De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 05 mei 2016 14:15

Chaya schreef:De Bijbel moedigt absoluut geen individualisme aan, integendeel. Als één lid lijdt, lijden alle leden mee.

Klopt, je hebt je als christen gewoon bij een geloofsgemeenschap te voegen. Geen enkel excuus om dat niet te doen aangezien ze er in alle smaken ook wel zo'n beetje zijn. Veelal in je directe omgeving en anders op beperkte reisafstand wel.
En van mij hoeft niemand elke zondag (of zaterdag of welke dag dan ook als dat je theologisch meer past) naar zijn geloofsgemeenschap, je kan immer sop vele manieren een bijdrage leveren. De een gaat wekelijks met een groepje in de tuin werken, de ander onderhoudt met een groepje de begraafplaats en weer anderen gaan eens in de zoveel tijd met een stofzuiger door de kerk. Weer anderen houden zich op bestuurlijk niveau bezig met de geloofsgemeenschap en weer anderen zitten in de redactie van het kerkblad en weer anderen brengen het rond. Ook als je lichamelijk niet in staat bent om naar de samenkomsten te komen kan je nog je steentje bijdrage, zelfs vanachter je computer vaak.

Maar christenen behoren onderdeel te zijn van een geloofsgemeenschap, je daaraan onttrekken is simpelweg onchristelijk.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 05 mei 2016 14:39

Chaya schreef:God's geboden zijn voor altijd!

De wet is dood!

Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft? Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans. Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt. Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden. (Rom.7:1-4)

Ik zal het illustreren adhv een citaat uit "Het normale Christelijke leven", in de NL-uitgave blz. 113-133 (Hoofdstuk9) Watchman Nee http://www.watchman-nee.nl/ ;

“In de illustratie, die Paulus gebruikt in Rom. 7:1-4, ziet u één vrouw, doch er zijn twee mannen. De vrouw bevindt zich in een uiterst moeilijke positie, want ze kan maar de vrouw zijn van één van beiden en ongelukkigerwijze is ze getrouwd met de minst prettige. Vergist u zich niet, de man met wie ze getrouwd is, is een goede man, maar de moeilijkheid is, dat deze man en deze vrouw helemaal niet bij elkaar passen. Hij is uiterst nauwkeurig en accuraat terwijl zij het daarentegen heel gemakkelijk opneemt. Hij is in alles even nauwgezet, bij haar gaat het allemaal lukraak. Hij wil alles precies op zijn manier, terwijl zij het maar neemt zoals het valt. Hoe zou zo’n paar gelukkig kunnen zijn? En die man is zo veeleisend! Wat hij niet van zijn vrouw vraagt! En toch kunt u niets op hem aanmerken, want als echtgenoot mag hij toch wel iets van haar verwachten, hij eist niets onbillijks van haar. Er mankeert niets aan hem en ook niet aan de eisen die hij stelt, het is alleen zo jammer, dat zij niet de goede vrouw voor hem is, zij kan niet aan zijn eisen voldoen. Zij kunnen het helemaal niet met elkaar vinden; hun aard is niet met elkaar in overeenstemming te brengen. Vandaar dat die arme vrouw wanhopig is. Ze weet heel goed, dat ze dikwijls fouten maakt, maar met zo’n man lijkt het wel alsof alles wat ze zegt en alles, wat ze doet, verkeerd is. Hoe zou zij nog hoop kunnen hebben? Als ze maar met die andere Man getrouwd was, dan zou alles wel goed komen. Hij is niet minder veeleisend dan haar tegenwoordige echtgenoot, maar Hij zou haar tenminste helpen. Wat zou ze graag met Hem willen trouwen, maar haar man leeft immers nog! Wat moet ze toch doen? Zij is “door de wet aan haar man gebonden” en alleen, wanneer hij sterft, is zij vrij om met die Ander te trouwen.

