Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2016 15:48

Dat dacht ik ook :-)

Anyway, het hele punt is natuurlijk dat de christen meer bescherming geniet dan de Jood of de Moslim. Er is namelijk wel een zondagswet, maar geen zaterdags- of vrijdagswet. Wie o wie gaat mij uitleggen waarom christenen meer bescherming verdienen dan andere Nederlanders?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 06 mar 2016 15:54

Vanuit de geschiedenis vrij logisch te beredeneren.

Overigens wil ik het prioriteitenlijstje van D66 wel eens zien. Hoe langer hoe meer komt het op mij over als een volslagen belachelijke partij waarin een stel malloten de prioriteiten bepalen. We gaat zich nu, in deze tijd, druk maken om zulle kleine en kinderlijke zaken? Juist ja; D66.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 06 mar 2016 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2016 15:58

Yoshi schreef:Vanuit de geschiedenis vrij logisch te beredeneren.

Er is een hele hoop logisch te beredeneren vanuit de geschiedenis...

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 06 mar 2016 16:00

Mortlach schreef:Er is een hele hoop logisch te beredeneren vanuit de geschiedenis...

Klopt. Een groot deel van de wetten en systemen die we hanteren zelfs.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2016 16:05

Yoshi schreef:Klopt. Een groot deel van de wetten en systemen die we hanteren zelfs.

Maar toch ook een hoop zaken waar we nu niet meer aan doen. Vrouwen stemrecht ontzeggen, koloniën leegroven van goederen en mensen. Dat soort dingen. Dat maakt het "geschiedenis"-argument niet het sterkste.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 06 mar 2016 16:14

Het is een constatering en geen argument.

Maar waarom iets vervangen wat op zich redelijk werkt? We kunnen aan de VS zien dat een 24/7 economie niet het ideaal is wat wij na dienen te streven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2016 16:18

Yoshi schreef:Het is een constatering en geen argument.

Maar waarom iets vervangen wat op zich redelijk werkt? We kunnen aan de VS zien dat een 24/7 economie niet het ideaal is wat wij na dienen te streven.

Slavernij werkte ook redelijk. Het is natuurlijk geen argument om te zeggen Kijk, omdat A werkt/niet werkt, moeten we B ook maar niet veranderen.

Het feit is gewoon dat bepaalde burgers bij wet meer beschermd worden dan anderen. En tenzij daar een goede reden voor is - kwetsbare groepen, bijvoorbeeld bejaarden mogen van mij echt wel meer beschermd worden dan gezonde tieners - is dat niet iets wat we moeten willen als we tegelijkertijd willen kunnen zeggen dat iedereen gelijk is.

Als je wilt volhouden dat je geen braderie mag organiseren op zondagochtend omdat dat de kerkgang van een klein groepje mensen kan beïnvloeden, dan zou je de koopavond op vrijdag ook moeten verbieden omdat dat de moskeegang van een klein groepje mensen kan beïnvloeden.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 06 mar 2016 17:28

Wat jij wil. Als jij in alle redelijkheid de wetgeving omtrent zondagen wil vergelijken met zaken als slavernij dan is dat prima. Dan zijn we wel uitgepraat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2016 18:58

Yoshi schreef:Wat jij wil. Als jij in alle redelijkheid de wetgeving omtrent zondagen wil vergelijken met zaken als slavernij dan is dat prima. Dan zijn we wel uitgepraat.

Dat was uiteraard niet mijn punt. Jij maakte als eerste de vergelijking met de Zondagswet en de Amerikaanse 24-uurs-economie. Ook twee zaken die niets met elkaar te maken hebben, een zogenaamde Red Herring.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 06 mar 2016 20:02

Het grappige is dat ik niet eens om religieuze redenen voor de zondagswet ben. Ik ben het in deze eens met de SP.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 08 mar 2016 13:08

Mortlach schreef:Dat was uiteraard niet mijn punt. Jij maakte als eerste de vergelijking met de Zondagswet en de Amerikaanse 24-uurs-economie. Ook twee zaken die niets met elkaar te maken hebben, een zogenaamde Red Herring.

