Marnix schreef:De tijdsgeest verandert wel meer dingen onder christenen. Als je bijvoorbeeld ziet wat je vroeger mocht op de rustdag en nu.... Dat heeft weinig met "je niet aan het hoogste gezag houden" te maken. Zo zie ik dat hier ook.
Dus, alles maar laten glijden dan, zonder de Schriften te raadplegen?
Ik pleit niet voor een wettische invulling van de zondag, maar je ziet waar het ons gebracht heeft.
Marnix schreef:Bij ons wordt de schriftlezing door gemeenteleden gedaan, bij het kindermoment is het vaak een vrouw die de kinderen vragen stelt, na afloop wordt er nog wel eens iets verteld, een oproep gedaan voor het een of het ander. Als de tekst in zou houden dat de vrouw helemaal niet mag praten in de kerk zouden die dingen ook niet mogen... Tja, dat staat er dus niet.
Van deze invullingen door gemeenteleden begrijp ik niets.
Het zijn zaken die de eredienst zogenaamd op moeten fluffen, afwisselender moeten maken. Wanneer er steeds aan de vorm wordt gesleuteld, gaat dat eigenlijk altijd ten koste van de inhoud.
Ik ga niet naar de kerk om me te "vermaken" met een zo afwisselend mogelijke dienst.
We gaan erheen om God te eren en tekstuitleg uit het Woord te krijgen.
Marnix schreef:Mee eens. Dat Jezus geen vrouwen uitkiest als discipelen vraag ik me af. Niet tot de 12, dat klopt. Maar Hij had veel meer discipelen, leerlingen en volgelingen en daar zaten genoeg vrouwen bij. En die onderwees Hij ook. Daarnaast is natuurlijk weer de vraag in hoeverre de culturele verschillen in die mannenwereld daar een rol in speelden. Als toen een vrouw een man zou willen onderwijzen zouden de mannen daar helemaal niet voor open staan en niet willen luisteren.
Dat is al meerdere malen gezegd in dit topic, de vrouwen kregen een bijzondere plaats!
Maar nogmaals, geen vrouw als discipel die uitgezonden werd om tot grote menigtes te spreken en hen te onderwijzen.
In het oude Griekse parlement zaten ook geen vrouwen en dat was niet eens op een religie gefundeerd.
Marnix schreef: Gelukkig is dat in deze tijd een stuk beter...
Zeg jij en met jou alle feministen en die zijn nog steeds niet tevreden met de plaats van de vrouw (in de top).
We kunnen ons beter aan het Woord van God vasthouden. Dan blijkt dat deze tijd helemaal niet zo goed is, zie kerkverlating in het westen, christenvervolging, en een kerk die bloeit en groeit in de verdrukking.