De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 10 mei 2016 09:14

Ik denk dat Chaya zich ook niet laat meetrekken in het ZDA riedeltje over de zaterdag.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 10 mei 2016 09:48

Yoshi schreef:Ik denk dat Chaya zich ook niet laat meetrekken in het ZDA riedeltje over de zaterdag.

:neeschudden:

En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

Op elken eersten dag der week, legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn.

Sinds 3 maart 321 is de zondag de officiële rustdag in onze westerse wereld
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 mei 2016 10:06

Chaya schreef:En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

Op elken eersten dag der week, legge een iegelijk van u iets bij zichzelven weg, vergaderende een schat, naar dat hij welvaren verkregen heeft; opdat de verzamelingen alsdan niet eerst geschieden, wanneer ik gekomen zal zijn.

U weet toch inmiddels wel dat er geen "eerste dag der week" staat in de grondtekst? In verschillende bijbelvertalingen staan woorden cursief als die er niet in de grondtekst staan, een tip: let daar eens op.

Chaya schreef:Sinds 3 maart 321 is de zondag de officiële rustdag in onze westerse wereld

Klopt, is het daarmee Bijbels?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 10 mei 2016 10:22

Dat iets bijbels is maakt het ook niet per definitie christelijk.
Dat we op de zondag de opstanding van Christis vieren is al sinds de eerste generatie christenen zo en dus ergens in de 4e eeuw officieel vastgelegd.

Maar wil iemand het op zaterdag, maandag, vrijdag of woensdag vieren of welke andere dag dan ook; ga gerust je gang. Verwacht echter niet dat je veel christenen meekrijgt in je afwijkende mening/praktijk.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 10 mei 2016 11:29

En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

Sinds 3 maart 321 is de zondag de officiële rustdag in onze westerse wereld[/quote]

Wat schreef ik ook alweer: Ik heb dit ook altijd al een zeer trieste ontwikkeling gevonden dat mensen die beweren volgelingen van Christus te zijn ZICH MET ALLERLEI SMOESJES niet wensen te houden aan, zoals u ze noemt, " de heilzame Tien Geboden die God ons gegeven heeft"

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 mei 2016 11:29

Yoshi schreef:Dat iets bijbels is maakt het ook niet per definitie christelijk.
Dat we op de zondag de opstanding van Christis vieren is al sinds de eerste generatie christenen zo en dus ergens in de 4e eeuw officieel vastgelegd.

Het klopt helemaal dat iets Bijbels niet christelijk hoeft te zijn. En ook dat iets christelijks niet Bijbels hoeft te zijn. Ik stel alleen vast dat de zondag, als rustdag en/of als gedenkdag voor de opstanding van Christus, niet Bijbels is.

Maar wil iemand het op zaterdag, maandag, vrijdag of woensdag vieren of welke andere dag dan ook; ga gerust je gang. Verwacht echter niet dat je veel christenen meekrijgt in je afwijkende mening/praktijk.

De eerste christenen (maar toen heette ze nog geen christenen) kwamen ook elke dag bijeen, zie Hand. 2:46. En die laatste opmerking negeer ik maar even.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 mei 2016 11:56

Arco schreef:De eerste christenen (maar toen heette ze nog geen christenen) kwamen ook elke dag bijeen, zie Hand. 2:46.

En het is geschied, dat zij een geheel jaar samen vergaderden in de Gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochië Christenen genaamd werden. (Hand.11:26)

Hier kom ik voor het eerst het woord Christen tegen. Voordien werd men beschouwd als discipelen, oftewel volgelingen van Jezus. Maar waren deze discipelen van de Heer Jezus voordien Christenen? Blijkbaar niet en waarom niet?

Nina

Berichtdoor Nina » 10 mei 2016 12:06

Chaya schreef:
Maar door een groep - zich noemende nieuwe gelovigen - die zich niet wenst te houden aan de heilzame tien geboden die God ons gegeven heeft.Een trieste ontwikkeling. Het toont wel aan dat een gedeelte van de "gelovigen" geen behoefte heeft aan kerkbezoek en onderwijs.

Ik vind dit een heel akelige manier van mensen wegzetten die een andere mening hebben. Ik behoor tot de groep mensen die een andere mening heeft, maar herken mijzelf niet in de uitspraak dat ik mij niet wil houden aan God's geboden en geen behoefte heb aan kerkbezoek en onderwijs.

