over de zondag. Trouwens zij die de zondagsrust hebben ingevoerd ter vervanging van het vierde gebod beweren zelf zeer duidelijk dat ze dit eigenmachtig hebben gedaan en dat zelfs in de totale Bijbel er geen enkel argument te vinden is die de zongagsrust voorschrijft of rechtvaardigt.

Maar als volgeling van Christus aanvaard en bewaar ik dan ook al zijn Tien Geboden en dus ook het vierde gebod . Dat stelt dat een volgeling van Christus de zevende dag (zaterdag) dient te heiligen. Wat dan ook betekent dat hij deze dag dient apart te zetten om met zijn Schepper en Verlosser te “sabbatten”..
Dit is een samenkomen om God te aanbidden en te danken als Schepper en Verlosser en hetgeen normaal gedaan wordt gedurende de eerste zes dagen van de week opzij te zetten.( zie exodus 20)

En om op uw vraag te antwoorden Wat het betekent of waarom dat het zou zijn dat vele protestanten, Katholieken en Evangelische de zondagsrust niet houden.
Dan denk ik dat het enerzijds is omdat de zondagsrust totaal geen Bijbelse grond heeft en dus enkel een menselijke wet of voorschrift is dat in de loop der tijd kan veranderd worden. Anderzijds is het ook zo dat vele van deze mensen in wezen geen leden meer zijn van de gemeenschap waartoe ze beweren te behoren.
Daar ze in feite op vele punten niet meer trouw en loyaal zijn aan de voorwaarden die hun instelling stelt om als waarlijk lid beschouwd te kunnen worden: Het zijn, wat men noemt, papieren-leden die nog wel op de ledenlijst staan maar die nog enkel doen wat hun past of goeddunkt en het overige dat hun gemeenschap vereist aan hun laars lappen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2016 15:33

Tja maar ik ben heel veel christenen tegengekomen die de sabbat niet houden of de zondag niet als rustdag maar die absoluut geen papieren leden zijn maar zeer betrokken christenen die proberen te doen wat God van het vraagt. En toch hanteren op dit punt hele andere standaarden dan jij doet. Misschien is het dus niet zo makkelijk als je stelt (wat ik doen is goed en als mensen het anders doen dan ik zijn het geen goede christenen)

Terug naar “[Religie] - Open forum”