Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2016 15:48

hans0166 schreef:
nogmaals... nergens staat een verbod

Moet er expliciet een verbod op staan in de Bijbel alvorens jij iets niet doet of laat?
De Bijbel is geen handboek vol regels, het is een leidraad voor ons leven.
Je moet ook kunnen lezen wat er niet staat, nl. dat er niemand gecremeerd werd, dat geeft veel te zeggen, eigenlijk alles al.

Wel staat in het Oude Testament dat het altaar ontheiligd werd als er menselijke resten op werden verbrand.
En praktisch gezien, het neerlaten van de kist in de groeve is zo veelzeggend, dat zegt meer dan zo'n kist met bloemen op een podium in een steriele ruimte. Zeker als men kiest dat de kist blijft staan. Je ziet het niet, je kunt het "ontkennen" als het ware.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 21 apr 2016 15:50

hans0166 schreef:nogmaals... nergens staat een verbod

Wijs mij een Bijbelpassage aan waar polygamie verboden wordt... en toch hou ik het bij een vrouw. De norm wordt niet bepaald door ge- of verboden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2016 19:02

Chaya schreef:Je moet ook kunnen lezen wat er niet staat, nl. dat er niemand gecremeerd werd, dat geeft veel te zeggen, eigenlijk alles al.

het zegt mij eigenlijk alleen dat het dus geen gebruik was onder de Hebreeërs/Joden, en niet dat het dus voor Westerlingen 4000 jaar later nog steeds niet 'mag'.

Wel staat in het Oude Testament dat het altaar ontheiligd werd als er menselijke resten op werden verbrand.

Ja, maar cremeren gebeurt over het algemeen niet op altaars.

En praktisch gezien, het neerlaten van de kist in de groeve is zo veelzeggend, dat zegt meer dan zo'n kist met bloemen op een podium in een steriele ruimte. Zeker als men kiest dat de kist blijft staan. Je ziet het niet, je kunt het "ontkennen" als het ware.

Dus je cremeert iemand omdat je dan net kunt doen alsof ze niet dood zijn? Dat is je argument? Je hebt het over de praktijk (praktisch gezien); denk je echt dat er ook maar iemand is die in de praktijk zo denkt? "Ach, onze Jan, ja, die is al een tijdje niet meer naar de kegelclub gegaan. Niet meer sinds zijn crematie, nu ik er zo over denk."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 21 apr 2016 19:15

zowel aan Chaya als JohannusHermanus... het staat niet in de bijbel en komen er allerlei niet schriftuurlijke redenen... waar is nu het Sola Scriptura?.. het staat er NIET . De norm is blijkbaar toch willekeurig en veranderbaar?

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 21 apr 2016 20:00

hans0166 schreef:waar is nu het Sola Scriptura?

Solatido! Mooie kretologie waar ik me niet mee bezig houd. Klinkt mij als een uitbreiding op de toonladder in de oren, maar om daar nu gelijk muziek in te horen...

Er is maar 1 weg ten Leven: Jezus.

hans0166 schreef:De norm is blijkbaar toch willekeurig en veranderbaar?

Ik ga u geen normen opleggen, maar de mijne is onveranderbaar wat dit aangaand en staat als een paal boven water:

Het is niet een kwestie van de laatste eer bewijzen aan de overledene en diens nabestaanden. Geen oven van eeuwig oordeel maar een graf van wederopstanding tot eeuwig leven, dat is de eer. Geen as om te verstrooien, maar een korrel om te zaaien en Gods kinderen bijeen te brengen!
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 21 apr 2016 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2016 20:32

Kijk, wat je zelf met je eigen ter aarde bestelling wilt regelen, moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Het ging er mij om dat je niet zo bot moet zijn om tegen een nabestaande te gaan zeggen dat je alleen 'onder luid protest' naar de crematie van diens geliefde komt. Daartoe wil ik het vervolg van de reacties graag beperken.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 21 apr 2016 20:41

Mortlach schreef:Het ging er mij om dat je niet zo bot moet zijn om tegen een nabestaande te gaan zeggen dat je alleen 'onder luid protest' naar de crematie van diens geliefde komt. Daartoe wil ik het vervolg van de reacties graag beperken.

