Arco schreef:Ik vind argumenten als "een papieren tijger" of "niet te handhaven" zinloos. Klinkt leuk en aannemelijk, maar alsof de wetgeving altijd een werkdocument moet zijn. Wetgeving moet volgens mij juist een mate van moraliteit aangeven, anders ga je alleen regelen wat te handhaven valt, zonder enige visie op het beoogde moreel.
Ik denk hier wisselend over. Aan de ene kant is de wet vooral praktisch en wetten die niet te handhaven zijn (of die dat niet worden, zijn zinloos).
Maar ook ik vind wel dat er moreel mag doorklinken in de wet. Alleen verschillen we ongetwijfeld welke moreel dat is. Het apart beschermen van het ene geloof boven het andere is juist niet iets waar ik op uit zou zijn.
Voorbeeld (niet uitputtend, maar puur ter illustratie):
Ter bevordering van de verkeersveiligheid is de snelheid van gemotoriseerde voertuigen gelimiteerd. Binnen de bebouwde kom geldt over het algemeen een maximum snelheid van 50 km/u. Dit wordt vaak nog eens duidelijk gemaakt middels een verkeersbord. Stel dat iedereen nu eens aan die snelheid hield, dan is dat limiet en zijn die verkeersborden nutteloos geworden. Iedereen snapt dus het morele doel: de verkeersveiligheid. Zullen we dan die regel schrappen en die verkeersborden verwijderen?
De kneep zit hem natuurlijk in de "stel dat..." Als iedereen zich automatisch aan het idee achter de regels zou houden, was de regel niet nodig. Maar ja, dat is natuurlijk wel een utopie die niet overeenkomt met de praktijk.