Heb door deze insteek ook geen zin om mijn kijk hierop te onderbouwen.

antoon

Berichtdoor antoon » 10 mei 2016 12:11

Ieder is vrij in mijn ogen om te doen en op welke dag ook, dus ook de zondag in rust of bijeenkomsten, gaan we echter bijbels te werk dan is de zondag een dag een dag als alle anderen, de wet geldt niet meer voor christenen. Jezus was het einde van de wet, hij heeft de wet volbracht, gaan we de zondag vieren als een plicht, ik herhaal als een plicht, dan spijkeren we Jezus opnieuw op, is de wet in zijn geheel nu verwerpelijk, dat is ook niet helemaal zo, een aantal goede zaken zijn vervat in de 10 geboden, echter de plicht is er niet meer.
Laatst gewijzigd door antoon op 10 mei 2016 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Nina

Berichtdoor Nina » 10 mei 2016 12:16

Jezus is niet het einde van de wet, maar de vervulling. dat wil niet zeggen dat wij de wet niet hoeven te houden:

Mattheüs 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

Mattheüs 5:18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.

Mattheüs 5:19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Mattheüs 7:21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is!

Mattheüs 7:23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid!

Mattheüs 19:17 Indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden!

Mattheüs 12:50 Want al wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is, die is Mijn broeder en zuster en moeder.

Mattheüs 23:28 Zo ook gij, van buiten schijnt gij de mensen wel rechtvaardig, doch van binnen zijt gij vol huichelarij en wetsverachting!

Mattheüs 24:12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen!

Marcus 7:8 Gij verwaarloost het gebod G’ds en houdt u aan de overlevering der mensen.

Marcus 7:9 En Hij zeide tot hen: Het gebod G’ds stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden!

Lucas 16:17 Gemakkelijker zouden hemel en aarde vergaan, dan dat er van de wet een tittel zou vallen!

Johannes 12:50 En Ik weet, dat Zijn gebod eeuwig leven is!

Johannes 14:15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren!

Johannes 14:21 Wie Mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft!

Johannes 15:10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven!

Handelingen 21:20 En zij loofden G’d, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden er onder de Joden gelovig zijn geworden en allen zijn zij ijveraars voor de wet!

Romeinen 2:13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij G’d, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden!

Romeinen 3:31 Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet!

Romeinen 7:7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet.

Romeinen 7:12 Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed!

Romeinen 7:22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet G’ds!

Romeinen 7:25 G’de zij dank door Yeshua haMashiach [Jezus Christus], onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet G’ds, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Romeinen 8:7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen G’d; want het onderwerpt zich niet aan de wet G’ds!

1 Corinthiërs 7:19 Want besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wel het houden van G’ds geboden!

1 Corinthiërs 14:34 moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt.

Galaten 3:21 Is de wet dan in strijd met de beloften G’ds? Volstrekt niet!

2 Thessalonica 2:3 Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs

2 Thessalonica 2:7 Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking!

1 Timotheüs 1:8 Wij weten, dat de wet goed is, indien iemand haar wettig toepast.

Titus 3:9 strijd over de wet moet gij ontwijken, want dat is nutteloos en doelloos.
(Je gehoorzaamt G’d of niet, ieder zijn eigen keuze…)

Hebreeën 8:10 Ik zal Mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een G’d zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Hebreeën 10:16 want nadat Hij gezegd had: Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal na die dagen, zegt de Eeuwige: Ik zal Mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven!

Jakobus 1:25 Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen!

Jakobus 4:11 indien gij de wet oordeelt, zijt gij geen dader, doch een rechter der wet!

2 Petrus 2:21 Het zou immers beter voor hen geweest zijn, geen kennis verkregen te hebben van de weg der gerechtigheid, dan met die kennis zich af te keren van het heilige gebod dat hun overgeleverd is!

1 Johannes 2:3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij Zijn geboden bewaren!

1 Johannes 2:4 Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;

1 Johannes 2:17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van G’d doet, blijft tot in eeuwigheid.

1 Johannes 3:4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid!

1 Johannes 3:22 en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij Zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht.

1 Johannes 3:24 En wie Zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft!

1 Johannes 5:2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen G’ds liefhebben, wanneer wij G’d liefhebben en Zijn geboden doen!

1 Johannes 5:3 Want dit is de liefde G’ds, dat wij Zijn geboden bewaren. En Zijn geboden zijn niet zwaar!

antoon

Berichtdoor antoon » 10 mei 2016 12:18

Jezus is niet het einde van de wet, maar de vervulling. dat wil niet zeggen dat wij de wet niet hoeven te houden:

Dat zeg ik ook alleen in andere bewoordingen, Jezus was de enige en de laatste die de wet geheel hield, daarom kan je ook zeggen het einde, bedankt voor de teksten, ik heb er wat aan.