Deze illustratie is niet van mij, maar van de apostel Paulus. De eerste man is de wet, de tweede man is Christus; en u bent de vrouw. De wet stelt veel eisen, maar biedt u geen hulp bij het vervullen van die eisen. De Here Jezus stelt evenveel eisen, ja nog meer (Matth. 5:21-48), maar, wat Hij van ons eist, vervult Hij Zelf in ons. De wet stelt eisen en laat ons in de steek bij de vervulling daarvan, Christus stelt ook eisen, maar Hij vervult Zelf in ons de eisen, die Hij stelt. Geen wonder, dat die vrouw ernaar snakt vrij te zijn van haar eerste man, om de vrouw te worden van die Ander! Maar haar enige hoop op bevrijding is de dood van die eerste man en hij klampt zich hardnekkig aan het leven vast. Ja, er bestaat niet de minste kans, dat hij sterven zal. “Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied” (Matth. 5:18). De wet blijft eeuwig. Als de wet nooit zal vergaan, hoe kan ik dan ooit verbonden worden met Christus? Hoe kan ik een tweede man huwen, als mijn eerste man eenvoudig niet sterven wil? Dan blijft er maar één uitweg. Als hij niet sterven wil, dan kan ik sterven en als ik sterf wordt het huwelijk ontbonden. En dat is nu precies de weg, die God gekozen heeft, om ons te bevrijden van de wet.

Het belangrijkste punt in dit gedeelte van Romeinen 7 is de overgang van vers 3 naar vers 4. In vers 1 tot 3 wordt gezegd, dat de man eigenlijk moest sterven, maar in vers 4 lezen wij, dat in werkelijkheid de vrouw sterft. De wet gaat niet heen, maar ik ga heen, de dood bevrijdt mij van de wet”

Ga aub niet aan de voet van de verkeerde berg staan. Waak ervoor dat u geen overspel pleegt.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 07 mei 2016 12:17, 4 keer totaal gewijzigd.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 05 mei 2016 14:54

volgens mij gaat het topic over de zondag... we zitten nu al bij huwelijken en dwalingen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 05 mei 2016 15:09

Er is volgens mij voldoende raakvlak om de posting te kunnen verantwoorden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2016 10:09

Afbeelding

Ik laat me echt niet meetrekken in een discussie waarin de zondag overbodig, onbijbels of belachelijk wordt gemaakt.
Ik ben blij en dankbaar met deze dag zoals we die nog kunnen beleven, in vrijheid naar de kerk kunnen gaan.
De dag wordt meer en meer onteerd, niet door het seculiere gedeelte van de bevolking, die doen het altijd al.
Maar door een groep - zich noemende nieuwe gelovigen - die zich niet wenst te houden aan de heilzame tien geboden die God ons gegeven heeft.
Een trieste ontwikkeling.
Het toont wel aan dat een gedeelte van de "gelovigen" geen behoefte heeft aan kerkbezoek en onderwijs.
En dan krijg je dus dit soort onverkwikkelijke discussies, die leidt tot hete hoofden en koude harten.
Gistermorgen was de grote kerk waarin ik zat, voor minder dan de helft bezet. Van de koster hoorde ik dat hij op zondagmorgen vrijwel vol zit, en de tweede dienst zeer matig wordt bezocht, vaak maar voor een kwart is gevuld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 mei 2016 19:12

Chaya schreef:Ik laat me echt niet meetrekken in een discussie waarin de zondag overbodig, onbijbels of belachelijk wordt gemaakt.

Het spijt me dat ik wellicht zo op u overkom, maar ik vermoed dat het toch echt uw eigen interpretatie van mijn schrijven is, behoorlijk beïnvloed door de heersende doctrine binnen uw gemeente. Laat ik dan hierbij benadrukken dat het geenszins mijn bedoeling is om de zondag zoals door u beleefd belachelijk te maken.

Chaya schreef:Maar door een groep - zich noemende nieuwe gelovigen - die zich niet wenst te houden aan de heilzame tien geboden die God ons gegeven heeft.Een trieste ontwikkeling. Het toont wel aan dat een gedeelte van de "gelovigen" geen behoefte heeft aan kerkbezoek en onderwijs.

Ik herken mij niet als een "nieuwe gelovige", is dit neologisme? Kunt u deze term verduidelijken? Een nieuwe gelovige roept bij mij het beeld op van een pas bekeerde.

Chaya schreef:En dan krijg je dus dit soort onverkwikkelijke discussies, die leidt tot hete hoofden en koude harten.

Dat kan haast niet anders dan projectie van uw eigen gevoel zijn. Ik verzeker u dat ik niet boos ben omdat u een andere mening bent toebedeeld.

