Revival Fellowship sekte - een waarschuwing

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Revival Fellowship sekte - een waarschuwing

Berichtdoor Mortlach » 02 mei 2016 16:11

Yoshi schreef:Helemaal hilarisch wordt het als vervolgens iemand het ook nog gaat vertalen. Schijnt ook een gave te zijn. Maar die verzint natuurlijk ook ter plekke een verhaal.

Yep. Mijn vrouw was destijds evangelisch en zij had de 'gave' om het tongengebrabbel van anderen te 'vertalen'; ze kon vanalles verzinnen want toch niemand die haar kon controleren; blijk je in die positie best veel macht te hebben om de gemeente een bepaalde kant op te sturen. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 02 mei 2016 18:19

Het is inderdaad al een stokoud topic.
Wat me echter wel boeit is de titel ervan: Revival Fellowship sekte - een waarschuwing.
Over de inhoud van deze beweging kan ik kort zijn: ik heb er niets mee, vermoed allerlei suggestie en windhandel..laat maar.

Het gaat mij om die kreet - een waarschuwing.

Want als je toch een beetje normale christelijke opvoeding hebt gehad, dan moet je toch in staat zijn om het kaf van het koren te scheiden?
Dan heb je toch direct door hoe ondoordacht en emotioneel deze beweging is?
En dat ze dus vooral vat zal krijgen op enigszins labiele persoonlijkheden die ogenblikkelijk in katzwijm vallen als de een of andere dominante brulbeer van alles en nog wat in hun oren gaat zitten te toeteren?

Oftewel: hoezo: - een waarschuwing op een forum van Refoweb? Veel degelijk opgevoede jonge- en oudelui toch?

Wie een beetje nuchter kan nadenken en wat weet van de basisbeginselen van het christelijk geloof...ik denk niet dat die nu zo snel verlokt wordt om in een gruizelig zaaltje vol foute types bizar tongentaalvuurwerk tot zich te nemen.

Mij hoef je niet te waarschuwen hoor.
Op grote afstand zie ik al wat er loos is aan dit circus.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 mei 2016 19:32

Heerlijke reactie gravo! 8)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 04 mei 2016 09:14

Yoshi schreef:Het zou je verbazen wat mensen zoal doen onder groepsdruk. Zo ook in tongen spreken. Een uurtje oefenen voor de spiegel en je kan meedoen. Helemaal hilarisch wordt het als vervolgens iemand het ook nog gaat vertalen. Schijnt ook een gave te zijn. Maar die verzint natuurlijk ook ter plekke een verhaal.

Nee, als iemand daadwerkelijk in tongen spreekt dan zal ik het in het Nederlands horen en mijn Chinese collega's zullen het in hun eigen chinezen talen horen en mijn Indische collega's zullen het ook weer in hun eigen taal horen. Dat zie ik echter nog niet snel gebeuren anno 2016.

Ja bizar, ik heb genoeg fimpjes gezien van "spreken" in tongen en het is gewoon totale onzin. Vraag me af of die mensen nooit bij zich zelf denken van "mmhh, ik deed maar wat...."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2016 09:37

gravo schreef:Want als je toch een beetje normale christelijke opvoeding hebt gehad, dan moet je toch in staat zijn om het kaf van het koren te scheiden?
Dan heb je toch direct door hoe ondoordacht en emotioneel deze beweging is?
En dat ze dus vooral vat zal krijgen op enigszins labiele persoonlijkheden die ogenblikkelijk in katzwijm vallen als de een of andere dominante brulbeer van alles en nog wat in hun oren gaat zitten te toeteren?

Oké, maar dan mogen die enigzins labiele persoonlijkheden toch wel worden gewaarschuwd?

Oftewel: hoezo: - een waarschuwing op een forum van Refoweb? Veel degelijk opgevoede jonge- en oudelui toch?