Verder is Jezus als het ware een nieuwe dimensie binnengegaan, doordat hij de wet vervulde, was hij goedgekeurd om als bemiddelaar aan de rechterkant van God te zitten\

Jezus gaf nu nieuwe geboden die meer met het hart dan met plicht te maken hebben, trouwens hij noemde het zelf ook een nieuw verbond, waar een nieuw verbond is, daar heeft het oude afgedaan, God gaat niet rommelen met aparte afspraken of verbonden
Laatst gewijzigd door antoon op 10 mei 2016 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Nina

Berichtdoor Nina » 10 mei 2016 12:26

Volgens mij zeg jij dat de wet niet meer geldt voor christenen. Daar ben ik het niet mee eens: zie bovenstaande teksten. De Heer heeft de wet vervuld, en kon daarom het zondeloze Offer zijn, dat ontslaat ons niet van de plicht om Gods levensrichtlijnen te onderhouden.

antoon

Berichtdoor antoon » 10 mei 2016 12:31

Ik schreef ook dat er goede dingen in de wet stonden, die blijven we houden zoals eer aan vader en moeder, dat verandert niet, alleen de omslag is nu anders, eerst vervat in de wet, oude wijnzakken en nu in nieuwe, de bijbel vermeld ook ergens een beter verbond.

Als de wet echt voor Christenen dedoelt is zouden we ons aan een hele lange rij voorschriften moeten houden, voorschriften die zijn vervulling in de grote hogepriester Jezus had.

Trouwen natuurlijk Joden , die menen dat de wet nog steeds opgaat kunnen hem ook niet houden, niemand weet meer waaruit het Levitisch priesterschap bestond , niemand weet zijn afstamming meer.

antoon

Berichtdoor antoon » 10 mei 2016 12:39

Mattheüs 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

Klopt ook Jezus schoof de wet niet terzijde tot op het laatste moment niet, maar bracht die tot vervulling, net als een profetie als die vervuld is moeten we niet denken dat het weer gaat gebeuren
Hij sprak ook tot schriftgeleerden die dat wel deden eigengemaakte wetjes inplaats van de wet, Jezus was er duidelijk over, zo je weet

Mattheüs 5:18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.

De wet is ook tot het kleinste detail vervuld, alles kwam aan bod er werd niets overgeslagen , in bijna al zijn handelingen vervuldde Jezus vaak een punt uit de wet

Terecht alles zal zijn geschied

nog een heel goede
Romeinen 3:31 Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet!

Geloof bevestigd de wet als een goede leermeester, zonder wet geen geloof in de christus, de wet was de opmaat voor de grote hogepriester, Jezus, die ook niet meer vervangen hoeft te worden, zoals onder wet wel , steeds een nieuwe hogepriester zonder kwetsures aan zijn lichaam, let op, Jezus was gewoon volmaakt, onder de wet zouden we steeds en steeds weer een hogepriester moeten zoeken , dit sluit ook dat wettelijk beginsel af

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 10 mei 2016 13:15

Arco schreef:Het klopt helemaal dat iets Bijbels niet christelijk hoeft te zijn. En ook dat iets christelijks niet Bijbels hoeft te zijn. Ik stel alleen vast dat de zondag, als rustdag en/of als gedenkdag voor de opstanding van Christus, niet Bijbels is.

Klopt. Maar die vaststelling is minder van belang aangezien we christenen zijn en geen bijbelisten.

De eerste christenen (maar toen heette ze nog geen christenen) kwamen ook elke dag bijeen, zie Hand. 2:46. En die laatste opmerking negeer ik maar even.

Indien ik wil kan ik ook elke dag bijeen komen, dat klopt. Elke dag is er in mijn parochie wel een viering, en vaak zelfs meerdere. Het zwaartepunt ligt echter op de zondag.
Die laatste opmerking is overigens algemeen en niet specifiek op jou gericht (ik ben ook niet bekend met je standpunt in deze). Maar juist dat is belangrijk in de dagelijkse christelijke praktijk. Hoe hard iemand ook stampt en zegt dat x of y niet bijbels is, er gaat niets veranderen. Pas je dus aan of neem er genoegen mee dat je een afwijkend standpunt hebt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”