Boekenlezer schreef:Mijn uitlatingen komen ook vanuit een christelijke visie. En natuurlijk ook vanuit het besef van kwetsbaarheid. Dat is ook een heel belangrijke drijfveer. Seksualiteit is iets heel kwetsbaars, waarmee niet gerommeld moet worden.
Ik heb daar dus moeite mee, dat je meteen hiermee komt. Dat deed je eerder in deze discussie ook al. Het komt nogal goedkoop op mij over.
Wat mij in deze discussie beweegt, is dat ik die seksuele verwordenheid van onze geseculariseerde cultuur zo verschrikkelijk en afschuwelijk vind. Door pornografie wordt dat sterk gestimuleerd. En het houdt geen halt voor de deuren van de kerk. Christenen worden net zo goed geïnfecteerd. Kerk bezig aan inhaalslag na seksuele revolutie om eens een voorbeeldje te noemen.
Dat ontken ik ook niet. Daar zal ieder waar christen een besef van krijgen, de ene keer meer dan de andere keer.
Zo komt dat blijkbaar over, maar ik vraag mij sterk af of die interpretatie van mijn teksten niet een cultureel bepaalde invalshoek is. Cultureel bepaald in de zin van: vanuit onze cultuur zijn wij gevoelig voor zaken als de belangen van de mens, dat je als mens tot je recht komt en zo. Humanistische waarden dus. Zaken als schuld en ernst spelen minder in onze cultuur. Dingen in alle ernst benoemen wordt ook al gauw als storend ervaren. Van daaruit kun je dan al snel aanhaken bij zaken in de Bijbel, die daar ogenschijnlijk bij aansluiten. Dat Jezus zo lief was voor een hoer past dan schijnbaar helemaal bij onze cultuur.
Ik ben zelf een beetje een filosoof van inslag. Een origineel denker, zo ben ik door een vriend ook wel eens genoemd. Dan kies je niet graag de wegen die de meesten kiezen, maar ik voel vaak een voorkeur voor een meer originele invalshoek. Anders dan de massa. Wat als vanzelfsprekend wordt ervaren, bevraag ik juist graag. Dat kan natuurlijk ook betekenen dat ik met invalshoeken kom die niet altijd meteen begrepen worden.
Teruggrijpend op mijn opmerking over cultuur: ik heb meer de invalshoek gekozen van de ernst en de verwoestendheid van pornografie. En als ik dan mijn Bijbel erbij pak vind ik net zo goed bijbelgedeelten die daar zo te zien goed op aansluiten. Zoals bijvoorbeeld Deuteronomium 22:13-30. Dat belicht zo te zien meer de invalshoek van de ernst van de zonde. En mijn uitspraak dat zo'n pornoster de doodstraf verdient heeft te maken met de ernst.
Wat ik in dat voorbeeld van Jezus en de hoer onbenoemd zie, is het gegeven dat het die Farizeeën helemaal niet ging om een ernstige zaak waar wel eens een stevig oordeel over gegeven moest worden. Ik denk dat ze daar helemaal niet zo in geïnteresseerd waren. Het was ze te doen om Jezus te veroordelen, om hem via listen erin te luizen. Dat betekent dan ook dat je niet maar een algemene zaak over hoererij hebt, maar dat er heel wat anders speelt. Onoprechte beweegredenen, manipulatie.
Mijn probleem zit hem niet in het feit dat je moeite hebt met pornografie, seksuele losbandigheid etcetera. De Bijbel waarschuwt ons daarvoor. Het gaat me niet om hoe je hier met de zonde omgaat maar met de zondaar. Dan heb ik het nog niet eens in de eerste plaats over de straf maar over je houding richting de zondaar. De vuns. Jezus kwam om het verlorene te zoeken want Hij houdt van mensen en wil dat ze gered worden. Hij had medelijden met hen die zonder God leven. Ongeacht het feit dat de Farizeeën Jezus vooral wilden strikken doet Jezus wel een uitspraak. Hij zegt niet: Je bent een vuns maar omdat ze het me niet serieus vragen doe ik geen uitspraak. Hij zegt: Ik veroordeel je niet, zondig niet weer. Nogmaals, die houding is heel anders dan jouw houding: De vuns, ze moeten haar de doodstraf moeten geven. En die grote groep die porno kijkt, al dan niet christen dan ook gelijk maar erbij? Want wie een vrouw aanziet om haar te begeren pleegt ook overspel? Ik haalde dat van die overspelige vrouw aan omdat het Jezus bewogenheid en liefde voor het verlorene aantoont en tegelijkertijd wat Hij zegt als ze Hem wijzen op de doodstraf voor hoererij. Want dan zie je de kern van het evangelie. God had de wereld zo lief dat Hij Jezus stuurde, om in onze plaats te sterven zodat er redding is in Hem, voor de grootste zondaren. De ernst van de zonde wordt bij Jezus dood meer zichtbaar dan ooit. De christelijke handelswijze vind ik bij hen die werken voor bijvoorbeeld het Scharlaken Koord en niet bij hen die roepen dat het vieze mensen zijn die de doodstraf moeten krijgen.