elbert schreef:En meer breder gezegd is de landbelofte uitgebreid tot de hele wereld. Want aan Abraham is immers de wereld (de kosmos) beloofd (Rom. 4:13).
dalethvav schreef:Je komt hier aardig dicht bij de, in mijn ogen zeer bedenkelijke, visie van dr. Steven Paas.
speedy schreef:Dat doet Elbert helemaal niet, maar het geeft wel het probleem aan dat niet helder is wat de vervangingstheologie nu in houdt. Zelfs in dat andere topic komt het er niet uit.
elbert schreef:Ik zeg wel dat het koninkrijk van God, wat ook aan Abraham beloofd werd, de hele wereld en de hele aarde aangaat en dat dat een belofte is van de reikwijdte van het Evangelie. Is dat nu echt vervangingsleer? Zo ja, dan ben ik met reden een aanhanger van vervangingstheologie en zal ik me er niet voor schamen, want ik geef niet graag (een understatement) het heil voor de wereld prijs om het te beperken tot het joodse volk.
Ik merk wel dat er hier slordig gelezen wordt
Elbert, Ik lees toch echt dat je schrijft: "de
landbelofte is uitgebreid
tot de hele wereld, en vervolgens beweer je dat je zegt: "dat het
koninkrijk van God, wat ook aan Abraham beloofd werd,
de hele wereld en de hele aarde aangaat"
Bovendien schrijf je de 1e keer dat wereld kosmos is (terecht) en de 2e keer is de hele wereld ineens de hele aarde geworden.
Lees ik nu slordig of schrijf jij nu slordig?
speedy schreef:Jouw posting geeft al heel goed aan dat jij het niet met Paas eens bent en zal worden .....
Paas schrijft in z'n open brief "Bovendien worden
de landbeloften van het Oude Testament al in het Oude Testament zelf en in het Nieuw Testament voortdurend en doelbewust
uitgebreid om de universele heerschappij van de Messias te tonen." En dit is één van de thema's die hij verder uitwerkt in zijn boeken.....
'k Weet niet hoor, maar vergelijk de bewering van Elbert nu eens met die van Paas. Is het dan zo raar wat ik schrijf?
N.B.
Ik ben me ervan bewust dat ik er zelf medeschuldig aan ben, maar een aantal postings die in dit topic geplaatst zijn kunnen wat mij betreft overgezet worden naar het topic over de vervangingstheologie en lijkt het me beter in dit topic terug te keren naar het eigenlijke onderwerp.
Mea culpa.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.