Wie een beetje nuchter kan nadenken en wat weet van de basisbeginselen van het christelijk geloof...ik denk niet dat die nu zo snel verlokt wordt om in een gruizelig zaaltje vol foute types bizar tongentaalvuurwerk tot zich te nemen.

Mij hoef je niet te waarschuwen hoor.
Op grote afstand zie ik al wat er loos is aan dit circus.

gravo

Ik was eens bij een evangelische doopdienst, en ik kan je vertellen, als je er middenin zit, dan wérkt het wel. Ik moest mij echt mentaal verzetten niet te worden meegesleept en ik ben nota bene atheïst. Psychologisch zit het in ieder geval zeer sterk in elkaar. Daarmee vervalt het wel tot wat het is: een verzameling psychologische trucs en een bak groepsdruk om 'mee' te doen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2016 09:42

Lock&Stock schreef:Ja bizar, ik heb genoeg fimpjes gezien van "spreken" in tongen en het is gewoon totale onzin. Vraag me af of die mensen nooit bij zich zelf denken van "mmhh, ik deed maar wat...."

Natuurlijk. Iedereen weet dat. Alleen zal niemand dat toegeven zolang ze er middenin zitten. Het is echt een Nieuwe kleren van de keizer-verhaal. Iedereen wéét dat het nep is, maar iedereen doet net alsof, juist omdat het zo'n peiler is onder die bepaalde geloofsstroming. Immers, spreek je je er tegen uit, dan ben je geen 'echte' christen...

Het grappige is dat er onderzoek is gedaan waar linguïsten uitgebreide analyse hebben gedaan van opnamen van mensen die in tongen spraken. Conclusie: er viel geen grammatica in te ontdekken, ergo, het is geen taal maar een willekeurige uitstoot van klanken.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 04 mei 2016 11:26

Bastian schreef:je MOET de geloofsdoop ondergaan zijn (helemaal ondergedompeld)
en je MOET in tongen kunnen spreken.

Charismatische parafernalia, met als doel je verslaafd te maken aan de drugs die ze van Gods Woord maken. Het is de mens eigen om te zwichten voor de druk van de meerderheid.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 04 mei 2016 22:16

Mortlach schreef:Oké, maar dan mogen die enigzins labiele persoonlijkheden toch wel worden gewaarschuwd?

Natuurlijk, dat mag best.
Alleen heeft het geen zin. Want de enigszins labiele persoonlijkheden kenmerken zich nu juist door het feit dat ze uitsluitend vatbaar zijn voor de opsmuk van allerlei groteske beloftes. Ja, ja, dat willen ze wel geloven...en hup...daar gaan ze. Vol er in met eindeloze aanbidding voor degene die hen recht in het gezicht aan het oplichten is. Waarschuwingen horen ze niet.
Is daar dan niets tegen te doen? Nee, helaas niet. Naar hun aard zijn zij reddeloos verloren, omdat zij geen antenne hebben voor verstandige waarschuwingen, niet vatbaar zijn voor redelijke argumenten en in een krampachtig vriend/vijand denken het altijd zullen opnemen voor hun vriend: De Grote Belover en zich agressief zullen opstellen tegenover De Grote Vijand: iedereen die alles niet zonder meer slikt, kritisch kijkt of wat vragen stelt bij de praktijk waar zij met zoveel negatief gevolg achteraan lopen.
Het is een vorm van domheid. Knap geëxploreerd door religieuze bedriegers. Het is tragisch, maar waar.
En tegen domheid, we weten het, is niets te doen.

Moeten we ze dus maar in de waan laten en toezien hoe hun leven wordt verwoest door de oplichting van handige geloofs-bedriegers?
Helaas, ik zou het wel anders willen, maar er zit er vaak niets anders op.

