Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Speedy » 04 mar 2016 11:27

Nina schreef:
Kom nou zeg! Op de Pinksterdag hoorden vele mensen dat Jezus de beloofde Messias was, zij namen dit aan en terstond werden er 3000 man gedoopt!

Cornelius, een man uit de heidenen, krijgt het evangelie uitgelegd en laat zich direct dopen. Lees handelingen maar eens goed door, mensen komen tot bekering en laten zich dopen.

Wie zegt dat er geen kinderen bij waren op de Pinksterdag? (een aardige overdenking is zijn deze 3000 mensen wel door onderdompeling gedoopt op het tempelplein? )

De stokbewaarder geloofde en liet zijn HELE huis dopen waar nergens staat dat ze geloofden of het woord hadden aangenomen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 11:30

Nina schreef:Kom nou zeg! Op de Pinksterdag hoorden vele mensen dat Jezus de beloofde Messias was, zij namen dit aan en terstond werden er 3000 man gedoopt!

Dit is vreemd. Ik citeerde uit een artikel van een geloofsdoper. En vervolgens schoffel jij dat onderuit.
Dat betekent dus dat we nu met 2 visies op de geloofsdoop te maken hebben. Het wordt steeds ingewikkelder.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Berichtdoor Nina » 04 mar 2016 11:35

Ja, daar ben ik het niet mee eens. Je hoeft geen uitgebreid Bijbel onderricht te krijgen voordat je je laat dopen.
Geloof in God de Vader Zijn Zoon Jezus en de Heilige Geest is voldoende om gedoopt te worden. Dat is de basis.
Nader onderricht volgt later wel.

Zo zie je dat men onderling van visie kan verschillen, maar ik vind dit geen cruciaal punt. Denkt bij jou iedereen in de gemeente exact hetzelfde als de anderen?

Beetje flauw om te reageren met dat het steeds ingewikkelder wordt. Heb je wel eens alle visies op de kinderdoop gelezen? De ene dominee vind die kindertjes brandhoutjes voor de hel, de ander beweert dat er een geloof mag worden verondersteld, en alles wat er tussen in zit.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 11:48

Nina schreef:Zo zie je dat men onderling van visie kan verschillen, maar ik vind dit geen cruciaal punt. Denkt bij jou iedereen in de gemeente exact hetzelfde als de anderen?
.

Over de kinderdoop denken wij allemaal eenduidig hoor.
Nina schreef:De ene dominee vind die kindertjes brandhoutjes voor de hel

Dat beweerde één predikant, ooit. Ik ben het er niet mee eens, vind het ongepast en velen delen die mening met mij.
Nina schreef:de ander beweert dat er een geloof mag worden verondersteld, en alles wat er tussen in zit.

Zoals het verwoord wordt in het formulier, is het helder.
Nina schreef:e hoeft geen uitgebreid Bijbel onderricht te krijgen voordat je je laat dopen.

Is er helemaal geen/weinig kennis nodig, en zo ja, wat dan?
Nina schreef:Beetje flauw om te reageren met dat het steeds ingewikkelder wordt.

Nee dat is niet flauw, ik schrok hier best wel van. Ik meende dat de geloofsdopers op één lijn zouden staan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Berichtdoor Nina » 04 mar 2016 11:55

Chaya schreef;
Nee dat is niet flauw, ik schrok hier best wel van. Ik meende dat de geloofsdopers op één lijn zouden staan.

Nou, dan zal ik je uit de droom helpen, mensen verschillen wel eens op details van mening. Ik zit ook wel eens in de kerk dat ik denk: dat zie ik anders. Maar ik laat de ander de ruimte om anders te denken, lig er niet wakker van als het om onbelangrijke dingen gaat.

