Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2016 13:22

Het is niet zo vreemd dat topics hier verzanden in het niets.
Er valt gewoon niet op te reageren soms. :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 09 apr 2016 13:33

Chaya schreef:Het is niet zo vreemd dat topics hier verzanden in het niets.

Soms moet je idd gewoon je fouten toegeven en de ander gelijk geven. Ook ik ondervindt dat soms. Niets ergs aan.

Nina

Berichtdoor Nina » 09 apr 2016 13:39

Chaya schreef:Het is niet zo vreemd dat topics hier verzanden in het niets.

Mee eens Chaya. Het sarcasme, het de ander afbranden, het respectloze gedrag enz ontneemt de lust om te reageren momenteel.

Ik bedenk net dat ondanks dat wij soms erg verschillen qua standpunt, ik de aangenaamste gesprekken heb gehad met jou. Laat ik dat maar eens benoemen, dan wordt er behalve gehakketak ook nog eens iets aardigs gezegd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2016 13:46

Nina schreef:
Mee eens Chaya. Het sarcasme, het de ander afbranden, het respectloze gedrag enz ontneemt de lust om te reageren momenteel.

Ik bedenk net dat ondanks dat wij soms erg verschillen qua standpunt, ik de aangenaamste gesprekken heb gehad met jou. Laat ik dat maar eens benoemen, dan wordt er behalve gehakketak ook nog eens iets aardigs gezegd.

Dank je, ik ervaar dat precies zo! :D
Je bemoediging komt juist op tijd, ik zat net te dubben of ik net als Mona ook maar eens een tijdje afstand moet nemen.
De azijnlucht wordt me af en toe teveel. :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 09 apr 2016 13:49

Chaya schreef:Bedoel je christendom wereldwijd?

Uiteraard of wil je Nederland tot norm maken voor het christendom ?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2016 13:56

rotterdam schreef:Uiteraard of wil je Nederland tot norm maken voor het christendom ?

Beweer ik dat dan?

Kijk nu eens naar de openingsvraag!
ZIEKENZALVING BINNEN DE REFORMATORISCHE KERKEN EN GEMEENTEN.
Als we de situatie wereldwijd moeten gaan bespreken, noem het topic dan anders.

ZIEKENZALVING WERELDWIJD bijvoorbeeld.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 09 apr 2016 15:34

Chaya schreef:ZIEKENZALVING BINNEN DE REFORMATORISCHE KERKEN EN GEMEENTEN.

In geschreven taal worden haakjes gebruikt om een (gedeelte van een) zin die (meestal) niet essentieel voor de rest van het verhaal is af te zonderen. Zodoende vind ik toch dat u ergens nadruk op legt, terwijl het tegenovergestelde bedoeld wordt. Verbazen doe ik me echter niet, het doet zelfs typisch aan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 apr 2016 21:35

MoesTuin schreef:Om met de laatste zin van Chaya te beginnen, De reformatorische christenen geloven in de kracht van het gebed.
Dat is 1 ding wat klip en klaar de waarheid is en daar valt niet over te twijfelen wat mij betreft.
Het is niet mijn wil geschiede, maar zo de Heere wilt en wij leven, wat U doet dat is goed!
Helemaal mee eens.
MoesTuin schreef:Dan het onderwerp van dit topic: Ziekenzalving.
Hoe wordt er binnen de (reformatorische) kerken / gemeenten gedacht rondom dit onderwerp Ziekenzalving?
Is het zo dat er geen vraag naar ziekenzalving is en het daarom niet aangeboden wordt?
Wat leert de bijbel ons hierover rondom Ziekenzalving?
Wat is u / jou ervaring / bekendheid rondom ziekenzalving? Komt het voor binnen u / jou gemeente, of is het totaal iets nieuws en onbekend.
Daar wordt de laatste tijd meer over nagedacht en het wordt ook in mijn eigen gemeente (een GB gemeente) toegepast als ernstig zieke gemeenteleden daarom vragen. Over het algemeen wordt dit in besloten kring gedaan, op de manier zoals de apostel Jakobus erover spreekt:

Jak. 5:13 Is iemand onder u in lijden? Laat hij bidden. Heeft iemand goede moed? Laat hij lofzingen.
14 Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere.
15 En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden.

Dus als iemand ziek is, kan hij/zij de kerkenraad verzoeken om bij hem/haar thuis (of in het ziekenhuis) te komen om te bidden en hem of haar met olie te zalven. De reden waarom dit gedaan wordt, kan dus divers zijn: om te bidden om genezing, om vergeving, of om kracht van God te vragen in de weg die iemand gaat. Daarin gaat het er inderdaad om dat we bidden dat Zijn wil geschiede.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 apr 2016 21:57

Chaya schreef:Beweer ik dat dan?

Kijk nu eens naar de openingsvraag!
ZIEKENZALVING BINNEN DE REFORMATORISCHE KERKEN EN GEMEENTEN.
Als we de situatie wereldwijd moeten gaan bespreken, noem het topic dan anders.

ZIEKENZALVING WERELDWIJD bijvoorbeeld.

