Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
naamloos schreef:
Rotterdam moet ik ook een illusie ontnemen, ik kom niet uit de lucht vallen. Hier onze geschiedenis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelisch_christendom
naamloos schreef::lol: Vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eerste!![]()
En verders ligt de slachtofferrol me in tgeheel niet, ik constateer slechts wat feiten.
Juist en het is dus een feit dat een groepering die pas komt kijken - zelf totaal geen geschiedenis heeft, zich met name profileert door zich af te zetten tegen de kerken waaruit ze voortkomen. Het hoogste doel is het benoemen van de, in jullie ogen, fouten van de moederkerk waaruit jullie zelf stammen. Toch kennelijk nooit echt afscheid genomen.
Dat maak ik zelf wel uit, ik maak nooit een grap die ik zelf niet leuk vind. Jij wel?rotterdam schreef:Nooit lachen om je eigen grappen.
Kwestie van tijd hoor, zo zijn jullie ook begonnen.rotterdam schreef:Juist en het is dus een feit dat een groepering die pas komt kijken - zelf totaal geen geschiedenis heeft, zich met name profileert door zich af te zetten tegen de kerken waaruit ze voortkomen. Het hoogste doel is het benoemen van de, in jullie ogen, fouten van de moederkerk waaruit jullie zelf stammen. Toch kennelijk nooit echt afscheid genomen.
rotterdam schreef:Juist en het is dus een feit dat een groepering die pas komt kijken - zelf totaal geen geschiedenis heeft, zich met name profileert door zich af te zetten tegen de kerken waaruit ze voortkomen. Het hoogste doel is het benoemen van de, in jullie ogen, fouten van de moederkerk waaruit jullie zelf stammen. Toch kennelijk nooit echt afscheid genomen.
. Dat vinden ze daar kennelijk erg belangrijk want dat geeft bestaansrecht. De volwassendoop is daarom voor hen meer dan het dogma an sich. En dat maakt de discussie zo complex.en alle dopelingen waren ex-gereformeerd.
naamloos schreef:Wij baseren onze leer op de bijbel, jullie op de vroege kerk, Augustinus, reformatie ... En neeeeee, ik ben niet van de sola scriptura.
Ik kom niet van de biblebelt, en onze gemeente is niet ontstaan als een tegenbeweging op de kerk. We leren wat we geloven en begrijpen vanuit de Bijbel (net zoals jullie leren wat je gelooft), en dat is niet helemaal hetzelfde wat de traditionele kerken leren en geloven.GDK schreef:Klopt. Evangelische gemeenten ontstaan met name op de biblebelt. Denk aan de Doorbrekers in (of all places) in Barneveld. Dat is geen toeval, maar dat komt omdat ze een tegenbeweging op de kerk zijn en niet op de wereld.
De ex-gereformeerden blijken het ook belangrijk te vinden.GDK schreef:Dat vinden ze daar kennelijk erg belangrijk want dat geeft bestaansrecht. De volwassendoop is daarom voor hen meer dan het dogma an sich. En dat maakt de discussie zo complex.
Ik zeg keer op keer nadrukkelijk dat ik geen voorstander ben van Sola Scriptura zolang het niet ingaat tégen de leer van de Bijbel.GDK schreef:Veel te kort door de bocht. Drieeenheid, tweenaturenleer , samenstelling Canon, Anselmus (waarom werd God mens?), om maar wat te noemen. 99% van de evangelische theologie stemt overeen met wat in de traditionele westerse kerken theologisch is ontwikkeld en wordt geleerd. Alleen de kinderdoop is opeens een heikel punt, maar die is in het geheel van de wereldkerk veruit het minst omstreden vergeleken met bovenstaande andere strijdpunten.
Voorwaar, dit is ten uitvoer gebracht als een feit. Er is nooit anders dan één Herder van de schapen geweest, namelijk Jezus Christus; en er is nooit anders dan één kudde Gods geweest; en er zal ook nooit een andere zijn. Er is één geestelijke kerke Gods, en er zijn er nooit twee geweest. Al de zichtbare kerken in de wereld bevatten delen in zich van die éne kerk van Jezus Christus; maar nooit zijn er twee lichamen van Christus geweest, en die kunnen er ook niet zijn. Er is één gemeente. Het wachtwoord van het Christendom is: één kudde en één Herder.
