Marnix schreef:Je zit hier niet op een forum met pornosterren maar op een forum met christenen. Dus dat je christelijke reacties krijgt moet je niet verbazen.
Mijn uitlatingen komen ook vanuit een christelijke visie. En natuurlijk ook vanuit het besef van kwetsbaarheid. Dat is ook een heel belangrijke drijfveer. Seksualiteit is iets heel kwetsbaars, waarmee niet gerommeld moet worden.
Marnix schreef:Misschien moet je ergens in je verhaal over de doodstraf ook iets vertellen over Jezus Christus' doodstraf. Of over die Farizeeen die met een overspelige vrouw bij Jezus komen met de boodschap: Dit is een vuns, die verdient de doodstraf he? En Jezus zegt dan 3 belangrijke dingen: 1. Wie zonder zonde is mag de eerste steen gooien. 2. Ik veroordeel u niet en 3. Ga heen en zondig niet weer. Hoe wil jij aangesproken worden? En behandeld? Op basis van welke zonde? Of ben jij zo goed? God ik dank u dat ik niet zo ben als die tollenaar / vuns / vul zelf maar in?
Ik heb daar dus moeite mee, dat je meteen hiermee komt. Dat deed je eerder in deze discussie ook al. Het komt nogal goedkoop op mij over.
Wat mij in deze discussie beweegt, is dat ik die seksuele verwordenheid van onze geseculariseerde cultuur zo verschrikkelijk en afschuwelijk vind. Door pornografie wordt dat sterk gestimuleerd. En het houdt geen halt voor de deuren van de kerk. Christenen worden net zo goed geïnfecteerd.
Kerk bezig aan inhaalslag na seksuele revolutie om eens een voorbeeldje te noemen.
Marnix schreef:Dat is het probleem. We zijn allemaal zondaren en we hebben allemaal de doodstraf verdiend. Misschien niet tijdens ons leven maar dan daarna wel. En we hebben allemaal Gods genade en het offer van Jezus Christus nodig om gered te worden.
Dat ontken ik ook niet. Daar zal ieder waar christen een besef van krijgen, de ene keer meer dan de andere keer.
Marnix schreef:Begrijp je waar het probleem dan zit? Dat jij er een heel andere houding dan die van Jezus op na lijkt te houden?
Zo komt dat blijkbaar over, maar ik vraag mij sterk af of die interpretatie van mijn teksten niet een cultureel bepaalde invalshoek is. Cultureel bepaald in de zin van: vanuit onze cultuur zijn wij gevoelig voor zaken als de belangen van de mens, dat je als mens tot je recht komt en zo. Humanistische waarden dus. Zaken als schuld en ernst spelen minder in onze cultuur. Dingen in alle ernst benoemen wordt ook al gauw als storend ervaren. Van daaruit kun je dan al snel aanhaken bij zaken in de Bijbel, die daar ogenschijnlijk bij aansluiten. Dat Jezus zo lief was voor een hoer past dan schijnbaar helemaal bij onze cultuur.
Ik ben zelf een beetje een filosoof van inslag. Een origineel denker, zo ben ik door een vriend ook wel eens genoemd. Dan kies je niet graag de wegen die de meesten kiezen, maar ik voel vaak een voorkeur voor een meer originele invalshoek. Anders dan de massa. Wat als vanzelfsprekend wordt ervaren, bevraag ik juist graag. Dat kan natuurlijk ook betekenen dat ik met invalshoeken kom die niet altijd meteen begrepen worden.
Teruggrijpend op mijn opmerking over cultuur: ik heb meer de invalshoek gekozen van de ernst en de verwoestendheid van pornografie. En als ik dan mijn Bijbel erbij pak vind ik net zo goed bijbelgedeelten die daar zo te zien goed op aansluiten. Zoals bijvoorbeeld
Deuteronomium 22:13-30. Dat belicht zo te zien meer de invalshoek van de ernst van de zonde. En mijn uitspraak dat zo'n pornoster de doodstraf verdient heeft te maken met de ernst.
Wat ik in dat voorbeeld van Jezus en de hoer onbenoemd zie, is het gegeven dat het die Farizeeën helemaal niet ging om een ernstige zaak waar wel eens een stevig oordeel over gegeven moest worden. Ik denk dat ze daar helemaal niet zo in geïnteresseerd waren. Het was ze te doen om Jezus te veroordelen, om hem via listen erin te luizen. Dat betekent dan ook dat je niet maar een algemene zaak over hoererij hebt, maar dat er heel wat anders speelt. Onoprechte beweegredenen, manipulatie.