Zo kom ik dat ook tegen in andere kerken: de een zegt dat je belijdenis doet van een 'historisch geloof', de ander beweert dat dat pas kan met een 'waar geloof'. Neem eens een kijkje op refoforum, zou ik zeggen.
Ook op gebied van de doop verschilt men sterk: de een beweert dat de zonden zijn afgewassen, de ander ziet de kinderdoop als een soort cheque die wordt ingewisseld als men echt tot geloof komt. Nee, ook bij de kinderdoop verschillen de meningen sterk Sterker dan onder geloofsdopers. Die laatste kunnen weer erg verschillen onderling met uitleg van de Bijbel op andere punten.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 12:02

Nina schreef:Nou, dan zal ik je uit de droom helpen, mensen verschillen wel eens op details van mening. Ik zit ook wel eens in de kerk dat ik denk: dat zie ik anders. Maar ik laat de ander de ruimte om anders te denken, lig er niet wakker van als het om onbelangrijke dingen gaat.

Ik vind het niet bepaald details en onbelangrijk als de één zegt: je hoeft helemaal geen kennis te hebben, terwijl de ander beweert dat dat juist wel nodig is. Ik ben geneigd met die tweede mee te gaan, want waarom zou je je laten dopen als je helemaal niet weet in welk Boek of Waarheid je nu gelooft?
God spreekt altijd door Zijn Woord!
Wat ik eerder begreep van jou is dat jij ermee bent opgegroeid, dus jij bezat die kennis. Maar als iemand uit de wereld bij de evangelische kerk komt en vraagt: ik wil gedoopt worden?, hoe reageert de voorganger dan?
Ik ken een meisje van 18, zij heeft een problematisch verleden en zij kwam in de christelijke hulpverlening. Daar leerde zij over de Heere Jezus.
Na anderhalf jaar werd zij "genezen" verklaard en ze ging op zichzelf wonen, meldde zich aan als lid bij de evangelische kerk en werd vrijwel terstond gedoopt. Er zat maar een paar weken tussen.
Maar wat gebeurde er, ze kwam een paar zondagen en het werd stilaan minder, totdat ze helemaal niet meer ging.
Dan vraag ik me af, hoe zit het nu met het voortraject en de nazorg hieromtrent?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2016 12:38

Chaya schreef:Ik vind het niet bepaald details en onbelangrijk als de één zegt: je hoeft helemaal geen kennis te hebben, terwijl de ander beweert dat dat juist wel nodig is. Ik ben geneigd met die tweede mee te gaan, want waarom zou je je laten dopen als je helemaal niet weet in welk Boek of Waarheid je nu gelooft?
God spreekt altijd door Zijn Woord!
Wat ik eerder begreep van jou is dat jij ermee bent opgegroeid, dus jij bezat die kennis. Maar als iemand uit de wereld bij de evangelische kerk komt en vraagt: ik wil gedoopt worden?, hoe reageert de voorganger dan?
Ik ken een meisje van 18, zij heeft een problematisch verleden en zij kwam in de christelijke hulpverlening. Daar leerde zij over de Heere Jezus.
Na anderhalf jaar werd zij "genezen" verklaard en ze ging op zichzelf wonen, meldde zich aan als lid bij de evangelische kerk en werd vrijwel terstond gedoopt. Er zat maar een paar weken tussen.
Maar wat gebeurde er, ze kwam een paar zondagen en het werd stilaan minder, totdat ze helemaal niet meer ging.
Dan vraag ik me af, hoe zit het nu met het voortraject en de nazorg hieromtrent?

Hoeveel nazorg heefft Filipus aan de moor kunnen geven?
Die man werd ook ongeveer direct gedoopt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2016 12:44

Nina schreef:Lees handelingen maar eens goed door, mensen komen tot bekering en laten zich dopen.

Goed gezegd Nina - ze laten zich dopen - zij en hun gehele huis.

Nina

Berichtdoor Nina » 04 mar 2016 12:54

En iedereen van het gezin kwam tot geloof, Rotterdam!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 14:09

StillAwake schreef:Hoeveel nazorg heefft Filipus aan de moor kunnen geven?
Die man werd ook ongeveer direct gedoopt.

