Sabra schreef:De VAG Groep had grote problemen met vrijwel hun hele range TSI motoren, met name de kleine blokken bleken veel problemen te hebben met de distributieketting. Ook TFSI en TDI motoren zijn niet altijd heel betrouwbaar gebleken. Er is geen enkel autoconcern dat zoveel problematische blokken heeft geproduceerd de afgelopen 15 jaar als VAG.
Prima dat jij een VAG auto rijdt, maar ga niet doen alsof VAG de afgelopen jaren heeft uitgeblonken in betrouwbaarheid.
Vooral de kleine blokken (ik heb Mohamed ook uitdrukkelijk gewaarschuwd voor de 1.4 TFSI) hebben problemen gehad.
Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met een VW motor.
Je laatste stelling waag ik te betwijfelen.
De BMW groep heeft zelfs een tijdje motoren ingekocht bij PSA vanwege problemen bij de kleinere diesels.
Mitsubishi heeft verschrikkelijk veel gezeur gehad met de GDI en alle daarop gebaseerde doorontwikkelde motoren (en dat zijn er nogal wat).
Toyota heeft nog steeds veel problemen met de brandstofmotoren in de hybrideaandrijflijnen (feitelijk dezelfde problemen als de 1.4 TFSI, teveel vermogen uit te weinig slagvolume willen halen) .
GM heeft problemen gehad rond de koeling van de grotere diesels (en daarnaast veel problemen met hun versnellingsbakken, maar het is de vraag in hoeverre je dat tot motorprobleem kunt bombarderen).
Dat de kleinere TFSI (en in iets mindere mate de FSI, wat technisch gezien dezelfde motor is maar met een andere inlaat) voor veel problemen heeft gezorgd zal niemand tegenspreken, maar de tweelitervariant is juist een motor waar de recenties over het algemeen lovend over zijn.
De hele trend om steeds meer vermogen uit steeds kleinere blokken te gaan halen is daarin wellicht wat doorgeslagen...
De motor die Mohamed in zijn wagen heeft liggen is een motor die uit 1,6 liter slagvolume 75 pk haalt. Dat is niet te vergelijken met de 122 pk die er uit de 1.4 TFSI rolt..