Mag ik u wijzen op een eerdere uitspraak van u:

Mortlach schreef:nee, als het je echt om het meeleven en rouwdragen is bedoeld, als je echt een steun wilt zijn, dan ga je gewoon en houd je gewoon je mond. Zo'n moeilijke gebeurtenis voor familieleden over jezelf laten gaan, vind ik te walgelijk voor woorden.

Dat is prima, maar ik vind dat uw mening een gedragscode aanmeet waar ik mij niet aan wil conformeren. En daar mag in het kader van de discussie, het betreft immers een stellingname van uw kant (nota bene genomen in uw openingspost), best wat van gezegd worden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2016 07:30

JohannesHermanus schreef:Dat is prima, maar ik vind dat uw mening een gedragscode aanmeet waar ik mij niet aan wil conformeren. En daar mag in het kader van de discussie, het betreft immers een stellingname van uw kant (nota bene genomen in uw openingspost), best wat van gezegd worden.

Natuurlijk, het is een forum, daar dient te worden gediscussieerd. Maar wel over het onderwerp en dat is in dit geval niet of cremeren an sich kan, maar hoe je je als buitenstaander gedraagt tegenover de nabestaanden als je van mening bent dat het niet goed is. Als je vindt dat ik in mijn stellingname te scherp ben, dan hoor ik dat graag. Ook hoor ik dan graag onderbouwd hoe het gedrag dat het panellid aanraadt (aanwezig zijn onder duidelijk protest) valt in de categorie medeleven.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 22 apr 2016 09:11

Mortlach schreef:Maar wel over het onderwerp en dat is in dit geval niet of cremeren an sich kan, maar hoe je je als buitenstaander gedraagt tegenover de nabestaanden als je van mening bent dat het niet goed is. Als je vindt dat ik in mijn stellingname te scherp ben, dan hoor ik dat graag. Ook hoor ik dan graag onderbouwd hoe het gedrag dat het panellid aanraadt (aanwezig zijn onder duidelijk protest) valt in de categorie medeleven.

Mijn wegblijven (gedrag) bij een crematie heeft alles te maken met of ik cremeren gepast vind (oorzaak). Vandaar de gepaste onderbouwing. Uw stellingname duwt mensen in een keurslijf waar ik in ieder geval niet in wil zitten. U doet daarin niks onder voor dat panellid met zijn/haar "we proberen elke partij te vriend te houden" onhoudbare insteek. In mijn ogen hebt u gewoon weer een punt te pakken om een Christen (ik vermoed dat uw Christenen zich vooral bevinden tussen de gereformeerden) in diskrediet te brengen.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 22 apr 2016 09:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2016 09:14

Mortlach schreef:Kijk, wat je zelf met je eigen ter aarde bestelling wilt regelen, moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Het ging er mij om dat je niet zo bot moet zijn om tegen een nabestaande te gaan zeggen dat je alleen 'onder luid protest' naar de crematie van diens geliefde komt. Daartoe wil ik het vervolg van de reacties graag beperken.

Ik ben daar gematigder in geworden, moet ik zeggen. Om reden dat het steeds vaker voorkomt, ook onder christenen.
En wegblijven bij een broer of schoonvader, vind ik heel moeilijk.
Ik maak er geen geheim van dat ik tegen cremeren ben, maar dat staat los van het feit dat ik mijn meeleven wil betuigen aan de achterblijvenden.
Ik woon ook wel eens een begrafenis bij waar ik het principieel absoluut mee oneens ben, met de invulling daarvan bedoel ik.
Daar kom je soms pas achter als je er bent.
Zo kreeg ik laatst een bloem en een stift in mijn handen gedrukt, een stift om iets op de kist te schrijven en een bloem om op de kist te leggen.
Dat eerste heb ik geweigerd, het tweede heb ik wel gedaan.
Al zal ik zelf nooit bloemen meenemen naar een begrafenis.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2016 09:24

JohannesHermanus schreef:Mijn wegblijven bij een crematie heeft alles te maken met of ik cremeren gepast vind. Vandaar de gepaste onderbouwing. Uw stellingname duwt mensen in een keurslijf waar ik in ieder geval niet in wil zitten. U doet daarin niks onder voor dat panellid met zijn/haar "we proberen elke partij te vriend te houden" onhoudbare insteek. In mijn ogen hebt u gewoon weer een punt te pakken om een Christen (ik vermoed dat uw Christenen zich vooral bevinden tussen de gereformeerden) in diskrediet te brengen.