We hoeven daar natuurlijk niet actief aan bij te dragen (je gunt dit soort oplichting je ergste vijanden niet) en als er een signaal komt dat dat men vanuit teleurstelling wil breken met de hocus-pocus dan dienen we een helpende hand toe te steken.
Maar de praktijk is toch vaak, dat men stug blijft volhouden en zich niet weg laat slaat bij de charlatans op religieus gebied.
Er is veel bullshit in religie. Zeker in fundamentalistisch bewegingen die op de rijke grond van de dommeriken kan opbloeien en uiteindelijk met een grote eindknal de religie waar zij uit voortkomt opblaast. Wee het land welks koning een kind is.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2016 14:31

gravo schreef:Natuurlijk, dat mag best.
Alleen heeft het geen zin. Want de enigszins labiele persoonlijkheden kenmerken zich nu juist door het feit dat ze uitsluitend vatbaar zijn voor de opsmuk van allerlei groteske beloftes. Ja, ja, dat willen ze wel geloven...en hup...daar gaan ze. Vol er in met eindeloze aanbidding voor degene die hen recht in het gezicht aan het oplichten is. Waarschuwingen horen ze niet.
Is daar dan niets tegen te doen? Nee, helaas niet. Naar hun aard zijn zij reddeloos verloren, omdat zij geen antenne hebben voor verstandige waarschuwingen, niet vatbaar zijn voor redelijke argumenten en in een krampachtig vriend/vijand denken het altijd zullen opnemen voor hun vriend: De Grote Belover en zich agressief zullen opstellen tegenover De Grote Vijand: iedereen die alles niet zonder meer slikt, kritisch kijkt of wat vragen stelt bij de praktijk waar zij met zoveel negatief gevolg achteraan lopen.
Het is een vorm van domheid. Knap geëxploreerd door religieuze bedriegers. Het is tragisch, maar waar.
En tegen domheid, we weten het, is niets te doen.

Gelukkig is het een spectrum en geen zwart-witsituatie. Er zijn echt wel mensen die zich laten waarschuwen en door gesprekken inzien wat er aan de hand is. Niet iedereen, dat geef ik direct toe, maar ze bestaan wel.

Moeten we ze dus maar in de waan laten en toezien hoe hun leven wordt verwoest door de oplichting van handige geloofs-bedriegers?
Helaas, ik zou het wel anders willen, maar er zit er vaak niets anders op.

Mensen mogen hun eigen keuzes maken natuurlijk. Maar het is ook wel goed dat je als buitenstaander niet mag/kan ingrijpen. Ik neem aan dat als een goedbedoelende atheïst jou op zondagochtend uit het kerkbankje probeert te slepen, je hem/haar dat ook niet in dank afneemt.

We hoeven daar natuurlijk niet actief aan bij te dragen (je gunt dit soort oplichting je ergste vijanden niet) en als er een signaal komt dat dat men vanuit teleurstelling wil breken met de hocus-pocus dan dienen we een helpende hand toe te steken.
Maar de praktijk is toch vaak, dat men stug blijft volhouden en zich niet weg laat slaat bij de charlatans op religieus gebied.
Er is veel bullshit in religie. Zeker in fundamentalistisch bewegingen die op de rijke grond van de dommeriken kan opbloeien en uiteindelijk met een grote eindknal de religie waar zij uit voortkomt opblaast. Wee het land welks koning een kind is.

O, zeker. Als ik geneigd was met oplichting mijn brood te verdienen, dan zou ik ook zeker mijn doelgroep wel weten...

37ghostrider37
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 37ghostrider37 » 20 jul 2016 11:57

Beter een laat antwoord dan een te laat antwoord.

Excuseer me, maar ik ga even voorbij aan alle interpetaties en zelfrechtvaardigheid en ik laat liever de geschriften voor zichzelf spreken.

Wat betreft mensen welke tongentaal leren, je hebt onkruid dat erg lijkt op graan(latijns naam Aegilops spp) maar je kan er geen brood van bakken. Het blijft een surrogaat ten opzichte van het echte werk. Tongen leren is een vervorming van mensen, hieronder lees je ook dat mensen bij het ontvangen van de Heilige Geest losbarsten in een vreemde onbekende taal.

