Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Sabra » 17 mar 2016 23:06

Race406 schreef:Sabra, ik heb twee auto's van VAG. Beide nooit wat mee. De ene is een Seat Leon uit 2006, staat niet echt bekend als betrouwbaar volgens de praktijkdeskundigen. Maar afgezien van af en toe wat onderhoud in 4 jaar nog geen kosten aan gehad. En ik ben een vrij stevige rijder. Ja, 1 keer toen een steenmarter de turboslang wel erg aantrekkelijk vond.. ;-)

Statistisch gezien zegt jouw uitspraak niks. Motoren van de VAG groep zijn de niet echt betrouwbaar gebleken in sommige modellen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2016 07:42

mohamed schreef:Thanks!

Ik heb het Volkswagenvirus te pakken dankzij Stillawake en Marnix. ;)

Gaat nooit meer over. Ik ben inmiddels aan mijn 7e (of eigenlijk 6e) VAG bezig.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2016 07:59

Sabra schreef:Statistisch gezien zegt jouw uitspraak niks. Motoren van de VAG groep zijn de niet echt betrouwbaar gebleken in sommige modellen.

Statistisch gezien zegt jouw uitspraak niks.
GDI-Motoren van Mitshubishi zijn onbetrouwbaar gebleken, en toch staat Mishubishi niet slecht bekend.
De Hybride aandrijflijn van Toyota is niet betrouwbaar gebleken, toch raad jij Toyota aan.

En andersom, Mazda staat te boek als betrouwbaar, maar in mijn 6 (eerste generatie) lag al na 30.000km het derde (!) 1.8 lijnmotortje, de tweede versnellingsbak en het derde differentieel.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 mar 2016 11:09

StillAwake schreef:Statistisch gezien zegt jouw uitspraak niks.
GDI-Motoren van Mitshubishi zijn onbetrouwbaar gebleken, en toch staat Mishubishi niet slecht bekend.
De Hybride aandrijflijn van Toyota is niet betrouwbaar gebleken, toch raad jij Toyota aan.

En andersom, Mazda staat te boek als betrouwbaar, maar in mijn 6 (eerste generatie) lag al na 30.000km het derde (!) 1.8 lijnmotortje, de tweede versnellingsbak en het derde differentieel.

De VAG Groep had grote problemen met vrijwel hun hele range TSI motoren, met name de kleine blokken bleken veel problemen te hebben met de distributieketting. Ook TFSI en TDI motoren zijn niet altijd heel betrouwbaar gebleken. Er is geen enkel autoconcern dat zoveel problematische blokken heeft geproduceerd de afgelopen 15 jaar als VAG.

Prima dat jij een VAG auto rijdt, maar ga niet doen alsof VAG de afgelopen jaren heeft uitgeblonken in betrouwbaarheid.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2016 11:20

Sabra schreef:De VAG Groep had grote problemen met vrijwel hun hele range TSI motoren, met name de kleine blokken bleken veel problemen te hebben met de distributieketting. Ook TFSI en TDI motoren zijn niet altijd heel betrouwbaar gebleken. Er is geen enkel autoconcern dat zoveel problematische blokken heeft geproduceerd de afgelopen 15 jaar als VAG.

Prima dat jij een VAG auto rijdt, maar ga niet doen alsof VAG de afgelopen jaren heeft uitgeblonken in betrouwbaarheid.

Vooral de kleine blokken (ik heb Mohamed ook uitdrukkelijk gewaarschuwd voor de 1.4 TFSI) hebben problemen gehad.
Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met een VW motor.
Je laatste stelling waag ik te betwijfelen.
De BMW groep heeft zelfs een tijdje motoren ingekocht bij PSA vanwege problemen bij de kleinere diesels.
Mitsubishi heeft verschrikkelijk veel gezeur gehad met de GDI en alle daarop gebaseerde doorontwikkelde motoren (en dat zijn er nogal wat).
Toyota heeft nog steeds veel problemen met de brandstofmotoren in de hybrideaandrijflijnen (feitelijk dezelfde problemen als de 1.4 TFSI, teveel vermogen uit te weinig slagvolume willen halen) .
GM heeft problemen gehad rond de koeling van de grotere diesels (en daarnaast veel problemen met hun versnellingsbakken, maar het is de vraag in hoeverre je dat tot motorprobleem kunt bombarderen).

Dat de kleinere TFSI (en in iets mindere mate de FSI, wat technisch gezien dezelfde motor is maar met een andere inlaat) voor veel problemen heeft gezorgd zal niemand tegenspreken, maar de tweelitervariant is juist een motor waar de recenties over het algemeen lovend over zijn.
De hele trend om steeds meer vermogen uit steeds kleinere blokken te gaan halen is daarin wellicht wat doorgeslagen...
De motor die Mohamed in zijn wagen heeft liggen is een motor die uit 1,6 liter slagvolume 75 pk haalt. Dat is niet te vergelijken met de 122 pk die er uit de 1.4 TFSI rolt..

