Marnix schreef:Bernard, hoe zie jij dat zelf precies? Je hamert op de wet in dit topic over de zondag maar de wet zegt helemaal niets over de zondag? Hoe zie je dat in combinatie met het letterlijk nemen van de wet en je daar op alle fronten aan houden?
Marnix
Eerst en vooral wil ik opmerken dat ik in deze topic over de zondag gereageerd op onderstaande uitspraak van Chaya waarbij zij Gods basiswet erbij betrekt.
Ik laat me echt niet meetrekken in een discussie waarin de zondag overbodig, onbijbels of belachelijk wordt gemaakt.
Ik ben blij en dankbaar met deze dag zoals we die nog kunnen beleven, in vrijheid naar de kerk kunnen gaan.
De dag wordt meer en meer onteerd, niet door het seculiere gedeelte van de bevolking, die doen het altijd al.
Maar door een groep - zich noemende nieuwe gelovigen - die zich niet wenst te houden aan de heilzame tien geboden die God ons gegeven heeft.
Een trieste ontwikkeling.
Ik wou hierbij aantonen dat het weldegelijk een trieste ontwikkeling is dat mensen die zich als volgelingen van Christus beschouwen in feite enkel volgelingen van mensen zijn. Want de Bijbelse bepaling voor de volgelingen van christus is “ zij die de geboden Gods en het geloof van Christus bewaren (Openbaring 12:17 / 14:12)
De nadruk ligt hierbij dus in de eerste plaats op het bewaken en bewaren (op alle fronten of onderdelen ervan )van Christus’ eigenhandig geschreven geboden.
Als men dan deze tien basisgeboden niet meer bewaart door ze niet meer te onderwijzen, te verminken en/of te negeren, hoe kan men dan op Bijbelse basis nog beweren een volgeling van Christus (een christen) te zijn!?
Het is wel opmerkelijk dat het nu juist DIE geboden zijn die door ze te negeren of te verminken God zelf het meest oneer aandoen. Want men gaat enerzijds door het aanroepen(verbidden) van doden en het vereren van hun beeltenissen het rechtstreeks contact met Hem minimaliseren of verhinderen. En anderzijds zijn autoriteit als Schepper en Verlosser aantasten door zelf de tijdsduur en de bedoeling van zijn vierde gebod totaal te veranderen en te verminken.
En als men door allerlei redeneringen ( want arglistig is het hart der mensen ) God zelf kwetst door Zijn wet te verminken of te negeren waar is dan de liefde voor God en zijn schepping gebleven!!?
Men kan dan ook niet meer beweren dat men God (en de naaste) liefheeft want God zegt duidelijk :“ Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen*. Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren”.1 Joh 5:2
*In de oorspronkelijke tekst staat ;”bewaren”
En een meer uitgesproken tekst zegt hierover:
En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen ; indien wij zijn geboden bewaren. Wie zeg: Ik ken Hem , en zijn geboden niet bewaart is een leugenaar en in die is de waarheid niet; maar wie zijn woord bewaart in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt (1 Joh 2:3-5)