StillAwake
Wat staat er?
En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?
En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht? En hij bad Filippus, dat hij zou opkomen, en bij hem zitten.
En de plaats der Schriftuur, die hij las, was deze: Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid; en gelijk een lam stemmeloos is voor dien, die het scheert, alzo doet Hij Zijn mond niet open.
In Zijn vernedering is Zijn oordeel weggenomen; en wie zal Zijn geslacht verhalen? Want Zijn leven wordt van de aarde weggenomen.
En de kamerling antwoordde Filippus en zeide: Ik bid u, van Wien zegt de profeet dit, van zichzelven, of van iemand anders?
En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.

De kamerling begreep er niets van. Hij kreeg dus nazorg! Oftewel: uitleg.
Laatst gewijzigd door Chaya op 04 mar 2016 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2016 14:11

Chaya schreef:Nina, Nina.
Wat staat er?
En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?
En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht? En hij bad Filippus, dat hij zou opkomen, en bij hem zitten.
En de plaats der Schriftuur, die hij las, was deze: Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid; en gelijk een lam stemmeloos is voor dien, die het scheert, alzo doet Hij Zijn mond niet open.
In Zijn vernedering is Zijn oordeel weggenomen; en wie zal Zijn geslacht verhalen? Want Zijn leven wordt van de aarde weggenomen.
En de kamerling antwoordde Filippus en zeide: Ik bid u, van Wien zegt de profeet dit, van zichzelven, of van iemand anders?
En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.

De kamerling begreep er niets van. Hij kreeg dus nazorg! Oftewel: uitleg.

Allereerst: ik sta bij de Burgelijke stand niet onder de naam Nina ingeschreven...
Ik snap je punt, maar NA 's mans doop was Filipus verdwenen.
In jouw voorbeeld kreeg het meisje in kwestie na haar doop ook onvoldoende nazorg.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 14:21

StillAwake schreef:Allereerst: ik sta bij de Burgelijke stand niet onder de naam Nina ingeschreven...
Ik snap je punt, maar NA 's mans doop was Filipus verdwenen.
In jouw voorbeeld kreeg het meisje in kwestie na haar doop ook onvoldoende nazorg.

Ja sorry, beetje dom. :oops:
Inmiddels veranderd.

Maar er staat wel iets opmerkelijks: toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer;
De kamerling reisde verder. Mag je dit bijzondere voorbeeld nemen als HET model voor allen?
Bovendien gaat het in dat Bijbelgedeelte altijd over de eerste christenen.
Ik heb zelfs niet gehoord dat zij gebeld werd om te vragen waarom ze niet meer naar de diensten kwam.
Ik vind dat best ernstig. Het betreft een warme hechte gemeente, dat weet ik, dus waarom ze zo'n meisje dan zo gemakkelijk weer loslaten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2016 14:22

Chaya schreef:Ja sorry, beetje dom. :oops:
Inmiddels veranderd.

Maar er staat wel iets opmerkelijks: toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer;
De kamerling reisde verder. Mag je dit bijzondere voorbeeld nemen als HET model voor allen?
Bovendien gaat het in dat Bijbelgedeelte altijd over de eerste christenen.
Ik heb zelfs niet gehoord dat zij gebeld werd om te vragen waarom ze niet meer naar de diensten kwam.
Ik vind dat best ernstig. Het betreft een warme hechte gemeente, dat weet ik, dus waarom ze zo'n meisje dan zo gemakkelijk weer loslaten.

Ik stel nergens dat je deze geschiedenis als de algemene trend moet zien, maar ik vraag me af of er in onze zuil ruimte zou zijn geweest om deze man te dopen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2016 14:25

StillAwake schreef:Ik stel nergens dat je deze geschiedenis als de algemene trend moet zien, maar ik vraag me af of er in onze zuil ruimte zou zijn geweest om deze man te dopen.

100% zeker weten!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2016 14:27

Chaya schreef:100% zeker weten!

Ook met die snelheid?

Terug naar “[Religie] - Algemeen”