En waarin hebben die zaken dan NIET met elkaar te maken?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2016 14:22

StillAwake schreef:En waarin hebben die zaken dan NIET met elkaar te maken?

Het willen organiseren van een braderie of ander openbaar evenement op zondagmorgen en de economische indeling van winkeltijden, inderdaad, hoe hebben die niet met elkaar te maken...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2016 14:54

StillAwake schreef:En waarin hebben die zaken dan NIET met elkaar te maken?

Mortlach schreef:Het willen organiseren van een braderie of ander openbaar evenement op zondagmorgen en de economische indeling van winkeltijden, inderdaad, hoe hebben die niet met elkaar te maken...

Het feit dat er moeilijk gedaan wordt over het gegeven dat er 1 dag in de week is waar voor de ochtend een licht aangepaste regelgeving is doet mij vermoeden dat het gelijktrekken van alle dagen steeds algemener zal worden.
Nu al (en ik weet dat dat de arbeidstijdenwet is, en niet de zondagswet) krijg ik voor zondagswerk niet meer betaald dan voor doordeweeks werk (hoewel ik daar alleen in het buitenland last van heb, en ik over slaris niets te klagen heb).
De afschaffing van de zondagswet daar is wellicht nog iets voor te zeggen, maar het is steeds meer een lagemen tendens naar een 24/7 economie toe. Wat dat betreft merk ik weinig verschil (meer) tussen Nederland en de VS.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mar 2016 15:31

StillAwake schreef:Het feit dat er moeilijk gedaan wordt over het gegeven dat er 1 dag in de week is waar voor de ochtend een licht aangepaste regelgeving is doet mij vermoeden dat het gelijktrekken van alle dagen steeds algemener zal worden.

Nu zet je het wel in een heel vreemd licht. Waar ik 'moeilijk over doe' is het feit dat alleen de christenen wettelijk geknuffeld worden en (bijvoorbeeld) hindoes en moslims niet. Het gaat mij om de uitzonderingspositie die mijns inziens niet meer van deze tijd is.

De afschaffing van de zondagswet daar is wellicht nog iets voor te zeggen, maar het is steeds meer een lagemen tendens naar een 24/7 economie toe. Wat dat betreft merk ik weinig verschil (meer) tussen Nederland en de VS.

Als we allemaal zo tegen de 24-uurseconomie zijn, dan moet het dus geen probleem zijn om de zondagswet om te zetten in een dinsdagswet en die dag wettelijk te beschermen? Het argument is immers economisch en niet religieus van aard. Of stiekem toch wel een beetje?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 10 mar 2016 15:39

Mortlach schreef:Nu zet je het wel in een heel vreemd licht. Waar ik 'moeilijk over doe' is het feit dat alleen de christenen wettelijk geknuffeld worden en (bijvoorbeeld) hindoes en moslims niet. Het gaat mij om de uitzonderingspositie die mijns inziens niet meer van deze tijd is.

Pardon?? Jij bent duidelijk niet op de hoogte van de actualiteit.
Er is intussen al een discussie gaande of 2e paas-pinksterdag niet vervangen zou moeten worden door een islamtische.

De Protestantse Kerk Nederland zou Tweede Pinksterdag best willen inruilen voor feestdagen voor andere religies in ons land. Dat laat synodevoorzitter ds. Karin van den Broeke weten bij Dit is de Dag.

In navolging van de katholieke kardinaal Eijk, staat ook de PKN open voor het inruilen van Tweede Pinksterdag voor een andere feestdag. ‘Natuurlijk kunnen we ruimte maken voor anderen. Maar het is wel jammer om de dag prijs te geven', aldus Van den Broeke.

De voorvrouw van de Protestanten stelt voor om er twee vrije dagen voor terug te laten komen: een dag voor de joodse en een dag voor de islamitische gemeenschap. ‘Dan straal je uit: In Nederland kiezen wij voor een inclusieve samenleving waarin mensen voluit mogen vieren wat hun bestaan tekent', zegt ze in Dit is de Dag op NPO Radio1.
21 mei 2015

Heel vreemd voorstel van een synodevoorzitster.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “Actualiteit & Politiek”