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2016 12:36

mohamed schreef:Thanks!

Ik heb het Volkswagenvirus te pakken dankzij Stillawake en Marnix. ;)

StillAwake schreef:Gaat nooit meer over. Ik ben inmiddels aan mijn 7e (of eigenlijk 6e) VAG bezig.

Hoewel ik nog maar krap 2 dagen in een Volkswagen rijd kan ik het me nu al voorstellen, wat houd ik van deze auto. Dit is rijden en tegen dergelijke Duitse degelijkheid kan een auto van Japanse makelij niet op.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 mar 2016 18:15

Het is maar wat je degelijk noemt. Op de lijstjes van betrouwbare auto's voeren de Japanse de boventoon en komen auto's van VAG niet voor.

Kijk maar eens op de reliabilty index.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2016 20:43

Vandaag even naar een sloper geweest die nog een originele rode motorkap voor mijn polo bleek te hebben. De huidige is mat, wat een teken is dat ie er af is geweest. Een klein nadeel aan de auto. Ook mis ik een lichtverklikker in de auto, in de afgelopen dagen ben ik al een paar keer vergeten mijn lichten uit te doen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 18 mar 2016 20:45

Volgens mij is een verklikker redelijk makkelijk zelf in te bouwen.

https://www.conrad.nl/nl/lichtverklikke ... 52288.html

Voor 7 euro (ex verzendkosten) ben je dan klaar. Maar op de sloop zullen ze er nog wel een paar voor nog minder hebben liggen neem ik aan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2016 21:49

Dat is een goeie tip, ik zal het even navragen zodra ik er weer kom.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2016 21:56

Sabra schreef:Het is maar wat je degelijk noemt. Op de lijstjes van betrouwbare auto's voeren de Japanse de boventoon en komen auto's van VAG niet voor.

Kijk maar eens op de reliabilty index.

Ga er maar eens in een rijden, dan wil je niet weer anders. Zoals ik nu de bochten kan nemen was absoluut niet haalbaar met de Alto. Dat is 1-0 voor Duitsland tegen Japan. Wat voor mij telt is de praktijk en wat betrouwbaarheid betreft heeft Suzuki me niet teleurgesteld, maar helaas wel op andere vlakken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: Autotopic

Berichtdoor Sabra » 18 mar 2016 23:31

mohamed schreef:Ga er maar eens in een rijden, dan wil je niet weer anders. Zoals ik nu de bochten kan nemen was absoluut niet haalbaar met de Alto. Dat is 1-0 voor Duitsland tegen Japan. Wat voor mij telt is de praktijk en wat betrouwbaarheid betreft heeft Suzuki me niet teleurgesteld, maar helaas wel op andere vlakken.

Een Polo en een Alto zijn geen vergelijkbare auto's. Dan zou je wat Suzuki betreft een Swift moeten nemen. Als tevreden Subaru rijder heb ik geen enkele reden om een auto van VAG te rijden, omdat die van VAG kwalitatief onder de maat zijn voor het geld dat je ervoor moet betalen.

Overigens heb ik ooit Audi gereden een C4 100 2.8.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2016 23:37

Ik heb een Suzuki Swift gehad, dat was mijn eerste auto. Heeft me nooit laten staan maar was toch minder comfortabel als een Polo.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 19 mar 2016 10:47

Het is maar goed dat er zoveel verschillende merken zijn. Voor ieder wat wils.

Zelf vind ik mijn Citroen vrij leuk en fijn rijden. Er zijn meerdere mensen die hem spuuglelijk vinden en bij lange na niet sportief genoeg.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2016 11:15

Yoshi schreef:Het is maar goed dat er zoveel verschillende merken zijn. Voor ieder wat wils.

Zelf vind ik mijn Citroen vrij leuk en fijn rijden. Er zijn meerdere mensen die hem spuuglelijk vinden en bij lange na niet sportief genoeg.

Mijn moeder rijdt ook met veel plezier in een Citroën en ik vind het ook mooie auto's. Zolang jij je auto mooi vindt en er met plezier in rijdt boeit het geen zak wat anderen er van vinden. Gewoon de radio wat harder zetten en voet op de gas! :mrgreen:

Zo kreeg ik gisteren te horen dat je met een rode auto blijft zitten en ik dacht dat dit alleen gold voor een witte. :lol:

Terug naar “Algemene Zaken”