Geschriften welke er toch echt over spreken(werd ook over geprofeteerd vanuit het Oude Testament in o.a Jesaja 28):

Mark 16:17
And these signs will follow those who believe: In My name they will cast out demons; they will speak with new tongues;
Acts 2:3-4
Then there appeared to them divided tongues, as of fire, and one sat upon each of them.
And they were all filled with the Holy Spirit and began to speak with other tongues, as the Spirit gave them utterance.
Acts 10:44-46
The Holy Spirit Falls on the Gentiles
While Peter was still speaking these words, the Holy Spirit fell upon all those who heard the word. And those of the circumcision who believed were astonished, as many as came with Peter, because the gift of the Holy Spirit had been poured out on the Gentiles also. For they heard them speak with tongues and magnify God.
Acts 19:6
And when Paul had laid hands on them, the Holy Spirit came upon them, and they spoke with tongues and prophesied.
Isaiah 28:11
For with stammering lips and another tongue
He will speak to this people,
1 Corinthians 14:18
I thank my God I speak with tongues more than you all;
Overigens als je 1 Korinthe 14(Statenvertaling) helemaal leest kun je ook lezen over het gebruik van deze 1e gave in de gemeente van God, welke iedereen ontvangt als bewijs voor zichzelf, als voor de Geestvervulde mensen om je heen (je mond gaat met jouw toelaten z’n eigen gang in een vreemde taal die jij niet kent noch verstaat, gepaard met een openbaring van een gevoel van warmte en verlossing van binnen welke is Gods liefde en/of verrijking van verstand/visie door direct contact met God). Alle brieven in het nieuwe Testament zijn ook primair gericht aan de mensen die voldoen aan hetgeen geschreven staat in Johannes 3(onderstreept):
1 En er was een mens uit de Farizeën, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is
Welke is de waterdoop en het ontvangen van de Heilige Geest.

Zorg dus dat je hieraan voldoet(en ook zeker weet dat je hieraan voldoet) volgens de leer van God, en niet de vervalsingen van mensen. Want alleen de door God erkende erfgenamen gaan zijn Koninkrijk in.

___

Ik laat het hierbij, ik hoop dat een enkel zoniet allen van jullie op een dag zullen inzien dat alleen de zuivere leer zalig maakt en je ook in kennis & erkenning van de zuivere leer gedoopt moet zijn door water en Geest. De gemeente waar je naar toe gaat maakt niet uit zolang de zuivere leer daar maar verkondigd wordt(zijn er helaas bar weinig, slaande ook op Matthëús 7:13-14 & Matthëús 7:21-23 & Johannes 14:6).

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2016 17:35

37ghostrider37 schreef:Ik laat het hierbij, ik hoop dat een enkel zoniet allen van jullie op een dag zullen inzien dat alleen de zuivere leer zalig maakt

En "de zuivere leer" moet met behulp van engelstalige bijbelvertalingen gepresenteerd worden? Waarom niet gewoon Nederlandstalige vertalingen gebruiken? Of is het toevallig zo dat je zeer selectief shopt in vertalingen om zo tot een punt te kunnen komen? Dat lijkt me niet echt zuiver.
Alleen de zuivere leer maakt overigens niet zalig. Geloven beslaat namelijk ook een stuk praktijk. Een geloof zonder werken is een dood geloof.
en je ook in kennis & erkenning van de zuivere leer gedoopt moet zijn door water en Geest. De gemeente waar je naar toe gaat maakt niet uit zolang de zuivere leer daar maar verkondigd wordt(zijn er helaas bar weinig, slaande ook op Matthëús 7:13-14 & Matthëús 7:21-23 & Johannes 14:6).

En jij bent van mening dat deze revival fellowship club wel "de zuivere leer" aanbied aan haar volgers?
Helaas heb ik in het verleden enkele keren het "genoegen" gehad het pad te kruisen met verschillende aanhangers van deze club. Je kan er veel van zeggen, maar eigenlijk niet dat het voor geestelijke gezondheid zorgt, laat staan vrede in Christus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”