Wellicht dat we iets kunnen leren van onze zusters en broeders in andere landen en andere kerken.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 11 apr 2016 08:53

Chaya schreef:
ik zat net te dubben of ik ook maar eens een tijdje afstand moet nemen.
De azijnlucht wordt me af en toe teveel. :?

Tja, totaal off topic en alle aandacht (in zielige zin) op je zelf aantrekken en van het tere onderwerp afhalen, hoe triest!
kijk eens eerst even zelf in de spiegel!
Vind het mooi wat er gedeeld wordt en in dit topic ervaar ik niet de sneren, enkel in bovenstaande antwoord....azijnlucht in een topic over zalving is wel heel wrang, maar Chaya, ik ben benieuwd (waar ook het topic over gaat) hoe Ziekenzalving in jou gemeente vorm krijgt, of niet en waarom niet. Ik vernam dat (gelukkig) het gebed een grote plaats in neemt, maar juist wat is de (toegevoegde meer) waarde van ziekenzalving (of juist niet)

Afbeelding

elbert schreef:Daar wordt de laatste tijd meer over nagedacht en het wordt ook in mijn eigen gemeente (een GB gemeente) toegepast als ernstig zieke gemeenteleden daarom vragen. Over het algemeen wordt dit in besloten kring gedaan, op de manier zoals de apostel Jakobus erover spreekt:

Jak. 5:13 Is iemand onder u in lijden? Laat hij bidden. Heeft iemand goede moed? Laat hij lofzingen.
14 Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere.
15 En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden.

Dus als iemand ziek is, kan hij/zij de kerkenraad verzoeken om bij hem/haar thuis (of in het ziekenhuis) te komen om te bidden en hem of haar met olie te zalven. De reden waarom dit gedaan wordt, kan dus divers zijn: om te bidden om genezing, om vergeving, of om kracht van God te vragen in de weg die iemand gaat. Daarin gaat het er inderdaad om dat we bidden dat Zijn wil geschiede.

Heel mooi en helder antwoord waar ik me zeker in kan vinden.....het is de combinatie die het krachtig in de Heere maakt en de uitwerking is aan Hem alleen, naar Zijne wil, maar de zalving kan ook verlichtend werken zowel lichamelijk als vooral geestelijk in combinatie met het gebed en een biddende gemeenschap.
Olie is heilzaam, rustgevend, geneeskrachtig, verzachtend, natuurlijk.

Dan nog een ander blikveld.
Als zalving niet zo geaccepteerd wordt her en der, waarom dan wel aan de paracetamol, kuurtjes en andere zaken al dan niet in combinatie met het gebed.

Blijft dat de Heere God de GeneesHeer blijft en is en doet wat goed is (ook al lopen de verwachtingen en wegen geheel anders)
dat we het ten alle tijden en in alle omstandigheden maar aan Hem kunnen overgeven ons gehele leven, volledige overgave.
Ja dan vind je pas de Ware Rust in Hem alleen.
We mogen ons dan uiteindelijk getroost en geborgen weten in het bloed van Christus en dan mogen we weten "Wie in de Heere Jezus gelooft zal Eeuwig Leven"
Daar kan toch geen ziekte tegen op, zelfs de dood niet, want Christus is de Overwinnaar, het is Pasen geweest!

Dan mogen we nu al zingen met de woorden

https://www.youtube.com/watch?v=zmA4PwJ ... tml5=False

Ik ga slapen, ik ben moe,
'k sluit mijn beide oogjes toe,
Heere houd ook deze nacht,
over mij getrouw de wacht.

3
Ik lag en sliep gerust,
Van 's Heeren trouw bewust,
Tot ik verfrist ontwaakte;
Want God was aan mijn zij';
Hij ondersteunde mij
In 't leed, dat mij genaakte.
Ik zal, vol heldenmoed,
Daar mij Zijn hand behoedt,
Tienduizenden niet vrezen;
Schoon ik, van alle kant,
Geweldig aangerand
En fel geprangd moog' wezen.

2
Maar, trouwe God, Gij zijt
Het schild, dat mij bevrijdt,
Mijn eer, mijn vast betrouwen;
Op U vest ik het oog;
Gij heft mijn hoofd omhoog,
En doet m' Uw gunst aanschouwen.
'k Riep God niet vruchtloos aan;
Hij wil mij niet versmaan.
In al mijn tegenheden;
Hij zag van Sion neer,
De woonplaats van Zijn eer,
En hoorde mijn gebeden.

Verder vind ik het mooie op dit Refoforum dat we ook de reacties mogen lezen (zonder censuur van het team) vanuit de mede broeders en zusters vanuit de Rooms Katholieke kerken, waarvan veel geleerd kan worden in deze.
Wat is het toch goed en respectvol als je naast wat je zelf denkt, ook open kunt staan voor de zienswijze van een ander, om zo te samen uit te komen bij het plan van onze Heere God alleen en dan tesamen Zijn Weg te gaan, gezamelijk!
Dat is wat God ons vraagt. cijfer jezelf maar weg, maak God groot en als Zijn Zegen hierop is, meer heb je niets te wensen meer.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “[Religie] - Open forum”