Okee, vecht dat even uit met Johannes
Jij begon erover
Daar vroeg je toch om? Als alle soorten een gemeenschappelijke afstamming heeft, dan is dat punt 3 van je toch direct opgelost?.
Nee dit bedoel ik juist. Gemeenschappelijke afstamming bewijst niet dat puur toeval en randomness als mechanisme alle variëteit kan verklaren.
Nee, goed, ik kan ook niet weten hoe mijn hond de wereld ervaart. We zullen het moeten doen met meten hoeveel beter haar reukvermogen en gehoor is en van daaruit zullen we moeten hypothetiseren. Maar als je een verhaal kunt schrijven over een 2-dimensionale wereld (Flatland) dan wordt je bezwaar aan de ene kant wat magertjes, en aan de andere kant irrelevant.
Je bezwaar maakt niet uit want ook mensen met vergelijkbare reukvermogen etc, hebben hele andere subjectieve ervaringen. Ik snap werkelijk niet wat je bedoelt met je verhaal over flatland en hoe dat relevant is, dat we kunnen fantaseren over flatland betekent niet dat we daadwerkelijk de subjectieve ervaring van een flatlander kunnen weten.
Luister, ik ken de helft van de mensen die je noemt niet, en heb waarschijnlijk ook niets van hun werk gelezen. Als jij ze dus als argument wilt opvoeren, zul je me moeten uitleggen wat het argument IS. Dat lijkt me niet onredelijk van mij om te verwachten. Gewoon wat namen droppen en dan maar hopen dat de ander dat accepteert, lijkt me geen opbouwende manier van discussiëren. Ik bedoel het echt niet vervelend; ik heb ook liever dat ik niet grote brokken uit je betoog hoef te negeren.
Nou bagatelliseer je wel hoe handig namen zijn om het gewicht van een bepaald argument te wegen. Ik noemde ook Oxford University Press, en ik gaf dus ook zijn belangrijkste argument, maar ik geef ook de context zodat het duidelijk is dat je deze man niet weg kan zetten als een koekenbakker, en dat het onwaarschijnlijk is dat je zijn argument zo simpel kan wegvegen door te zeggen dat we ook kunnen fantaseren over flatland.
Wat? Je verwacht dat ik aantoon dat elke hypothetisch mogelijk structuur in de natuur ook daadwerkelijk door DNA te genereren is?
Niet alles hoeft tot in de puntjes worden aangetoond, maar een mathematische analyse waaruit blijkt dat random mutaties en natuurlijke selectie in ieder geval plausibel alle verscheidenheid verklaren, zou men toch redelijkerwijs mogen verlangen.
Het lijkt er misschien niet op, maar ik heb tussen het forummen door ook nog wat werk te doen. En nee, die stammen bestaan niet. Er is misschien geen woord voor 'hogere getallen' en ze kunnen de concepten misschien niet onder woorden brengen, maar die lui zijn echt wel in staat om te zien dat 6 appels meer appels zijn dan 4 appels.
In het filmpje zit in ieder geval de uitleg. En over die stammen: dat is precies wat ik bedoel. In het boek dat ik aanhaalde (getallen ontraadseld) wordt ook uitgebreid toegelicht hoe het komt dat deze stammen wel snappen dat iets een heleboel is maar niet dat het 7 of 8 is. Dat komt omdat het vermogen om verhoudingen in te schatten iets anders is dan het begrijpen van hoeveelheden in exacte getallen. Het eerst genoemde is volgens Bellos een universele intuïtie, het tweede is een product van cultuur dat dus ontwikkeld moet worden. Dat ons brein met het eerste is uitgerust is ook logisch; je moet snel kunnen inschatten of een vijandelijke stam meer leden heeft dan de jouwe. Maar het blijft een raadsel waarom we tienduizenden jaren het vermogen hadden om diepgaande mathematische analyses te doen (maar ook bijvoorbeeld om snel te kunnen typen) zonder dat we daar ook maar iets mee deden.
Ja, traag en abrupt. Hoe lang duurde die Cambrische explosie ook alweer? Je mag er een paar miljoen jaar naast zitten..
Kijk hoe makkelijk je weer een 'just so' verhaaltje produceert. Miljoenen jaren is niks voor de complexiteit die we terugzien in de natuur, al bij de eerste complexe levensvormen. En in tegenstelling tot jou kan ik mijn stelling wel cijfermatig onderbouwen. Brengt me ook tot dit:
Zeldzame gebeurtenissen gebeuren continu. Vrijwel nergens in dit soort berekeningen wordt meegenomen hoe groot het universum is en hoeveel bewoonbare planeten er zouden kunnen zijn. Ik quote even van Laurens Kruis:
Again, weer een 'just so' verhaaltje. Het is prima te berekenen allemaal, we weten dat er honderden miljarden planeten zijn, en we kunnen grove aannames doen om te kijken hoe plausibel het is dat in ons universum leven ontstaat. En als je dan leest over kansen van 1 op 10^24000000 dan hoef je geen wiskundig genie te zijn om te begrijpen dat zelfs honderden miljarden planeten niet genoeg zijn, er zijn maar 10^16 seconden geweest sinds het begin van het universum en het aantal subatomaire deeltjes wat een immens getal is (groter dan het aantal sterren en planeten) in het hele universum is 10^81. Dit soort onwaarschijnlijkheden zijn niet eens voor te stellen, het heeft totaal geen betekenis meer om dat nog als reële kans te zien.
Een klok die stilstaat geeft nog steeds 2 keer per dag de juiste tijd aan.
Kun je je in ieder geval voorstellen dat zo'n uitspraak gewoon heel dogmatisch en emotioneel overkomt? Dit was echt geen makkelijke voorspelling, en het is ook nog eens een voorspelling die totaal niet past in jouw wereldbeeld.
Het mooie is hoe naturalistische theorieën dit ook bevestigen. In dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=xIHMnD2FDeY (vanaf minuut 5 tot minuut 6 ongeveer) zegt Chris Mkay van NASA dat de theorie van regular panspermia nu meer serieuze aandacht krijgt omdat wanneer we het eerste leven bestuderen, het er meer en meer op lijkt dat het leven heel vroeg in de geschiedenis van de aarde begon op een heel compleet en complex niveau. En de ontdekking in mijn link maakt het dus allemaal nog problematischer. En om nog even terug te komen op die honderden miljoen jaren; we weten nu dat leven 3,8 miljoen jaar geleden ontstond, en overvloedig was bovendien (
https://www.youtube.com/watch?v=aDjg-9vQ6B4 minuut 14). De Late Heavy Bombardment piekte 3,85 miljard jaar geleden en het duurde ongeveer 50 miljoen jaar voordat het dusdanig was geluwd dat je weer rotsen en vloeibaar water had. Dus ik deel je conclusie die ik hier ergens las, dat zodra leven mogelijk was het direct ontstond, je kan het rekensommetje maken, het ontstond vrijwel direct en overvloedig. Wat ik alleen niet snap is hoe jij denkt dat dit ook maar enigszins in jouw wereldbeeld past waarin leven zich heel geleidelijk ontwikkeld.
Wat verder ook nog interessant is aan het 1e filmpje is dat dr. Craig Venter de boom van leven ontkend (
https://www.youtube.com/watch?v=MXrYhINutuI geknipt fragment uit het 1e filmpje). Ik quote hem maar voor het gemak:
Well I think the tree of life is an artifact of some early scientific studies that aren't really holding up, so there may be a bush of life
En dit is niet een debat, of iemand van een crea bea site, dit is een panel met volgens mij alleen naturalistisch gezinde coryfeeën waarbij dus 2 wetenschappers statements maken die echt haaks op darwinisme staan en die Hugh Ross zijn model omtrent de oorsprong van leven keihard bevestigen.
Voornamelijk omdat 'jullie' niet verder komen dan roepen dat die groep steeds groter wordt. Al 20 jaar hoor ik dat.
Ik noemde er al een paar. Hier in Nederland heb je Ronald Meester, René Woudenberg, Gijsbert van den Brink, John Sussenbach, en internationaal is de ID movement nog steeds groeiende en hoef je alleen op youtube te zoeken om te zien hoeveel docenten, met een goede academische achtergrond, lectures geven over de problemen voor Darwinisme. En je kan het wel calimero gedrag noemen, maar de wetenschappelijke gemeenschap is net zo'n menselijke gemeenschap als ieder andere, dus natuurlijk spelen dogma en bias een grote rol.
Kan je een voorbeeld geven van data en/of kennis dat niet past in het Darwinisme?
De mathematische modellen die aantonen dat random mutaties en natuurlijke selectie nooit de volledige diversiteit tussen soorten kan verklaren.
Heel veel "slechte" ontwerpen in moderne organismen kan je direct verklaren door evolutie. De longen en het restant van een bekken in ene walvis? Het waren ooit landdieren, prima te verklaren via ET. De nekzenuw van de giraffe? Heel logisch via de ET. De slokdarm bij primaten zoals de mens, ET. Etc, etc.
Het is geen allesvernietigend argument maar gecombineerd met alle andere argumenten uit de geologie, genetica, paleontologie en andere biologische velden vind ik ten eerste geen grote gaten in de theorie en ten tweede staat daar als enige tegenover; Ja euh, God zal het zo wel bedoelt hebben of anders komt het door de zondeval. En dan kies ik toch liever voor de werkende verklaring die ook nog een praktische en werkende toepassingen heeft in bijvoorbeeld de medische wetenschap dan een non-verklaring waar je verder helemaal niets mee kunt.
Oké Lock & Stock (goede film trouwens) laat me nog een keer verduidelijken: ik heb nooit beweerd dat dit ook maar enigszins een link heeft met de zondeval, ik denk dat veel christenen ten onrechte allerlei natuurkundige implicaties trekken uit de betreffende bijbelteksten, noch roep ik op om die dingen te negeren en te doen alsof het prima in mijn model past.
Bovendien heb ik al in een eerdere post gezegd dat ik denk dat het niet zo simpel ligt als evolutie is fout of goed. En laat ik duidelijk zijn over wat ik eigenlijk probeer te verdedigen. Ik denk dat niemand het hier echt interesseert of evolutie waar is of niet. Wat we eigenlijk vooral willen weten is of de genoemde darwinistische implicaties waar zijn: dat er geen intentioneel doel zit achter evolutie, dat het een random proces is met een onbedoelde uitkomst en dat uiteindelijk alles terug te leiden is naar overlevingsdrang. Dat is waartegen ik ageer en al het bewijs voor gemeenschappelijke afstamming doet niks om mijn standpunten te ontkrachten. Evolutie met gemeenschappelijke afstamming bewijst helemaal niet dat alles kan verklaart worden duur pure randomness en natuurlijke selectie, zie de genoemde berekeningen.
Maar het is toch ook gewoon ironisch waar deze discussie nu op uitdraait, ik zit mensen die uitgesproken het sciëntisme aanhangen cijfermatig bewijs te geven voor de onmogelijkheid van random mutaties als verklaring voor alle diversiteit, en de mensen die mij willen overtuigen dat alleen empirisch ondersteunde theorieën ertoe doen, proberen me juist met zachte niet empirische argumenten - zoals God had dingen nog beter kunnen schapen - te overtuigen dat sciëntisme waar is.