De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. (Rom.14:5)

Ik denk dat dit belangrijker is dan elkaar proberen te overtuigen van verkeerd bezig zijn.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 07 mei 2016 18:48

Ik denk dat Chaya bedoelt dat je verwacht dat op dit forum geen discussie over de zondag zal zijn. Wel de gewoontes van ieder, wel of geen verjaardag vieren, pak je de auto of fiets......maar niet de zondag ansich.
Had ik ook verwacht, maar die gedachten heb ik ondertussen laten varen. Maar, en daar is ook nog ergens een topic over, waarom kiezen mensen voor een refoforum. Ik kom niet veel reacties tegen waar ik mij in kan vinden. En dan is t maar net wat je hiermee doet......je neemt het voor kennisgeving aan dat ieder een.eigen mening heeft, of je irriteert je eraan. Heb ik ook wel gedaan. Maar aan de andere kant leer ik ook weer van andere meningen. Als t maar met respect wordt geschreven, wat je mening ook is.
Ik kijk overigens naar de zondagen uit! Ga twee keer naar de kerk, behoudende gergem, helaas morgen leesdienst maar dat mag ik geloof ik niet zeggen ;-).

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 07 mei 2016 19:13

lekkerbek schreef:Maar, en daar is ook nog ergens een topic over, waarom kiezen mensen voor een refoforum.

Ik heb ervoor gekozen omdat waar ik woon ALLEEN maar gereformeerde kerken in de buurt zijn. Hier lopen alleen maar Calvijnen rond. En dan moet je wat... Dus voordat ik zo een kerk binnenstap, wil ik me eerst grondig oriënteren.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2016 10:11

lekkerbek schreef:Ik denk dat Chaya bedoelt dat je verwacht dat op dit forum geen discussie over de zondag zal zijn. Wel de gewoontes van ieder, wel of geen verjaardag vieren, pak je de auto of fiets......maar niet de zondag ansich.
Had ik ook verwacht, maar die gedachten heb ik ondertussen laten varen.

Precies, eentje die het begrijpt. :wink: Gelukkig ben je niet de enige, maar jij reageerde hierop.
lekkerbek schreef:Ik kijk overigens naar de zondagen uit! Ga twee keer naar de kerk, behoudende gergem, helaas morgen leesdienst maar dat mag ik geloof ik niet zeggen

Ik ook! Ik reed zojuist langs onze kerk en verlangde zomaar weer naar gisteren. Tweemaal een ruim evangelie gehoord, separerend, maar zo gunnend.
Leesdienst heb ik op zich geen hekel aan, er wordt door de huidige k.r. broeders prima gelezen.
In de regel worden er preken gelezen die vrij recent zijn geschreven, maar ik zou best wel eens oudere preken ook willen horen, hoe is dat bij jullie Lekkerbek?
In de gergem van mijn zusje gebeurt het wel en mede daardoor heb ik prachtige prekenboekjes nu. (Het gevogelte des Hemels van ds van Boven en Als ik Uw hemel aanzie van ds Neele, prachtig!)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 09 mei 2016 12:36

Tegenwoordig worden er bij ons ook recentere preken gelezen, prima, maar preken van bv ds Venema vind ik ook fijn. Wij hebben nog niet zo lang een dominee, ds Moens, staat bijna een jaar bij ons. T kan zo goed zijn zondags dat ik t daarom erg vind dat er leesdienst is. Niet vanwege de leesdienst zelf, maar ds Moens gaat zo diep, dat ik t jammer vind als hij amen zegt. Daarom kijk ik opk erg naar de zondagen uit!
Fijn dat je deze twee boekjes noemt, ga ik naar kijken!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2016 13:56

lekkerbek schreef:Tegenwoordig worden er bij ons ook recentere preken gelezen, prima, maar preken van bv ds Venema vind ik ook fijn. Wij hebben nog niet zo lang een dominee, ds Moens, staat bijna een jaar bij ons. T kan zo goed zijn zondags dat ik t daarom erg vind dat er leesdienst is. Niet vanwege de leesdienst zelf, maar ds Moens gaat zo diep, dat ik t jammer vind als hij amen zegt. Daarom kijk ik opk erg naar de zondagen uit!

ds Venema, ach, heel bijzondere man! Zoveel meegemaakt he?
Ik heb verschillende boekjes van hem (een bekertje koud water).
ds Moens heb ik nooit gehoord, wel eens iets van hem gelezen. Ik zal eens een preek van hem opzoeken op internet,
Boekje van ds Neele is heel moeilijk verkrijgbaar, wordt ook niet meer gedrukt heb ik begrepen.
Maar misschien op de tweedehandsmarkten/sites?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 09 mei 2016 18:34

Ik ga idd rondkijken voor dat boekje, hij heeft bij ons gestaan, heb fijne herinneringen aan hem!
Mijn vader heeft ook verschillende boeken van ds Venema, heel mooi!
Maar on topic maar weer :wink:
Ik luister op zondagavond vaak mee via kerkomroep met de gergem in Zoetermeer. Van harte aanbevolen! Op hun eigen site is het nog enkele weken na te luisteren. Bijzondere gave heeft deze dominee!