In de gelovigen wordt dit ten uitvoer gebracht als een zaak van ervaring. Ik weet niet, wie de mens is: indien hij in waarheid een geestelijk gezinde mens is, dan is hij één met alle geestelijk gezinde mensen. De personen, die in een zichtbare kerk geen genade hebben zijn gewoonlijk de grootste voorvechters voor ieder puntje van verschil, en ieder onderdeeltje van kerkplechtigheid en vorm van eredienst. Naambelijders zijn spoedig ten oorlog gereed; levende gelovigen volgen de vrede na. Als iemand ook niets anders heeft dan het uitwendige, dan zal hij er ook natuurlijk met hand en tand voor strijden. Maar de mens, die de Heere liefheeft, en nabij Hem leeft, bemerkt het innerlijk leven in anderen, en heeft er gemeenschap mee. Dat innerlijk leven is één in het ganse levendgemaakte huisgezin van God, en noopt hen één van hart te zijn. Laten twee broederen te samen bidden, de een is Calvinist, de ander Arminiaan, toch zal hun gebed één zijn. Laat ergens eens een wezenlijk werk van de Geest geschieden, en zie hoe Baptisten 1) en Paedobaptisten 2) tezamen arbeiden. Spreek van uw innerlijke ervaring, en spreek van het werk van de Geest in de ziel, en hoe wij hierdoor allen worden bewogen. Hier is een broeder, een lid van het Genootschap der Vrienden 3); hij bemint de stille Godsverering. Hier is een ander, die zich verlustigt in het loflied, dat uit volle borst wordt gezongen. Als zij tot God naderen, zullen zij hierover niet gaan twisten; neen, zij komen overeen om in gevoelen van elkander te mogen verschillen. De een zegt: "De Heere zij met u in uw heilig stilzwijgen," en de ander bidt, dat de Psalm van zijn broeders den Heere welgevallig moge wezen. Allen, die één zijn met Christus hebben een soort van familiebetrekking op elkaar, een hogere vorm van stamverwantschap, dat zij niet van zich af kunnen schudden. Ik heb een godvruchtig boek gelezen, dat mij tot God heeft doen naderen; en ofschoon ik wist, dat het geschreven was door iemand, met wiens denkbeelden ik het weinig eens ben, heb ik daarom toch niet geweigerd mij door hem te laten stichten in punten, die duidelijk geopenbaard zijn. Neen, maar ik heb de Heere gedankt, dat hij, in weerwil van al zijn vergissingen, toch zo veel wist van de levende waarheid, en zo nabij zijn Heere leefde. Welke protestant kan weigeren eerbied en liefde te koesteren voor St. Bernard? Was er ooit een meer toegewijd dienstknecht van God, of die Christus meer liefhad dan hij? Toch was hij allerdroevigst in dienstbaarheid van het bijgeloof van zijn eeuw en van de Roomse kerk. De uitwendige kerk is nodig; maar het is niet de éne en ondeelbare kerk van Christus. Als het Leven bindt Jezus zijn gemeente te samen; en dat Leven vloeit door alle wedergeborenen, evenals het bloed door al de aderen van het lichaam vloeit. Laat het uitwendige liggen, en zie door het geloof in het geestelijk rijk, en gij zult die éne kudde en de éne Herder zien.
Wat hier nu praktisch voor ons uit te leren valt is! laat ons behoren tot die éne kudde. Hoe worden zij gekend? Ik antwoord: Zij zijn een horende kudde - zij horen de Heere en volgen zijn leiding. Wees gij één dergenen, die luisteren naar de stem van Christus, en naar niemand anders. Blijft bij die éne Herder! Hoe kent gij Hem? Het is Jezus: in zijn handen en voeten zijn de tekenen van de nagelen, en in zijn zijde is het litteken van de lanssteek. Hij is het, die de éne en enige kudde leidt. Volg Jezus, en gij zijt op de rechte weg. Volg Hem overal en gij zijt gelukkig. De beste manier om de éénheid van de kerk te bevorderen is, dat alle de schapen de Herder volgen. Indien zij allen de Herder volgen, dan zullen zij ook allen bij elkaar blijven. Laat ons heengaan en dit trachten te doen; laat ons verlangen naar de zalige dag, als alle punten van geschil opgelost zullen zijn in het gehoorzamen aan de Heere. Schikkingen, verdragen, betekenen slechts, dat men te samen overeenkomt om de Heere ongehoorzaam te zijn. Niemand geve een beginsel prijs onder voorwendsel van de liefde te bevorderen; het is geen liefde om leugen waarheid te noemen. Wij moeten Jezus volkomen volgen, en dan zullen wij tot elkander komen. Ten eerste zuiver, daarna vreedzaam - dat is de regel. O, wanneer zal de drievoudige banier wederom wapperen over allen, - "Een Heere, een Geloof, een Doop!" "O Heilige Geest, vergeef ons onze dwalingen, en breng ons tot uwe waarheid! O Zoon van God, vergeef ons ons gebrek aan heiligheid, en vernieuw ons naar uw beeld! O God! vergeef ons ons gebrek aan liefde, en verenig ons tot één huisgezin. De enige God zij heerlijkheid in de éne gemeente, van nu aan tot in eeuwigheid, Amen.
1) Voorstanders van den doop der gelovigen
2) Voorstanders van den kinderdoop.
3) De kwakers.
Uit de "Gelijkenissen van de Heiland"
naamloos schreef:Wij baseren onze leer op de bijbel, jullie op de vroege kerk, Augustinus, reformatie ...
dus komen er wel eens dingen te sprake waar jullie liever niet over praten.
Doeiii!rotterdam schreef:![]()
![]()
toedeloe naamloos
![]()
![]()
Spurgeon schreef: Laten twee broederen te samen bidden, de een is Calvinist, de ander Arminiaan, toch zal hun gebed één zijn.
Nina schreef:Ik heb talloze malen meegemaakt dat een predikant 'waarschuwde' tegen de evangelische beweging. Waarom toch altijd dit gevit? Wat hangt er toch vaak een onaangename sfeer hier op RW!
Ik kan naar waarheid zeggen dat er in mijn (evangelische) kerk echt nooit wordt afgegeven op andere gemeentes. En terecht niet, waarom zouden wij? Ondanks dat ik het met een aantal leerstellingen binnen andere gemeentes het niet eens ben, zie ik de mensen daar toch als mijn geloofsgenoten.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten