Chaya citeert het doopformulier voor volwassenen. Naar aanleiding daarvan een vraag: Leg beide doopformulieren (kinder en volwassen doop) eens naast elkaar. Dan ontkom je er toch niet aan om tot de conclusie te komen dat er feitelijk sprake is van twéé verschillende dooppraktijken? Dat is toch niet in overeenstemming met dat wat de geloofsbelijdenis van Nicea zegt: "Wij belijden één doop tot vergeving van de zonden."?
En, nu we toch over de formulieren en belijdenissen bezig zijn: Tot nu toe heeft niemand een antwoord gegeven op de vraag die ik hier stelde over de tegenstrijdigheden in het doopformulier voor de kleine kinderen:
viewtopic.php?f=29&t=26784&start=1380En bij het zoeken naar wat info over de kinderdoop las ik ook artikel 34 van de Ned. geloofsbelijdenis er weer eens op na. En weer kom ik er niet onderuit om te ontdekken wat meerderen hier al ontdekt hebben, het onvermijdelijke verband tussen de, laat ik het zo zeggen, gereformeerde dooppraktijk en de vv-theologie:
N.G.B Artikel 34:
" Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops, (.....) Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed (let op de verleden tijd, d.v.) aan het Joodse volk, hetzelfde doet (let op de tegenwoordige tijd, d.v.) de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus."
Nu is ook al meerdere keren langsgekomen dat de gereformeerde/reformatorische kerken de vv-theologie afwijzen. En ja, dat kan gezegd worden, maar als vervolgens dit artikel volmondig onderschreven wordt, dan kun je wel bewéren dat je die theologie afwijst, maar daarmee is dat in de praktijk dus niet het geval. Net zo goed als iedereen wel kan beweren de koning van Siberië te zijn, maar daarmee is diegene in de praktijk nog niet per se.
Even voor alle duidelijkheid: Dit zijn vragen die ik steeds hoor en waar ik zelf ook mee geworsteld heb.
Overigens zijn de antwoorden die ik er na jaren zoeken, worstelen bestuderen, op gevonden heb, wel de oorzaak van geweest dat ik, ondanks als kind gedoopt te zijn, toch uit volle overtuiging meende de geloofsdoop te mogen ondergaan.
In de PKN-gemeente waartoe ik behoor, wordt ik trouwens volledig geaccepteerd, wat ook wel weer heel mooi is.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.