De enigen die ik in diskrediet wil brengen zijn botteriken die een uitvaart om zichzelf willen laten draaien.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 22 apr 2016 09:35

Mortlach schreef:De enigen die ik in diskrediet wil brengen zijn botteriken die een uitvaart om zichzelf willen laten draaien.

U verbind gelijk een conclusie aan het gedrag. Op zich is dat niet verkeerd, maar wel als die conclusie al staat in de openingspost zonder discussie gevoerd te hebben. Ik ben van mening dat uw interpretatie van dit gedrag een onjuiste is. Dat zal ik ook proberen te onderbouwen:

Het wel komen, maar onder luid protest, geeft in mijn ogen aan dat men een allemansvriend wil zijn. Alles en iedereen te vriend willen houden, altijd aardig gevonden willen worden, ten koste zelfs van je principes. Dat dit nooit zal lukken, moge duidelijk zijn. Daarachter gaat vaak angst om niet geaccepteerd te worden schuil. Dit gedrag ligt ten grondslag aan veel burnouts! Het kost dus sloten energie met slecht rendement.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2016 10:13

JohannesHermanus schreef:Het wel komen, maar onder luid protest, geeft in mijn ogen aan dat men een allemansvriend wil zijn.

Ik weet niet of je mij nu aanspreekt? Maar onder luid protest en zo een allemansvriend zijn, is niet het geval hoor.
JohannesHermanus schreef:altijd aardig gevonden willen worden, ten koste zelfs van je principes. Dat dit nooit zal lukken, moge duidelijk zijn.

Klopt, dat zie je ook terug op dit forum.
JohannesHermanus schreef:Het kost dus sloten energie met slecht rendement.

Het gaat mij niet om het rendement.
Ik overweeg elke uitnodiging zorgvuldig en soms ga ik dus niet.
Ik verwachtte eens een ingetogen begrafenis en dat werd een soort uitbundig feestje, ik had sterk de neiging om weg te vluchten.
Maar ik heb er later wel mijn mening over gegeven. Niet als betweter, maar gebed in het feit dat ik, als christen, de dood en het graf anders zie en beleef. En dat begrepen die mensen dan wel.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 22 apr 2016 10:28

Chaya schreef:Ik weet niet of je mij nu aanspreekt?

Niet in het bijzonder.

Nina

Berichtdoor Nina » 22 apr 2016 11:06

Het wel komen, maar onder luid protest, geeft in mijn ogen aan dat men een allemansvriend wil zijn. Alles en iedereen te vriend willen houden, altijd aardig gevonden willen worden, ten koste zelfs van je principes. Dat dit nooit zal lukken, moge duidelijk zijn. Daarachter gaat vaak angst om niet geaccepteerd te worden schuil. Dit gedrag ligt ten grondslag aan veel burnouts! Het kost dus sloten energie met slecht rendement.

Ik kom wel, maar niet onder protest, hoewel ik absoluut tegen crematie ben. Helaas is niet iedereen gelovig, en leeft dus ook niet iedereen (of probeert men te leven) naar de richtlijnen die God heeft gegeven. Maar ik sta midden in deze wereld, ben er niet van, maar hoop voor ongelovigen een getuige van mijn Vader te zijn.
Naar een crematie gaan, is niet hetzelfde als er mee instemmen. Ik mijd ook mijn buren niet, die ongehuwd samenwonen, en anderen die een leven leiden dat niet (geheel) in overeenstemming is met Gods Woord.

Ik vraag me af wat voor effect het heeft als ik een uitnodiging krijg voor een crematie, en dan wegblijf. Zullen de betrokkenen dit als liefdevol ervaren? Zullen ze de Here door mij heen zien dan, en getrokken worden tot Hem? Of zullen ze zeggen: weer zo'n christen, die denkt beter te zijn dan anderen?

Terug naar “RefoWeb”