naamloos schreef:Tenzij het profetie is.
Geen één profetie in het OT verwijst naar de NT gemeente. Deze dus ook niet.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
naamloos schreef:Tenzij het profetie is.
W. Ouweneel heeft een interessante visie op de bruid, en vooralsnog heb ik geen betere gevonden.Duuk schreef:Geen één profetie in het OT verwijst naar de NT gemeente. Deze dus ook niet.
Daar ben ik het hartstikke mee eens!jaapo schreef:Natuurlijk zijn er tal van links, die de stelling van Chaya onderschrijven. Zij geven een bepaald standpunt weer. Er zijn evenveel links te noemen (ik ga dat niet doen), die het tegendeel beweren, ook wetenschappelijk onderbouwd. Ik vind trouwens het anders interpreteren van Hooglied en/of Openbaring een veel minder ernstige "fout" , dan het op een hoop vegen van een aantal Bijbelteksten her en der uit de bijbel geplukt, om een geloofsstandpunt te verdedigen. Daar ging het mij vooral om in de opening van het topic. Dat vind ik echt ontheiligend. Elke te gebruiken tekst moet uitsluitend in de context staan van het gehele hoofdstuk (en soms ook nog het volgende of voorafgaande) met aandacht voor wie het geschreven heeft, wanneer en waarom. Zo kan een tweede of derde tekst uit een totaal ander Bijbelboek nooit een argument sterker maken, integendeel.
Daar ben ik het dan weer hartstikke mee oneens.jaapo schreef:Bij plaatsing van mijn reactie was er ook het citaat van W.Ouweneel. Ik vind het een zeer rammelende visie op de bruid uit het Hooglied. Echt een zeer matige vergelijking, naar mijn mening. En die gedachte,dat ooit na de Christelijke gemeenten ook het volk Israël als bruid van Jezus zal bestaan, is niet de mijne. Er is ook geen Bijbeltekst die dit zo bedoelt, misschien uitgezonderd een gedeelte uit Openbaring, maar dat boek...........enz., dat is al gezegd.
naamloos schreef:W. Ouweneel heeft een interessante visie op de bruid, en vooralsnog heb ik geen betere gevonden.
In het kort: Jacob kwam voor Rachel maar hij kreeg Lea; en daarna ook Rachel.
Jezus kwam voor Israël, maar hij kreeg de Gemeente; en daarna krijgt hij ook Israël. (dat ligt laatste ligt nog in de toekomst)
jaapo schreef:Natuurlijk zijn er tal van links, die de stelling van Chaya onderschrijven. Zij geven een bepaald standpunt weer. Er zijn evenveel links te noemen (ik ga dat niet doen), die het tegendeel beweren, ook wetenschappelijk onderbouwd. Ik vind trouwens het anders interpreteren van Hooglied en/of Openbaring een veel minder ernstige "fout" , dan het op een hoop vegen van een aantal Bijbelteksten her en der uit de bijbel geplukt, om een geloofsstandpunt te verdedigen. Daar ging het mij vooral om in de opening van het topic. Dat vind ik echt ontheiligend. Elke te gebruiken tekst moet uitsluitend in de context staan van het gehele hoofdstuk (en soms ook nog het volgende of voorafgaande) met aandacht voor wie het geschreven heeft, wanneer en waarom. Zo kan een tweede of derde tekst uit een totaal ander Bijbelboek nooit een argument sterker maken, integendeel.
naamloos schreef:Daar ben ik het dan weer hartstikke mee oneens.
Dat na het gemeente-tijdperk Israël weer aan de beurt is, is te bewijzen uit vele profetieën uit het O.T. En absoluut geen losse teksten.
Daar heb je het Hooglied niet eens voor nodig hoor!
Als je er vanuit gaat dat Salomo in het Hooglied zelf de geliefde voorstelt. Daar zijn ook verschillende meningen over.Duuk schreef:Die kende ik, maar is wel vergezocht als profetie.
Salomo kreeg er nog veel meer.
Israël als volk (dus niet individueel) is tijdelijk terzijde gesteld zie o.a. Romeinen 11: 15.Duuk schreef:Is Israël dan ooit niet aan de beurt geweest? Dat is nooit anders geweest. Trouwens, de gemeente heeft het er niet zo best van af gebracht. De kerk is al heel snel haar wortels kwijtgeraakt, met alle gevolgen van dien. Ik hoor soms van Joodse Rabbijnen dat die een bijbelser zicht op God hebben dan christelijke theologen. De kerk hadden de Joden tot jaloersheid moeten wekken. Ja, met alle vervolgingen, vervangingstheoriën enz. zeker.
jaapo schreef:Natuurlijk zijn er tal van links, die de stelling van Chaya onderschrijven. Zij geven een bepaald standpunt weer. Er zijn evenveel links te noemen (ik ga dat niet doen), die het tegendeel beweren, ook wetenschappelijk onderbouwd. Ik vind trouwens het anders interpreteren van Hooglied en/of Openbaring een veel minder ernstige "fout" , dan het op een hoop vegen van een aantal Bijbelteksten her en der uit de bijbel geplukt, om een geloofsstandpunt te verdedigen. Daar ging het mij vooral om in de opening van het topic. Dat vind ik echt ontheiligend. Elke te gebruiken tekst moet uitsluitend in de context staan van het gehele hoofdstuk (en soms ook nog het volgende of voorafgaande) met aandacht voor wie het geschreven heeft, wanneer en waarom. Zo kan een tweede of derde tekst uit een totaal ander Bijbelboek nooit een argument sterker maken, integendeel.
naamloos schreef:In het kort: Jacob kwam voor Rachel maar hij kreeg Lea; en daarna ook Rachel.
Jezus kwam voor Israël, maar hij kreeg de Gemeente; en daarna krijgt hij ook Israël. (dat ligt laatste ligt nog in de toekomst)
Duuk schreef:Ik kan het nog sterker vertellen: nagenoeg alles wat er in het NT staat moet je vanuit het OT verklaren. Je kunt dus eigenlijk geen preek houden zonder te kijken wat er in het OT over is geschreven.
jaapo schreef:@JohannesHermanus: "juist" Schriftgebruik is datgene, wat tegengesteld is aan wat ik stelde in de topic-opening. En dan voert het veel te ver om daar dan voorbeelden van te geven.
jaapo schreef:@JohannesHermanus: "juist" Schriftgebruik is datgene, wat tegengesteld is aan wat ik stelde in de topic-opening. En dan voert het veel te ver om daar dan voorbeelden van te geven.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten