Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:@Johannes Hermanus: Wat jammer nou, dat u ineens op een andere toon verder gaat. Maar ik laat me niet provoceren. Ik heb een mening, zonder daarbij gezegd te hebben, dat dit de absolute waarheid is.
JohannesHermanus schreef:Aan uw persoonlijke mening heb ik niks.
Ook maar stoppen met waarde te hechten aan de persoonlijke meningen van de kerk'vaders' dan.rotterdam schreef:Dan kunnen we beter stoppen met refoweb.
Uitsluitend persoonlijke meningen - ook van JohannesHermanus.
Naar mijn mening ben je teveel aan het analyseren. Hij is gewoon weg van haar, en zij van hem.jaapo schreef: In mijn eigen kerk(en) is er zo af en toe een OT-schriftlezing uit het Hooglied; in de meer behoudende kerken heb ik er af en toe wel eens een preek uit gehoord, en dan met de uitleg, dat de bruidegom hier Jezus is en de bruid de gemeente. Daar ben ik het dus grondig mee oneens.
En nogmaals, als het wel zo is, wat is dan de betekenis van de borsten, de buik en de draaiing van de heupen van de bruid? (Zo kun je nog meer lichamelijke beschrijvingen aanhalen, ook van de bruidegom). Ik ben benieuwd.
jaapo schreef: In mijn eigen kerk(en) is er zo af en toe een OT-schriftlezing uit het Hooglied; in de meer behoudende kerken heb ik er af en toe wel eens een preek uit gehoord, en dan met de uitleg, dat de bruidegom hier Jezus is en de bruid de gemeente. Daar ben ik het dus grondig mee oneens. En nogmaals, als het wel zo is, wat is dan de betekenis van de borsten, de buik en de draaiing van de heupen van de bruid? (Zo kun je nog meer lichamelijke beschrijvingen aanhalen, ook van de bruidegom). Ik ben benieuwd.
naamloos schreef:Zo wist, ik meen Origenes, te vertellen dat de twee borsten uit het Hooglied het oude en nieuwe verbond voorstellen.
Hooglied 7
1 HOE schoon zijn uw gangen in de schoenen, gij Prinsedochter! De omdraaiingen uwer heupen zijn als kostelijke ketens, zijnde het werk van de handen eens kunstenaars.
2 Uw navel is als een ronde beker dien geen drank ontbreekt; uw buik is als een hoop tarwe, rondom bezet met leliën.
3 Uw twee aborsten zijn als twee welpen, tweelingen van een ree.
4 Uw hals is als een elpenbenen toren, uw ogen zijn als de vijvers te Hesbon, bij de poort Bath-rabbim; uw neus is als de toren van Libanon, die tegen Damascus ziet.
5 Uw hoofd op u is als Karmel, en de haarband uws hoofds als purper; de Koning is als gebonden op de galerijen.
6 bHoe schoon zijt gij, en hoe lieflijk zijt gij, o liefde, in wellusten!
7 Deze uw lengte is te vergelijken bij een palmboom, en uw borsten bij druiventrossen.
8 Ik zeide: Ik zal op den palmboom klimmen, Ik zal zijn takken grijpen; zo zullen dan uw borsten zijn als druiventrossen aan den wijnstok, en de reuk van uw neus als appelen,
9 En uw gehemelte als goede wijn, die recht tot Mijn beminde gaat, doende de lippen der slapenden spreken.
Grutjes, ik verwacht in tgeheel geen positieve benadering. Ik zeg juist dat we beter kunnen stoppen met waarde te hechten aan de persoonlijke meningen van kerk'vaders'. Voor sommigen zijn ze 'heilig', voor mij totaal niet!Arco schreef:Origenes was geen objectieve lezer hierin. Hij had eerst onderwijs aan een Griekse academie, waar Griekse filosofie werd geleerd. Onderdeel van die filosofie was dat vrouwen minderwaardig waren, wellicht zelfs niet eens menselijk. Hoe verwacht je dan een positieve benadering van Hooglied van een kerkvader met een dergelijke educatieve achtergrond?