JorisJopie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JorisJopie » 09 mei 2016 19:18

lekkerbek schreef:Tegenwoordig worden er bij ons ook recentere preken gelezen, prima, maar preken van bv ds Venema vind ik ook fijn. Wij hebben nog niet zo lang een dominee, ds Moens, staat bijna een jaar bij ons. T kan zo goed zijn zondags dat ik t daarom erg vind dat er leesdienst is. Niet vanwege de leesdienst zelf, maar ds Moens gaat zo diep, dat ik t jammer vind als hij amen zegt. Daarom kijk ik opk erg naar de zondagen uit!

Wat bedoel je met "hij gaat zo diep"?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 09 mei 2016 22:53

misschien geen goede uitdrukking, ik bedoel dat hij er zoveel uithaalt.....

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 10 mei 2016 09:09

Chaya schreef:Afbeelding

Ik laat me echt niet meetrekken in een discussie waarin de zondag overbodig, onbijbels of belachelijk wordt gemaakt.
Ik ben blij en dankbaar met deze dag zoals we die nog kunnen beleven, in vrijheid naar de kerk kunnen gaan.
De dag wordt meer en meer onteerd, niet door het seculiere gedeelte van de bevolking, die doen het altijd al.
Maar door een groep - zich noemende nieuwe gelovigen - die zich niet wenst te houden aan de heilzame tien geboden die God ons gegeven heeft.
Een trieste ontwikkeling.
Het toont wel aan dat een gedeelte van de "gelovigen" geen behoefte heeft aan kerkbezoek en onderwijs.
En dan krijg je dus dit soort onverkwikkelijke discussies, die leidt tot hete hoofden en koude harten.
Gistermorgen was de grote kerk waarin ik zat, voor minder dan de helft bezet. Van de koster hoorde ik dat hij op zondagmorgen vrijwel vol zit, en de tweede dienst zeer matig wordt bezocht, vaak maar voor een kwart is gevuld.

Ik heb dit ook altijd al een zeer trieste ontwikkeling gevonden dat mensen die beweren volgelingen van Christus te zijn zich met allerlei smoesjes niet wensen te houden aan, zoals u ze noemt, " de heilzame Tien Geboden die God ons gegeven heeft"
Hierbij ter herinnering deze Tien Geboden die Christus zelf voor ons in steen heeft gegrift (exodus 20) en ter vergelijking de Tien geboden die door de mens werden gewijzigd

DE TIEN GEBODEN DOOR GOD ZELF GESCHREVEN (Exodus 20)
Toen sprak God al deze woorden:
1 Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

2 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

3 Gij zult de naam van de HERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HERE zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.

4 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

5 Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HERE, uw God, u geven zal.

6 Gij zult niet doodslaan.

7 Gij zult niet echtbreken.

8 Gij zult niet stelen.

9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
10 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

[u]HET MENSELIJK SURROGAAT VAN GODS GEBODEN [/u]

1 Bovenal bemin één God

?????
Het tweede gebod uit Exodus is volledig verwijderd

2 Zweer niet ijdel vloek noch spot

3 Heilig steeds de dag des Heeren
(op zondag verplaats i.p.v. op de zevende dag ,de zaterdag, en geen herdenkingen, heiliging meer van de Schepper en Verlosser maar een herdenken van de opstanding)

4 Vader Moeder zult gij eren
5 Dood niet, geef geen ergernis
6 Doe nooit wat onkuisheid is
7 Vlucht het stelen en bedriegen
8 Ook de achterklap en ‘t liegen

9 Wees steeds kuis in uw gemoed
10 en begeer nooit iemands goed Negende en tiende gebod zijn een ontdubbelen van het tiende gebod van Exodus 20

Terug naar “[Religie] - Open forum”