jaapo schreef:@Johannes Hermanus: Wat jammer nou, dat u ineens op een andere toon verder gaat. Maar ik laat me niet provoceren. Ik heb een mening, zonder daarbij gezegd te hebben, dat dit de absolute waarheid is. Bij u heb ik dan toch blijkbaar een open zenuw geraakt. Lees alles nog eens door, inclusief de reacties die er vandaag bij gekomen zijn en u hebt de antwoorden. Het lijkt beter met U niet verder te debatteren. Aan @chaya zou ik nog willen zeggen: ik ben een regelmatige kerkganger in de PKN, meestal in de sector midden, af en toe ook in de meer behoudende. Overigens geen problemen met nu en dan een dienst bijwonen in een geheel andere kerk. In mijn eigen kerk(en) is er zo af en toe een OT-schriftlezing uit het Hooglied; in de meer behoudende kerken heb ik er af en toe wel eens een preek uit gehoord, en dan met de uitleg, dat de bruidegom hier Jezus is en de bruid de gemeente. Daar ben ik het dus grondig mee oneens. En nogmaals, als het wel zo is, wat is dan de betekenis van de borsten, de buik en de draaiing van de heupen van de bruid? (Zo kun je nog meer lichamelijke beschrijvingen aanhalen, ook van de bruidegom). Ik ben benieuwd.
Chaya schreef:De Bruidegom is God en de Bruid is de Kerk, niet de aardse kerk, maar alle gelovigen/wedergeborenen.
Hooglied 7
1 HOE schoon zijn uw gangen in de schoenen, gij Prinsedochter! De omdraaiingen uwer heupen zijn als kostelijke ketens, zijnde het werk van de handen eens kunstenaars.
2 Uw navel is als een ronde beker dien geen drank ontbreekt; uw buik is als een hoop tarwe, rondom bezet met leliën.
3 Uw twee aborsten zijn als twee welpen, tweelingen van een ree.
4 Uw hals is als een elpenbenen toren, uw ogen zijn als de vijvers te Hesbon, bij de poort Bath-rabbim; uw neus is als de toren van Libanon, die tegen Damascus ziet.
5 Uw hoofd op u is als Karmel, en de haarband uws hoofds als purper; de Koning is als gebonden op de galerijen.
6 Hoe schoon zijt gij, en hoe lieflijk zijt gij, o liefde, in wellusten!
7 Deze uw lengte is te vergelijken bij een palmboom, en uw borsten bij druiventrossen.
8 Ik zeide: Ik zal op den palmboom klimmen, Ik zal zijn takken grijpen; zo zullen dan uw borsten zijn als druiventrossen aan den wijnstok, en de reuk van uw neus als appelen,
9 En uw gehemelte als goede wijn, die recht tot Mijn beminde gaat, doende de lippen der slapenden spreken.
Chaya schreef:De Bruidegom is God en de Bruid is de Kerk, niet de aardse kerk, maar alle gelovigen/wedergeborenen.
naamloos schreef:Ook maar stoppen met waarde te hechten aan de persoonlijke meningen van de kerk'vaders' dan.
Tjah, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik geloof dat zowel Israël als de Gemeente de bruid is. Het boeit niks dat de Gemeente in het O.T. nog een verborgenheid was. Zo was Lea ook een verborgenheid voor Jakob, totdat ie smorgens wakker werd!Duuk schreef:Nogmaals: de kerk/gemeente bestond toen nog niet. Het is zelfs nog maar zee de vraag of ook in het NT met de bruid de gemeente wordt bedoeld.
Ik denk dat er niks mis mee is als je Hooglied op beide manieren leest (ik denk dat er dan ook 2 lagen in het boekje zijn):Chaya schreef:Jaapo: als jij Hooglied leest zoals je het hebt benoemd, maak je je schuldig aan een ernstige dwaling en degeneratie van de Bijbel.
De Bruidegom is God en de Bruid is de Kerk, niet de aardse kerk, maar alle gelovigen/wedergeborenen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: meribel en 8 gasten